Muskampen 2025: Segraren korad!
Permalänk

Opera och Firefox

Jag använder Opera och tycker att det är helt överlägset IE. De få
gångerna jag använder Explorer är för att se (de fåtal) sidor som
inte fungerar i Opera eller för att kolla på vissa bråkiga flashfilmer.

Många funktioner i Opera är helt överlägsna -
tryck in scrollen för att öppna en länk i nytt fönster,
tryck in scrollen för att sänga en flik, tabbarna,
ctrl+F för att söka efter ett ord i en textmassa...
Utöver det tycker jag det är ett allmänt skönt
användargränsnitt, många stilrena skins, m.m.

Men nu till saken: Vad är det som gör att majoriteten använder Firefox?
Har det ännu fler och bättre funktioner än Opera, eller är det bara
det att Firefox kanske är mer känt än Opera, och att detta är
anledningen till att fler folk tycks använda Firefox?

Ge mig era främsta anledningar till varför ni använder Firefox

För jag tänker instinktivt inte ens installera Firefox
innan jag (eventuellt) blivit övertygad

Visa signatur

burr3.se iMac G5 || Shuttle SN25P || Världens sötaste MacBook || Philips HD-Ready LCD-TV || Acer TravelMate 292LCi, skitig skoldator.

Permalänk
Medlem

det är gratis?
Finns kanske fler plugins som gör att man säkert kan ha samma funktioner som finns i Opera

Visa signatur

Walla?

Permalänk
Medlem

Finns oerhört många trådar om "Opera vs. Firefox" osv. Sök!

Visa signatur

rm -rf *.blog

Permalänk
Hedersmedlem

Re: Opera och Firefox

Citat:

Ursprungligen inskrivet av doppelganger
...ctrl+F för att söka efter ett ord i en textmassa...

Har du inte upptäckt att man kan trycka "," för att söka på länkar och "." för textsökning på sidan? Dessa två hör till de två absolut skönaste finesserna i Opera.

Permalänk

^F Finns även i Firefox, samt Explorer.
Scrolhjulet på länk = ny tabb eller fönster finns även i firefox
Scrollhjulet på tab i tab-bar = stäng tab finns även i firefox

I slutänden så är det nästan bara same shit diffrent name. Det handlar om tycke och smak.

Permalänk
Medlem

Firefox är mer lik Explorer! Min åsikt är att du behöver inte testa firefox, Opera är flertalet gånger bättre (min åsikt). Den orsak varför jag har firefox installerat är att jag vill inte ha massa skit på datorn. Det är för de som lånar min dator och är van med explorer som använder det, kan själv använda det men endast när en sida inte visas exakt i Opera!
Läste nånstans att de skall försöka få alla internät sidor med opensource kod! Det var många "browsers" mm. som ville det! så snart funkar väl 100% av sidorna i de andra browsers än explorer, tur det!

Permalänk

Opera är bäst helt klart...
det enda firefox är bättre på enligt mig är hanteringen av tabbarna.
i allt annat är opera överlägset.

Permalänk
Medlem

Operan är den bättre i alla kategorier vad jag tycker. Hur kan man ens tycka firefox är bättre är obegripligt?
Firefox är klart bättre än ie det är en sak som är säker men längre än så kommer den inte.

Visa signatur

iMac 27" 5K - i5 3.5Ghz - Radeon Pro 575 - 8GB
Corsair Crystal 460X RGB|Intel Core i7-8086K Limited Edition|Corsair Hydro Series H100i v2|MSI Z370 Gaming Pro Carbon|Ballistix Sport LT DDR4 16GB|Samsung PM981 SSD 512GB M.2 PCIe SSD|ASUS GeForce GTX 1080 Ti Turbo|

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jag 567
Läste nånstans att de skall försöka få alla internät sidor med opensource kod! Det var många "browsers" mm. som ville det! så snart funkar väl 100% av sidorna i de andra browsers än explorer, tur det!

alla publicerade (x)html-sidor är ju open-source, vad menar du egentligen?

Visa signatur

AMD Athlon Thunderbird 1GHz | ASUS A7V133-c | 512 SDR-SDRAM | nVidia TNT 2 Ultra
Mitt projektarbete: Opetto.se

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av michael_the_one
alla publicerade (x)html-sidor är ju open-source, vad menar du egentligen?

Svamlar lite men jag menar de sidor som endast visas rätt i IE!!! Var en tid sen jag läste artickeln och minns inte ordagrant! Zorry, hoppas det klarnar!

