Permalänk
Medlem

få bredband utan telefon?

försöker hitta ett bredband som inte behöver ha telefon inkopplad.
prövade med comhem men dom har inget där jag ska bo.
istream var ju löjligt dyrt så det känns inte heller som något alternativ.

finns det nån bredbandsleverantör som inte behöver ha telefon inkopplad och som inte är så jefla dyra så att en fattig studerande ska kunna betala det?

ska bo i filipstad så det är ingen stor stad, men nåt måste ju finnas till mig.

kan tillägga att kabeltv finns så det borde gå att få via kabel iaf.

Visa signatur

Alltid är det nån som inte blir nöjd!

Permalänk
Avstängd

Varför inte leta hus med Fiber/LAN anslutning, dem brukar max kosta från 160-330/mån för 10/10 mbit

Visa signatur

-=XP-M 2400+=- -=Abit AN7=- -=9700PRO=- -=TW/WB 2x256[BH5]=- -=Antec True Power 550W=- -=Audigy2=- -=Maze 4@CPU=- -=Samsung 959NF[BNC]=-
-=Clock=250x10.5 | 11-2-2-2 [Sync][CPU Interface enable]=-

Permalänk
Medlem

Finns andra än comhem som erbjuder bredband via kabelteve. Tele2 tex. Kolla upp vad det är för kabelteve leverantör där. Kolla upp om det finns wlan? Ragga upp en granne med adsl och sätt upp ett wlan. Möjligheterna är enorma.

Permalänk
Medlem

huset är redan bestämt vilket jag ska bo i, där bor bara pensionärer.
deras leverantör är comhem. just därför går det inte med dem, de har inte kontrakt för både tv och bredband.
tele2 erbjuder inte bredband via kabel till filipstad så det går inte heller.

verkar som om jag är dömd att leva utan bredband så länge jag lever.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

fixa telefon och skaffa telia adsl eller nåt om du verkligen vill ha internet

Visa signatur

|| AMD64 Winchester 3200+ @ 2040mhz || Minne 2x512mb|| Radeon 9800pro 128mb || Abit AV8 3RD EYE || HDD 1TB ||

Permalänk
Medlem

blir väl tvungen att göra det.
tänkte att jag skulle kunna slippa att skaffa telefon och slippa den avgiften som det ger.
men utan telefon, inget bredband om inte dom fixar så att alla kan få comhem i lägenheten.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

wlan återstår. Fanns t.o.m i den lilla skithålan jag växte upp i. Lycka till, för telefon är nått man verkligen vill slippa. Iaf jag.

Permalänk
Medlem

i framtiden (i höst) kommer man kunna ha ADSL utan teleabonnemang.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cleaner
blir väl tvungen att göra det.
tänkte att jag skulle kunna slippa att skaffa telefon och slippa den avgiften som det ger.
men utan telefon, inget bredband om inte dom fixar så att alla kan få comhem i lägenheten.

Beställer du ett abonnemang via BBB (adsl/vdsl) är det fritt fram att dumpa telia när det är inkopplat, det krävs dock att du har ett teleabonnemang då du beställer tjänsten, när det väl är inkopplad är det som sagt bara att säga upp ditt telia abb.

Visa signatur

Krydda köttbulle!!
http://www.tachansen.nu

Permalänk
Medlem

microdot, även om man inte väljer att ha bbb som teleleverantör istället för telia? kan jag med bbb adsl säga upp mitt teliaabbonemang och sedan skaffa bredbandstelefoni med tele2?

Permalänk
Medlem

roofa: ja.

Visa signatur

"Det är svårt att kontrollera studsar, det kan man inte ens göra i verkliga livet."

Permalänk
Medlem

omg, bekräftar dom det när man ringer deras support? isf är det ju ingen tvekan om att det är vad jag ska göra!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jymdis
i framtiden (i höst) kommer man kunna ha ADSL utan teleabonnemang.

