Missa inte Amazon Prime Deal Days!
Permalänk
Medlem

ett ljud i taget?

Har ett litet problem, varför kan bara ett program spela ljud/musik i taget?
Sitter jag och lyssnar på musik i XMMS och sen stänger av det så kommer ljuden från gaim som visar på att jag har fått meddelande.
Kan heller inte spela upp video samtidigt som ljud, antingen får jag se på film utan ljud, eller med ljud utan film, (XINE) :/

Är det mitt ljudkort (ngt inbyggt VIA-kort) eller har jag missat ngt annat?

Edit: Kör slackware.

Edit 2: Strunt samma, orka krångla med det här. Kör in win igen :/

Visa signatur
Permalänk
Hedersmedlem

Jag kan spela upp flera ljudkällor samtidigt, har ett VIA moderkort (MSI KT3 Ultra2, VIA KT333 chipset), har både XMMS och MPlayer inställda på ALSA, det kan ju vara där ditt problem ligger, att ena eller båda är inställt på OSS...

Visa signatur

Vim
Kinesis Classic Contoured (svart), Svorak (A5)
Medlem i signaturgruppen Vimzealoter.

Permalänk
Medlem

Ok, ställde in xine till ALSA, det löste problemet med ljud och video samtidigt.
Kan dock fortf inte köra med två prog samtidigt.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

tipset är att du fixar oss-emulering, om du har alsa - dvs, ladda alsa-oss modulen.
generellt så är det bara att köra en

modprobe alsa-oss

under förutsättning att du har laddat korrekt modul för ditt ljudkort, in the first place.

hänger du med?
om inte, läs lite dokumentation.

Visa signatur

There are two hard things in computer science: cache invalidation, naming things, and off-by-one errors.

@oscar:prutt.party / monotux@freenode

Permalänk
Medlem

Vet faktiskt inte vilken modul som är laddad för mitt ljudkort, eftersom allt fungerade fint direkt efter installationen, bortsett från ovanstående problem.

Körde därför:

# /sbin/modprobe via82cxxx_audio

Fick följande svar:

/lib/modules/2.4.26/kernel/drivers/sound/via82cxxx_audio.o.gz: init_module: No such device
/lib/modules/2.4.26/kernel/drivers/sound/via82cxxx_audio.o.gz: Hint: insmod errors can be caused by incorrect module parameters, including invalid IO or IRQ parameters.
You may find more information in syslog or the output from dmesg
/lib/modules/2.4.26/kernel/drivers/sound/via82cxxx_audio.o.gz: insmod /lib/modules/2.4.26/kernel/drivers/sound/via82cxxx_audio.o.gz failed
/lib/modules/2.4.26/kernel/drivers/sound/via82cxxx_audio.o.gz: insmod via82cxxx_audio failed

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Ljudhanteringen i Linux suger.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nillon
Ljudhanteringen i Linux suger.

ALSA är vida tekniskt och ljudmässigt överlägset både OSS och det skräp du hittar i windows (vet inte hur det är ställt i os x).
hur man får igång skiten kan vara lite annorlund

Visa signatur

There are two hard things in computer science: cache invalidation, naming things, and off-by-one errors.

Permalänk
Medlem

Jorå, ALSA har potential, men det är ett jäkla meck att få fart på det, och det kräver ju att de program man har är anpassade för ALSA också.
Hur ljudhanteringen funkar i Windows vet jag inte riktigt, men för några år sedan var det väl samma problem där som i OSS, att man bara kunde ha en ljudkälla åt gången?
Hanteringen i Mac OS X rockar ordentligt iallafall. CoreAudio är fina grejjer.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av oscar.carlsson
...hur man får igång skiten kan vara lite annorlund

Vilket är precis det jag vill,

Försökte med:
# modprobe alsa-oss

Men den kunde inte hitta modulen...

Visa signatur
Permalänk
Medlem

har du kompilerat en egen kärna, eller kör du på slackdefault?
har du 2.4 eller 2.6?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Hade default (2.4)
Gjorde även et mislyckat försök att kompilera 2.6, funkade fint, om man bortser från ljudet och lite annat.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

jag hade problemet att xmms inte kunde spela något ljud förrens jag hade stäng av alla systemljud i kde, kör med gentoo. Någon som varit med om liknande?

Permalänk
Medlem

Kurre: Jodå. Ljudservern i KDE lägger beslag på /dev/dsp och släpper den först efter 60 sekunder eller något sånt. Som sagt, hoppas verkligen detta kommer att lösas på något smidigt sätt snart.

Permalänk
Medlem

Okej vad bra då vet jag att det inte är mitt fel iaf

Permalänk

Använder Esound för att hantera ljud.
Mplayer/xine/amsn/gaim/xmms och tror även att firefox har stöd för esound av det jag testat hitills...