Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Citgho
Är det en sluten låda ska den fyllas.
Är det en portad låda ska det bara sitta på väggarna.

Det har redan nämnts minst 4 ggr och jag tror jag sätter det på väggarna

Visa signatur

Keep in mind you should familiarize yourself with what the parameters mean and how they affect you.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dea
Ja, det är sant. Men då måste man ju "ta isär" lådan för att testa nästa ju (om man skall göra det optimalt). Lådan är bara på 40 liter/12" så jag tror jag fäster vadden mot väggarna. Får väl bli som det blir.. Tack för svaren

Hehe jo, Har åtskilliga gånger svurit över att få ta isär de man bygget men när man väl har hittat en lösning betealar det sej. Funderar du över något mer är det bara att fråga

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av milliway
Hehe jo, Har åtskilliga gånger svurit över att få ta isär de man bygget men när man väl har hittat en lösning betealar det sej. Funderar du över något mer är det bara att fråga

Hehe..
Den ursprungliga frågan var ju hur jag skall installera dämpullen i en 40liters kvadratiskt låda. Skall även sidan som högtalaren sitter fast i ha ull på sig? Jag hade tänkt att fästa vadden mot väggarna och sedan sätta på "locket" med högtalaren på så att man inte klämmer någon vadd.

Gjorde en liten skiss på hur jag hade tänkt mig
http://193.11.236.26:1234/projekt/upload/elitebas.jpg

Visa signatur

Keep in mind you should familiarize yourself with what the parameters mean and how they affect you.

Permalänk
Medlem

kan inte nån göra nåt riktigt maffigt bygge och måla skiten?
gärna fullregister högtalare också!;)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dea
Hehe..
Den ursprungliga frågan var ju hur jag skall installera dämpullen i en 40liters kvadratiskt låda. Skall även sidan som högtalaren sitter fast i ha ull på sig? Jag hade tänkt att fästa vadden mot väggarna och sedan sätta på "locket" med högtalaren på så att man inte klämmer någon vadd.

Gjorde en liten skiss på hur jag hade tänkt mig
http://193.11.236.26:1234/projekt/upload/elitebas.jpg

Din skiss förklarar i princip hur det ska seut

Permalänk

Jag är helt ny på sånt här.. Men på baksidan av min helt ok "Lilla" (Menar lilla ) Stereo så är där nått uttag för någon sladd. men alla som bygger in "subbar" i bilar har ju massa extra mög? vad är det? och behöver jag det? :S eller är det bara att tuta och köra?

Visa signatur

Det var en gång en mod-sugen liten krabat som hette.....

Permalänk
Medlem

Vad står det vid uttaget? kan du ta en bild på den.

Mög, ere slutsteg du menar..
ett slutsteg e ju bra, den driver ju basen och den har ju mer kapacitet o driva basen än vad t ex bilstereon klarar av och då antagligen din "lilla" stereo.. Så ett slutsteg e ju att föredra

Visa signatur

/car2ns

Permalänk
Medlem

palladin_91 menar du stereo hemma lr i bilen? och om du menar i bilen, så vadå massa extra mög? vore trevligt om du förklarade lite bättre

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Permalänk

Du måste ha ett slutsteg för att ge kraft åt basen du ska driva.

Visa signatur

Workstation: Intel Core i5-10400 | Gigabyte B460M DS3H | 16GB DDR4 | Geforce GTX1660 SUPER 6GB |
NAS: Synology 218play 2x4TB | MSMCP CCNA1

Permalänk
Medlem
Citat:

Din skiss förklarar i princip hur det ska seut

Jaha men då är det ju lungt

Visa signatur

Permalänk

jag kan fixa en bild på uttaget senare när min mamma kommer med kameran.

Gjorde en bild i paint så länge..

http://www.freewebs.com/palladin_91/subwoofer_out.jpg

Vet inte om länken funkar - Men det står Subwoofer Out över uttaget.

Det är min hemma stereo.

Slutsteg, om inte vad händer då? sämmre ljud/BAS?

Visa signatur

Permalänk

Hemmastereo?
Min var iofs tänkt till bilen, men visst.
Det du menar är troligtvis en RCA-kontakt... Har du en subwoofer utgång kan du säkerligen dra den direkt till en sub.