Permalänk
Medlem

Har en kompis som installerade och startade Opera under min åsyn i skolan för ett tag sedan (några månader sedan), fick cellskräck när jag såg det starta. Visningsytan var ungefär 2x1cm stor.
Ja, jag vet att man kan konfigurera bort typ allt men första intrycket är viktigt. Ser ingen anledning att byta, faktiskt. Allt jag vill ha är en webbläsare som är skön att surfa med, och Firefox är det. Inte många pixlar som spiller bort sidans yta.

Permalänk

Kul respons, tack
Ser ut som jag satsat på rätt häst då. Egentligen finns det inget jag saknar i Opera,
men det var väl tanken "det man inte har kan man inte sakna" som fick mig att skapa tråden.

Kanel: Måste erkänna att jag aldrig hittat den funktionen, tackar
Mer såna grejer!

Visa signatur

burr3.se iMac G5 || Shuttle SN25P || Världens sötaste MacBook || Philips HD-Ready LCD-TV || Acer TravelMate 292LCi, skitig skoldator.

Permalänk
Medlem

kan man i opera på något smidigt sätt surfa med tangentbordet, så som i firefox där man bara skriver vad som står på länken för att markera den?
Om inte så är opera inget för mig.

Visa signatur

Sverige är ett så litet land att det bara får plats en åsikt i taget där.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av doppelganger
Kanel: Måste erkänna att jag aldrig hittat den funktionen, tackar
Mer såna grejer!

För att scrolla genom längre sidor kan man positionera muspekaren några få pixlar över nederkanten på sidan och sen hålla inne vänster musknapp.

När man markerat en icke-aktiv länk (dvs. inte klickbar) länk, t.ex. denna: www.google.com (förslagsvis genom att dubbelklicka på den), öppnar man länken i en ny tabb om man håller shift nere när man väljer 'Go to URL'.
Fungerar likadant för 'Search' i samma meny.

Ställ in i 'Preferences' | 'Mouse and keyboard' | 'Mouse setup' | 'Edit...' | under 'Application' att 'GestureDown' svarar mot 'Open link in background page'. Nu kan man enkelt öppna en länk i bakgrunden genom att högerklicka och "dra" länken neråt. Assmidigt!

Ge dina viktiga bokmärken ett nick (högerklicka på bokmärket | 'Properties...' | 'Nickname'). För att snabbt besöka någon av dessa, tryck shift-F2 (standardinställningen) och skriv in nicket.

Detta är bara några av mina personliga favoriter

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Daniel
kan man i opera på något smidigt sätt surfa med tangentbordet, så som i firefox där man bara skriver vad som står på länken för att markera den?
Om inte så är opera inget för mig.

Det var precis det jag beskrev längre upp på sidan!
Tryck "," (kommatecken) och skriv för att hitta länkar, "." (punkt) för ren text. F3 hoppar till nästa träff.

Permalänk
Medlem

Är Netscape helt bort glömt nu förtiden?

Visa signatur

Dator: AMD 5800X, ASUS RTX3060, 32GB RAM, Windows 10
Server: Intel NUC i5-4250U, 16GB RAM, Debian

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kanel
...
Det var precis det jag beskrev längre upp på sidan!
Tryck "," (kommatecken) och skriv för att hitta länkar, "." (punkt) för ren text. F3 hoppar till nästa träff.

Ahh, missade det.

Tror jag får ge opera en chans.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Outlaw84
Är Netscape helt bort glömt nu förtiden?

Ja, det är det.

Visa signatur

Sverige är ett så litet land att det bara får plats en åsikt i taget där.

Permalänk
Medlem

Ska påmina alla då om att Firefox använder Mozilla motorn... japp samma som Netscape!

Visa signatur

Dator: AMD 5800X, ASUS RTX3060, 32GB RAM, Windows 10
Server: Intel NUC i5-4250U, 16GB RAM, Debian

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Don_Tomaso
Har en kompis som installerade och startade Opera under min åsyn i skolan för ett tag sedan (några månader sedan), fick cellskräck när jag såg det starta. Visningsytan var ungefär 2x1cm stor.
Ja, jag vet att man kan konfigurera bort typ allt men första intrycket är viktigt. Ser ingen anledning att byta, faktiskt. Allt jag vill ha är en webbläsare som är skön att surfa med, och Firefox är det. Inte många pixlar som spiller bort sidans yta.

Fick samma intryck jag med första gången jag startade upp opera...
men tar för mig runt 20 sekunder att få bort alla fönster och lister jag inte vill ha framme, när man väl ställt in det som man vill ha det så är man helt frälst i opera...lovar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av henke1984
Fick samma intryck jag med första gången jag startade upp opera...
men tar för mig runt 20 sekunder att få bort alla fönster och lister jag inte vill ha framme, när man väl ställt in det som man vill ha det så är man helt frälst i opera...lovar.

