Permalänk
Medlem

Inget 5.1 via digital ut

Tjoho...

Har ett Creative Audigy 1 i min lilla dator och vill ha ljud till min TV eller mina Z-680 som står vid min TV.

Problemet är att jag bara får stereo.

Från ljudkortet sitter en adapter 3.5 mm mono plugg till rca, därefter går signalen via en DigitalCoax-kabel till förstärkaren. Innan man byter till "Digital out" på datorn så står det "No Data Found" eller liknande på förstärkaren. Sen när man byter till "Digital Out" på ljudkortet så ploppar det upp "Stereo" i fönstret på förstärkaren.

Jag har provat att ändra lite i SurroundMixer till 2.1 till 5.1 utan någon större skillnad.

Kollade manualen till ljudkortet, där står det att det ska gå att koppla en SPDIF AC-3 Avkodarenhet via digital out.....

vad gör jag för fel ?

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk

Varför har du en mono plugg inkopplat ?
Går det inte överföra ljudet optiskt hela vägen ?
Min teori är att mono-pluggen gör så att du får en analog signal hela vägen istället för digital, därför får du bara stereo. Sedan beror det ju på hur materialet är inspelat också, visserligen ska du kunna köra Dolby Pro Logic 2 iaf, även om signalen är analog.

Visa signatur

Arbetsdator: Imac 27" Core I3@3,2 Ghz, 1TB HDD. Backup: Scaleo home server 2205 2+2TB
GamerPC: Core i7 2,8 Ghz, 6GB DDR3, Geforce 2x680 Sli, 128GB Samsung 830 SSD, Corsair 750W nätagg, W7 Ultimate.

Permalänk
Medlem

neeeee, det är digitalcoaxial... dvs inte optisk!

när jag kommer hem kan jag lägga upp utdrag ur manualen... där står det att man skall använda monoplugg till rca

Visa signatur

Permalänk
Medlem

du kan ju inte få 5.1 dvs 6 kanaler ut ur 2 kanaler som det är i en telepropp.

Visa signatur

Athlon 64 x2 - 2gb crucial ballistix - abit kn9 ultra - 1tb sata

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av johan.k
du kan ju inte få 5.1 dvs 6 kanaler ut ur 2 kanaler som det är i en telepropp.

det är DIGITALT

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Hade samma problem

I surroundmixer finns en inställning som heter något i stil med "AC3 decode" denna är ikryssad default även om man väljer digital out och 5.1. Rutan var lite knepig att hitta .

Kryssa ur rutan och problemet är löst, eller var det för mig i alla fall.

Edit: Använde för övrigt en stereopropp till 2xRCA fast kopplade bara en RCA till receivern.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Har haft samma problem i flera år, AC3-rutan löser det inte. Jag har forskat REJÄLT i det här, ingen har kunnat hjälpa mig. Ett tag funderade jag på att skaffa optisk ut till datorn bara för att kunna testa om det fungerar bättre med optisk ut.

Jag har f.ö. ett SB Live digital 5.1, samma 3.5 coaxial ut, till förstärkarens coaxial in. Jag får bara surround när jag kollar på Dvd från min stationära DVD, som använder samma stärkare. Alltså: Stärkaren funkar. Ljudkortet funkar. Kabeln funkar (testat på andra prylar). Förstärkaren kan få en digital signal, men endast i stereo.

Min slutsats:
Verkar som att datorn endast skickar stereosignal i digitalt format, ej 5.1.

Visa signatur

Opteron 146 @ 2,6 Ghz | Asrock Dual Sata | 1,5 Gb Kingston Hyper-X 333mhz 2-2-2-5 Dualchannel | Samsung Spinpoint 250Gb | BFG 8800GT + Nvidia 6800 @ 390/780 | Iiyama 19" | WinXp | Chieftec 360W skit-agg | Zalman Reserator

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr_Lazy
det är DIGITALT

ok sorry trodde han försökte med ett vanligt uttag, men jag tror det kan vara ditt z-680 paket som inte gillar signalen, brorsan har nämligen ett sånt och jag har för mig den inte tog emot coaxial från min stationära dvd, men optisk tog den, är inte 100 på det men väl 95% säker att det stod sådär, no data bla bla... du kan inte testa med nån kompis receiver el nåt om det funkar då?
annars är det säkert nån drivrutin el nåt som bråkar, jag har ju inte samma ljudkort men jag fick ändra nånstans att det skulle vara 5.1 ljud ut sen var det så...

