Boosta prestandan i Doom3 på ATI hårdvara med mellan 15 och 40%.

Permalänk
Medlem

har 1024 mb minne och får ca 10 fps skillnad mellan första och andra omgången..

EDIT: Någon som fått Vsync att fungera någe bra?.. för mig sjunker fps:en rätt så rejält.. utan Vsync så får jag enorma "tears"..

Visa signatur

Asus P8Z68-V, Intel Core i5 2500K, 8 GB Corsair Vengance, ASUS 6870

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Huge-Raven
Hur mycket minne har du i datorn?
Har du 512mb så kan jag förstå(1:a ggn så blir det mindre för minnet laddar ifrån hdd´n)
Men har du 1024mb så borde det inte bli någon skillnad tycker jag

Jag har 1024Mb och det hackar för mig 1:a ggn

Visa signatur

"Half-Life 2 is like Duracell of games. It just keeps owning and owning and owning."
i7 920@3.2 vCore 1.024 | Asus P6T Deluxe v2 | 6GB Corsair Dominator Twin3X 1600MHz (6-6-6-18) | Noctua NH-U12P SE2 | Asus DC2 Top V2@1000/1344 vGpu 1.025 | WD Raptor 1500ADFD | Corsair HX 750 | Vista Home Premium 64-bit|

Permalänk
VR-fantast

Jag har 1024 mB också, och jag har samma "problem".

Efter närmare efterforskning verkar det som att timedemot cachar allting, vilket kanske gör att det inte är helt pålitligt som benchmark ...

Edit: Samma tendens är alltså inuti själva spelet, i början går det slött men sen släpper det. Sen när ram swapas kan det hacka till igen. Men man bör utgå från testresultatet som är andra/tredje gången.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Halldin
Efter närmare efterforskning verkar det som att timedemot cachar allting, vilket kanske gör att det inte är helt pålitligt som benchmark ...

Edit: Samma tendens är alltså inuti själva spelet, i början går det slött men sen släpper det. Sen när ram swapas kan det hacka till igen. Men man bör utgå från testresultatet som är andra/tredje gången.

Precis!

Just efter det att du kommit in i spelet så tar du och laddar ett save och då ska det bli smidiagre.

Visa signatur

"Half-Life 2 is like Duracell of games. It just keeps owning and owning and owning."
i7 920@3.2 vCore 1.024 | Asus P6T Deluxe v2 | 6GB Corsair Dominator Twin3X 1600MHz (6-6-6-18) | Noctua NH-U12P SE2 | Asus DC2 Top V2@1000/1344 vGpu 1.025 | WD Raptor 1500ADFD | Corsair HX 750 | Vista Home Premium 64-bit|

Permalänk
Medlem

Om ni använder vsync så ska ni använda triple buffering också. Finns i grafikkortspanelen.
Jag har vsync på och får 56.1 i Ultra quality, 1280x1024 2AA 16AF.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ThAnOs
Alla som får hög fps med ATI kort använder catalyst 4.9 beta??

ja, plus den grej som detta inlägg handlar om.

Visa signatur

En dator.........

Permalänk
Medlem

Vart exakt ställer man in trippelbuffering?.. hittar ej

EDIT: ändrade från 64 mb till 32 mb i AGP aperture size.. fick ca 7 fps förbättring i timedemot..:D

Visa signatur

Permalänk
Medlem

ati control panel, opengl, compability

Permalänk
Avstängd

Måste vara idiotiskt att moronsen på ID inte sett en sån här sak,men är man lierad så är man,tyvärr:-(

Kanske därför jag retar skiten ur mig när jag startar vissa spel och får se (The way its meant to be played).

När detta inte stämmer alls förutom om man sitter med ett highendkort som är bäst i 2-3 nya spel,tragiskt:-(

Men det är klart betalar man så får man,ALLT är tyvärr till salu för rätt pris:-((

Visa signatur

Fractal Design Refine R2 Asus Commando(1901) Q6600@3600mhz@Vattenkylning Corsair HX620W 4Gb 2x2 dominator 8500 Powercolor HD4870X2 Ikari Laser WD MyBook 500Gb@E-Sata 3dmark06@20436+/-
Win xp sp3/win 7 ultimate

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av alban
Måste vara idiotiskt att moronsen på ID inte sett en sån här sak,men är man lierad så är man,tyvärr:-(

Det har ingenting med det att göra!

