Missa inte Amazon Prime Deal Days!

koppla linux burk till internet med telia 2000

Permalänk

koppla linux burk till internet med telia 2000

som överskriften säger så ska jag koppla linux burkent till mitt telia 2000. har ett zyxel 645 routermodem. Jag har även en arbetsstation som också måste kopplas till internet. någon som vet om man får flera dynamiska ip adresser av telia (har precis fått internet precis) så att man bara kan koppla en switch till det hela eller om man måste ha en router själv?

mvh metalworker

Visa signatur

Firewall 1 och 2: obsd Filserver: fbsd Mediaserver till Atv: debian Testserver: debian Produktionsserver: debian Desktop: os x, svorak

Permalänk
Medlem

Du får bara en adress från telia, så du behöver någon form av natrouter. Men som du skriver så har du ju tydligen det i ditt modem, så då är det väl inga problem där?

Permalänk
Hedersmedlem

Köp en router eller bygg en egen av någon gammal dator med valfri Linux-dist

Visa signatur

Vim
Kinesis Classic Contoured (svart), Svorak (A5)
Medlem i signaturgruppen Vimzealoter.

Permalänk

Re: koppla linux burk till internet med telia 2000

m0REc:

Citat:

Ursprungligen inskrivet av metalworker
har ett zyxel 645 routermodem.

Permalänk
Hedersmedlem

vargfloejt: Hmm, ok.

Har själv en 645 men det är ingen router Det jag läste var
"så att man bara kan koppla en switch till det hela eller om man måste ha en router själv?"

Visa signatur

Vim
Kinesis Classic Contoured (svart), Svorak (A5)
Medlem i signaturgruppen Vimzealoter.

Permalänk

ja, ja antar att jag har fel... men inte enligt telia. Dem frågade o jag hade ett routermodem o jag svarade att jag inte visste så jag rabblade upp modellnummer o kille "Ja, men då är det ett routermodem du har". hur som helst så får jag försöka lösa det hela med floppyfw på nått vänster.. tackar för all hjälp

mvh metalworker

Visa signatur

Firewall 1 och 2: obsd Filserver: fbsd Mediaserver till Atv: debian Testserver: debian Produktionsserver: debian Desktop: os x, svorak

Permalänk
Medlem

ta bara en gammal dator, och installera något trevligt på den, t.ex. OpenBSD, följ en trevlig howto om hur du sparkar upp en enkel brandvägg med nat och njut sedan av internet

Visa signatur

There are two hard things in computer science: cache invalidation, naming things, and off-by-one errors.

@oscar:prutt.party / monotux@freenode

Permalänk

openbsd e rätt krångligt vad jag vet att installera... brukar hålla mig till isos. floppyfw e vad jag vet rätt så lättfixad behöver inte ens hårddisk eller cd-spelare bara en diskettstation.... om ni vill så får ni gärna tippsa länkar om nat o hur det funkar?

mvh metalworker

Visa signatur