Letade just efter någon information om det där.
Finns det någon sida där det står mer om det.
Hittade inget hos telia iallafall

Visa signatur

xenobioz.com
Free VSTs and music!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Xenobioz
Letade just efter någon information om det där.
Finns det någon sida där det står mer om det.
Hittade inget hos telia iallafall

www.pts.se

Och ja, i höst/vinter så släpps kopparaccses för DSL utan krav på telefon. Dock så får ISPen betala en penning för service/underhåll på kopparn!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av VitoC
www.pts.se

Och ja, i höst/vinter så släpps kopparaccses för DSL utan krav på telefon. Dock så får ISPen betala en penning för service/underhåll på kopparn!

Betala får dom göra ändå...

Visa signatur

AMD K6-450, 128 MB, 30 GB, S3 gfx, NE2000 NIC, Win 98

Permalänk
Medlem

så då ska jag alltså skaffa telefonabbonemang och sen valfritt bredband, sen dumpa telefonen?
borde inte vara så svårt, ska nog t.om jag klara av.
då återstår bara frågan vad man ska välja för bredband.
vilket är bra men samtidigt billigt?
gärna lite förslag

Visa signatur

Permalänk
Medlem

http://www.telenor.se/business/vara_tjanster/datakom/connect/...

Tyvär lär väl inte prislappen ligga på den nivå man vill ha som privatanvändare. Fast å andra sidan kan man ju börja ställa krav också.

/H

Visa signatur

I can explain it for you, but I can't understand it for you
R.I.P Bijan - Vila i frid du lilla hustomte

Permalänk
Medlem

Gör inte så

Jag sa upp mitt fasta abbonnemang för cirka 2 år sedan samtidigt som jag hade bostream adsl. Ett år senare fick jag ett brev från bostream där de gav mig 2 veckors tid att skaffa ett nytt teleabbonnemang och om detta inte skedde skulle de koppla ur tjänsten tills jag hade ett fast abbonnemang igen.

Permalänk
Medlem

miiicke, men det ska alltså fungera att koppla ur sitt fasta telefonabbonemang om man har BBB adsl.

Permalänk
Medlem

Måste väl inte skaffa telias telefonabonnemang? Finns väl billigare alternativ?

Permalänk
Medlem

Ja det är INGA problem att säga upp sitt telia telefonabonnemang när man väl skaffat sig BBBs bredband, antar att det är samma med andra leverantörer också (förutom telia, förtillfället). Sitter själv med BBB VDSL utan något fast teleabonnemang.

Permalänk
Medlem

Alla sorters adsl/vdsl i dagsläget måste man ha telefonabonnemang för att kunna ha(förutom vissa företagstjänster), om man säger upp sitt telefonabonnemang är dock chansen ganska stor att det kommer fortsätta fungera utan problem ganska länge (se bara miiicke ovan).

Permalänk
Medlem

nej man måste inte det,jag har kollat med BBB.

Visa signatur

"Det är svårt att kontrollera studsar, det kan man inte ens göra i verkliga livet."

Permalänk
Medlem

Wyned & microdot: word

jag försökte skaffa bredband via kabelmodem i år (januari) utan att ha fast telefoni men det går alltså inte oavsett vilken operatör man försöker med, inte ens BBB som ändå är mest oberoende av Telia.

MEN.
startar du ett abonnemang (fast telefon) hos Telia och sen tecknar BBB Adsl så kan du därefter säga upp ditt abonnemang hos Telia och ditt Adsl rullar vidare. anledningen till detta (enligt BBB) ska vara att BBB _köper_ platser i telestationerna och inte _hyr_ som de andra operatörerna.
alltså: med annan operatör kan ditt bredband bli avslutat om nån annan behöver "din" (telefoni)plats i telestationen. om de ens tillåter att du får ha kvar abonnemanget..

iom att Konkurrensverket ska titta närmare på Telias nät-monopol och att BBB har köpt BoStream så kan det vara värt att avvakta ett tag och se vad som händer...

