Värstingdator för ca 35000:-, synpunkter?

Permalänk
Medlem

Har AMD-system möjlighet till RAID? I så fall bör du lägga upp en strategi för detta för att optimera systemet.

Visa signatur

AMD Ryzen 9800X3D | Asus Strix X670E-F | G.Skill DDR5 64GB 6000MT/s CL30 | RTX 5090 TUF OC | Sound Blaster AE-7 | WD SN850x 4+2TB | Corsair HX1500i | NZXT H7 Flow | Logitech G915 TKL | G502 X Lightspeed | Asus PG32UCDM | Logitech Z-5500 | Epos H6Pro | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem

Jadå, visst har det stöd för RAID. Borde jag sätta två hårddiskar i RAID för att optimera prestandan menar du? Kanske skulle ha 2st Western Raptor 74Gb som systemdiskar? Eller ska jag skippa det och "bara" välja 2st större Maxtor Diamondmax 10 med 16Mb cache?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av General Nord
Har AMD-system möjlighet till RAID? I så fall bör du lägga upp en strategi för detta för att optimera systemet.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fredrol
Det sitter redan 1Gb i konfigurationen, jag har 2st Corsair CMX512-3200XL XMS3200 512Mb DDR PC3200 XL 2-2-2-5 400MHz with Heatsink så det lär bli 1Gb.
Ny länk:
http://www.datorbutiken.com/se/default.php?cartId=103586
(lade till ett separat ljudkort också)

Skärmen du föreslår: Sony SDM-HS94B har en svarstid på 25ms, det är nog inget man vill sitta och spela på. Skärmen jag valt är bland de bästa på marknaden vad jag har hittat i alla fall: Benq FP 937 19" TFT
Den har en svarstid på 12ms och går även att koppla via DVI (digital) ingång.

Funderar på att stoppa 2Gb RAM i maskinen - är det lönt? I så fall får jag nog välja en något långsammare processor för annars blir det för mycket pengar.
Vilket är att föredra av dessa alternativ:
Athlon64 FX-53 2,4GHz (1Mb L2 cache) + 1Gb RAM

eller:
Athlon64 3800+ 2,4GHz (512Kb L2 cache) + 2Gb RAM?

öö vet inte vart du har fått de tekniska detajlerna ifrån men dessa är de korrekta:

SONY SDM-HS94

Skärmstorlek 19 tum
Dot Pitch (mm) 0.264
Maximal skärmupplösning 1280x1024
Betraktningsvinkel Horisontell 160°
Betraktningsvinkel Vertikal 160°
Svarstid (ms) 12 ms
Kontrast 500:1
Ljusstyrka 400 cd/m²
Anslutningar D-Sub & DVI-D
On Screen Display Ja
Antireflex behandlad Ja

Permalänk
Citat:

Ok - det lutar nog åt FX-53

Då kvarstår nog bara angående valet av mus och högtalarpaket. Om man spelar mycket skall man välja Logitech MX1000 lasermouse eller Logitech MX510 eller kanske någon helt annan mus?

Och högtalarpaketet Logitech Z680 THX 5.1. Är det kanske lite overkill? Finns det något annat prisvärt alternativ?

----
Jag skulle iaf valt en med sladd för latencyn blir inte rolig med dom trådlösa(vet ej hur mx1000 är då den är så ny) och mx510 har hög upplösning och grym reaktion,en väldigt bra spelmus, äger själv en sådan och är väldigt nöjd med den. Men som sagt det finns ju andra alternativ ...men välj en med sladd.

