Permalänk

Hjälp med installation av Abit IC7

Har nyss bytt moderkort i min dator till ett Abit-IC7, från ett MSI 648 Max.

Problemet är att med de nya moderkortet kommer jag inte längre än till när den skall börja ladda från Windows, då får jag blåskärm och ett felmeddelande gällande hårddisken. Den hittar hårddisken i BIOS och allt där verkar stämma, men när den ska börja ladda in windows från hårdisken blir allt fel.

Har provat och kollat kablarna till hårdisken och bytt ut dom mot andra, men med samma resultat. Vad kan orsaka detta fel?

De är inte nått fel på hårddisken, eftersom sätter jag tillbaka gammla moderkortet fungerar allt fint. Verkar som de är fel på moderkortet, vad annars kan de vara?

Supporten där jag köpte kortet, sa jag skulle kolla om moderkortet stöder hårdisken jag hade eller om de var några andra drivrutiner som krävdes. Tycker de verkar konstigt om inte Abit IC7 skulle stöda hårdisken som är ett år gammal, en Western Digital WD1200 (tror jag den hette).

Tacksam för alla tips!

Permalänk
Medlem

Starta datorn med det gamla moderkortet, gå sedan in i enhetshanteraren.
Leta reda på hårddiskkontrollern och byt drivrutin på den manuellt till "Standard IDE kontroller". Sedan kan du starta om med det nya kortet.

Alternativt så får du installera om windows helt.

Visa signatur

NAT och FTP borde få ett pannskott och släpas ut i skogen för att mata älgarna med.

Permalänk

De är alltså under "IDE ATA/ATAI-styrenheter" i enhetshanteraren man hittar de du beskrev?

Där fanns de iallafall hårddiskstyrenhet, som man kunde ändra drivrutin för manuellt.

Fanns två drivrutiner att välja mellan:

*Primär IDE-kanal

*Standard-IDE/ESDI-hårddiskstyrenhet

Installerade den undre, bytte moderkort och allt annat men med samma blåskärm så fort den börjar ladda windows Den finns inget annat att prova förutom att installera om windows då?

Permalänk
Medlem

Har du resetat Cmos, har du gått in i BIOS & laddat "default läge" har du gjort en ny installation av windows (rekomenderas starakt av många)

Permalänk

Japp, har i princip prova allt jag kan komma på förutom att installera om windows nu.

Visst kan man installera om windows utan att radera bort allt på hårddisken?

-----

Uppdatering..

Har nu hålt på konstant i nästan två dagar med att få de att fungera.. är så less man kan bli Men..

Har installerat om hela windows ett flertal gånger med de nya moderkortet, formaterat om hela hårddisken men de fungerar inte. För de första får jag massa felmeddelande vid installationen av windows att filer saknas och liknande, har provat flera ggr men inte fått de att fungera nån gång felfritt. När jag väl har installerat om windows klart, krashar den med blåskärm och alternativt kommer felmeddelanden upp att windows måste avslutas. Den hänvisar till olika filer hela tiden och är grymt ostabil, helt oanvändar med andra ord. Går inte att vara i windows längre än några minuter så startar den om!

Blev så less så att jag slängde ut IC7:an och in med mitt gammla MSI-648 MAX moderkort, formaterade och installerade om windows för typ 10gången. Inte ETT felmeddelande och allt fungerar hur bra som helst! Har inte haft en krash eller blåskärm på ett dygn nu..

Vad kan de bero på? Kan ju inte vara så att IC7 inte stöder mina corsair minnen och hårddisk, eftersom dom är rätt så nya och fortfarande säljs av tillverkaren.

Min enda slutsat är att jag fått ett felaktigt moderkort, ska skicka tillbaka och fått ett nytt.

Permalänk

Hej

Har ett Abit IS-7 E...och kanske det är lika i ditt moderkort.
Det finns en grej i Bios att kolla upp .
Detta gjorde i allafall att jag ej kunde starta Windows efter att jag resetat Cmos plus att jag hade gjort en del felsökningar beträffande ett helt annat fel, i och med detta så hade jag kopplat ur och in mina hårddiskar.
När jag lokaliserat felet så upstod ett liknande fel med min dator när jag skulle starta upp systemet. .Datorn hittade Hdisken men som sagt Windows gick ej att starta.

Nu sitter jag ej vid min ordinarie dator och skriver ,så jag kan ej ange exakt vilken parameter du ska gå in i ,men jag kan säga så mycket att det handlar om att du ska I Bios ange den HD som Windows ligger på som Nr 1....
om inte jag minns helt fel så fanns det i mitt fall 3 alternativ att välja mellan.
Nåt default läge ??? låg som Nr 1 ,sedan låg min andra hårddisk och sist som Nr 3 låg min Hårddisk där jag har windows installerat

(Jag har 2 hårddiskar och en CD brännare.)

Jag ändrade om ordningen i denna inställnings konfiguration och efter detta så fungerade det.

OBS! denna inställning ska ej förväxlas med den punkten där man kan ställa in Boot ordningen för dom hårddiskar,CD rom ,floppy eller vad man nu kan tänkas ha.
Denna inställning låg under en helt annan punkt...
Värt att kolla upp i alla fall. kan ju var detta fel ????

EDIT:

För att ändra Harddisk boot priority som jag försökte beskriva enl ovanstående :

Så går du in i Advanced Bios features.
I mitt fall så låg : Bootable Add- in Device som Nr 1.
Mina hårddiskar låg som Nr 2 och Disken med Win Installerat på Nr 3.
Ändrade så att Nr 3 vart Nr 1
Och Add- in Device vart Nr 3...

Windows startade upp utan problem efter denna ändring !!?

Permalänk
Medlem

Skulle installerat om windows på direkten.
Det bör man alltid göra när man bytt moderkort.

Skulle det mot förmodan funka att starta upp windows med det nya moderkortet har man nog
gått miste om en del prestanda pga gamla drivrutiner etc.

Visa signatur

2500K @ 4.6<> 16Gb RAM <> Gigabyte Radeon 6970 OC <> 2*OCZ Vertex 3 120Gb

Permalänk

Tack för tipsen!

Har bara en hårddisk och har försökt kolla upp och ändra alla tänkbara inställningar i BIOS utan att de fungerar bättre.

Men jag har som jag skrev, formaterat hela hårdisken och installerat om windows (flera ggr). Men den bara krashar hela tiden, och får massa fel meddelanden under installation av windows också. Datorn är helt oanvändbar med nya moderkortet, så jag har konstaterat att de är något fel på kortet. Annars skulle den inte fungera så bra som den gör med mitt gammla, med samma hårddisk och minnen.

Tänker skicka tillbaka och få de utbytt mot ett nytt IC7, och prova på nytt framöver när man återhämtat sig från detta