Muskampen 2025: Segraren korad!

Itbutikken vill ha pengar trots fel??? advokater SE HIT!

Permalänk
Medlem

Vad sägs om följande då?

Förfallodag
Räkningar ska betalas i så god tid att säljaren har pengarna på förfallodagen som man kommit överens om. Om man inte gjort upp om när betalning ska ske, är konsumenten skyldig att betala när säljaren så kräver.

Taget från den länk som jag presenterade dig och vad gäller hyran så har man redan ingått ett avtal där man har skrivit under att hyran skall betalas den sista varje månad så där vet jag att man är tvungen att betala in hyran genom en egen ifylld inbetalningskort men då kan man ju å andra sidan kolla vilket post eller bankgiro som pengarna ska till.

men som i den feta texten här ovan så är det säljaren som skall komma med sitt krav och hur dom ska kunna göra det utan att uderrätta kunden överstiger min tankeförmåga i alla fall eller?

men ok vi är i alla fall överrens om att har man ingått ett avtal så är det så att man får hålla reda på när det ska betalas om företaget inte skulle skicka en faktura men då måste det ju också vara ett återkommande fast belopp eller hur?

Men om man inte har ingått ett avtal och som en annan Swecare här råkade ut för att han fick ut sitt paket utan att som vanligt behöva lösa ut det mot postförskott så är det ju företaget som måste fakturera honom för annars får dom ju inte in sina pengar och särskilt inte om dom dröjer mer än 3 år då skulden preskriberas eller hur?

Permalänk

Men du kan ju inte köpa något via t.ex. internet utan att veta vad du köpt, priset o.s.v.. Alltså är du informerad av säljaren och måste således betala oavsett om de skickar med en avi eller inte.

Permalänk
Medlem

Nja det tar jag inte som att säljaren KRÄVER utan att dom anger priserna det är för att jag ska veta vad varan(orna) kostar innan beställning så jag vet hur mycket kalaset kommer att kosta för mig.

Permalänk

Här kommer ett långt stycke.

9 § Vid marknadsföring som syftar till distansavtal skall
näringsidkaren ge information om

1. sitt namn och sin adress,

2. varans eller tjänstens huvudsakliga egenskaper,

3. varans eller tjänstens pris, inbegripet skatter och
avgifter,

4. leveranskostnader,

5. sättet för betalning och för leverans eller fullgörande på
annat sätt,

6. ångerrätt enligt denna lag,

7. kostnaden för att ett medel för distanskommunikation
används, om inte kostnaden är beräknad efter normaltaxa,

8. den tid under vilken erbjudandet gäller, och

9. avtalets kortaste löptid, om avtalet avser återkommande
leveranser av varor eller avser en tjänst som utförs
fortlöpande.

Informationen skall ges i rimlig tid innan ett avtal ingås.
Informationen skall ges klart och begripligt och med användande
av metoder som är anpassade till det medel för
distanskommunikation som används. Näringsidkaren skall ta
särskild hänsyn till behovet av skydd för underåriga.

Vid marknadsföring per telefon skall näringsidkaren i början av
samtalet ge konsumenten information om sin identitet och om
samtalets syfte.

Information när ett avtal ingås

10 § När ett distansavtal har ingåtts skall näringsidkaren
snarast därefter ge konsumenten en bekräftelse med den
information som avses i 9 § första stycket 1-5. Gäller
distansavtalet en vara skall informationen ges senast vid
leveransen, om inte varan skall levereras till någon annan än
konsumenten. Informationen skall ges i en handling eller i
någon annan läsbar och varaktig form som är tillgänglig för
konsumenten. Om näringsidkaren redan tidigare har gett
informationen i sådan form, behöver den inte ges på nytt, om
inte annat följer av andra stycket

Näringsidkaren ske ge informationen, men det står inte beskrivet exakt hur. Endast att det ska framgå.

""Informationen skall ges i rimlig tid innan ett avtal ingås.
Informationen skall ges klart och begripligt och med användande
av metoder som är anpassade till det medel för
distanskommunikation som används. Näringsidkaren skall ta
särskild hänsyn till behovet av skydd för underåriga.""

Avi behöver alltså inte skickas.

Permalänk
Medlem

Nja det har fortfarande inte avtalats om NÄR BETALNING SKALL SKE utan vad försäljaren har gjort är att informera mig om vad det kommer att kosta och det ser jag som en avsevärd skillnad för här ingår jag ett avtal med säljaren att jag vill köpa en vara av honom men inte när det ska betalas.

Visst försäljaren kan ange att varan betalas inom 30 dgr efter mottagande och då är jag skyldig att betala inom 30 dgr men endast då och inte annars.

taget ovan:

Gäller
distansavtalet en vara skall informationen ges senast vid
leveransen, om inte varan skall levereras till någon annan än
konsumenten. Informationen skall ges i en handling eller i
någon annan läsbar och varaktig form som är tillgänglig för
konsumenten. Om näringsidkaren redan tidigare har gett
informationen i sådan form, behöver den inte ges på nytt, om
inte annat följer av andra stycket

Så någon form av handling eller annan läsbar form som t.ex Epost måste lämnas när det är frågan om distansavtal om en vara om det inte redan har lämnats sån information till köparen redan.

Så visst avi behöver inte skickas men lika för*****t måste jag få information om pris,sättet för betalning mm på en handling som är läsbar och varaktig.

Permalänk

Men vad är då problemet, det är ju huruvida en AVI ska skickas du bråkat om. Nu kan du få härja fritt här, jag har bevisat min tes. Hej hopp

Permalänk
Medlem

Bra att vi är överrens då att företaget måste informera dig om hur mycket du skall betala i en varaktig form och sen huruvida det är avi eller inte har jag inte nämt med ett ord.

Däremot faktura och det är väl vad det kallas när man får en sammanställning med information om hur mycket man är skyldig och hur det det skall betalas

Permalänk
Medlem

Självklart så ska du betala.

Permalänk
Medlem

Det är skillnad på fraktsedeln som du får med paketet och fakturan. fraktsedeln behöver inte ha någon summa egentligen.

Visa signatur

| AMD Athlon64 3000+@4048+ (9x285=2565MHz) | MSI K8N NEO2 Platinum | 1GB Corsair XMS PC3200 XL |
| Leadtek 6800LE (8/6) @ 410/830 | 3x120GB HD | 250GB SATA | NEC 3500-A | Logitech MX 510
| 19" DAEWOO CRT | SuperPI = 33s | Powered by: ColorsIT 400W (13A@12V = skräp)|