Visa signatur

Asus Rog Strix Geforce RTX 3080 TI OC 12GB/ AMD Ryzen 7 5800X/ DDR4 Corsair Vengeance RGB PRO 64GB (4x16)/ Asus Rog Strix B550-F Gaming/ Corsair iCUE H150i Elite Capellix/ Corsair HX1200 v2 1200w 80+Platinum/ Lian Li PC-011 Dynamix XL Temered Glass White/ Corsair Braided white-black cables/ AOC CU34G2X/ Roccat Vulcan TKL/ Logitech G502 Hero/ Sound blaster Katana Soundbar/ Steelseries 9 wireless/ Lytmi Immersive ARGB Monitor Backlight LED

Permalänk
Medlem

Då måste du mena SDM-HS94PB och inte SDM-HS94.
Var kan man köpa den då?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av nabbo
öö vet inte vart du har fått de tekniska detajlerna ifrån men dessa är de korrekta:

SONY SDM-HS94

Skärmstorlek 19 tum
Dot Pitch (mm) 0.264
Maximal skärmupplösning 1280x1024
Betraktningsvinkel Horisontell 160°
Betraktningsvinkel Vertikal 160°
Svarstid (ms) 12 ms
Kontrast 500:1
Ljusstyrka 400 cd/m²
Anslutningar D-Sub & DVI-D
On Screen Display Ja
Antireflex behandlad Ja

Permalänk

om du nu ska köpa en dator för så mycket pengar, varför inte köpa en från http://www.alienware.com/main_gaming.aspx

dom datorerna ser riktigt grymma ut.

Permalänk
Medlem
Citat:

Då måste du mena SDM-HS94PB och inte SDM-HS94.
Var kan man köpa den då?

http://se.pricerunner.com/computing/peripherals/monitors/2234...

finns på massa ställen

Permalänk
Medlem

Har kollat på Alienware också, men de bygger med lite sunkiga moderkort bland annat och man kan inte få Corsair-minnen. Dessutom vill Alienware ha ca 10.000:- mer för en liknande maskin och då är den inte ens lika bra.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av StarScore
om du nu ska köpa en dator för så mycket pengar, varför inte köpa en från http://www.alienware.com/main_gaming.aspx

dom datorerna ser riktigt grymma ut.

Permalänk
Medlem

Vill man ha en låda liknande Alienwares så kan man ju köpa raidmax samurai http://www.shg.biz/link.asp?goto=infobox&varenr=810619

Visa signatur

| AMD Athlon64 3000+@4048+ (9x285=2565MHz) | MSI K8N NEO2 Platinum | 1GB Corsair XMS PC3200 XL |
| Leadtek 6800LE (8/6) @ 410/830 | 3x120GB HD | 250GB SATA | NEC 3500-A | Logitech MX 510
| 19" DAEWOO CRT | SuperPI = 33s | Powered by: ColorsIT 400W (13A@12V = skräp)|

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av chamberlain
----
Jag skulle iaf valt en med sladd för latencyn blir inte rolig med dom trådlösa(vet ej hur mx1000 är då den är så ny) och mx510 har hög upplösning och grym reaktion,en väldigt bra spelmus, äger själv en sådan och är väldigt nöjd med den. Men som sagt det finns ju andra alternativ ...men välj en med sladd.

Samtliga logitechs nya möss kör med nått snabbare rf system, ska vara lika snabbt som om man körde med sladd. Mx1000 har ju betydligt bättre sensor, ca 3 veckorsbatteritid och sen är den snyggare

på sida 3 kan du se hur stor skillnad det är på dom 2 olika typerna av sensorer
http://www.tomshardware.com/consumer/20040924/index.html

Citat:

The verdict is clear. Not only is the laser mouse more precise than the preceding generation, but its general handling is exceptional. Everybody who tried it wants one. And that's in comparison with the best LED optical mouse on the market, the MX 510. If you compare with a standard mouse, the difference is like night and day.

Visa signatur

min skärm är större än din

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av chamberlain
----

MX1000 är 150% snabbare än vanliga trådlösa möss. Den uppdaterar lika snabbt som USB-bussen klarar, alltså är den lika snabb som en mus med sladd. Det enda som skulle kunna vara snabbare är en mus med klockad PS/2-port, men hur många använder det idag? För övrigt så har MX1000 samma uppdatering och MX-motor som MX510, skillnaden är att MX1000 har en laser som ger högre precision (om det nu märks) och som även fungerar på speglar och rent glas.

