Rome - Total War -tråden

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ButterCake
Alltså hur tacklar man problemet med squalor. Flera av mina städer är på gränsen till uppror och jag provat allt för att få ner det men inte lyckats.

Någon som vet om problemen fortfarande finns kvar om man låter rebellerna ta över staden, och sedan tar tillbaka den?

Vad du kan göra då är att välja "exterminate" så får du instant peace.

Annars så är botemedlet mot squalor som jag skrev ovan att hålla befolkningen nere. Squalor är en funktion av befolkningsnivån, och således vill man hålla den så låg som möjligt samtidigt som man bygger det man vill ha i staden. Det ideala är att få befolkningen att minska med t ex -0.5% när staden uppnått 24k invånare och man har byggt imperial/royal palace etc.

Farms och t ex aqueducts ger bonus till befolkningsökningen, men farms går inte att riva så de ska man akta sig för. Vissa tempel samt Market och dess uppgraderingar ger också bonus, men då man behöver pengarna ifrån handel så bör man nog bygga dem, och den sista uppgraderingen till market ger en ordentlig bonus till order ändå. Så länge man inte har en massa procent plus i befolkningsökning efter 24k så bör de byggnader som ger bonus till order räcka för att hålla freden, om man t ex rivit aqueduct; annars stoppar man in en guvernör som har hög influence då det ger en enorm orderbonus.

Permalänk

Ok, tack för tipset, men hur river man byggnader? Om man enslavar befolkningen fördelas väl denna ut på resten av imperiet eller har jag fel?

I mina värsta problemstäder ligger just nu order och pendlar mellan 60-70%, vid 60 så blir det uppror. Har lyckats att hålla den på 70% genom att skickat dit en ledare med hög influence och management precis som du säger.
Det konstiga är att i mina största städer har jag inga problem med detta även fast jag byggt allt man kan bygga, även farms.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ButterCake
Ok, tack för tipset, men hur river man byggnader? Om man enslavar befolkningen fördelas väl denna ut på resten av imperiet eller har jag fel?

I mina värsta problemstäder ligger just nu order och pendlar mellan 60-70%, vid 60 så blir det uppror. Har lyckats att hålla den på 70% genom att skickat dit en ledare med hög influence och management precis som du säger.
Det konstiga är att i mina största städer har jag inga problem med detta även fast jag byggt allt man kan bygga, även farms.

Det kan dels bero på culture clash och dels på att staden är långt ifrån din huvudstad. Culture clash rår man på genom att bygga egna byggnader i staden, och avståndet genom att placera huvudstaden så mycket i mitten som det går. Väljer du city details till vänster så kan du se exakt hur mycket varje enskild faktor påverkar order.

För att riva klicka på byggnaden under city-fliken och klicka på hammaren längst ner i vänstra hörnet.

Permalänk
Medlem

efter många år av fre mellan mina grannländer så beslutade sej egyptien och grekerna att starta krig med mej...jag var inte rustad för krig än så jag byggde i panik 4 diplomater(2 på varje front) och bad om fred osv,det funkade inte så då fick jag se ett allternativ som jag ej har sett förut "bribe"..tröck på den och det stog att armen som diplomaten talade med skulle joina mej om jag gav dom x antal pengar,gjorde det och vips så började mina segrar utan våld sakta ta sin handling..gjorde samma sak med båda sidorna och alla gick tydligen att köpa,generaler som vanliga soldater....tänkte även testa om det gick på städerna och det GICK(!)...så nu har jag köpt 3 städer av grekerna och nästan köpt upp alla städer som egyptierna hade(förutom huvudstaden som jag ej har råd med)........säger bara en sak: MYCKET kosing och flera diplomater är nästan farligare än en hel arme utav elitsoldater:D

