Boosta prestandan i Doom3 på ATI hårdvara med mellan 15 och 40%.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av cope
nån som har någon aning om när catalyst 4.9 ska släppas?
verkar dröja ett tag eftersom 4.8 inte ens är ute

dom kanske går för 4.9 på en gång?

Visa signatur

Every time you create an iterator: God kills a kitten.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av varget
Det iofs bara atioglxx.dll som du behöver om jag förstått rätt, kontakta mig på nått sätt så kan jag skicka den.

Hårddiskswapet ska man kunna lindra med config ändringar om jag förstått rätt
seta image_useCache "1"
seta image_cacheMegs "" (~1/4 av ditt ram)
seta image_cacheMinK "32000" (sett många värden hära men testa lite)

detta kommer inte ge nått på ett timedemo men testa spela och se om det känns bättre

atioglxx.dll ska man väl bara lägga i base-foldern, eller?

Visa signatur

"Half-Life 2 is like Duracell of games. It just keeps owning and owning and owning."
i7 920@3.2 vCore 1.024 | Asus P6T Deluxe v2 | 6GB Corsair Dominator Twin3X 1600MHz (6-6-6-18) | Noctua NH-U12P SE2 | Asus DC2 Top V2@1000/1344 vGpu 1.025 | WD Raptor 1500ADFD | Corsair HX 750 | Vista Home Premium 64-bit|

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mAster9
atioglxx.dll ska man väl bara lägga i base-foldern, eller?

räcker det inte bara med att installera drivrutinen?

Visa signatur

Every time you create an iterator: God kills a kitten.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gi][Gurra
räcker det inte bara med att installera drivrutinen?

Om du placerar atioglxx.dll i base-folderna så slipper du avinstallera drivrutinen som redan är installerad t.ex Cat 4.5... alltså enbart Doom 3 kommer att använda sig utav den filen.

Visa signatur

"Half-Life 2 is like Duracell of games. It just keeps owning and owning and owning."
i7 920@3.2 vCore 1.024 | Asus P6T Deluxe v2 | 6GB Corsair Dominator Twin3X 1600MHz (6-6-6-18) | Noctua NH-U12P SE2 | Asus DC2 Top V2@1000/1344 vGpu 1.025 | WD Raptor 1500ADFD | Corsair HX 750 | Vista Home Premium 64-bit|

Permalänk
Hedersmedlem

ok, men jag ju redan dragit in cat4.9...så....hehe

Visa signatur

Every time you create an iterator: God kills a kitten.

Permalänk
Medlem

Inte så stor skillnad med mitt R9600Pro

(1024x768 och High)

Före
AA@0x/AF@4x = 21.7

Efter
AA@0x/AF@4x = 22.2

---------------------------------

Före
AA@4x/AF@4x = 12.1

Efter
After@4x/AF@4x = 12.3

Visa signatur

"Half-Life 2 is like Duracell of games. It just keeps owning and owning and owning."
i7 920@3.2 vCore 1.024 | Asus P6T Deluxe v2 | 6GB Corsair Dominator Twin3X 1600MHz (6-6-6-18) | Noctua NH-U12P SE2 | Asus DC2 Top V2@1000/1344 vGpu 1.025 | WD Raptor 1500ADFD | Corsair HX 750 | Vista Home Premium 64-bit|

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: Re: Boosta prestandan i Doom3 på ATI hårdvara med mellan 15 och 40%.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av mortifer666
Förövrigt så godkänner jag inte bilden förrän jag ser dig, naken, insmord i jordnötssmör pekandes på doom3 lådan... Då kan jag kaaaanske tro på dig

Har tyvärr ingen jordnötssmör, men jag tog fram det mest kanadensiska som finns, nämligen lönnsirap. Självklart med SweC i bakgrunden också.