Visa signatur

| AMD Athlon64 3000+@4048+ (9x285=2565MHz) | MSI K8N NEO2 Platinum | 1GB Corsair XMS PC3200 XL |
| Leadtek 6800LE (8/6) @ 410/830 | 3x120GB HD | 250GB SATA | NEC 3500-A | Logitech MX 510
| 19" DAEWOO CRT | SuperPI = 33s | Powered by: ColorsIT 400W (13A@12V = skräp)|

Permalänk
Medlem

Bättre ljudkort.

Visa signatur

Om du svarar på mitt inlägg, citera, tack!

Permalänk
Medlem
Citat:

Jadå, visst har det stöd för RAID. Borde jag sätta två hårddiskar i RAID för att optimera prestandan menar du? Kanske skulle ha 2st Western Raptor 74Gb som systemdiskar? Eller ska jag skippa det och "bara" välja 2st större Maxtor Diamondmax 10 med 16Mb cache?

Något riktigt sjysst som jag tittar på är följande lösning.

2 st Raptors 74GB vardera i en RAID0-lösning för operativsystem, cache-filer mm. Observera att WD740GD har TCQ (=bra) vilket inte WD360GD har, läs mer här http://www.storagereview.com/articles/200406/20040625TCQ_1.ht...
+
2 st DiamondMax10 300GB/16MB vardera i en kombinerad RAID0- och RAID1-lösning. Du lägger upp två partioner per disk och gör två parallella RAID-lösningar. RAID0 (kanske på 2x200=400GB) för spel, filmer, musik mm. RAID1 (på resten, dvs. 1x100GB) för egna dokument, egna fotografier från digitalkameran och allt annat som INTE får gå förlorat.

Självklart ska alla hårddiskarna var med S-ATA-gränssnitt för god prestanda. En sån här lösning bör blir brutalt snabb och om du nu ska lägga så mycket på en sjysst dator med bra komponenter bör du balansera upp även hårddiskarna. Om du tycker att det drar iväg ekonomiskt med fyra hårddiskar så satsa på endast en WD740GD och sedan ytterligare två DiamondMax10 300GB/16MB.

Vad du dock ska tänka på är att köpa ett chassi som minst fyra eller kanske allra helst sex eller fler slots för hårddiskar. Du vill säkerligen slänga in ytterligare hårddiskar om ett år eller två. Om du nu använt alla S-ATA-portarna på moderkortet så kan du köpa ett S-ATA-kontrollerkort i framtiden för att lösa denna fråga.

Läs mer här för en genomgång av fördelarna med RAID och en recension av Raptor och DiamondMax10 i RAID. Dessa två artiklar är mycket bra och rekommenderas varmt.

ftp://download.intel.com/support/chipsets/imst/sb/imstreasons...
http://www.gamepc.com/labs/view_content.asp?id=diamondmax10&p...

Angående musen skulle jag ta MX510, speciellt om du/din kompis ska spela spel. Välj bara trådlöst om du inte kan sitta nära datorn, t.ex. om du sitter i vardagsrummet framför en plasma-skärm eller dyligt.

Ang. ljudkort, så skulle jag ta ett Creative SB Audigy 2 ZS.
http://www.datorbutiken.com/se/default.php?artId=CRESBAU2ZS

Visa signatur

AMD Ryzen 9800X3D | Asus Strix X670E-F | G.Skill DDR5 64GB 6000MT/s CL30 | RTX 5090 TUF OC | Sound Blaster AE-7 | WD SN850x 4+2TB | Corsair HX1500i | NZXT H7 Flow | Logitech G915 TKL | G502 X Lightspeed | Asus PG32UCDM | Logitech Z-5500 | Epos H6Pro | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem

När det gäller hårddiskarna ska du absolut inte köra hitatchi, de är skräp... Seagate Barracuda är sjyssta SATAdiskar...