Visa signatur

Workstation: Intel Core i5-10400 | Gigabyte B460M DS3H | 16GB DDR4 | Geforce GTX1660 SUPER 6GB |

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Delarium.
...Har du en subwoofer utgång kan du säkerligen dra den direkt till en sub...

Ok tack men vilken BILLIG sub är att rekomendera? Tänkte bara göra det som en kul grej nämligen

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Bygg en egen med ett element från classe, ingen kvalite men det är billigt.

Visa signatur

[Amd 2500+ @ 3200+] ¤ [Abit NF7] ¤ [1024 ddr @ 400 mHz] ¤ [Radeon 9600 pro] ¤ [Maxtor diamond max 160Gb] ¤ [Lain li PC 60]

http://forum.sweclockers.com/showthread.php?s=&postid=3916792...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av palladin_91
jag kan fixa en bild på uttaget senare när min mamma kommer med kameran.

Gjorde en bild i paint så länge..

http://www.freewebs.com/palladin_91/subwoofer_out.jpg

Vet inte om länken funkar - Men det står Subwoofer Out över uttaget.

Det är min hemma stereo.

Slutsteg, om inte vad händer då? sämmre ljud/BAS?

Utgången är väl som du beskriver av rca typ. Bara köpa en activ subb och göra som jag. Skrämm skiten ur grannarna med nått gött firstperson spel

Permalänk
Citat:

...Bara köpa en activ subb och göra som jag...

Active subb? :S Jag kan inget om sånt här. HiHi

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Active subb? :S Jag kan inget om sånt här. HiHi

En aktiv subwoofer har alltid (?) en inbyggd förstärkare i själva lådan som du kopplar bara lågnivå signaler till. Detta är vanligast i hemmabio/hemmastereo

En passiv sub är bara en låda med ett högtalarelemt och så får du skaffa slutsteg själv typ. Detta är vanligast för bilstereo

Visa signatur

Permalänk

Men isånna fall vill jag ha en passiv subb, för jag ska bygga den själv ju.. Byggar glädje + gratis virke i (host) slöjden. Vi frågade läraren att om vi sätter in lite ruta, (neon)och sånt så kanske vi fick (men det vet man alldrig).

Visa signatur

Permalänk

Köp ett billigt element på typ blocket eller nåt sånt, sen ta fram ritningen i ett program (efter du matat in basparametrarna). Sen kan du säkerligen bygga. Men det gäller (när man bygger seriöst ) att man limmar, och skruvar rätt och VÄLDIGT mycket. Helst ska du använda 20-22mm MDF, men det finns självklart andra tankar och åsikter och det också.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Men isånna fall vill jag ha en passiv subb, för jag ska bygga den själv ju.. Byggar glädje + gratis virke i (host) slöjden. Vi frågade läraren att om vi sätter in lite ruta, (neon)och sånt så kanske vi fick (men det vet man alldrig).

Har du en stereo men en RCA utgång behöver du någon form av förstärkning dvs ett slutsteg eller en vanlig förstärkare. Det finns slutsteg för aktiva lådor att köpa löst. Det har jag gjort tidigare med bra resultat.

Permalänk
Medlem

Billigt, de finns ju billiga nya elemet på t ex Hifikit eller MD, men du msåte ju spela in de först innan de låter som de ska.. brukar ta 40h har jag för mig.

Visa signatur

/car2ns

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Grymtolf
Här är nåt som dunkar...
http://www.angelfire.com/fl5/diurhuus/saab_90.htm
Hans nästa bil
http://www.angelfire.com/fl5/diurhuus/saab_9000.htm
och hans nuvarande bil
http://hemsida.semera.se/xav5846/Själva%20bygget.htm

Just nu håller vi på att bygga i min bil
Volvo v90
4st 6.5" basar i dörrarna med diskanter
2st 8" mitt sätet bak
2st 12" i bagaget

flåsar på bra

Verkar vara seriöst bygge och han kör två sta fina bilar, sedan en golf? :S wtf ;D

Visa signatur

DHW02 rad 10 plats 24
DHW03 rad 24 plats 113

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bolero
Verkar vara seriöst bygge och han kör två sta fina bilar, sedan en golf? :S wtf ;D

nu ska vi inte vara såna, Golf 3 är en bra bil, men Golf 4 e vackrare men Golf 5 är dock vackrast. i Golf-klassen då.. inte vackrast av alla...

www.bilstereo.just.nu
Så fin kan en Golf 4 vara, och låta...