Visa signatur

Permalänk

Får du ut 5.1 om du kör DD 5.1 eller DTS 5.1 i Windvd eller Powerdvd? I spel går det inte! Och om du kör högtalartest och sånt i inställningarna så kommer du bara höra front vänster och höger, det ska vara så eftersom ljudet är okompromerat och kan då bara skickas i 2.0. Om du vill få surround i spel och annat så får du koppla analogt, tre par 3.5mm plugg till RCA och koppla i din analoga multichannel ingång på förstärkaren.

Lycka till....

Visa signatur

Corsair 4000X | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | XFX RX 6800 | Kingston Fury Beast 2x16GB | WIN 11 PRO

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tompathepilot
Får du ut 5.1 om du kör DD 5.1 eller DTS 5.1 i Windvd eller Powerdvd? I spel går det inte! Och om du kör högtalartest och sånt i inställningarna så kommer du bara höra front vänster och höger, det ska vara så eftersom ljudet är okompromerat och kan då bara skickas i 2.0. Om du vill få surround i spel och annat så får du koppla analogt, tre par 3.5mm plugg till RCA och koppla i din analoga multichannel ingång på förstärkaren.

Lycka till....

är du säker på det? jag får 5.1 i spel med min optiska utgång...

Visa signatur

Permalänk

Japp då har du ett moderkort med NForcekretsar från NVidia, de kan komprimera ljud till DD i realtid har jag för mig och då får man DD från EAX tex, kan vara ute och cykla där. Annars så är det så att signalen är två kanal när den kommer till stärkaren men simuleras till surround som ProLogic eller liknande.

Visa signatur

Corsair 4000X | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | XFX RX 6800 | Kingston Fury Beast 2x16GB | WIN 11 PRO

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av backen
Hade samma problem

I surroundmixer finns en inställning som heter något i stil med "AC3 decode" denna är ikryssad default även om man väljer digital out och 5.1. Rutan var lite knepig att hitta .

Kryssa ur rutan och problemet är löst, eller var det för mig i alla fall.

Edit: Använde för övrigt en stereopropp till 2xRCA fast kopplade bara en RCA till receivern.

Hm vilket kort, drivrutiner har du ?

Hur många speakers har du när du kör via coaxen ?!?!?

Er övriga:
Problemet här är att det är bara DigitalCoax som finns kvar...
Digital Optisk använder jag till dvdn och analoga använder jag från tvn

Visa signatur

Permalänk
Medlem

saken är som det redan har konstaterats att man kan bara få in 2kanaler om man inte kör dd eller dts från datorn förstärkaren kan inte sortera ut de andra kanalerna.

Permalänk
Medlem

Men om man kör AC3 DD decode på ljudkortet, hur ska stärkaren behandla den signalen? Min stärkare vill nog formatera den själv, kanske därför det inte fungerar för mig iaf...

Visa signatur

Opteron 146 @ 2,6 Ghz | Asrock Dual Sata | 1,5 Gb Kingston Hyper-X 333mhz 2-2-2-5 Dualchannel | Samsung Spinpoint 250Gb | BFG 8800GT + Nvidia 6800 @ 390/780 | Iiyama 19" | WinXp | Chieftec 360W skit-agg | Zalman Reserator

Permalänk
Medlem

Jag har också problem att få till surround. Kör jag med S/PDIF från datorn till Z-680 kan jag inte ändra några inställningar (köra Pro Logic II och dylikt) utan får bara 2.1-ljud med fyra högtalare.

Tompathepilot skrev något om att han hört att det skulle gå med N-Force-kort och jag har ett N-Force 2 men får det alltså inte alls att fungera på något sätt, såvida jag inte byter till analog signal.

Slutligen undrar jag vad AC-3 egentligen är för något.

