Permalänk
Medlem

Batchfilproblem

jag har t.ex en batchfil som ser ut såhär:

:start
net send 192.168.0.2 tjoho
goto start

kruxet är att ja vill att den ska utföra detta kommandot t.ex bara 10ggr och inte fortsätta hela tiden.. hur gör jag då?

Permalänk
Medlem

tja, jag kan inget om språket som används, men vad sägs om att göra en motsvarighet till

i = 0 while (i <= 10) { net send ... i = i +1 }

eller om det finns forsatser

for (i=0 ; i <= 10; i++) { net send ... }

fast antagligen får du väl använda nån ful goto skit som jag inte kan. det borde finnas många och enkla guider till batchprogrammering i windows på det världsomspännande nätet av värd- och klientdatorer.

Visa signatur

Brass knuckles and a 2x4

Permalänk

set /a ohoj = 0 :start set /a ohoj = %ohoj% + 1 if %ohoj% == 10 goto end net send 192.168.0.2 Ohoj Kapten!! detta är nummer %ohoj%!! goto :start :end

Så där ja, detta funkar för mig, hopppas detta löste ditt problem

Permalänk
Medlem

@ECHO off :start echo Skriv antal ggr medelandet skall skickas echo eller skriv 'q' for att avsluta. echo. set /P antal=Ditt val? IF %antal%==q GOTO end set /P msg=Vad vill du skriva? for /l %%x in (1,1,%antal%) do ( net send 192.168.0.4 %msg% ) GOTO start :end

Detta funkar rätt bra det med.

Visa signatur

System: Intel Pentium 2.4GHz (533) | Abit BE7 | 768Mb DDR | 6600GT | MX500
Jag har reserverat mig för felstavningar och/eller har fel i nåt jag säger.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av iGora

@ECHO off :start echo Skriv antal ggr medelandet skall skickas echo eller skriv 'q' for att avsluta. echo. set /P antal=Ditt val? IF %antal%==q GOTO end set /P msg=Vad vill du skriva? for /l %%x in (1,1,%antal%) do ( net send 192.168.0.4 %msg% ) GOTO start :end

Detta funkar rätt bra det med.

Show off!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Docksider
Show off!

Då ska du se mina andra batchfiler.

Visa signatur

System: Intel Pentium 2.4GHz (533) | Abit BE7 | 768Mb DDR | 6600GT | MX500
Jag har reserverat mig för felstavningar och/eller har fel i nåt jag säger.