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem

ATiiiiiii------wheeeeeee

1280x1024 ultra 2xAA 16xAF ger ALLTID mellan 48 & 50fps - ofta 48 första rundan(absolut första testet räknar jag inte med, det hackar apa, precis som för alla andra ) & sedan snurrar det runt 49-50, har toppat avg. på 50,1fps.
snittet lär ligga på 49,5

men som jag säger.
min cpu & resterande system är jäkligt begränsande.

jag kör med cat 4.9 & Hummus senaste tweak (det som INTE påverkar bildkvalitén - JC själv hälpte Hummus sägs det!)

bara för att retas ska jag också dra en 4xaa 16xaf runda i 1280 ultra
kanske ska man dra en reboot först? -----neeeee....vill testa ändå

BRB!

ok,
testade några rundor i 1280*1024 Ultra detail med 4xaa & 16xaf
snittet hamnade på 44,5fps - inte så illa pinkat
nu ska vi se hur mkt den droppar...
gissar på 20-25fps som lägst!
EDIT: Damn...den droppade till 18 i slutet när monstret kom mot en!
___
För att reta nvidioterna lite mer kan jag säga att jag har swecs lägst klockade x800, nämligen bara 525/475 (provivo flashat till xt) - XTPE ligger på hela 525/560!

Mina end-results
============
1280x1024 Ultra 2xaa 16xaf (det jag normalt spelar i): ca 50fps; min-fps:okänd

1280x1024 Ultra 4xaa 16xaf (för låg min-fps): 42-45fps (trögt system!), min-fps: 18 (i slutet när monstret klampar mot en, annars runt 25-30 som minst (exkl. när dom två monstrena stänger in en i hörnet, då också 18)
Ficklampan sänkte aldrig fpsn under 35 (sista testet, första vet jag inte)

________
Observation: miljöerna i sig verkar inte kräva särskilt mkt av datorn, då jag i små rum utan monster kan snurra uppemot 150fps, men däremot då monster börjar dyka upp, trallar fpsn ner oavsett grafikinställning

Slutkommentar: Doom3 flyter fan bättre än far cry med samma inställningar (1280*1024 maxat m. 2xaa & 16xaf)

EDIT2: TheWall; kör du med x800xtpe, eller?

Visa signatur

Every time you create an iterator: God kills a kitten.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Huge-Raven
Du ska INTE backa upp filerna alls!
Gör så här!

Öppna filen "pak000.pk4" med WinRaR
Gå in i mappen "glprogs"
Högerklicka på filen "Interaction.vfp" för att göra en backup!
Välj "Extract to sepcified folder"
Sen när du är klar med detta så högerklicka någonstans på det tomma området utanför filerna men fortfarande i WinRaR.
Välj sedan "Add files to archive"
Gå dit du har <hummus> fil och välj den
Sen när rutan om packning kommer upp så trycker du enbart på OK
Sen får man vänta en stund för han ska först packa upp hela "pak000.pk4" filen för att sedan lägga till <hummus> fil och sedan packa ihop den igen
Sen är det bara att starta spelet

Svårare än så var det inte

Eller så låter du alla .pk4 filer vara upppackade så vinner man ennu mera prestanda

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av wez
Eller så låter du alla .pk4 filer vara upppackade så vinner man ennu mera prestanda

jag har packat upp mina - om det gör någon skillnad eller inte vet jag inte
kör dessutom med "1-256-20480"-tweaket

självklart är allt utan IQ-loss

Visa signatur

Permalänk

Gi][Gurra: "1-256-20480"-tweaket? Och vad är IQ-loss?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Halldin
Har följt diskussionen lite halvt bara, har det här motsatt effekt på nVidias kort eller?

Jo. Nvidia har redan shader replacement i sina drivrutiner, så när man försöker tweaka så känner den inte igen shadern längre, så då körs inte den handkodade shadern utan "den riktiga shadern", så då går prestandan ner.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av sweetfish
Och vad är IQ-loss?

Image Quality loss. Sämre bildkvalitet alltså.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av wez

Du sparar laddningstid genom att ha det packat.

Visa signatur

The variable 'brain' is declared but never used

Permalänk
Moderator
Testpilot

Trodde att IQ-loss var Intelligens Quote. Det måste ju helt klart vara intelligens påverkande att sitta å lira DOOM3 hela dagarna...

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - LG 45GR95QE 45" UltraWide OLED 3440x1440p@240Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem

Hej! lånar tråden

jag kör med Cat. 4.9 stämmer det att enhetshanteraren inte ser era kort när man kör med Cat. 4.9, för så e det med min burk! Varje gäng jag startar Win XP SP1 så kommer det att ny maskinvara har hittats, så trycker jag på avbryt och då står det att den inte har installerats korrekt och kanske inte kommer att funka korrekt, ganska jobbigt att göra så vid varje uppstart! E det något fel eller ska det vara så?

Doom3 timedemo demo1

1280X1024 HIGH 4XAA, 16XAF

70,3 FPS

1280X1024 ULTRA 4XAA, 16XAF

65,7 FPS

e detta bra allt oklockat och utan någon TWEAK

Visa signatur

CPU - INTEL | AMD |

Permalänk

Förklara för en trögfattad är ni snälla.