Visa signatur

keep your friends close but your enemies even closer

Permalänk

Japp, mycket bra alternativ. Har köpt diverse inkomstbringande städer på detta sätt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mangemani
efter många år av fre mellan mina grannländer så beslutade sej egyptien och grekerna att starta krig med mej...jag var inte rustad för krig än så jag byggde i panik 4 diplomater(2 på varje front) och bad om fred osv,det funkade inte så då fick jag se ett allternativ som jag ej har sett förut "bribe"..tröck på den och det stog att armen som diplomaten talade med skulle joina mej om jag gav dom x antal pengar,gjorde det och vips så började mina segrar utan våld sakta ta sin handling..gjorde samma sak med båda sidorna och alla gick tydligen att köpa,generaler som vanliga soldater....tänkte även testa om det gick på städerna och det GICK(!)...så nu har jag köpt 3 städer av grekerna och nästan köpt upp alla städer som egyptierna hade(förutom huvudstaden som jag ej har råd med)........säger bara en sak: MYCKET kosing och flera diplomater är nästan farligare än en hel arme utav elitsoldater:D

Haha måste testas säger jag bara. Jag har testat och trycka på bribe och då har jag fått deras general men inte tänkt mer på det. Ok dags att köpa världen!

Visa signatur

Lever pastej?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ohden
Haha måste testas säger jag bara. Jag har testat och trycka på bribe och då har jag fått deras general men inte tänkt mer på det. Ok dags att köpa världen!

dags att köpa hela världen var det:)...har nu börjat köpslå lite med scipii familjen,lite tuffare förhandlare det;)

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Kan alla lag bygga Katapulter eller måste man köpa armer som redan har sådana ?

Visa signatur

hmm...

Permalänk
Medlem

Jo, jag brukar muta generaler/kaptener för fullt, mycket effektivt sätt om man inte orkar slåss och har lite kosing, tycker dom får höja "priset" för att muta, just nu känns det lite obalanserat billigt...

Visa signatur

Dator: AMD Ryzen 5800X | Arctic Freezer II 280 | Arous X570S Pro AX | 2x16GB Hyper X Fury DDR4 3600MHz | 980 PRO 1TB | EVGA 3080 FTW Ultra | Fractal Design Torrent | Enermax Revolution 1050W | Win 10 PRO | Asus PG279Q
Server: HP Microserver Gen8 | Intel Xeon E3-1260L | 16GB DDR3 ECC | 240GB SSD | 2x8TB WD White Label | TrueNAS

Permalänk
Medlem

Jag provade det här med Bribe men deras arme bara försvann. Jag hade hoppats på att få 700 Principes :D. Vad anser ni är det bästa mot spearmans? Förutom hästattacker i ryggen då.

Visa signatur

"The two most common things in the universe are hydrogen and stupidity"

Permalänk
Medlem

En zerg med hästar stoppar dom flesta spjutenheter, fråga mina 30-40 hoplites som försökte försvara en ingång i muren på en stad när ~5x20 egyptiskt lätt kavalleri stormar in samtidigt

Annars är peltasts, archers eller motsvarande bra mot sega spjutformationer. Prova även slingers, ett regn med stenar kan ha förödande effekt mot täta formationer.

Visa signatur

Dator: AMD Ryzen 5800X | Arctic Freezer II 280 | Arous X570S Pro AX | 2x16GB Hyper X Fury DDR4 3600MHz | 980 PRO 1TB | EVGA 3080 FTW Ultra | Fractal Design Torrent | Enermax Revolution 1050W | Win 10 PRO | Asus PG279Q
Server: HP Microserver Gen8 | Intel Xeon E3-1260L | 16GB DDR3 ECC | 240GB SSD | 2x8TB WD White Label | TrueNAS

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sMricoT
Jag provade det här med Bribe men deras arme bara försvann. Jag hade hoppats på att få 700 Principes :D. Vad anser ni är det bästa mot spearmans? Förutom hästattacker i ryggen då.

Det som funkar bäst är spearmen med ännu längre spjut.

Annars måste man flankera dem; två st kavallerienheter får gå runt på var sin sida, och en av dem lär då kunna gå in bakifrån. Detta blir givetvis litet mer komplicerat när det är fler phalanxenheter involverade. Legionärer brukar kunna göra detta också. Om man vill kan man rusa rakt in i spjuten om man har tillräckligt mycket kavalleri eller ännu mer infanteri.