Visa signatur

/car2ns

Permalänk
Medlem

att man limmar, och skruvar rätt och VÄLDIGT mycket. Helst ska du använda 20-22mm MDF, men det finns självklart andra tankar och åsikter och det också.

Det du ska göra om du ska göra det seriöst är att lima och spika, inte skruva. Sen tex om du sätter högtalare i instrumentpanelen så ska man limma dit dom även med en limpistol +skruvarna. Dom sitter som berget och man får använda rätt mycket våld för att dom ska lossna, vilket är bra i mina ögon pga stöld osv.

Visa signatur

DHW02 rad 10 plats 24
DHW03 rad 24 plats 113

Permalänk
Medlem

Usha för att instalera fasst... Jag plockar ur min lagom till race

Permalänk
Medlem
Citat:

att man limmar, och skruvar rätt och VÄLDIGT mycket. Helst ska du använda 20-22mm MDF, men det finns självklart andra tankar och åsikter och det också.

Det du ska göra om du ska göra det seriöst är att lima och spika, inte skruva. Sen tex om du sätter högtalare i instrumentpanelen så ska man limma dit dom även med en limpistol +skruvarna. Dom sitter som berget och man får använda rätt mycket våld för att dom ska lossna, vilket är bra i mina ögon pga stöld osv.

får man höra ett bra argument emot skruv?

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Permalänk
Medlem

Det ska vara skruv.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Att spika i MDF är fullständigt hopplöst. Det spricker och lämnar efter arbete. Vad som är seriöst eller ej tänker jag inte yttra mej i men att förborra och skruva efter att limmat alla skarvytor är det som för mej funkat bässt.

Va det gäller montering av element rekomenderar jag skruv med islagsmuttrar. Borra hål slå i muttern på insidan och skruva fasst elementet. Täta kan man göra på olika sätt. Ett är att skära ut en ring av tunnt gummi.

Permalänk
Citat:

Att spika i MDF är fullständigt hopplöst. Det spricker och lämnar efter arbete. Vad som är seriöst eller ej tänker jag inte yttra mej i men att förborra och skruva efter att limmat alla skarvytor är det som för mej funkat bässt.

Va det gäller montering av element rekomenderar jag skruv med islagsmuttrar. Borra hål slå i muttern på insidan och skruva fasst elementet. Täta kan man göra på olika sätt. Ett är att skära ut en ring av tunnt gummi.

Som ovan, förborra och skruva är det jag fått för mig vara bäst? Det gjorde i vilket fall jag.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag limmar och förborrar/skruv, sen en annan sak jag tänkte på så monterar jag elemtet "infällt" som det ser ut så har du inte gjort det. Är du säker på att den inte skulle göra det? Isoleringen sitter ju på "framsidan" ?

Diametern på gängorna (skruven) till elementet var ca 5mm, innerdiametern runt 3mm. jag förborrade med 3.5mm och provdrog i en skräpbit och såg att det blev bra. Jag satte skruvarna med 9.3cm mellanrum i lådan.
Sen skulle jag vilja ge ett råd till alla seriösa byggare: Någonting som är MYCKET viktigt för hur det skall gå och bli bra är FÖRBEREDELSER.
Jag gjorde ritningar över hela bygget i cad innan och tänkte över i steg hur jag skulle gå till väga med dom olika momenten. Hittils har jag följt planen och det har gått ganska bra men man måste ju improvisera ibland också. Det enda jag inte hade tänkt på var att elementet skulle moteras infälld istället för "utanpåliggnade" som jag hade imho hade trott.

Ett misstag jag gjorde var att jag monterade terminalen rätt i lådan utan nån "innbyggnad". Vet dock inte om det gör så stor skillnad.. :/

Har tom tagit lite bilder och så kanske slänger upp nått sen

Visa signatur