När jag testade Opera första gången gillade jag den inte. Men när explorer bråkade en gång så började jag köra Opera och blev fast!! Men det tog ett par dagar i nnan jag var helt van! Men jag använder inte alla funktioner som finns utan de som jag själv tycker bäst om!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kanel

När man markerat en icke-aktiv länk (dvs. inte klickbar) länk, t.ex. denna: www.google.com (förslagsvis genom att dubbelklicka på den), öppnar man länken i en ny tabb om man håller shift nere när man väljer 'Go to URL'.
Fungerar likadant för 'Search' i samma meny.

Använder en extension i firefox som omvandlar alla skrivna url:er till klickbara, sug på den du ;P

Permalänk

Jag vill inte ha en massa flashiga funktioner. Jag vill ha en webbläsare, därför använder jag Firefox. Och vill man ha en funktion så finns det oftast en plugin för det. Så gillar jag det, att få välja de bitar man vill ha istället för att få ett stort klumpigt åbäke fyllt med "features".
Med det vill jag inte säga att Opera är stort och klumpigt, men i jämförelse med FF så är det mesta det. (Tycker jag)

Och reklamen i Opera! Usch!

Permalänk
Medlem

"Instinktivt"... Säger inte det allt?

Utvärdera allt innan du tar ställning till något.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av HerrEkberg
Jag vill inte ha en massa flashiga funktioner. Jag vill ha en webbläsare, därför använder jag Firefox. Och vill man ha en funktion så finns det oftast en plugin för det. Så gillar jag det, att få välja de bitar man vill ha istället för att få ett stort klumpigt åbäke fyllt med "features".
Med det vill jag inte säga att Opera är stort och klumpigt, men i jämförelse med FF så är det mesta det. (Tycker jag)

Och reklamen i Opera! Usch!

Nu är det väl ändå så att Opera läsaren är 3.4MB och mindre mot Firefox med sina 4.5MB.
Så att Opera skulle vara klumpigt förstår jag inte hur du menar?

Visa signatur

Corsair Crystal 460X RGB|Intel Core i7-8086K Limited Edition|Corsair Hydro Series H100i v2|MSI Z370 Gaming Pro Carbon|Ballistix Sport LT DDR4 16GB|Samsung PM981 SSD 512GB M.2 PCIe SSD|ASUS GeForce GTX 1080 Ti Turbo|

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tjarven
Nu är det väl ändå så att Opera läsaren är 3.4MB och mindre mot Firefox med sina 4.5MB.
Så att Opera skulle vara klumpigt förstår jag inte hur du menar?

Jag syftade på "stort och klumpigt" i användargränssnittlig mening och inte rent tekniskt. Vad gäller den tekniska biten och vardera programs underliggande kod så tror jag att båda är mycket kompetenta.

Mina åsikter om användargränssnittet är naturligtvis som ovan nämnt helt subjektiva.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av HerrEkberg
Jag syftade på "stort och klumpigt" i användargränssnittlig mening och inte rent tekniskt. Vad gäller den tekniska biten och vardera programs underliggande kod så tror jag att båda är mycket kompetenta.

Mina åsikter om användargränssnittet är naturligtvis som ovan nämnt helt subjektiva.

Då kan man fråga sig vilken version du testade sist? v6.x kanske?
Opera har ändrat en hel del med andvändar gränssnittet som knappast är åt det klumpiga, stora hållet som du nämner.
Prova du ingen och återkom ifall den känns klumpigt eller långsam.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

Opera är bara jobbig. Firefox ska det vara.
Och med Firefox slipper man reklam, och det är väldigt bra. Tummen upp för Firefox

Visa signatur

Registrerad: 2004-06-16 (dvs. mindre värd än många här på forumet).
Apanson's forum is the shit!
Ladda ner Firefox |Min Audioscrobbler

Permalänk
Medlem

Adblock tillägget i ff är helt överlägsen allt Opera kan komma med, istället kommer Opera med en ful ad.
Sen med pipelining i ff så laddar sidorna på några millisekunder för mig. Senaste Opera-föreställningen jag hade vid min dator var 7.00 tror jag, och den laddade då inte sidorna snabbt. Men det kanske kan ha ändrats?

I och försig tycker jag det är mkt bra att folk byter webbläsare ifrån skräp-IE till en annan.
Opera, Mozilla, eller vad de nu har får de själv bestämma efter sitt eget tycke. Men min rekomendation är endå alltid ff

Visa signatur