Levy pikemen, phalanx pikemen och silver shield pikemen har alla längre spjut än grekernas phalanxer.

När det gäller bribe så får man endast enheter som man själv har potential att rekrytera.

Permalänk
Medlem

sitter just nu och lyssnar på en manowar låt( Achilles, Agony And Ecstasy in Eight Parts) som passar jäkligt bra in på detta spel...börjar nästan bli besatt vid den här tidens krig nu pga detta spel,har suttigt och läst en massa om den här tiden medans den här låten har varigt på i bakgrunden nu i nån timme:)..jaja,lite oftopic kanske,sorry

Visa signatur

Permalänk
Medlem

vad fasen är "protectarie" för något? :S

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gregah
vad fasen är "protectarie" för något? :S

tror det är att DU skyddar ett land...alltså om du skickar ut en diplomat till ett land som nästan är utplånat,så kan du få möjligheten att kliva in som en beskyddare till det landet...inte säker,men tror det är så

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Skulle tro att det är ungefär som när maffian "skyddar" en restaurant. Du "skyddar" landet mot en viss summa pengar.

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?

Permalänk
Medlem

aha ok men det är så att dom alltid säger "freedom is a precious thing and can not be given away lightly"

Permalänk
Medlem

Ahhh! Jag blir galen, Scipii och Carthage anfaller min stad på Sicielien hela tiden, jag kör som Grekerna. Det är helt sanslöst jobbigt. har någon ett tips på vad jag kan göra?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ahhh! Jag blir galen, Scipii och Carthage anfaller min stad på Sicielien hela tiden, jag kör som Grekerna. Det är helt sanslöst jobbigt. har någon ett tips på vad jag kan göra?

Sumpa den staden helt och hållet

Permalänk
Medlem
Citat:

Lönnmördare ska inte underskattas heller. Jag kan inte stryka det till 100%, men jag tror jag utrotade Scipii med hjälp av endast en lönnmördare. Jag hade systematiskt ihjäl alla familjemedlemar/generaler som jag kom åt och sen efter ett tag så fick jag ett meddelande om att Scipii hade blivit besegrade. Deras tidigare område tillhörde nu rebeller så jag antar att deras enda kvarvarande familjemedlem och ledare hade avlidit.

Permalänk
Medlem

Kan man vara några andra en familjerna och gaul på campaign?

Visa signatur

Skalmoan

Permalänk
Medlem
Citat:

tja,utrota scipii och carthage vore ju en ide;)
eller kan du låta dom anfalla staden tills dom har kört sin ekonomi i millitära resurser i botten och sen krossar du dom.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av behemoth

Lönnmördare ska inte underskattas heller. Jag kan inte stryka det till 100%, men jag tror jag utrotade Scipii med hjälp av endast en lönnmördare. Jag hade systematiskt ihjäl alla familjemedlemar/generaler som jag kom åt och sen efter ett tag så fick jag ett meddelande om att Scipii hade blivit besegrade. Deras tidigare område tillhörde nu rebeller så jag antar att deras enda kvarvarande familjemedlem och ledare hade avlidit.

aldrig tänkt på eller testat,ska försöka:)tack för tipset

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Skalmoan
Kan man vara några andra en familjerna och gaul på campaign?

om du nu har klarat av spelet så du får tillgång till gaulerna på campian,så borde du ju ha fått tillgång till dom andra factionerna/länderna med..så svaret är ja:)

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

tja,utrota scipii och carthage vore ju en ide;)
eller kan du låta dom anfalla staden tills dom har kört sin ekonomi i millitära resurser i botten och sen krossar du dom.

om du nu har klarat av spelet så du får tillgång till gaulerna på campian,så borde du ju ha fått tillgång till dom andra factionerna/länderna med..så svaret är ja:)

Det är ju bra att de anfaller (bara?) den staden, då kan han lätt ta deras arméer.

Jag utrotade gallerna (Gaul) när jag spelat som Julii, och kunde spela som dom direkt efter när jag väljer att starta en ny kampanj, som jag nu gjort.

