Permalänk

radeon 9700 går ej att överklocka

Jag har ett Radeon 9700 och jag har försökt att överklocka det med diverse program tex radlinker och powerstrip. men bara jag klockar det nån MHz så låser sig datorn och den gör en VPU-recover. Jag ser att flera personer har klockat sina radeon kort men vafan mitt bara häner sig. börjar bli lite lack på det. Datorn i övrigt är inte överklockad. kylningen på grafikkortet är en Zalman kylfläns med den tillhörande fläkten.

Visa signatur

The man don't giva a damn

Permalänk
Hedersmedlem

om jag inte minns fel är 9700s frekvenser låsta från fabrik, till skillnad från 9700_PRO_

det finns modifierade bios där ute någonstans som "låser upp" kortet.

Visa signatur

Every time you create an iterator: God kills a kitten.

Permalänk
Medlem

Får upp mitt 9700 till 366/330, inga imponerande siffrior men lite ät det iaf. Använder mej av Arctic Coolings VGA-Silencer. Har inte flashat om kortet.

Visa signatur

Galleriet: Dynamic Black Chassi: Lian-Li O11 Dynamic & custom loop CPU: AMD Ryzen 5600X RAM: GSkill Trident Z 32GB Moderkort: Gigabyte X570S Auros Master GPU: EVGA RTX 3080 XC3 SSD: Samsung 970 EVO 500GB PSU: Seasonic PX850

Permalänk

Hmm om jag ställer upp den där fläkten OP1 till max hastighet så kanske det borde fungera då. fast troligt vis inte efftersom det räcker med nån Mhz för att datorn ska låsa sig.
Jag ska se om jag hittar nån ny bios.

Visa signatur

The man don't giva a damn

Permalänk
Hedersmedlem

Väldigt många 9700 är låsta från början.
Det finns BIOS här i filarkivet som du kan ladda ned och flasha kortet med.

Visa signatur

Föredetta hårdvarubesatt

Permalänk
Medlem

Jag har ett 9700 som antagligen är låst men jag kunde trimma de när jag hade omega drivisarna me deras egen överklocknings program

Permalänk
Medlem

Jag tror det löser sig om du flashar. Prova också att avaktivera VPU-recover såvida datorn inte låser sig helt varje gång.

Annars har jag ett liknande problem. Det är nämligen så att jag kan klocka själva grafikprocessorn till 360+ men bara hålla minnet på runt 295 och ibland inte ens det (när kortet belastas). Kylningen är en passiv Zalman-fläns (stora modellen från förra året) och den sitter inte på minnena alls -- men har ni som kan köra 310+ på era minnen någon extra kylning på dem?

Permalänk
Medlem

Du MÅSTE flasha om 9700np med ett 9700pro bios för att kunna klocka (precis som alla andra sagt)

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av winmine
Du MÅSTE flasha om 9700np med ett 9700pro bios för att kunna klocka (precis som alla andra sagt)

Vissa måste flashas, mitt gick att klocka utan att flasha.