Räcker det att lägga Hummus fil i den där mappen, utan att göra någonting med filen? Hur fan ska spelet veta att det ligger en fil i en ny mapp som det ska använda sig av utan att göra någon förändring i någon annan fil?

Visa signatur

12700K | Asus ROG Strix B660i | DDR5 Kingston 5200 MHz 64gb | Samsung 980 Pro | AMD Radeon RX 7900 XT | CM V850SFX | Cambridge DacMagic Plus | Dynaudio DBM50 | Infinity Beta Sw10 sub | CM NR200P | Alienware 34" |

Permalänk
VR-fantast
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gi][Gurra
ATiiiiiii------wheeeeeee

massvis med text

Nu när jag har fixat och donat får jag hela 74.7 FPS med 1280x1024, Ultra Quality, 8xAF
Med 2xAA blir det 66.0 i samma inställningar, men det känns bortkastat med AA i dom upplösningarna i Doom3.

Ultra Quality känns också onödigt, det är väl knappt nån skillnad från High?

I inställningar jag kan tänka mig att spela med, 1280x1024, High, Auto-8xAF så får jag 77.0 FPS
Eller 1600x1200, High, 8xAF ~66 FPS

Permalänk
Medlem

Ser lite bättre ut än vad det gjorde innan Halldin:)

Permalänk
Hedersmedlem

Bra Halldin
min gamla athlonxp med nedklockat x800xt ska inte kunna rubba ett 6800 ultra@a64a i doom3; det vore konstigt, helt enkelt

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

DOOM3=SKIT

Varför står så många dårar på kö bara för att bli blåsta?

Eftersom doom 3 suger p...s.snacka om att göra ett dåligt spel ID SOFTWARE,men det är upp till er att köra skiten i botten....

men om man hade stöd för alla grafikkort utom NVIDIA så kanske man kunde få en normal konkurens:(

Opengl är historia tyvärr,ni borde satsa max on direct3d,tyvärr:((

Visa signatur

Fractal Design Refine R2 Asus Commando(1901) Q6600@3600mhz@Vattenkylning Corsair HX620W 4Gb 2x2 dominator 8500 Powercolor HD4870X2 Ikari Laser WD MyBook 500Gb@E-Sata 3dmark06@20436+/-
Win xp sp3/win 7 ultimate

Permalänk
Medlem

Doom 3 är inte ett dåligt spel.

Skicka ett mail till id istället för här lär du inte höras.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Offtopic: Håller med alban, Doom3 är långt ifrån bra, är inte ens i närheten av godkänt. Inge nyskapande utan bara samma gamla Doom med bättre grafik, t.o.m vapnen är desamma. Fast vad kunde man vänta sig...

Ontopic:
Med Hummus senaste Interaction.vfp samt catalyst 4.9 beta så får jag 45,3 fps(1024*768, High, 8*AF i CP) i timedemo demo1 jämfört med 38,4 fps original . Tack Hummus! Hoppas ATI integrerar din lösning i nästa catalyst.

xp-m 2400@2,5GHz, 512MB PC3200, HIS 9800pro@XT

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Stoffe (AMDGuru)
Förklara för en trögfattad är ni snälla.

Räcker det att lägga Hummus fil i den där mappen, utan att göra någonting med filen? Hur fan ska spelet veta att det ligger en fil i en ny mapp som det ska använda sig av utan att göra någon förändring i någon annan fil?

Som alla andra Id software spel så är gjort för att man enkelt ska kunna modifiera det. Så det letar först efter filerna i katalogen, och först i andra hand går den in i .pk4 filerna.

Permalänk

Tack Hummus! Äntligen ett vettigt svar istället för alla gnällspikarnas klagande på spelet. Köp för fan inte det om ni inte gillar det! Jag tycker det är kanon på många sätt. Genomgående när man läser negativa kommentarer om det är att folk förväntat sig att det skulle ändra hela världen, kanske t o m ge er skottsår på riktigt. WOW!
Det är bara ett spel, inte en jävla världsomställning!

Visa signatur

12700K | Asus ROG Strix B660i | DDR5 Kingston 5200 MHz 64gb | Samsung 980 Pro | AMD Radeon RX 7900 XT | CM V850SFX | Cambridge DacMagic Plus | Dynaudio DBM50 | Infinity Beta Sw10 sub | CM NR200P | Alienware 34" |

Permalänk
Hedersmedlem

OpenGL är då inte historia.

Visa signatur

The variable 'brain' is declared but never used

Permalänk
Moderator
Testpilot
Citat:

Ursprungligen inskrivet av damme
OpenGL är då inte historia.

Nej han som skrev det är då inte särskilt insatt märker jag.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - LG 45GR95QE 45" UltraWide OLED 3440x1440p@240Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem

OpenGL är bra, gillar inte microsofts monopol..
OpenGL gör då så att det går att köra Doom3 (förhoppningsvis rätt så snart) i linux..

Visa signatur