Permalänk
Medlem

Oki nu ni som alltid AMD vs iNTEL?

Detta gäller bara produkter som max är ett halvår gammla inget gammalt oki och high end moderkort oki.
Minnen på 400 mhz eller högre.
Samma "bra" grafikkort låt oss säga ett fx 5900 ultra.
Luftkylning.
(tyvärr grabbs om jag hade pengar)

Min polare envisas att säga att AMD tilllämpar sig bäst för spel, min fråga varför?

Han hänvisar ert forum som källan
Låt säga att iNTELs Nortwood är bra på många applikationer på en gång detta säger han.Mer arbetsdator.
Medans AMD då skulle vara bäst på en sak åt gången.

Då borde ju om iNTEL fått ihop delarna vara bäst när det gäller även på en enda sak eller är det fel?

Vidare har AMDs Nforce chipset till AMD är gjorda av nVIDIA själva om jag nu vill ha en monster dator för spel enbart byggd för spel till spelare med eller utan 64 bit vad är bäst?

Visa signatur

om jag har en dålig dag ska man formatera eller fotografera mitt bios på min sepeu

Permalänk
Avstängd

Athlon 64 är mycket bra på spel, en hel del bättre än P4.
Och varför kan vi inte bara säga rakt av, det är många detaljer i en processor.

Men P4 kan mycket riktigt köra två saker samtidigt snabbare än vad en A64 gör ibland.
Men den funktionen beror på att Intels processorer används ganska ineffektivt på grund av sin arkitektur. Så för att kunna få ut den fulla kraften ur processorn har man lagt in den funktionen.

A64 är effektiv redan från början och gynnas inte av sånna stöd funktioner. Eftersom den redan går i "full" hastighet.

Sen har ju A64 64 bits instruktioner, vilket gör att dom kan räkna med tal som är cirka 4.3 miljarder gånger större, än dom talen Intel kan räkna med. Vilket kan ge en prestandavinst när Windows 64 kommer. Eller redan nu om man kör Linux.

Permalänk
Avstängd

Vill du ha bevis

here u have it http://www.anandtech.com/cpuchipsets/showdoc.aspx?i=2149&p=7

Helt jävla offtopic

Vill att ni ska kolla på denna flash film :D:D

oxo
http://www.jibjab.com/

Permalänk
Medlem

Oki bra så långt men 64 i all ära men kan man verkligen utnyttja det i 32 bitars program?
Kan man utnyttja allt godis i 64 till 32 som nu typ 90% av alla saker är i just nu lär nog dröja en fem år minst innan även (tänkte skriva jag) men alla har 64 bitar
hmmm min fader blir svår att få över till 64 bitar han behöver verkligen inte det, jo om det är säkrare

Jag sväljer detta och tror nu på er att då AMD 64 Athlon är bäst på spel.

BTW & väldigt Offtopic
Skön paraodi ifrån JibJab fast se Mike Mores
farenheight 911 degrees

Om ni inte tycker världen är skumm då, blir man smått sür som *pip*

Visa signatur

om jag har en dålig dag ska man formatera eller fotografera mitt bios på min sepeu

Permalänk
Medlem

AMD 64:an är en hybrid processor som funkar i 32 bitars applikationer också, däremot kommer du inte kunna utnyttja 64-bitars funtionen förens både ditt os och den applikation du ska köra, stödjer 64-bitars tecknologi.

EDIT: rätta mig om ja har fel.

Visa signatur

Om du svarar på mitt inlägg, citera, tack!

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mkusche
Oki bra så långt men 64 i all ära men kan man verkligen utnyttja det i 32 bitars program?
Kan man utnyttja allt godis i 64 till 32 som nu typ 90% av alla saker är i just nu lär nog dröja en fem år minst innan även (tänkte skriva jag) men alla har 64 bitar
hmmm min fader blir svår att få över till 64 bitar han behöver verkligen inte det, jo om det är säkrare

Jag sväljer detta och tror nu på er att då AMD 64 Athlon är bäst på spel.

BTW & väldigt Offtopic
Skön paraodi ifrån JibJab fast se Mike Mores
farenheight 911 degrees

Om ni inte tycker världen är skumm då, blir man smått sür som *pip*

Ont
köp 64bitar det där testet jag gav dig var i 32bit applikationer!!!!

offt:
Länk tack

Citat:

Ursprungligen inskrivet av isak88
AMD 64:an är en hybrid processor som funkar i 32 bitars applikationer också, däremot kommer du inte kunna utnyttja 64-bitars funtionen förens både ditt os och den applikation du ska köra, stödjer 64-bitars tecknologi.

