Permalänk
Medlem

Nej, alla bör inte göra det för då vore det skandal! Men om jag köper ett Maze 3 block så vet jag att jag får en flödesresistans på 5%, har inte sett någon jämförelse mellan M3 och M4 på den biten. Dessutom köper jag en Maze 3 (P4) med förborrade hål för AMD och då kanske jag lyckligtvis använde blocket på Athlon64. Men bara kanske. =).

/Phuno

Visa signatur

Burk: DFI NFII Infinity|[color="red"] Barton 2500+ AQZEA 0331 [/color](265x9) | A-Data PC3200 BH-5 2x256 MB | PoV Geforce 4 Ti 4200 128 MB
Burkkylning: Maze 4 | Maze Z | Eheim 1250 | Nissan Micra -87 Radiator
Server: Asus P4B533-V | Pentium 4 2,0 GHz | Samsung PC2700 1x512 MB | Geforce 256 32 MB

Permalänk

okidoki

Visa signatur

Asus Rampage Formula | Intel E8400 @ 3824mhz | Evga 9800GX2 | Mushkin 4gb pc6400 @ 1020mhz | Lian-li v1000 | Corsair TX750w| Samsung 959NF 19" CRT | Hitachi 160 sata + 160gb IDE|

Permalänk

Nu har man äntligen beställt ett waterckill kit! det blev ett kt12-l20 från gtek.... jag e bara lite fundersam på det där med att slangarna inte tål uv.. jag har nämligen ett uv rör i datan och har beställt ett med kylningen... tänkte göra som raket1 o ta färg från en uv penna och lägga i men vet inte om man vågar när slangarna kanske tar skada...:-( kan du lägga upp bild på det erskines?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av rallyludde
Nu har man äntligen beställt ett waterckill kit! det blev ett kt12-l20 från gtek.... jag e bara lite fundersam på det där med att slangarna inte tål uv.. jag har nämligen ett uv rör i datan och har beställt ett med kylningen... tänkte göra som raket1 o ta färg från en uv penna och lägga i men vet inte om man vågar när slangarna kanske tar skada...:-( kan du lägga upp bild på det erskines?

Nääeee...Kan inte.Har inga bilder på slangarna utan vatten å uv-medel dessutom har jag hyvat dom.Köpte nya slangar på JXDdata som är uv-reaktiva så man slipper ha i uv-skit i vattnet.

Permalänk
Medlem

Är ju bättre att sätta den i fronten eftersom värmen stiger uppåt. Så om du har den i "taket" så kommer cpu värmen och alla annan väme till radiatorn. Och det vill man ju inte. Du får kallare luft ju längre ner du stoppar radiatorn.

Stoppar man den i taket finns det inget effektivt sätt att leda bort luften med eftersom stoppar du fläkten så den blåser ut luften suger du samtidigt in varmluften till radiatorn innifrån chassit. Stoppar du fläkten så den suger in luft så får du ändå varm luft eftersom du bara pressar ner den varma luften som är under fläkten, inte den som är vid sidan av radiatorn (omkring den). Och du suger även in varmare luft än vad du hade kunnat hämta i fronten.

Visa signatur

Permalänk

det är ju meningen att cpu-värmen ska komma till radiatorn... det är därför du har en vattenledning från cpu-blocket till radiatorn. eller hur!

stoppar man radiatorn längre ner så måste du ju dra luft genom radiatorn och in i chassit (drar du luften utåt så blir det konstig cirkulation - dåligt alternativ), och det vill man ju verkligen inte. jag satte min radiator i taket så att det skulle bli så stor genomströmning på luften som möjligt.
Då får man in kallas möjligast luft i lådan, vilket gör att du kyler alla komponenter bättre. De få mikrograder som du värmer upp luften i en väl ventilerad låda spelar ingen roll för kylningen på radiatorn.
Ett plus till med att ha radiatorn i taket;
Som du sa innan varm luft stiger uppåt - vilket gör att du får ännu mer sug utåt med hjälp av lite enkla fysikaliska lagar. = mer luftflöde = BRA!

Ännu en grej är ju att det oftast inte finns så mycket plats i fronten på ett miditower. Det gör att det blir enklast att sätta den i taket, eller montera den utanpå chassit (som jag har gjort nu) för att få bästa kyleffekt.

slut...

Visa signatur

/Don't argue with idiots, they'll drag you down to their level and beat you with experience.
||ANTEC SONATA (380W)| E-Pox 8RDA3+| XP 2200+(T-bred)@2255 (205*11)| ATI Radeon 9600 128mb | 2*256MB PC3200 DDR Kingston| 2*160Gb Maxtor DiamondMax Plus 9 SATA 7200rpm (Raid 0) +2*60 IBM (Raid0) | Eheim 1048 CPU-Antarctica||

Permalänk
Medlem

http://thespawn.homeip.net/DSCF1.jpg

En Antec Sonata är inte för liten för Waterchills största kit

Kan sen tillägga för Göransson:
min radiator suger in luft uppifrån genom radiatorn och ut strax ovanför DVD-spelaren.. optimalt..

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pathway
http://thespawn.homeip.net/DSCF1.jpg

En Antec Sonata är inte för liten för Waterchills största kit

Kan sen tillägga för Göransson:
min radiator suger in luft uppifrån genom radiatorn och ut strax ovanför DVD-spelaren.. optimalt..

har också ett antec sonata - älskar mitt chassi! riktigt skönt, snyggt, tyst och allmänt ballt!
fast jag kör med waterchills vga+cpu kit. funkar fin fint... fast jag har min radiatorn utanför burken. vill inte såga sönder chassit ... ännu.

det låter som en bra lösning som du kommit på. men betyder inte det att du alltid måste ha luckan i fronten öppen?

här är lite bilder på vart jag satt radiatorn...
goransson.web.surftown.se/bilder/dator/vattenkylning

Visa signatur

/Don't argue with idiots, they'll drag you down to their level and beat you with experience.
||ANTEC SONATA (380W)| E-Pox 8RDA3+| XP 2200+(T-bred)@2255 (205*11)| ATI Radeon 9600 128mb | 2*256MB PC3200 DDR Kingston| 2*160Gb Maxtor DiamondMax Plus 9 SATA 7200rpm (Raid 0) +2*60 IBM (Raid0) | Eheim 1048 CPU-Antarctica||

Permalänk

Båda fläktarna suger luften antar jag?

Permalänk

varför skulle båda fläktarna suga luft?
då får du ju inget som helst luftflöde genom radiatorn eftersom de motverkar varandra.

såklart blåser den ena och den andra suger...

Visa signatur

Permalänk

hehe, så kanske det blir ja...

Om man har radiatorn i taket på chassit...hur kan man sätta fläktarna då?

Permalänk

gör som Pathway; dra in luft genom taket och ut genom fronten.

när jag hade min i taket tog jag ut luft genom radiatorn istället.

Visa signatur

Permalänk

Fästa radiatorn på insidan av taket så att säga, sedan en fläkt som blåser in luft PÅ radiatorn och sen en fläkt som blåser ut den varmluft som kommer från radiatorn ut genom fronten? Ledsen om jag är trög men jag har inte sysslat nånting alls med vattenkylning tidigare.

Har ett Astek-kit på igång, för bli DD nästa gång istället.