Boosta prestandan i Doom3 på ATI hårdvara med mellan 15 och 40%.

Permalänk
Medlem

Boosta prestandan i Doom3 på ATI hårdvara med mellan 15 och 40%.

Guide här efter diverse experimenterande jag gjorde idag:
http://www.beyond3d.com/forum/viewtopic.php?t=14874

Istället för att ta den lite krångligare vägen genom min första post kan ni bläddra fram lite och använda den "patch" kyleb postade, det blir samma sak fast enklare.

Prestandaförbättringen varierar, men som bäst upp till 40% i själva spelet har jag skådat, och 18% i timedemot. För att det ska bli någon riktig boost så måste ni köra med AA och AF, det verkar bara vara då som det ger någon större skillnad.

(Och innan någon moderator låser tråden pga av att jag säger att jag kör Doom3 så vill jag påpeka att jag bor i Canada och här finns det att köpa i butik, vilket jag också har gjort och kan tillhandahålla fotobevis med mig själv leende bredvid med Doom3 box om så behövs )

Permalänk
Medlem

Jag kommer personligen inte godkänna bilden föränns du står "in da nude" med din doom3 kopia

Visa signatur

-LIVERPOOL FC || YOU´LL NEVER WALK ALONE || LIVERPOOL FC-

Permalänk
Medlem

ska testa vid 1a tillfälle ) kewl dude.. keep us posted...

/Scorp

Visa signatur

-- AMD Phenom2 X4 955, Gigabyte 790XTA-UD4, XFX HD 5830 1GB, X-Fi Platinum, 12GB Corsair, XMS3 HD = Samsung 1TB S-ATA 2 Mfl. Fractal Design Tesla 650W, Win7--

Permalänk
Medlem

Det var en mycket intressant länk!

Nu kan man inte låta bli att fundera på den påstådda nVidia-alliancen; kan en sådan tvätta-varandras-ryggar mellan nVidia och id kanske få id att göra en sån här miss? Alternativt går det inte att få rätt på de små grafiska felen. Att id bara skulle ha _missat_ den här lösningen är väl ändå osannolik.

Visa signatur

MSI B650 Tomahawk Wifi.....7800X3D.....Noctua D15.....64GB Kingston Fury Beast 6000MHz CL36.....Gigabyte Gamer OC 5080.....Corsair RM750X V2.....Samsung 990 Pro 4TB + MP510 960GB + PNY CS3030 2TB, Define R6 med tre Noctua-fläktar.....Win 11.....Dell G3223Q 144Hz 4K IPS + Acer Nitro XV275KV IPS 4K 160Hz.....Sig uppdaterad 2025-05-03.....
Inlägg där bilar jämförs med datorer beaktas inte.

Permalänk
Medlem

mygel å rävspel är nog vardagsmat för såndana stora företag (mkt pengar i "alianser")

snart kommer väl bill gates å köper upp dem, bara för å ha mer ,mer, mer.

Visa signatur

-- AMD Phenom2 X4 955, Gigabyte 790XTA-UD4, XFX HD 5830 1GB, X-Fi Platinum, 12GB Corsair, XMS3 HD = Samsung 1TB S-ATA 2 Mfl. Fractal Design Tesla 650W, Win7--

Permalänk

Låter ju suveränt.
Vet vad jag ska göra sen när jag äntligen fått tag på ett exemplar.

Förövrigt så godkänner jag inte bilden förrän jag ser dig, naken, insmord i jordnötssmör pekandes på doom3 lådan... Då kan jag kaaaanske tro på dig

Tycker det verkar komiskt att ingen på ID upptäckt det. Fast de kanske var stressade?

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk
Avstängd

fram med bild beviset då!

Visa signatur

Every dollar spent on a Sony product sends a message that you are OK with a corporation who spies on your personal computer habits and opens up your PC to malicious hackers.
Våga vägra SONY!

