Permalänk
Medlem

Hjälp med en hemsida.

Hej hej.
Jag håller på att göra en hemsida till ett företag min pappa har. Det är inget jag får pengar för jag gör det mest för skojs skull.
Jag kan inget om kodande i html, php eller något annat webbspråk, jag gör sidan i Macromedia Dreamweaver 4.
Där använder jag olika lager men jag har markt att det inte är speciellt bra då man har olika upplösningar på skärmen och då kommer inte sidan i mitten utan den blir väldigt bred.
Därför undrar jag om det går att fixa till helst så att man kan ha kvar lager funktionen.

MVH Johan

Permalänk
Medlem

Läs lite om kodning i en bok eller på nätet.
Bra sidor:

www.idg.se/webstudio
www.webdesignskolan.com
www.w3.org
www.phpportalen.net
www.phpsidan.nu

Lycka till!

Permalänk
Medlem

tack xcr... jag har läst lite men inte allt.. såhär ser sidan ut i dagsläget http://www.freewebs.com/be-strom
Den är långt ifrån klar men hur ser det ut i era webbläsare?

Permalänk
Medlem

En av de bättre sidorna jag sett som en nybörjare har gjort.
Ser bra ut i Mozilla Firefox.

Fortsätt så!

Permalänk

Gör om knapparna och gör ett mer subtilt färgchema.

Permalänk
Medlem

Jag skulle i detta fall inte lyssna på walter...
Tycker knapparna var snygga/stilrena och grundutseendet snyggt. Däremot är textfärgen svart inte att rekommendera, det är lite för mörkt och syns lite dåligt.
Other than that - keep up the good work!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Osaou
Jag skulle i detta fall inte lyssna på walter...
Tycker knapparna var snygga/stilrena och grundutseendet snyggt. Däremot är textfärgen svart inte att rekommendera, det är lite för mörkt och syns lite dåligt.
Other than that - keep up the good work!

Håller med.
Testa med en lite ljusare färg på texten.

Permalänk
Medlem

Ser ut som en bra start. Ett tips kan vara att inte lägga text rakt på det mörkblåa fältet. Tycker personligen att det är lättare att läsa mörk text på ljus bakgrund än vice versa.

Annan font på texten nere i containern är väl en annan tanke.

Annars var det bra gjort för en nybörjare!

Visa signatur
Permalänk

Använd png för knapparna istället. Det finns situationer då man inte har flash installerat och då är det otroligt att behöva installera det för navigeringen på en hemsida. Och så är det bra att ha som princit att inte ha åäö, stora bokstäver eller mellanslag i filnamnet, då det kan skapa problem i vissa fall.

Visa signatur

Python-IRC på svenska: #python.se

Permalänk
Medlem

Sidan såg som sagt bra ut i firefox men den där sidan som talar om att sidan ses bäst med ie 4.0 eller uppåt är bara jobbig.

Visa signatur

CPU: Intel i7 6700K @4,7GHz GPU: 2X GeForce GTX 980Ti SLI RAM: 32GB Corsair Vengeance LPX 2400Mhz Moderkort: Asus z170 PRO Gaming Systemdisk: Samsung 950 PRO 512GB Gamingdisk:Samsung 850 500GB Lagring: 4TB WD Red Mus: SteelSeries Rival Tangentbord: Corsair k70 Headset: Kingston HyperX Cloud http://www.it-schill.com

Permalänk
Medlem

xCr: tackar=)

Osaou: jo jag gillar knapparna, men jag vet inte det där med textfärgen. Jag har exprimenterat lite med färgerna och jag får se hur det blir, men det ska inte vara som det är nu iallafall.

Vic: vad är containern?

sebastianj: Jo det har du rätt i, vad är png? Filnamnen är fixade, tack.

Dudde: Jo den sidan ska bort.

en uppdatering kommer senare idag.
Tack för alla svaren.

MVH Johan

edit: Jag har inte hunnit med att lägga upp sidan, det kommer senare. troligen imorgon fredag.