Edit: Crap, min webserver är nere igen. Fast FTPn är igång, gick fint att ladda upp. Nåja, det ska dyka upp en bild här ovan så fort webservern är igång igen.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av evil penguin
Det som framgår är ju att ja, det fungerar i den meningen att det går snabbare (dock lite varierande hur stor förbättringen verkligen blev). Dock är resultatet _inte_ detsamma som med originalshadern.

Sant, det blir inte exakt samma, men lösningen som sådan har möjlighet att bli exakt samma om Carmack lägger in det i nästa patch. Just nu så är specular exponenten som jag valde ren och skär spekulation från min sida och med all säkerhet inte rätt. För övrigt är det nog möjligt att den varierar mellan olika material inne i spelet. Men poängen är den att det lika gärna kunde göras med matte istället för en dependent texture read, och då bli bra mycket snabbare på ATI kort. Så allt tjafs om att ATI suger i OpenGL och dylikt kan man förpassa till papperskorgen. Carmack har helt enkelt valt en lösning som funkar dåligt på våra kort.

Permalänk
Medlem

Bra arbetat Humus!

Visa signatur

"Half-Life 2 is like Duracell of games. It just keeps owning and owning and owning."
i7 920@3.2 vCore 1.024 | Asus P6T Deluxe v2 | 6GB Corsair Dominator Twin3X 1600MHz (6-6-6-18) | Noctua NH-U12P SE2 | Asus DC2 Top V2@1000/1344 vGpu 1.025 | WD Raptor 1500ADFD | Corsair HX 750 | Vista Home Premium 64-bit|

Permalänk
Medlem

Vad många det var helt plötsligt som har kört Timedemo på Humus spel
har ni fest där i Canada

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Philips Evnia OLED 32M2N8900 240 hz, Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem

Underlig människa den där humus, i stället för att spela spelet så börjar han tweaka vertex programs.. vore det inte bättre om du spelade eller arbeta i stället? =P

edit: stava bör man

Visa signatur

{|XSX|PS3|PS4|}

Permalänk
Medlem

Luktar inte det här lite medvetet sabotage mot ATI?

*ser konspiratorisk ut*

/ P.

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: Re: Re: Boosta prestandan i Doom3 på ATI hårdvara med mellan 15 och 40%.

Crap, går det inte att ta bort sina postar? Blev fel här ... skulle ju editera min tidigare post, inte quota ...

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Boosta prestandan i Doom3 på ATI hårdvara med mellan 15 och 40%.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hummus
Crap, går det inte att ta bort sina postar? Blev fel här ... skulle ju editera min tidigare post, inte quota ...

Gå in på Ändra och uppe i vänsta hörnet går det att kryssa i en ruta för att ta bort en post.

Visa signatur

"Half-Life 2 is like Duracell of games. It just keeps owning and owning and owning."
i7 920@3.2 vCore 1.024 | Asus P6T Deluxe v2 | 6GB Corsair Dominator Twin3X 1600MHz (6-6-6-18) | Noctua NH-U12P SE2 | Asus DC2 Top V2@1000/1344 vGpu 1.025 | WD Raptor 1500ADFD | Corsair HX 750 | Vista Home Premium 64-bit|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sweetfish
Nice hummus

Jag kör på Low och fick detta:

old: 26.7 new: 28.5

(Satte på AA och AF i ATi-configuration-saken också.)

Sen när jag testade lite högre inställningar, och testade på High Quality så fick jag fps på 27.7. Borde det inte vara större skillnad eller vafan?
Ajuste, jag körde timedemot demo1.demo för att få fram resultaten, såg att du kollade på fps-mätaren "inne i spelet"...

Mitt system: XP (Barton) 2500+, (Saphire) 9800Pro och 512 mb winbound (eller vad dom heter ).

Btw, är 26-28 i fps normalt för ett system som mitt? (Känns som om det är lite lågt?)

vb: Vad i helskotta... Så hög fps med ett 9800Pro? Hur bra är resten av ditt system?

Edit: Jag kör med 800x600.

