Permalänk
Inaktiv

BBB och telejack.

Så. Då har jag monterat sönder allt och två små koppar kablar kikar ut från min vägg. I dessa kablar väntar BBB 10/1 på att få fungera.

Innan detta hade jag problem. Jag kunde surfa, men om tele fon rongde lade det av och en röd lampa började blinka. Efter ett tag kunde jag börja surfa samtidigt som jag pratade. Men när jag lade på så började den röda lampan åter att blinka och jag var åter tvungen och vänta en stunb innan jag åter kunde surfa.

Jag har försökt ringa till suport på BBB, men det var ett skämt. Jag har försökt skriva, men inte fått svar.

Nu undrar jag vad jag skall göra, för det måste finnas fler som sitter med BBB här. Hur skall jag nu koppla in mitt nya utag och hur skall jag koppla alla trådar. Jag har som sagt bara två trådar som kommer ut ur väggen.

Permalänk
Medlem

Spontan fråga: När du hade dessa problem, satt ADSL prylarna i första telejacket?
Det ska de ju nämligen göra för att undvika trubbel....som iofs kan uppstå ändå.

Permalänk
Medlem

Första jacket har fyra trådar in och två som går vidare, om du bara har 2 kablar in i första jacket så är det din fastighetsskötare eller telia som du får prata med.

Hade liknande problem med mitt BBB 8/1, du kan läsa hela historia några trådar ner.

Mvh dabean

Permalänk
Medlem

läs manualen pojk...

Visa signatur

Veteran

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dabean
Första jacket har fyra trådar in och två som går vidare, om du bara har 2 kablar in i första jacket så är det din fastighetsskötare eller telia som du får prata med.

Hade liknande problem med mitt BBB 8/1, du kan läsa hela historia några trådar ner.

Mvh dabean

Det är inte säkert att det är fyra sladdar in, det beror på åldern av teletrådarna. Gamla har bara två in och så kopplar du in nya sladdar till nästa jack. Har haft Telia här osså p g a sladdarna hade lossnat i källaren och dom brydde sig inte om att jag bara hade två sladdar in, så det tror jag inte dom ändrar. Men man skall tänka på att många fastigheter har porttelefon o d inkopplat på telesladdar. Och som någon sa: läs manualen och testa vilket som är första jack.

Visa signatur

JP

Permalänk
Medlem

Två ledare är allt som behövs…
Här finns beskrivning hur man kopplar.
http://www.kjell.com/kjellfakta/teleuttag/

Visa signatur

Corruptio optimi pessima

Permalänk
Inaktiv

Jag har bara två trådar som kommer in i lägenheten och inte fyra trådar. Mitt jack är mycket gammalt och jag tror det är nått med switchen som är fel eller slitet så det har kontakt hela tiden. Skall fråga om väden kan byta kablar och sätta in ett nytt jack. I annat fall får jag väll bara skaffa ett nytt jack.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dabean

Varför ska man ha fyra trådar in i ett telejack? Det låter väldigt skumt. I alla "förstajack" jag sett kommer det bara in två tåtar. Sedan går det ju ut två trådar till nästa jack på de två övre kontakterna (om man kopplat rätt, dvs. i serie).

Om man har fyra inkommande ledare så tror jag att det andra paret är avsedda för ett ev. extra telefonabonnemang.

Permalänk
Medlem

Reservtåtarna kan finnas en bit bort beroende på var dom kommer in i lägenheten. Att man drar 4 ledare istället för 2 har helt enkelt med att göra att man slipper dra om hela kabeln (som i värsta fall kan vara ett par hundra meter lång) om det visar sig att ena paret inte är riktigt friskt. Dessutom kan man använda dom extra tåtarna till ett gäng extrafeatures som redan nämnts, en andra lina, porttelefon etc...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Apachez
Att man drar 4 ledare istället för 2 har helt enkelt med att göra att man slipper dra om hela kabeln (som i värsta fall kan vara ett par hundra meter lång) om det visar sig att ena paret inte är riktigt friskt. Dessutom kan man använda dom extra tåtarna till ett gäng extrafeatures som redan nämnts, en andra lina, porttelefon etc...

Det är ju iofs. ganska smart...

Permalänk
Medlem

Varför man inte använder två sladdar längre beror på en annan sak osså. Det är nämligen inte tillåtet eftersom rätt många människor har en förmåga att spika upp dom sladdarna (ett spik emellan). Och det är nämligen ingen bra lösning när det skall vara störningsfritt.

Menar dom gamla stela sladdarna...

Visa signatur

JP