Permalänk
Medlem

verkar inte riktigt funka 100 % med tanke på de buggar folk får i tråden på b3d

Visa signatur

Från den andra sidan. :)

Permalänk
Avstängd

Re: Boosta prestandan i Doom3 på ATI hårdvara med mellan 15 och 40%.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hummus

(Och innan någon moderator låser tråden pga av att jag säger att jag kör Doom3 så vill jag påpeka att jag bor i Canada och här finns det att köpa i butik, vilket jag också har gjort och kan tillhandahålla fotobevis med mig själv leende bredvid med Doom3 box om så behövs )

Gör det då!!!

Permalänk
Medlem

Tror nog dom på forumet med minsta koll på den här lilla sfären av entusiaster vet var Hummus bor och även var han jobbar
Fick en fin liten bump i fps med aniso aktiverat på min burk iaf så tack Hummus

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Hummus vad är det som händer igentligen om man skriver så? hur kan prestandan öka så mycket bara så? sen funkar det bra?

Permalänk

jag är också nyfiken på ifall det verkligen fungerar

Visa signatur

[color="red"]om du INTE citerar mig, hittar jag INTE tebax hit...[/color]

Permalänk
Medlem

Det som framgår är ju att ja, det fungerar i den meningen att det går snabbare (dock lite varierande hur stor förbättringen verkligen blev). Dock är resultatet _inte_ detsamma som med originalshadern.

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Jag får 0,1 mer FPS i timedemot.

Visa signatur

01000010011011110101101001101111

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AnteP
verkar inte riktigt funka 100 % med tanke på de buggar folk får i tråden på b3d

verkar dock som det löser sig om man kör high eller ultra - medium är det som ger buggarna

Visa signatur

Every time you create an iterator: God kills a kitten.

Permalänk

Re: Re: Boosta prestandan i Doom3 på ATI hårdvara med mellan 15 och 40%.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ondjultomte
fram med bild beviset då!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hudsonhawk

Gör det då!!!

Hummus behöver inte bevisa någonting då det är en självklarhet att han jobbar för ATI i Canada.

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem

Re: Re: Re: Boosta prestandan i Doom3 på ATI hårdvara med mellan 15 och 40%.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av mortifer666
Hummus behöver inte bevisa någonting då det är en självklarhet att han jobbar för ATI i Canada.

mm
bara att springa till närmsta affär & köpa spelet då, ju

Visa signatur

Permalänk

Re: Re: Re: Re: Boosta prestandan i Doom3 på ATI hårdvara med mellan 15 och 40%.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gi][Gurra
mm
bara att springa till närmsta affär & köpa spelet då, ju

Precis... fan ta honom

Det är lite annorlunda när 14-15 åringar säger att de handlat det i staterna alternativt en släkting precis kommit hem från staterna med det.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

Men jag vill fortfarande se bevis då det har blivit för månfga som säger att dom har det me alldrig lagt ut nåt bevis !!!!!!

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: Boosta prestandan i Doom3 på ATI hårdvara med mellan 15 och 40%.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av mortifer666

Jag vill ändå se en bild på honom tillsammans med Doom3 lådan, fastän jag vet att han bor i Kanada och jobbar på ATI.
Bara för skojs skull.

Permalänk
Medlem

Med ett Radeon 9800 pro får man i demo1:

medium: 53,7 utan och 61,2 med.
high: 48,6 utan och 50,8 med.

dvs ungefär 15% mer på medium q. Dock som sagt med lite artefacts..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hudsonhawk
Men jag vill fortfarande se bevis då det har blivit för månfga som säger att dom har det me alldrig lagt ut nåt bevis !!!!!!

men skillnaden mellan den här tråden och många andra uppenbara wareztrådar är att den här faktiskt har lite diskussionsvärde . Ingen tråd vars ända syfte är att flasha med att någon lyckats wärscha liret dvs.

Permalänk

Nice hummus

Jag kör på Low och fick detta:

old: 26.7 new: 28.5

(Satte på AA och AF i ATi-configuration-saken också.)

Sen när jag testade lite högre inställningar, och testade på High Quality så fick jag fps på 27.7. Borde det inte vara större skillnad eller vafan?
Ajuste, jag körde timedemot demo1.demo för att få fram resultaten, såg att du kollade på fps-mätaren "inne i spelet"...

Mitt system: XP (Barton) 2500+, (Saphire) 9800Pro och 512 mb winbound (eller vad dom heter ).