Permalänk

Nej fel av mig..........sorry, Soundstorm heter kretsen nog............eller?

Och AC-3 är en komprimeringsstandard, typ Dolby Digital.

Flatline: Helt riktigt, bocka av AC3 Decode om du vill skicka signalen digitalt med SP/DIF annars låt den vara ibockad om du kör 5.1 analogt till stärkare.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr_Lazy
Hm vilket kort, drivrutiner har du ?

Hur många speakers har du när du kör via coaxen ?!?!?

Er övriga:
Problemet här är att det är bara DigitalCoax som finns kvar...
Digital Optisk använder jag till dvdn och analoga använder jag från tvn

Jag har ett billigt SB live 5.1, drivrutiner från creatives hemsida för typ 6mån sedan ver 5.12.2.252.
Jag kör med 5 högtalare som är kopplade till yamaha 640? receiver. Fungerar fint med DVD filmer (VLC player, Power dvd mm) och xvid med 5.1 ljud (MP classic) Spel vet jag inte.

Glömde säga att man måste välja SPDIF out i dom flesta mediaspelare också för att det ska fungera.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av backen
Glömde säga att man måste välja SPDIF out i dom flesta mediaspelare också för att det ska fungera.

jahaaaa där har vi ju en liten detalj som jag missat

[edit]
åååååå det fungerar nu jippiiii

men bara ett prob, bara PowerDVD jag kan ställa in den inställningen i, VLC buggar sönder

Någon som kan rek. ett annat program ?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Kan någon upplysa mig mer om SP/DIf och vad det egentligen är, samt om jag behöver extra kablage för det? Jag vet ju att mitt SB live 5.1 har nån SP/Difport på själva kortet, men aldrig satt mig in i just SP/DIF. Trodde det skulle räcka med digital out för att få 5.1 till sträkaren via coaxial.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

S/PDIF är benämningen på den digitalautgången i detta fall helt enkelt.

Visa signatur

System: i5 10600K, Asus Z490-F, Corsair Vengeance 16GB 3200MHz, SSD 256GB Samsung 830 & 1TB 860 EVO, ASUS TUF 3080, Noctua NH-U14S, Corsair RM850Xv2, Fractal Design Meshify C, LG 34GK950F.

Permalänk
Medlem

S/PDIF = Sony/Philips Digital Interface Format.

Visa signatur

Ryzen 7 7700
Gigabyte B650 Eagle ax
2x16 GB RAM
Sapphire Radeon RX 7800 XT PULSE

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ykalon
S/PDIF = Sony/Philips Digital Interface Format.

fan får inte s/pdif i varken VLC eller MPC att funka bara i power dvd

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Har du även satt S/PDIF i AC3 Codec?

Jag kör själv MPC och S/PDIF som fungerar klockrent.
Kolla i MPC under Options/Filters/Audio Switcher/Enable built-in audio switcher filter, skall vara markerad.
Sen kollar du under Option/Filters/Audio Decoders/PCM 16 bit, AC3 S/PDIF, DTS S/PDIF och bocka ur AAC Decoder setting Downmix to Stereo! SUPER VIKTIGT annars får du bara Stereo!

Eftersom det fungerar i PowerDVD så har det någon inställning du missar.

Visa signatur

System: i5 10600K, Asus Z490-F, Corsair Vengeance 16GB 3200MHz, SSD 256GB Samsung 830 & 1TB 860 EVO, ASUS TUF 3080, Noctua NH-U14S, Corsair RM850Xv2, Fractal Design Meshify C, LG 34GK950F.

Permalänk
Medlem

tackar... ska kolla det när jag kommer hem!

Edit
Funka inte =/ när jag kör i Power dvd så blippar mina z-680 till och så står det DD Digital i displayen

när jag kör MPC så händer det aldrig (det står stereo) men jag hör ljud, vet inte om det är 5.1 eller stereo

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Kör du samma sak igenom PowerDVD som MPC?

Kan det vara så att källan är olika och igenom PDVD fattar z-680 att det är DD men via MPC så fattar den inte det helt enkelt.

Vilken version av AC3 Filter kör du?

Visa signatur