Det här med Tull från USA

Permalänk

Det här med Tull från USA

Jag vet att det finns hundratals trådar om just detta men jag vill ha ett rakt besked.

Om jag beställer något för 300 kronor från USA hit till Sverige och paketet är märkt med "Gift", får jag betala tull då?

Vad är dom svenska skatterna?
Total avgift?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag rekommenderar www.tullverket.se där får du svar på dina frågor.
deras växelnummer är 0771-520 520.

Permalänk
Medlem

Du kan få tull, större chans att slippa tull om det står gift på men det är ingen garanti.
Om du får så är det 25% på vad paketet är värd (det belopp som står skrivet på paketet/pappret) och sen till kommer tullens/postens avgifter på drygt 120-150kr.

Visa signatur

"Some Bright Wizards have even been known to dabble in the healing arts, however cauterizing a wound with white hot fire is never a soldier’s first choice!"

Permalänk
Medlem

Nej och åter nej, tullen är inte 25%!!

MOMSEN är 25% , tullen avgörs av givna världen i Tulltaxan, sk statistiskt värde. Hur hög tullen är på en vara beror på ursprungsland samt typ av vara.

Tullsatsen på din vara kan du söka dig till på: Taric online:
taric.tullverket.se

Detta är tullsatsen fär dator och datorkomponenter från USA:

http://taric.tullverket.se/taric/bin/tagNrDetaljerFrame.cgi?n...

2.7%

Permalänk

Företaget har sagt att dom kan skriva "Gift" på paketet samt att dom kommer skicka paketet som ett anonymt brev/paket.

Det jag ska köpa kostar 32$ (~230kr) och frakten går på 10$ (~70kr).

Alltså är paketet i sig värt 230kr, 25% av det är ~57kr och därmed (kanske) vad tullen tar.

Men avgifterna på drygt 150kr som du skrev, vad är det?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av joakimnestor
Företaget har sagt att dom kan skriva "Gift" på paketet samt att dom kommer skicka paketet som ett anonymt brev/paket.

Det jag ska köpa kostar 32$ (~230kr) och frakten går på 10$ (~70kr).

Alltså är paketet i sig värt 230kr, 25% av det är ~57kr och därmed (kanske) vad tullen tar.

Men avgifterna på drygt 150kr som du skrev, vad är det?

Avgifterna han talar om är straffavgifter (om varan är felaktigt deklarerad) samt adminstrativa avgifter från postens sida.

Ytterligare ett tips till dig är att gå in på Tullverkets hemsida och välja "privat" och sedan "handla via internet" och till sist "utanför eu"
Där får du upp en kalkylator som räknar ut hur mycket du komer att få betala.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zion
Avgifterna han talar om är straffavgifter (om varan är felaktigt deklarerad) samt adminstrativa avgifter från postens sida.

Ytterligare ett tips till dig är att gå in på Tullverkets hemsida och välja "privat" och sedan "handla via internet" och till sist "utanför eu"
Där får du upp en kalkylator som räknar ut hur mycket du komer att få betala.

Får mottagaren betala straffavgift för att personen/företaget som skickar varan skriver fel på paketet?

Permalänk
Medlem

Nej, har du bett företaget skriva "gift" på paketet är det ju ditt eget fel.
Företagen skriver inte "fel" vissa företag justerar det deklarerade värdet om du begär detta, oftas kan du så skickar dock med en faktura i försändelsen, kontrolleras din försändelse så finner ju posten din faktura och avgifterna räknas efter denna.

Permalänk
Medlem

Står det ett företag som avsändare så struntar posten att det är "gift". Då åker du på moms+tull+postens avgifter ändå.

Från en privatperson får du ta emot gåvor upp till 500kr utan att behöva betala något.

Visa signatur

Vatten kyler bäst

Permalänk
Medlem

Är man tvungen att betala dessa avgifter även om man inte vill ha paketet?

Säg att jag åker till usa och skickar någonting till någon jag inte tycker om
måste han då betala avgifterna trots att han själv inte bad om att få något paket?

Permalänk
Medlem

Zoloth, betalar du inte avgifterna så skickas paketet tillbaks. Glöm inte att momsen kommer på hela paketets värde + FRAKTEN.

Sen så kvittar det hur du ber ett företag skriva för du kommer åka på moms+tullavgifter ändå. Enda sättet nu är typ att be dom skicka det privat. Eller att dom sätter ner värdet åt dig så du inte får så mycket i avgifter.

Permalänk
Medlem

Trackmaster har rätt. Posten/tullen har kommit på det där med gift och allt annat.

Visa signatur

Vatten kyler bäst

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xtrem
Trackmaster har rätt. Posten/tullen har kommit på det där med gift och allt annat.

Jo dom har nog inte vetat om detta tidigare:rolleyes:

Permalänk
Medlem

I och med internet och ebay så tror jag antalet paket som försöker smugglas som "gift" har ökat ganska rejält.

Visa signatur

Vatten kyler bäst

Permalänk

Har hört det kan bli problem med försäkringsersättning om något händer paketet på vägen om det är specifierat som gift, eftersom inget värde är preciserat. En del företag har därför av detta skäl slutat erbjuda möjligheten skicka paket under denna benämning.

Visa signatur

Gamla Bettan - [ P5N32-E SLI| C2D E6600 3ghz@1,35v| |4GB Kingston HyperX SLI RAM| Asus NVIDIA 8800GTS 320MB | SB X-FI Xtreme Gamer |2*500GB HD Seagate Barracuda 7200.9 | Antec P180 Gunmetal Black Case ]

Permalänk
Medlem

Även om du skickar som GIFT så måste du deklarera värdet på varan.

Däremot får du problem om du skriver ner värdet på varan och det försvinner. Då får du bara tillbaka (om paketet var försäkrat) det som står på paketet.

Visa signatur

Vatten kyler bäst