EDIT: rätta mig om ja har fel.

Hm... 1/1 rätt

MVG ALLA RÄTT

Permalänk
Medlem

Men varför inte vänta tills en FSB ä på 1500 mhz var.
Detta är snart och allt är 64 bitar för spel, snart där

Visa signatur

om jag har en dålig dag ska man formatera eller fotografera mitt bios på min sepeu

Permalänk
Avstängd

Bry dig inte om att A64 har 64 bits.
Ska du köpa i dag köper du det som är bäst i 32 bits.
Och detä A64.

Så du ska köpa A64 i vilket fall. Eftersom den är billigare och snabbare redan i 32bits program.

Och vill du vänta på 1500MHz Fsb så varsågod...
Upp till dig.

Permalänk
Medlem

Oki utan en massa luddiga djupa ingående skumma siffror som bara låter bra.
Vad gör en A64 till det vinnande konceptet just nu, ta i stora drag?

Lite Offtopic
Sedan hey AMD är ofta billigare men usch 939 socketensmoderkort är inte billiga sedan en skön processor dang vad den blev dyr.Seda minnena där duger inte vilka som helst.oj det springer iväg nu.
Det kostar att ligga på topp

Visa signatur

om jag har en dålig dag ska man formatera eller fotografera mitt bios på min sepeu

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mkusche
Oki utan en massa luddiga djupa ingående skumma siffror som bara låter bra.
Vad gör en A64 till det vinnande konceptet just nu, ta i stora drag?

mer beräkningar per MHz, snabbare minneshantering

och tja... det kostar alltid att ligga i topp

Visa signatur

Folding - bad in poker, good in real life

Permalänk
Medlem

Till skillnad från Pentium 4 har Athlon 64 minneskontrollern inne i processorn, på en Pentium 4 lr Athlon XP sitter den i nordbryggan, detta gör att Athlon 64 kan kommunicera väldigt snabbt med sitt minne.
Sen så är dom byggda på olika sätt, Pentium 4 är byggd för att nå hög mhz men ger inte samma prestanda per mhz som en Athlon 64

Permalänk
Medlem

Oki låter bra ni är sköna på att skriva nu detta gillar jag
hihi

Men oki låt oss säga att jag sätter igång och jobba med min dator har winamp igång + ett spel säg CS då jobbar även internet på något sätt ju + ibland då även msn

Nu då är A64 bäst nu med då oxå?

Men ärligt om vi tar in siffror nu med i bilden är det jättestor skillnad?

Jag menar jag kan ha 4 gig raminne har jag det?
Näe inte råd
Jag kan ha en P4 EE har jag det näe
Inte råd

Tror skillnaden idag är mycket mindre än vad den var förut, men nu kommer siffrorna bli rejält mycket högre.
Utan tekan har AMDs ingejörer lyckats med något mycket bra som iNTEL för en gång skull "kopierar" istället förtvärtom.

Sedan har inte iNTEL mer pengar på sikt med Microsoft i bakgruden ett av världens största företag i ryggen.

Tycker det gå slött ändå.
Offtopic
ärligt är inte ledsen över mitt köp en Northwood ett bra Pentium moderkort ASUS har både P2 P3 P4
så hey varför inte ha serien komplett

Visa signatur

om jag har en dålig dag ska man formatera eller fotografera mitt bios på min sepeu

Permalänk

hallå, e d jag som ha missat lr e d ingen som ha sagt att en AMD prolle har mer cashe minne? Tycker själv min P4 spinner på stabilare i spel än vad kompisarnas amd gör.. just för att den klarar av o köra fler saker sammtidigt...

Visa signatur

Error: Keyboard not attached. Press F1 to continue.
< AMD Ryzen 7 5700X | ASUS ROG Strix B450-E | Corsair Vengeance RGB PRO 4x8GB 3200MHz | Sapphire Radeon RX 7700 XT >

Permalänk
Avstängd

Cache minnet beror på vilken processor du köper.
Men det behöver inte betyda bättre prestanda. Prescott är ju inte lika bra som northwood t.ex.
Det är därför som man tar in slutgilitiga prestandan och inte går inte på detaljerna.

