Chassibygge på g!
Satt här en kväll och funderade på var man skulle kunna göra av min burk så den inte står ivägen. Just nu så har jag den ståendes under mitt skrivbord. Har dunkat i benet i den mer än en gång när jag rullat runt med stolen. Min flickvän har en likadan arbets/lekplats som jag, så varför inte göra ett bygge för bägge burkarna. Efter lite slit i sketchUp så har jag kommit fram till ett resultat som ni ser nedan. Innan jag sätter igång med bygget så tänkte jag höra mig för här om det är något som kan förbättras eller om något är katastrofalt fel. Jag är inte till 100% nöjd med luftflödet, så finns det några bättre idéer ute i Sweclockers-land så är de hemskt mycket välkommna.
Här är i alla fall min idé så här långt. Skrivborden står vid samma vägg i rummet med ca 50cm mellanrum. Tanken är att bygga en slags hurts och bara sätta in hyllplan med prylarna på.
Hyllplanet med moderkortet på hade jag tänkt så här:
Första tanken var att dra in luft på ena sidan och ut på den andra, men nu funderar jag istället på om jag skall låta fläktarna i sidorna blåsa in luft, ta bort luftkanalen till processorfläkten och istället fräsa upp ett spår ovanför kontakterna och PCI-korten på baksidan som luften kan passera ut genom.
Eftersom bygget är för två datorer så kommer det bli två likadana hyllplan ovanpå varandra. Längst ner kommer intaget för luften sitta. Tre stycken 120 fläktar borde göra susen. Då ser det ut som så här:
Det där jag nämnde med inluft på ena sidan och utluft på andra sidan till moderkorten kommer kanske inte att fungera. Det är för lite plats mellan väggen på hurtsen och väggen som fläkten sitter på. Kommer nog bara bli 4-5cm. Kommer verkligen det att räcka i så fall? Därför är jag mer inne på att ha fläktarna satta så att bägge drar in luften och den strömmar ut genom hålet på baksidan.
Längst upp kommer det att sitta brännare och hårddiskar. Typ så här kommer det att i helhet se ut (förutom själva hurtsen då):
Två fläktar sitter bakom hårddiskarna för att dra ut varmluften. Ovanför brännarna så kommer antagligen att sitta knappar för power, reset m.m eller om jag gör som så här att när jag ändå är i byggartagen, bygger en liten snygg låda att ha på skrivbordet med knapparna och kanske nån display för information om temp m.m. Har inte funderat så mycket på det ännu. Har koncentrerat mig mest på själva chassibygget.
Men vad tror ni om min idé? Kommer tre 120 fläktar att räcka längst ner för att försörja lådan med frisk sval luft? Blir det för mycket med 120 fläktar vid moderkorten? Kanske man skall sätta 80 mm istället? Tänkte så att det inte blir så att fläktarna där nere inte klarar av att leverera så mycket luft som lådan vill ha...
Sedan såg jag nu att jag inte har tänkt på nätaggen. Kan ju vara bra att ha med dem oxå. Datorerna skall i alla fall kunna köras oberoende av varnadra, så jag skall inte koppla ihop dem på nåt sätt. Inte annat än med nätverk då förståss...
Är det något som jag inte har tänkt på, eller tror ni bara att det är till att köra? I så fall blir det kanske en tur till stan i morgon eller helgen...