Permalänk

Havererad dator, HJÄLP!

Jag har plockat ihop en dator till mina föräldrar, en p3@667Mhz, 128mb sdram, 80gb hdd, Riva TNT2 64mb och ett zoltek moderkort.
Allting fungerade fint tills helt plötsligt när de startade datorn en dag så blev det ingen bild på skärmen. Jag har testat med ett annat grafikkort och samma problem uppstår.
De flesta av komponenterna i datorn har legat i min garderob, i antistat.-påsar, i ca. två år och grafikkortets fläkt snurrade knappt när jag instalerade det första gången -> damsugaren plockades fram och allt fungerade felfritt.
Läste en tråd där det stod att man ofta måste instalera om bios efter att ha bytt grafikkort, har inte bytt grafikkort men det var som sagt ett tag sedan det satt i moderkortet. Har även nollat bios, tagit ut batteriet. Fläkten på grafikkortet snurrar när datorn är på och allt annat snurrar/låter som det ska.
Kan man instalera om bios via någon sorts startdiskett med selfinstractor på?

Frågan är då om någon varit med om liknande eller vet vad det kan vara för fel och vad man kan göra för att åtgärda det. Läget är ganska kritiskt också då jag har flyttat till Uppsala och inte är hemma tillräkligt ofta för att kunna köra "support", mina föräldrar använder min dator nu eftersom jag bor hos min syster men när jag får eget boende kommer jag behöva min dator och mina föräldrar blir utan...
är därför väldigt tacksam för snabba och många svar, allt ni kan komma på är uppskattat, även om det kan verka självklart eller ovidkommande.

Visa signatur

You're my size I need to try you on

Permalänk
Medlem

Moderkortet piper inte eller så?
Grafikkortet verkar det ju inte vara eftersom du har testat med ett annat. Det det skulle kunna vara då är moderkortet, minnet eller processorn. Testa plocka ut minnet och se om datorn beter sig annorlunda, börjar den pipa (klaga på minne) så fungerade nog minnet. Gör då samma sak med processorn.
Det kan även vara nätagget som har pajat och inte levererar ström på någon spänning.

Givetvis ska du dra ut alla onödiga komponenter som inte bidrar till att visa en skärm. Ha alltså bara moderkort, processor, minne och grafikkort ikopplat, dra ut allting annat.

Permalänk

Pc-speakern piper ibland och ibland inte...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Kolla upp vad pipet betyder.

Kanske är glapp till grafikkortet, i AGP-kontakten då. Kolla den kontakten så den inte sitter helt löst osv.

Permalänk

hrmm, står inget i manualen om pipet... får söka lite på det.

Visa signatur