Det där med stabilare i spel förstår jag inte vad du pratar om.

Permalänk
Inaktiv

alla säger ju att AMD är 64 bitars, javvist är det men just nu stöder _INGA_ program förutom Linux.
så just nu ligger Intel ganska lika med AMD !

Permalänk
Avstängd

Fast du missade att AMD är snabbare ändå.

Permalänk
Medlem

Det enda jag vet är att alla mina Intel datorer har spunnit på stadigt, medans polarnas amds har producerat bluescreens samtidigt som de konstant låser sig.

Nu är ju det inte amd 64, men jag är endå klart nöjd med mina pentium maskiner. Men då kör jag ofta många proggs samtidigt också

Visa signatur

MSI P67A-GD55 // I5 2500K (3,3Ghz) // Corsair 8GB XMS3 1600 mhz // ASUS GTX780 DC2OC

Permalänk
Avstängd

Har aldrig märkt någon skillnad mellan AMD och intel i stabilitet.
Den jobbigaste datorn jag vet råkar vara en Intel.
Men det kan också ha att göra med att köper man AMD köper man ofta billigt krafs till nätagg och annat.

Permalänk
Avstängd

hehe

Det var inte många poäng rätt i den här tråden;
några rättelser:

Hyperthreading fungerar konstigt nog bara i syntetiska benchmarks, troligtvis bogus eller fraud om det inte är så att man måste programmera applikationerna annorlunda från grunden för att få det att fungera synd att igen gör det.......SSE funkar däremot bra......synd att det var ett patentintrång!
Snarare så visas 2 processorer för att förekomma en eventuell dualcore processor från AMD.....så kan de säga två prollar i en?, det har vi haft sedan P4B...........LOL

Det är skillnader mellan Intel och AMD-system, största skillnaden är att blå kopior inte tillåts........vilket ledde till att AMD satsade på flyttal istället för heltal redan på efter 486tiden.........
För övrigt så är cache strukturen och instruktionsuppsättningarna annorlunda men ofta kompatibla.........

Appropå teorin om AMD:s kraschar så kan det härledas till att de flesta intel-pcs är märkespc:s som redan är korrrekt inställda när kunden får dem medan AMD:s ofta är hemmabyggen där unga pojkar bygger själv och därefter får problem........manualerna brukar ju varken vara bra för intel eller AMD................

Mvh AJ

Visa signatur

frihetskämpen

Permalänk
Medlem

AMDn är väl bättre på flyttal? Det borde ge fördelar i spel.

Permalänk
Avstängd

Oh YES

AMD:erna är totalt överlägsna intels prollar vad det gäller flyttalsoperationer, dock så utjämnar SSE-instruktionerna detta i grafiska beräkningar.......så igentligen så kan man säga att de är ungefär jämlika.........undantaget den integrerade minneskontrollern......

SSE kan utföra operationer som inv(X´X)Y*c snabbare...........än om de inte fanns.......Dvs inversen av matris bestående av matrisen X multiplicerat med X-matrisens transponat och därefter multiplikation med matrisen Y varefter produkten multipliceras med skalären c.......där SSE kan utföra exempelvis multiplikationen med skalären c.......

Mvh AJ

Visa signatur

frihetskämpen

Permalänk
Medlem

Men amdn har SSE. Dessutom har jag minnen av att matrisinvertering inte är en bra metod för ekvationssytemslösning.

Permalänk

Re: hehe

Citat:

Ursprungligen inskrivet av AJ
Det var inte många poäng rätt i den här tråden;
några rättelser:

Hyperthreading fungerar konstigt nog bara i syntetiska benchmarks, troligtvis bogus eller fraud om det inte är så att man måste programmera applikationerna annorlunda från grunden för att få det att fungera synd att igen gör det.......SSE funkar däremot bra......synd att det var ett patentintrång!
Snarare så visas 2 processorer för att förekomma en eventuell dualcore processor från AMD.....

HT funkar i verkligheten också... nej, inte helt som 2 processorer men det är bättre än utan HT när men kör flera program samtidigt.. (sett ca 40% prestandaökning på att köra 2 F@H konsoler samtidigt)
+att man kan både maxlasta processorn och grafikkortet samtidigt... (försök köra 3dmark och Prime samtidigt... är processorn på 30-40% och temperaturen 10 grader under max ?)

Visa signatur

Folding - bad in poker, good in real life