Permalänk
Medlem

Chassibygge på g!

Satt här en kväll och funderade på var man skulle kunna göra av min burk så den inte står ivägen. Just nu så har jag den ståendes under mitt skrivbord. Har dunkat i benet i den mer än en gång när jag rullat runt med stolen. Min flickvän har en likadan arbets/lekplats som jag, så varför inte göra ett bygge för bägge burkarna. Efter lite slit i sketchUp så har jag kommit fram till ett resultat som ni ser nedan. Innan jag sätter igång med bygget så tänkte jag höra mig för här om det är något som kan förbättras eller om något är katastrofalt fel. Jag är inte till 100% nöjd med luftflödet, så finns det några bättre idéer ute i Sweclockers-land så är de hemskt mycket välkommna.

Här är i alla fall min idé så här långt. Skrivborden står vid samma vägg i rummet med ca 50cm mellanrum. Tanken är att bygga en slags hurts och bara sätta in hyllplan med prylarna på.

Hyllplanet med moderkortet på hade jag tänkt så här:

Första tanken var att dra in luft på ena sidan och ut på den andra, men nu funderar jag istället på om jag skall låta fläktarna i sidorna blåsa in luft, ta bort luftkanalen till processorfläkten och istället fräsa upp ett spår ovanför kontakterna och PCI-korten på baksidan som luften kan passera ut genom.

Eftersom bygget är för två datorer så kommer det bli två likadana hyllplan ovanpå varandra. Längst ner kommer intaget för luften sitta. Tre stycken 120 fläktar borde göra susen. Då ser det ut som så här:

Det där jag nämnde med inluft på ena sidan och utluft på andra sidan till moderkorten kommer kanske inte att fungera. Det är för lite plats mellan väggen på hurtsen och väggen som fläkten sitter på. Kommer nog bara bli 4-5cm. Kommer verkligen det att räcka i så fall? Därför är jag mer inne på att ha fläktarna satta så att bägge drar in luften och den strömmar ut genom hålet på baksidan.

Längst upp kommer det att sitta brännare och hårddiskar. Typ så här kommer det att i helhet se ut (förutom själva hurtsen då):

Två fläktar sitter bakom hårddiskarna för att dra ut varmluften. Ovanför brännarna så kommer antagligen att sitta knappar för power, reset m.m eller om jag gör som så här att när jag ändå är i byggartagen, bygger en liten snygg låda att ha på skrivbordet med knapparna och kanske nån display för information om temp m.m. Har inte funderat så mycket på det ännu. Har koncentrerat mig mest på själva chassibygget.

Men vad tror ni om min idé? Kommer tre 120 fläktar att räcka längst ner för att försörja lådan med frisk sval luft? Blir det för mycket med 120 fläktar vid moderkorten? Kanske man skall sätta 80 mm istället? Tänkte så att det inte blir så att fläktarna där nere inte klarar av att leverera så mycket luft som lådan vill ha...

Sedan såg jag nu att jag inte har tänkt på nätaggen. Kan ju vara bra att ha med dem oxå. Datorerna skall i alla fall kunna köras oberoende av varnadra, så jag skall inte koppla ihop dem på nåt sätt. Inte annat än med nätverk då förståss...

Är det något som jag inte har tänkt på, eller tror ni bara att det är till att köra? I så fall blir det kanske en tur till stan i morgon eller helgen...

Permalänk
Medlem

riktigt udda, men det kan bli riktigt snyggt om det blir av!
jobba på

Permalänk

Kan bli riktigt nice det där! Fräck idé!

Lycka till!

Visa signatur

A64 3500+ | DFI LP NF3 Ultra-D | 1024MB | 120GB | TruePower 480W | 6600GT 256MB | SB Audigy | Copperhead | G15
AMD Athlon64 X2 4600+ säljes! http://marknad.sweclockers.com/visa_annons.php?aid=31316

Permalänk
Medlem

Glöm inte att dra ut ljud och usb osv på framsidan bara.. verkar jobbigt att nå någonting på baksidan..

Visa signatur
Permalänk
Avstängd

vattenkylning!!

Visa signatur

| Barton 1833@2200mhz | NF7-s 2.0 | 2x256mb TwinMos PC3200 |
MSN: per_87@hotmail.com

Permalänk
Medlem

Vad gjorde du ritningar i?

Visa signatur

Abit AN7 / Barton 2500+/512mb 3200 DDR/Seagate 80GB/Power Color 9800Pro/ + lite till

Permalänk
Medlem

sketchup skulle jag tro...

Visa signatur

Lian Li PC7SE | Athlon 2800+ | 2x 512MB | Leadtek 6800LE 16/1,6 @ 1,3v 400/870 | 250 + 160 + 2x 200 + 40 = 850GB
Pergo-kuben | Pergomodd2 | PSX-modd | HTPC i CD-spelare | Pergo-tower

Permalänk
Medlem

Ser riktigt snyggt ut måste jag säga. Att öppna upp baksidan en del som du skrev skulle kunna vara en bra ide, men du kan ju alltid testa att inte göra det först.

Permalänk

ser najs ut

Permalänk
Medlem

tänkbart problem är väl kablar till diskar... kan bli lite långt, om det inte bara är sata du tänkt ha.

du skulle ju kunna sätta diskarna på sidan istället, bredvid inluftshålen, och klämma in optiska enheter mellan de båda moderkortshyllorna.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pean
Glöm inte att dra ut ljud och usb osv på framsidan bara.. verkar jobbigt att nå någonting på baksidan..

Har en liten tanke att bygga en liten box att ha på skrivbordet med de viktigaste uttagen. Vill ha en sån clean framsida som möjligt. Därför funderar jag på att även dra powerknappen, resetknappen mm upp till boxen och inte ha dem på framsidan av datorn.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av SkoterMannen
vattenkylning!!

Ja, vattenkylning har jag fuderat lite på. Kan man köra ett system till bägge datorerna eller måste man köra två separata?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Grayfox
Vad gjorde du ritningar i?

SketchUp är det som jag suttit och pillat med.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Delreich
tänkbart problem är väl kablar till diskar... kan bli lite långt, om det inte bara är sata du tänkt ha.

du skulle ju kunna sätta diskarna på sidan istället, bredvid inluftshålen, och klämma in optiska enheter mellan de båda moderkortshyllorna.

Nu har jag ju inte funderat exakt hur jag skall dra kablarna, men jag tror inte att det kommer bli så långt ändå. Tänkte att jag skulle dra ut dem genom sidan och sedan upp i "ventilationshålet". Det är väl moderkortet som sitter längst ner som kan bli lite kritiskt i så fall. Kanske får bli en omplacering av diskarna ändå.

De långa IDE-kablarna är väl 90cm? På vilket avstånd sitter den första kontakten? Hade tänkt att använda runda kablar, om nu avståndet skulle skilja sig från runda och platta.

Permalänk
Avstängd

Nätaggen ?

Visa signatur

| Barton 1833@2200mhz | NF7-s 2.0 | 2x256mb TwinMos PC3200 |
MSN: per_87@hotmail.com

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SkoterMannen
Nätaggen ?

Måste man ha sådana med?

Har inte funderat ut riktigt var jag skall ha dem någonstans. Får väl sitta någonstans bakom moderkorten. Får se var de kommer att sitta bäst när jag kommit igång med bygget.

Permalänk
Medlem

tror att de går att ha ett vattensystem som kyler båda. men det beror helt på vad du har för processorer, grafikkort och kylsystem.

men de skulle ju va rätt fräckt med vattenkylning, du skulle kunna sätta 2st heatercores där nere vid 120mm fläktarna