Permalänk
Medlem

BinnikeMasken: "Dessutom så borde du låta uploaden stå på max, vilket gör att din download blir den samma.
Så om du har max upload så blir din download max, det är det trevliga med BitTorrent, inget fuskande här."

Om du "uploadar" max med Telia8000 så kan du aldrig "downloada" max.
När du laddar ner i ca 300kb/sec så behöver datorn skicka information i >10kb/sec.

Visa signatur

me computa be good

Permalänk
Medlem

om jag skulle uploada med max dödar jag min 8Mbit lina.
så när det gäller adsl är väl rådet 80% av vad du har.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5950x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM ECC, monitor: OLED42C24LA
3st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem

Hur sätter ja 80% på min upload då?

Men det är altså så enkelt, telia8000 ä inge vidare om man ska använda bittorrent?

Visa signatur

a64 3000+ @ 2100Mhz | MSI k8n neo platinum | MSI x800pro VIVO | Corsair XMS3200C2 CAS 2-3-3-6-T1, 400MHz
resten: http://w1.451.telia.com/~u45111653/Dator.JPG

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av asske
Den där fixen löste hela problemet för mig.

"The new SP2 from Microsoft blocks your maximum new connections to max 10/sec, which slows down all p2p-networks. And if you run your own web-hosting with apache or IIS it will slow down aswell."

"This is made by Microsoft to slow down spreading of worms/viruses/etc, but it is not fun to have your BitTorrent download drop to 10Kb/s."

http://www.xn.se/sp2-speed/fix.htm

Det där är inte riktigt sant. Den blockerar 10st OGILTIGA anslutningar, vilket inte riktigt framgår alla gånger. Alla giltiga anslutningar är som vanligt, men visst, det kan slå ned din hastighet en del.

Visa signatur

Workstation: Intel Core i5-10400 | Gigabyte B460M DS3H | 16GB DDR4 | Geforce GTX1660 SUPER 6GB |
NAS: Synology 218play 2x4TB | MSMCP CCNA1

Permalänk
Medlem

Undrar bara, ni som har telia 8000.. Vad sätter ni upload på för att få bästa download? (Och vad kmr ni upp i?)

Visa signatur

a64 3000+ @ 2100Mhz | MSI k8n neo platinum | MSI x800pro VIVO | Corsair XMS3200C2 CAS 2-3-3-6-T1, 400MHz

Permalänk

Jag har 40kb nu, kanske kan höja den lite, vet inte riktigt...
Men när jag laddat klart så släpper den spärren automatiskt och jag uploadar i 90kb tills jag seedat minst 100%

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Big Paal
Undrar bara, ni som har telia 8000.. Vad sätter ni upload på för att få bästa download? (Och vad kmr ni upp i?)

70 kb totalt är lagom. Då räcker de sista 20 kb till onlinespel och surfning till resten utav huset.
Hastighet ner beror på vilken tracker man använder, hur många seeders osv men generallt sett ligger jag i 400-600 på varje torrent.

Visa signatur

<cidec> anybody here that can translate a swedish sentence for me pls ?
<Zaq> shot
<cidec> må din pung bli överkörd av femhundra siamesiska elefantbögar samtidigt som du får en ananas uppkörd långt upp i rektum

Permalänk
Medlem

windows xp sp2 med azureus på telia 8Mbit
kommer utan problem upp i hastigheter omkring 600-700

Visa signatur

Sekundär maskin: Ryzen 9 5950x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM ECC, monitor: OLED42C24LA

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kaptens
Kan vara intressant att veta lite om vad du har för hårdvara. Om jag har förstått det rätt så är BitTorrent ganska krävande. Att köra med en D-Link 604 på en Telia 8/1 är ganska döfött, efter vad jag har hört. Har dock inte provat det själv. Förklaringen jag fick var att D-Linken helt enkelt inte orkar med. Den är inte designad för den typen av hastighet. Att det sedan blir massor med anslutningar att hålla reda på gör inte saken bättre direkt.
//Kaptens

farsasn var o handlade en dlink 604 han åt oss :-/

men hitils har den funkat utmärkt

Visa signatur

"The midget Bush and that Rumsfield deserve only to be beaten with shoes by freedom loving people everywhere." - Muhammed Saeed al-Sahaf

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kaptens
Kan vara intressant att veta lite om vad du har för hårdvara. Om jag har förstått det rätt så är BitTorrent ganska krävande. Att köra med en D-Link 604 på en Telia 8/1 är ganska döfött, efter vad jag har hört. Har dock inte provat det själv. Förklaringen jag fick var att D-Linken helt enkelt inte orkar med. Den är inte designad för den typen av hastighet. Att det sedan blir massor med anslutningar att hålla reda på gör inte saken bättre direkt.

Är lite nyfiken på vad du har för nätverkskort. Om det är något billigt tjafs så förvånar det mig inte om problemet ligger där.

Jag kör Själv Telias 8/1 med Azureus (linan går igenom en linuxburk som står å puttrar som firewall/router). Det är för övrigt trevligt med en sådan, eftersom att man kan mecka till lite trafikprioritering på den som gör att det inte går trögt att göra andra saker på nätet, även fast man maxar linan med en torrent eller nått sånt.

//Kaptens

Ehh, döfött varför då? Du får väl komma hit och förklara det för min 604 då för det vet den inget om.

Varför fälla kommentarer om saker man uppenbarligen inte har en aning om?:confused:

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dunde
Ehh, döfött varför då? Du får väl komma hit och förklara det för min 604 då för det vet den inget om.