Lätt, testen e i 640x480
I 800x600 så får man lite mindre, i medium q utan hummus 40,8, dvs 13 fps lägre.. Dessutom, alla ni som kör timedemo, tänk på att köra det 2 ggr på rad och ta resultatet från andra körningen, då den laddar en massa från hdn i första svängen.

Permalänk
Medlem

Snyggt kort Hummus LOL.. bra att du visar alla tvivlare.. *garv*
ok.. dags å tweaka doom å 4.9 då...

/scorp

Visa signatur

-- AMD Phenom2 X4 955, Gigabyte 790XTA-UD4, XFX HD 5830 1GB, X-Fi Platinum, 12GB Corsair, XMS3 HD = Samsung 1TB S-ATA 2 Mfl. Fractal Design Tesla 650W, Win7--

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pender
Luktar inte det här lite medvetet sabotage mot ATI?

*ser konspiratorisk ut*

/ P.

Nja. Om du läser tråden Hummus postade var det någon som fick 10 fps sämre i timedemo med ett GeForce FX efter patchen. De har väl helt enkelt valt att prioritera nvidia.

Visa signatur

The variable 'brain' is declared but never used

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av damme
Nja. Om du läser tråden Hummus postade var det någon som fick 10 fps sämre i timedemo med ett GeForce FX efter patchen. De har väl helt enkelt valt att prioritera nvidia.

det är ju det han menar....ni skriver ju samma sak

Visa signatur

Every time you create an iterator: God kills a kitten.

Permalänk
Medlem

Heeerregud Hummus! Tror du vi blir lurade av den där uppenbart fakade bilden - lätt att du klippt in kartongen med photoshop!!

*ser konspiratorisk ut*

Damme - ditt inlägg förstår jag bara inte sorry

/ P

Permalänk
Medlem

Trevligt med denna "fix" Hummus, och vilken trevlig bild

Föresten, du har PM.

Visa signatur

“More Human Than Human”
kniffswelt | no_jz.supra

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Boosta prestandan i Doom3 på ATI hårdvara med mellan 15 och 40%.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av mAster9
Gå in på Ändra och uppe i vänsta hörnet går det att kryssa i en ruta för att ta bort en post.

Jo, fast det verkar inte funka. Posten försvann inte. =/

Edit: Sen angående konspirationsteorier ... Carmack har min fullaste respekt, jag tror inte han medvetet har gjort så att prestandan ska vara låg på ATI. Det är bara det att olika kod kör olika snabbt på olika hårdvara, och nu prioriterade han väl all NV30 kort som går riktigt tungt om man använder matte istället för en lookup table.

Sen en liten fil för att göra det smidigare:
http://esprit.campus.luth.se/~humus/temp/doom3PerformanceTwea...

Är både snabbare än orginaltweaket och löser alla problem med artifacts osv.

Permalänk

Re: Re: Re: Re: Re: Boosta prestandan i Doom3 på ATI hårdvara med mellan 15 och 40%.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hummus
Har tyvärr ingen jordnötssmör, men jag tog fram det mest kanadensiska som finns, nämligen lönnsirap. Självklart med SweC i bakgrunden också.

http://esprit.campus.luth.se/~humus/temp/doom3pictureproof.jp...

Edit: Crap, min webserver är nere igen. Fast FTPn är igång, gick fint att ladda upp. Nåja, det ska dyka upp en bild här ovan så fort webservern är igång igen.


Suveränt (nu ska jag bara försöka komma över bilden av dig i lönnsirap... brrr... )

Fast även om Nvidia går slöare när man använder den här tweaken, varför kunde de inte gjort som så att installationen känner av vilket kort man har och sen installerar den optimala filer för just den datorn?

Antar att det finns fler liknande saker där de har kod eller inställningar som är till Nvidias fördel.

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk
Medlem

nu nar vissa har fatt tag i doom 3 sa kanske ni kan tala om hur det flyter pa min dator utan AA och AF

se sign

och hur ar det med 512 vs 1024 ram i doom 3?

och vad inehaller limited boxen??