Ta en låda som är bra och inte bara snygg, typ Lian-Li V1000 eller V1100... (www.gtek.se)

Till den som frågade vilken som var bäst av FX-53 och 3800+, den nya 4000+ och FX-53 är exakt samma processor, pga att AMD lovat att FX alltid ska vara deras top of the line och att FX-55 kommit nu, byter 53:an helt enkelt namn till 4000+...

Visa signatur

A64 3500+ 0.09 - K8N Neo2 Platinum - Corsair TWINX1024 3200XLPRO 2-2-2-5 - Asus V9950 Ultra Deluxe @ 450/850 - Zalman ZM400B-APS 400W, 20dB

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av General Nord
massa text.....

Angående musen skulle jag ta MX510, speciellt om du/din kompis ska spela spel. Välj bara trådlöst om du inte kan sitta nära datorn, t.ex. om du sitter i vardagsrummet framför en plasma-skärm eller dyligt.

Ang. ljudkort, så skulle jag ta ett Creative SB Audigy 2 ZS.
http://www.datorbutiken.com/se/default.php?artId=CRESBAU2ZS

Varför ?
mx1000 är lika snabb som mx510an men har en bättre sensor. Batteritiden är fullt tillräcklig (kommer antagligen aldrig ta slut medmindre du sitter o spelar konstant i ett par veckor, men då lägger du av före musen)

Läs ovanstående inlägg av mig och the_guru för mer info

Visa signatur

min skärm är större än din

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av the_swede
Varför ?
mx1000 är lika snabb som mx510an men har en bättre sensor. Batteritiden är fullt tillräcklig (kommer antagligen aldrig ta slut medmindre du sitter o spelar konstant i ett par veckor, men då lägger du av före musen)

Läs ovanstående inlägg av mig och the_guru för mer info

Visst är det trevligt med snabb optisk/laser-läsning och snabb trådlös överföring. Det finns dock alltid en risker med trådlös överföring. Det finns inga risker för ev. avbrott (om än mycket korta) med en mus med sladd. Så om man verkligen inte behöver trådlöst så tycker jag inte att man ska satsa på det. Detta resonemang håller förstås bara för gamers. Men, detta är bara vad jag tycker! Vi lever i en fri värld.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Hade jag en polare som ville köpa en dator för 40 papp skulle jag övertala honom att istället köpa en för max 25000. Skulle han inte lyssna på mig skulle jag dra fram The Big Hammer of Reason och banka honom i huvet ett tag tills han nyktrade till.

/ S.

Permalänk

pjuh säger jag bara

Permalänk

General Nord... vad menar du med detta? :
"Det finns dock alltid en risker med trådlös överföring. Det finns inga risker för ev. avbrott (om än mycket korta) med en mus med sladd."

Jag har inga som helst avbrott med min mx1000.
Jag har både mx1000 och mx500.
Vad baserar du ditt uttalande på?

Permalänk
Medlem

Vad baserar du ditt uttalande på när du säger att Hitachi är skräp. Det är tvärtemot vad jag har läst i diverse recensioner. Hitachi 400Gb är en av de snabbaste diskarna på marknaden med SATA-interface och dessutom bland de tystaste. Seagate Barracuda i SATA-version kommer inte på fråga - den har sågats i flera tester pga att den låter som f-n. Du måste blanda ihop Seagate med IDE-versionen som ju är tyst, men SATA-versionen låter som f-n.

Lådan CoolerMaster Stacker är vida överlägsen Lian LI V1000/11000 så det förstår jag inte alls. Stacker har enormt bra kylning och gott om plats för hårddiskar och annat kul.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Guiden
När det gäller hårddiskarna ska du absolut inte köra hitatchi, de är skräp... Seagate Barracuda är sjyssta SATAdiskar...