Permalänk
Medlem

så dår är det bara att hoppas på att bbb finns tillgängligt där efter att man har skaffat telefon.
går det att kolla innan man skaffar telefonen att man kan skaffa bbb?
annars kan man kanske ha tur då att ingen behöver ens plats i växeln som om jag har förstått det hela rätt hyrs av andra bolag förutom bbb som köper platsen.
ska bara ha de i ca 1 år så då kanske man kan klara sig.

edit.
verkar inte som om jag kan få bbb men har kollat att det billigaste alternativet är rix telecom, får då 0,5 upp och ner, 325 kr/månad.
är detta det bästa man kan få tro?
sökte på pricerunner och fick då fram detta.
högst uppsatta frågan är väl om rix telecom är ett bra företag att skaffa bredband ifrån.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CWR
anledningen till detta (enligt BBB) ska vara att BBB _köper_ platser i telestationerna och inte _hyr_ som de andra operatörerna.

De måste ju snacka skit. Om en kund ringer telia och vill ha ett telefonabb till eller ett helt nytt så finns det ingen möjlighet till det om det är fullt eftersom BBB äger de lediga platserna om någa finns.

Eftersom BBB äger platsen, måste inte då Telia betala till BBB för att få använda platsen för sin telefoni?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ForseN
Måste väl inte skaffa telias telefonabonnemang? Finns väl billigare alternativ?

Abbonemanget ligger alltid hos telia. Det är i princip bara stora företag som kan ha en koppling till en annan leverantör. Det man kan välja är ju vilken leverantör du ringer med.

Bredbandsbolaget erbjuder ju som sagt en ip-telefoni-tjänst. Men jag är inte intresserad av den i dagsläget. Så mycket sparar jag inte (eftesomn jag inte ringer med telia) och abbonemanget är inte så mycket billigare att det är tillräckligt atraktivt. IP-telefonin är inte heller lika säker. Den lider fortfarande av barnsjukdomar och kvaliteten är inte lika bra. Det går inte att ringa om det är strömavbrott med IP-telefon. etc etc.

Visa signatur

[Esc]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av [csE]
Abbonemanget ligger alltid hos telia. Det är i princip bara stora företag som kan ha en koppling till en annan leverantör. Det man kan välja är ju vilken leverantör du ringer med.

Bredbandsbolaget erbjuder ju som sagt en ip-telefoni-tjänst. Men jag är inte intresserad av den i dagsläget. Så mycket sparar jag inte (eftesomn jag inte ringer med telia) och abbonemanget är inte så mycket billigare att det är tillräckligt atraktivt. IP-telefonin är inte heller lika säker. Den lider fortfarande av barnsjukdomar och kvaliteten är inte lika bra. Det går inte att ringa om det är strömavbrott med IP-telefon. etc etc.

har man tillräckligt med bandbredd och rätt konfigurerad hårdvara så är det inga problem.
Kör man okomprimerat (g.711 t.ex.) med QoS så hamnar MOS värdet strax över 4 o det är riktigt bra.

ang ström så får man se till att ISP:n (ethernet) kör PoE...det kan dock vara ett problem i dagsläget...å andra sidan finns det ingen sådan tjänst vad jag vet där man kan använda sig av en ip-telefon direkt idag.

Permalänk
Medlem

Det är billigt att uppgradera comhem anslutningen så du kan få bredband.

Vi ska göra det i min brf och det kostar 10 kr i månaden plus moms (ingen installationsavgift) och då uppgraderas förstärkarna så man får bra bild på tv4+ oxå

Hör med din fastighetsägare eller om du bor i brf med ordf. i föreningen. även gamlingar vill ha tv4+.

Permalänk
Medlem

får väl kolla upp det.
om det inte går, är det nån som vet om rix telecom är ett bra företag att skaffa bredband från?

Visa signatur