Visa signatur

Kass DATA

Permalänk
Medlem

Finns ingen LE-box.

Visa signatur

"Half-Life 2 is like Duracell of games. It just keeps owning and owning and owning."
i7 920@3.2 vCore 1.024 | Asus P6T Deluxe v2 | 6GB Corsair Dominator Twin3X 1600MHz (6-6-6-18) | Noctua NH-U12P SE2 | Asus DC2 Top V2@1000/1344 vGpu 1.025 | WD Raptor 1500ADFD | Corsair HX 750 | Vista Home Premium 64-bit|

Permalänk
Medlem

finns det mer man kan göra som e skoj för grafiken ?

Denna hummus doom3 tweak fil. är det lika som att göra allt manuellet eller?

/Scorp

Visa signatur

-- AMD Phenom2 X4 955, Gigabyte 790XTA-UD4, XFX HD 5830 1GB, X-Fi Platinum, 12GB Corsair, XMS3 HD = Samsung 1TB S-ATA 2 Mfl. Fractal Design Tesla 650W, Win7--

Permalänk
Medlem

Är det ingen som kan göra ett ordentligt test med flera olika upplösningar och olika inställningar? Jag har sett allt från 1 fps i ökning till 20fps och det känns lite skummt. Rör det sig om 20 fps är det helt sjukt, men om det är i 640x480 med 0 i AA och AF så är det knappast intressant.

Visa signatur

Visionär bakom Sveriges största publika spelsatsning. Säger jag mer så blir jag förmodligen bannad igen.

Ställ krav! Involvera er! Tänk utanför sandlådan.

Permalänk
Medlem

Hum(m)us är värsta kändisen!! Kolla:

“When I read the shader it striked me how many texture accesses it did compared to the relatively short shader, even for stuff that could just as well be done with math for a small cost in instructions. Using a dependent texture lookup for POW evaluation makes a lot of sense for R200 level hardware due to instruction set limits, but for R300 and up it's much better to just spend the three cycles it takes to evaluate POW with math instead of risking texture cache trashing with a dependent texture read, which may be much more costly, especially since the access pattern in this case will be far from linear. Also, using math improves the quality too, even though it may not be very noticable in this game,” said Humus, a well-known graphics specialists who now works for ATI Technologies.

http://www.xbitlabs.com/news/other/display/20040808022148.htm...

/ P.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av johan866
nu nar vissa har fatt tag i doom 3 sa kanske ni kan tala om hur det flyter pa min dator utan AA och AF

se sign

och hur ar det med 512 vs 1024 ram i doom 3?

och vad inehaller limited boxen??

Oki here goes
Jag kör som i sign och jag har så gott som 60-65fps konstant (Fraps)
Jag kör på high quality i 1024x768 och utan Hummus patch

Ska testa hur det går med patchen snart

EDIT: Har lagt in patchen nu och ska testa ASAP

EDIT: Har testat nu. Ligger nu på 65-70fps, så lite gjorde patchen, thnx "Hummus" *tummen upp*

Visa signatur

CPU: Use your imagination
MEM: Use your imagination
PSU: Use your imagination
GPU: Use your imagination

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Huge-Raven
Oki here goes
Jag kör som i sign och jag har så gott som 60-65fps konstant (Fraps)
Jag kör på high quality i 1024x768 och utan Hummus patch

Ska testa hur det går med patchen snart

EDIT: Har lagt in patchen nu och ska testa ASAP

Trodde det var låst på 60fps

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk
Medlem

Är det inte så att Geforce kör med 32 bitars register (eller 16 om man kör precision hint) och ATI alltid 24 bit? Därför kanske det blir långsammare beräkningar på Geforce men med mer precision.

Visa signatur

Perl - Made by Idiots, Java - Made for Idiots, C++ - Envied by Idiots

Permalänk

Länken i förstaposten fungerar inte för tillfället. Någon som kunde lägga upp vad det nu var?