Permalänk
Medlem

Dags för ny dator

Den gamla trotjänaren från 2000 har börjat göra sitt och det är dags att se sig om efter en ny dator. Har fått in lite pengar genom mitt företag så har för första gången råd att köpa en någorlunda vettig dator (studenter har lite för ont om pengar). Tanken jag har är följande system:

Processor
AMT Athlon64 Newcastle 2800+ Bulk
1345:- hos datorbutiken

Moderkort
MSI K8N NEO Platinum
1275:- hos komplett

RAM
Corsair TwinX 1024-3200
2250:- hos komplett

Grafikkkort
Club3d Radeon 9800Pro 128 MB
2065:- hos datorbutiken

Systemdisk
Western Digital Raptor 36gb
1065:- hos datorbutiken

Lagringsdisk
Maxtor DiamondMax Plus 8 200gb
1295:- hos datorbutiken

DVD
NEC ND-2510
735:- hos datorbutiken

Tangentbord och mus
Logitech Cordless Desktop MX
935:- hos datorbutiken

Chassi
Lian-Li PCV-2100
3695:- hos gtek

PSU
Antek TruePower 480
1195:- hos datorbutiken

CPU kylning
Zalman ZM-7000A-CU
449:- hos datorbutiken

Kommer detta system att fungera bra? Går det att köra grafikkortet med bara den medföljande fläkten eller är det värt att satsa på en fläkt typ Arctic Cooling.

Tacksam för kommentarer.

Permalänk
Medlem

Har två saker att invända på.

Min personliga åsikt när de gäller datorer är att dom ska vara tysta, de tycker jag är en dela av prestandan i sig. Så istället för den Maxtor hdd´n du har tänkt köpa, ta då istället en Seagate 200GB 8mb cache.

Och istället för ett Lian-Li PCV-2100, ta istället ett Lian-Li PC6070 som är ljuddämpat och kostar 2179:-.

Om du har pengar, lägg då dom på ett bättre grafikkort. Doom 3 är släppt och HalfLife 2 väntas komma i slutet av året och då räcker inte ett Club3d Radeon 9800Pro 128 MB.

Jag sitter själv och väntar på ett LeadTek GeForce 6800GT 256mb, hehe

Annars tycker jag att de såg ut att vara ett bra och komplett system.

Permalänk
Medlem

Lian-Li PCV-2100 är också ljuddämpad.

Har kollat in seagate diskarna, men de verkar prestera rätt dåligt. Spelar iofs kanske ingen större roll så får ta en till titt.

Bättre grafikkort kommer övervägas. 800xt kostar lite för mycket än så länge. Spelar inte spel så överdrivet ofta och har inget emot att inte kunna klara av de absolut högsta inställningarna.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Andy-K
Lian-Li PCV-2100 är också ljuddämpad.

Har kollat in seagate diskarna, men de verkar prestera rätt dåligt. Spelar iofs kanske ingen större roll så får ta en till titt.

Bättre grafikkort kommer övervägas. 800xt kostar lite för mycket än så länge. Spelar inte spel så överdrivet ofta och har inget emot att inte kunna klara av de absolut högsta inställningarna.

Aha okej, visste inte att de också var ljuddämpat. Då är det ju egentligen bara designen som bestämmer vilket chassi man ska välja av dom två. Mitt alternativ är billigare, men kanske inte faller i hans smak.

Angående Seagate hårddisken så presterar den verkligen inte dåligt. Den kanske skiljer sig lite från de andra S-ATA hårddiskarna i samma tappning, men de är knappast märkbart IRL.

Då väljer i alla fall jag en hårddisk som låter mindre.

Permalänk
Medlem

kolla in min resension på Lian-Li 2100B
http://forum.sweclockers.com/showthread.php?s=&threadid=32257...

Detta chassi är ett av de absolut bästa chassin som finns tillgängliga idag

Visa signatur

[Lian-LI 2100B] [AMD X2 4800(10x280)] [G.Skill 2x1024Mb 4000 Black Edition] [väntar på Gainward 7900 GTX 512, just nu MSI 7800 GTX] [ASUS A8N SLI-Premium] [2405FPW] [X-Fi Platinum] [Super PI 30.6 sek] [3Dmark06 5086 p]