Uppladdningsproblem mot internet genom router och hubb

Permalänk
Medlem

Uppladdningsproblem mot internet genom router och hubb

Vi har en D-link 604-router med fyra portar (+ uplink som är kopplad till vår Chello+-anslutning), eftersom alla portarna var upptagna på routern så kopplade jag ur min dator och drog kabeln till en Tbase10 MiniHUB med 4 portar + uplink för att kunna koppla upp fler datorer (kopplingen från routerns port 1 går till hubbens port 1 eftersom uplink inte fungerade och mina två datorer ligger på port 2 och 3 på hubben). Jag kommer nu åt internet utan problem från första datorn (den andra är ännu inte installerad), men uppladdningar fungerar inte. Har prövat både genom IE, Opera och Mozilla (Netscape, Firefox och Suite) mot ett webhotell, genom Total Commander mot en FTP och över IRC med mIRC utan att lyckas.
Kopplar jag ur hubben och kopplar min dator direkt till port 1 på routern så fungerar allt igen. Vad beror detta på?
Har det att göra med att routern och nätverkskorten är 10/100 medan hubben bara är 10mbit (Windows 2000 har dock inga problem att säga att nätverket är omställt till 10Mbit och Internet fungerar ju för allt utom uppladdningar)?
De två datorerna som kopplas mot hubben är en Pentium 2 på 400Mhz, 256MB RAM och Windows 2000 med ett Unex ND010-10/100-nätverkskort och en Pentium 2 på 266Mhz, 64MB RAM, D-link DFE-530TX-10/100-nätverkskort och ännu inte installerat OS/2 Warp 3.

(Kunde tydligen inte heller skicka det här meddelandet när datorn var kopplad genom hubben)

Edit: Det skulle givetvis vara D-link 604, inte 504