Missa inte Amazon Prime Deal Days!

DMA istället för PIO med controllerkort?

Permalänk
Medlem

DMA istället för PIO med controllerkort?

hej filurer.

sitter på en 10 år gammal dator som rullar som filserver hemma hos mig, kör FreeBSD 4.10 på den.

Dock är det så att jag inte kan ställa in att köra annat än PIO på den i BIOSarna, och det är ju inte precis någon monsterhastighet (ca 20 MBit i sekunden, min lina går fan fortare än det!), och det är ingen hit om man flyttar filer och liknande till / från den.

Jag funderar på att införskaffa mig ett kontrollerkort (http://www.webhallen.com/prod.php?id=16696) från Promise, men frågan är om det är värt det - kommer jag tex kunna köra DMA på hårddisken?
kompabilitet med operativsystemet är inga problem, jag har kollat upp det, frågan är snarare om det är värt att spendera halva månadens ekonomi på kortet, om det inte funkar :/

Visa signatur

There are two hard things in computer science: cache invalidation, naming things, and off-by-one errors.

@oscar:prutt.party / monotux@freenode

Permalänk
Avstängd

Ja, det är definitivt värt att skaffa ett vettigt kontrollerkort speciellt då du använder den som filserver!

Visa signatur

Every dollar spent on a Sony product sends a message that you are OK with a corporation who spies on your personal computer habits and opens up your PC to malicious hackers.
Våga vägra SONY!

Permalänk
Medlem

Blir väl till att knata till webhallen och köpa kortet då ^^

Visa signatur

There are two hard things in computer science: cache invalidation, naming things, and off-by-one errors.

@oscar:prutt.party / monotux@freenode