Lite frågor om Radeon 9800 Pro överklockning

Permalänk
Medlem

Lite frågor om Radeon 9800 Pro överklockning

Tjena jag undrara hur mycket de kan göra om jag Flashar mitt Power Color Radeon 9800 Pro till ett 9800 XT och överklockade de lite ochhur gör jag och kan de gå riktigt fel så att grafikortet slutar fungera ?
Tack i förhand.

Permalänk
Medlem

Jag föreslår att du inte flashar. Inte ennu iaf.
Flasha är i princip samma sak som att klocka kortet till det kortet man flashar tills standard frekvenser.

Fördelen är ju att det står 9800xt och att den alltid har den frekvensen utan att måsta ha ett överklocknings program på.

Men nackdelen är ju då att det är mycket svårare att klocka ner ifall det skulle behövas och det är anigen krångligt och det kan gå fel.

Jag rekomenderar att du klockar ditt kort genom ett vanligt överklocknings program som tex . Ati tool eller powerstrip innan du enns tänker på att flasha.

GL

Visa signatur

Mobo: Abit nf7-s v2.0 CPU: 2500+ (200x11.5) Gfx: 6800le flashat 12/5 1.4 HD: Maxtor 120gig
RAM: 512Mbyte DDR 400 Kylning: CPU: Vatten GFX: CPU kylare ALX 800

Permalänk
Medlem

Håller med Bart0on, flasha inte, det är bara riskabelt.

Om du bara spelar spel så finns det absolut ingen vits, skillnaden mellan 9800PRO och 9800XT är marginell.

I benchmarkingsyfte kan jag inte se någon anledning till att flasha heller.

Visa signatur

EVE-Online: MMOG defined.

Permalänk
Medlem

Tack så jätte mycket för de svaran men sedan är jag en jätte noob på överklockning och undrar om ni har någon guide eller kan förklara hur man ska göra med de olika programen och sedan undrar har hur mycket ca jag kan klocka mitt Power Color Radeon 9800 Pro ca med orginal kylning så jag vet när toppen är nåd och de fortfarande är stabilt.

Permalänk
Medlem

Varför ska du överklocka? Om du är så ny på området som du säger så kommer du inte kunna märka några skillnader. Behåll garantin på ditt kort och fortsätt njut av den prestanda som ett 9800PRO ger. Har själv ett sånt och duger gott och väl till alla spel idag.

Visa signatur

EVE-Online: MMOG defined.

Permalänk
Medlem

Vid flashning av vissa kort (Pro - XT) får man ju fram overdrivefunktionen. Antar dock att det bara gäller kort med R360-kärnan.

Visa signatur

Fedt

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av F1o
Vid flashning av vissa kort (Pro - XT) får man ju fram overdrivefunktionen. Antar dock att det bara gäller kort med R360-kärnan.

Gäller bara kort med XT-PCB. Dvs, inte så vanligt. Eller, räcker kanske med temp-sensor....

Vilket som är det inte så att det är vanligt att tillverkarna skickar med saker utan att ta betalt för dem!