Ta en låda som är bra och inte bara snygg, typ Lian-Li V1000 eller V1100... (www.gtek.se)

Till den som frågade vilken som var bäst av FX-53 och 3800+, den nya 4000+ och FX-53 är exakt samma processor, pga att AMD lovat att FX alltid ska vara deras top of the line och att FX-55 kommit nu, byter 53:an helt enkelt namn till 4000+...

Permalänk
Medlem

SNÄLLA köp denna, för min skull!!! :D:D:D:D:D måste det va skärm????

http://www.alienware.com/ALX_pages/aurora_alx.aspx OMGOMGOMGOMGOMG FX-55a, 6800ultra, 1gig ddr2 pc4400!!!!
Vattenkyld från början!! omg 148gig raptor.... !!!! pröjsa 37000 istället å få den värsta jävla datorn du kan få i nuläget!

Visa signatur

| 5950x | G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB 3600mhz cl 16 | x570 Aorus Master | 3080 Aorus Master | Gigabyte Aorus NVMe Gen4 M.2 2280 | Fractal Design Define 7 XL | Corsair H115i Pro XT | Corsair HX1000i 1000W |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fixxxer22
General Nord... vad menar du med detta? :
"Det finns dock alltid en risker med trådlös överföring. Det finns inga risker för ev. avbrott (om än mycket korta) med en mus med sladd."

Jag har inga som helst avbrott med min mx1000.
Jag har både mx1000 och mx500.
Vad baserar du ditt uttalande på?

Jag skrev att det finns risker för avbrott eller lag med trådlös överföring. Jag skrev inte att du haft problem eller att du kommer få problem.

Exempel på problem med trådlös överföring...
http://3dgpu.com/forums/lofiversion/index.php/t1258.html
http://forums.anandtech.com/messageview.aspx?catid=27&threadi...

Ja, du kan ju själv söka i Google och se efter så finner du nog en hel del märkliga fenomen som kan uppstå med trådlösa möss. Jag säger inte att det händer alla eller att det behöver vara särskilt stora problem. Vad jag säger är att möss med sladd inte har några som helst problem med trådlös överföring - det kan jag garantera!

Förresten, har du aldrig haft ett mobilsamtal som plötsligt, utan anledning bara avbrutits? Det har jag råkat ut för med min mobil - dock aldrig med den fasta telefonen. Därmed inte sagt att jag aldrig kommer använda en mobil igen - är du med Fixxer22?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Detta ser ju riktigt sjukt ut asså, brutal dator! Men floppydisken kan du skrota:) och angående frågan om 2gig ram så får du nog ingen större prestandaökning i till exempel spel. Så mycket Ram kan däremot utnyttjas om du håller på med lite mer krävande grejer såsom tungvideoredigering osv.

Förövrigt så tycker jag att en sådan här bra dator förtjänar en stor och riktigt bra prestanda skärm. Kolla på den här, en Hp1230. Ingen plattskärm men jag har en sån här själv och den är riktigt, riktigt bra.

Permalänk
Medlem

Det blir 45000:- med moms, 37000:- utan moms. Tänk på det. Det är 45000:- man måste betala. Hur kan du ens jämföra dessa två datorer? Hur mycket kostar en 21" TFT med snabb responstid som ingår i paketet? Den kostar 10.000:- och hårddiskytan är nästan 1 Terabyte i DB's paket, jämfärt med 148Gb i Alienware's paket. Man får 2Gb RAM i DB's paket, bara 1Gb i Alienware's paket, prestandaskillnaden mellan PC3200 och PC4400 är minimal i praktiken. Prestandaskillnaden mellan Athlon64 FX-53 och FX-55 är dock att tänka på, men inte så himla stor.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zoxx0
SNÄLLA köp denna, för min skull!!! :D:D:D:D:D måste det va skärm????

http://www.alienware.com/ALX_pages/aurora_alx.aspx OMGOMGOMGOMGOMG FX-55a, 6800ultra, 1gig ddr2 pc4400!!!!
Vattenkyld från början!! omg 148gig raptor.... !!!! pröjsa 37000 istället å få den värsta jävla datorn du kan få i nuläget!