Jag vet att det är Easy jag kör på, men att jag igår vann mot en dubbelt så stor armé som min, det tycker jag är duktigt
Jag var gallerna, runt 1500 mannar och de var Julii romarna, runt 3000. De tänkte bryta min belägring men ack så illa det gick för dom.
Jag är rätt övertygad om att om jag mött dom på öppen mark, ansikte mot ansikte, så hade jag förlorat.

Jag har tagit hela norra Italien (med undantag för Julii's sista stad), har även tagit Rom, som gallerna runt 700-800 år innan Rom egentligen föll Och då var det ju tyska stammar som var problemet.

Jag må då säga att britterna är ett upproriskt folk, jag kunde inte hålla England pga ständiga uppror. Dessutom var jag tvungen att förstärka mina styrkor på gränsen till Spanien och tyskland, då jag var i krig med även tyskar och kartager, så brittanien får vara i fred, än sålänge.

Jag har aldrig varit med om att ett spel har varit så kul att diskutera om

Permalänk
Medlem

Finns det inget sätt som gör att man kan spela som Thrace, macedon armenia osv?

Visa signatur

X2 3800+ A64 Manchester (10*240, 2400 mhz 1.55v), MSI K8N NEO 2 Platinum, 2048 mb Corsair TwinX 3200C2 (2.5-3-3-8, 200 mhz, 2.75v), AIW X800XT (544/544), 74 gb Raptor, 250 Seagate, Tagan 480w

Permalänk
Medlem

jodå, det finns en fil som låser upp det, hittar inte länken dit och jag kan inte bifoga filen (för stor), orkar inte lägga upp den på annat håll heller du får söka på det officiella forumet efter "unlock mod" eller nått liknande

Visa signatur

MSI K8N NEO4-F, AMD 64 X2 3800+, 2gb minne, XFX gf 7800GT

Permalänk
Medlem

Kan man hjälp med lite taktik? Jag kör med House of Scipii eller vad de nu heter (blått). Jag tog över den största ön under Italiten (3 stora städer) och så har jag en står stad i under Rom. Hursomhelst. Jag var påväg till nordafrika för att ta över en stor stad (Carghage något - halvmåne flagga). Det gick bra och jag vann kriget. Sen kom Namibierna och slog ner mig!!! De hade svarta gubbar som körde över mina hästar!!! Hält sjukt

Så, någon som kan hjälpa till lite här.. sitter klämd =(

Visa signatur

"Signatur raderad, max tre rader i size 1. Se reglerna". - Vicotnik (The evül one!)

Permalänk
Medlem

vet ej vad dom svarta gubbarna är men kan nog vara Aarci (eller något sådant) men dom ska man bara kunna få som rommare om man har tempel of jupiter (tror jag)
annars är ett råd : legionärer i fronten, archers som beskjuter fienden innan du stormar in sen så tar du hästar runt omking rom, funkar iallafall på mindre avancerade stammar (som gaul, germans, spain, greece)

Permalänk
Medlem

Jag kör som Egypterna nu och hålle rpå att utrota Seleuciderna nu men jag har ett problem. Städerna Alexandria och Thebes suger ut mina pengar, alla mina andra städer funkar ok. Hur ska jag göra?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Jag kör som Egypterna nu och hålle rpå att utrota Seleuciderna nu men jag har ett problem. Städerna Alexandria och Thebes suger ut mina pengar, alla mina andra städer funkar ok. Hur ska jag göra?

just dom städerna och dom i england är fan totalt omöjliga att hålla i sin kontroll...dom egyptiska städerna växer som bara den och tillslut så finns det ej nå plats för ivånarna och sen blir det uppror.det där med att städerna suger ut dina pengar vet jag inte riktigt vad du menar med,sluta bygga enheter kanske?
upproren har man iaf kommot på hur man ska få bukt med,riv alla hus som gör så att populationen växer och he sen på normal eller high tax och vänta nått år tills populationen gått ner en aning och samtidigt så bygger man enheter,det gör susen....ett tag iaf:p

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Alltså dom ligger - i inkomster, så efter varje runda så går pengarna ner pga av dom städerna.

Visa signatur