Btw, är 26-28 i fps normalt för ett system som mitt? (Känns som om det är lite lågt?)

vb: Vad i helskotta... Så hög fps med ett 9800Pro? Hur bra är resten av ditt system?

Edit: Jag kör med 800x600.

Permalänk
Medlem

beror säkert på vilken upplösning

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sweetfish
Nice hummus

Jag kör på Low och fick detta:

old: 26.7 new: 28.5

(Satte på AA och AF i ATi-configuration-saken också.)

Sen när jag testade lite högre inställningar, och testade på High Quality så fick jag fps på 27.7. Borde det inte vara större skillnad eller vafan?
Ajuste, jag körde timedemot demo1.demo för att få fram resultaten, såg att du kollade på fps-mätaren "inne i spelet"...

Mitt system: XP (Barton) 2500+, (Saphire) 9800Pro och 512 mb winbound (eller vad dom heter ).

Btw, är 26-28 i fps normalt för ett system som mitt? (Känns som om det är lite lågt?)

vb: Vad i helskotta... Så hög fps med ett 9800Pro? Hur bra är resten av ditt system?

Edit: Jag kör med 800x600.

Jag tycker det verkar lite lågt. Kör du med 4,9b?
Iofs har du lite lite ram, hårddisk swapar din burk mycket?

Sen så funkar inte länken för mig (bbb om det är av intresse) så om nån kan citera den skulle jag vara glad

Permalänk

Varget: Nix kör med 4.6, har modem så har inte kunnat ladda ner Beta-drivisarna än. :/
Hårddisk-swapar? Du menar att den jobbar osv undertiden jag lirar eller? För det tänkte jag faktist på, det gör den/dom... Vad kan detta bero på i så fall?

Länken funkar visst inte för mig heller nu, men jag la upp en modifierad version av interaction.vfp här:
http://dump.grendosa.com/interaction-new.rar
I den har jag ändrat iaf det som stog i Humus första inlägg i den tråden, ta hem den på eget ansvar :p.

Du hittar interaction.vfp i /base/pak000.pk4. Öppna den med WinRAR och gå in i mappen glprogs, ta backup av den gamla filen och släng in den nya.
Så borde funka.

(hm du ska altså rar'a upp interaction-new.rar och sedan döpa om interaction-new.vfp till interaction.vfp innan du lägger in den, ifall någon undrar.)

Permalänk
Medlem

Men man vet ju alldrig...........

Det värkar som vissa personer gör vad som hällst för att få tag på Doom 3 ^^
http://www.gamespot.com/features/6104258/index.html
Läs den artikeln ^^

För det andra har jag BBB och kommer inte åt den häller varget

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 5090
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck, Rog Ally + de fiesta konsoler.

Permalänk
Medlem

Det iofs bara atioglxx.dll som du behöver om jag förstått rätt, kontakta mig på nått sätt så kan jag skicka den.

Hårddiskswapet ska man kunna lindra med config ändringar om jag förstått rätt
seta image_useCache "1"
seta image_cacheMegs "" (~1/4 av ditt ram)
seta image_cacheMinK "32000" (sett många värden hära men testa lite)

detta kommer inte ge nått på ett timedemo men testa spela och se om det känns bättre

Permalänk
Hedersmedlem

jag har testat lite bland dessa tweaks nu, och kan konstatera att 4.9+hummus-tweak+unrarade pk4or gör att det rullar på finfint i 1280x1024 Ultra detail med 2xaa & 4xaf
inga artefakter eller swap-problem

ganska imponerande - ungefär samma resultat här som 1280x1024 high detail 0aa/2xaf utan tweaks & m. cat4.8

så visst har det blivit bättre

Visa signatur

Permalänk
Medlem

nån som har någon aning om när catalyst 4.9 ska släppas?
eftersom det flyter bättre i doom3 och de använder opengl, innebär det att vi även ser förbättringar i hl motorn?
verkar dröja ett tag eftersom 4.8 inte ens är ute

Edit:

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gi][Gurra
dom kanske går för 4.9 på en gång?

doh! kanske de, har då ingen koll alls

Visa signatur

breathe, smile and be happy