Varför fälla kommentarer om saker man uppenbarligen inte har en aning om?:confused:

Ja, även om jag har disst dlink en del så har jag inga som helst problem med min telia 8000 uppkoppling, de problemen jag har med mina dlink grejer har funnits där sedan telia500 var enda alternativet...

Permalänk
Medlem

Har telia 8000 och kör med ABC, och har samma fel, ska testa fixen sen när jag kommer hem.

Visa signatur

under construction

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bi99uy
70 kb totalt är lagom. Då räcker de sista 20 kb till onlinespel och surfning till resten utav huset.
Hastighet ner beror på vilken tracker man använder, hur många seeders osv men generallt sett ligger jag i 400-600 på varje torrent.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Illern
windows xp sp2 med azureus på telia 8Mbit
kommer utan problem upp i hastigheter omkring 600-700

Fattar inte att ni kmr upp i så höga hastigheter.. Känns som jag har gjort allt utan att komma över 150kb/s..

Saker jag gjort för att förbättra hastigheten:
- Installerat SP2 (har säkert ingen speciell betydelse)
- Har fixat 50/sec med hjälp av http://www.xn.se/sp2-speed/fix.htm
- Har provat lite olika klienter och fick bäst resultat med bitcomet..
- Har även kopplat ur routern(di-604) för att få upp hastigheten..
- Jag har även begränsat uploaden till 50kb/s.. (downloaden ökade med ca 40kb/s)

Har provat lite olika torrents(populära) och har inte kommit över 150 med någon..

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Har du testat ändra några inställningar i bitcomet?

Använder också det till min telia8000 lina..

Dessa inställningar har jag ställt in under 'Advanced/Connection':

-----------------------------------------------------
maximum connections per task: Auto

connections to keep per task: 450

global maximum upload slots: auto

global minimum upload slots: 30

socket send buffer size: Auto

socket start interval (ms): 300

Max Half-open TCP connections: 1000

use NAT traversial Via UDP: Auto detect
--------------------------------------------------------

du kan ju kolla om dom hjälper för dig..

om jag spärrar min upload på 40-50 så kommer jag lätt upp i 700-800, om det är en torrent med tillräkligt bra seeds dvs..

Visa signatur

Opteron 146/CABYE 0540FPBW @ 2950Mhz, 1.525v | 2*512Mb Twinmos SP 3500 |Leadtek 6800LE 12/6 422/936 | ASRock 939Dual-SATA2 |

Permalänk

Har max kommit upp i 550ish kb\s på en torrent, hade 8 uploadslots och 50kb\s utdelning.

Permalänk
Medlem

Kommer mycket sällan upp i hastigheter över 200Kb/s ens. Mycket trist tycker jag. Har letat runt som fasen men inget verkar hjälpa. Ska testa att ta bort min d-Link604 för att se om det går snabbare.

Permalänk
Medlem

Tackar o bugar för inställningarna Dexter.. Tankar i ca 350kb/s just nu.. Ändrade också mina halvöppna portar till 100 (istället för 50 med c:\>EvID4226Patch.exe /L=100)

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Alltid roligt att hjälpa till..

Visa signatur

Opteron 146/CABYE 0540FPBW @ 2950Mhz, 1.525v | 2*512Mb Twinmos SP 3500 |Leadtek 6800LE 12/6 422/936 | ASRock 939Dual-SATA2 |

Permalänk
Medlem

Inga problem här med telia 8000, xp-sp2 och BitTornado.

Permalänk
Medlem

Hmmm, nybliven innehavare av Telia 8000, så har jag lite problem med torrents också.

Jag har inga bandbreddsproblem, jag kan ladda hem i ca 650 kb/s från snabba ftp-siter.

Men om jag har en nedladdning på gång och sedan drar igång Azureus (min favoritklient), så sjunker nedladdningshastigheten på ftp-överföringen till runt 10-15 kb/s, och ingen torrent når över 50kb/s. Jag har satt max upload på runt 60 kb/s, så det borde inte vara något problem.

Jag hade inga större problem tidigare när jag hade 0,5 Mbit, då kunde jag nästintill maxa hastigheten på torrents (låg på runt 56 kb/s), men nu går det som sagt riktigt långsamt.

Jag har öppnat relevanta portar i routern (D-link 604), men det verkar inte hjälpa. Några förslag?

Visa signatur

Fractal Design Define R3 | Asus Z170 Pro Gaming | Intel Core i7 6700K | 32 GB Corsair Vengaeance LPX DDR4 2666 MHz | Asus Radeon RX 580 | EVGA SuperNova 850 G2 | Kingston A400 480 GB SSD | 2 x WD Caviar Black 1TB | 2 x Crucial MX500 500 GB SSD

Permalänk
Medlem

Tar det lång tid för er innan torrents har kommit upp i hastighet? Ibland tar det riktigt lång tid innan det kommer upp i hatighet för mig. Dock aldrig över 150kb/s med telia8000 :(. TRIST!

Permalänk
Medlem

Ja det tar längre tid.

om du bara kommer upp i 150 varför inte testa att köra 3 torrents samtidigt, kommer du sammanlagt upp i högre då?.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

regga er på en sida som kör med ratio. Där går det garanterat fortare!

Permalänk
Medlem

Till er med telia 8000 som vill uploada max men också tanka i max så finns det en smidig lösning.. (betydligt bättre än att begränsa uploaden)

Ni hittar info här: http://forum.directconnect.se/archive/index.php/t-4655.html

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Brukar kanske komma upp i max 200kb/s om jag har flera igång. Men jag undrar om det beror mycket på peers och seeds hur snabbt det kommer att gå. Om det är typ 1 seed och 4 peers. Hur snabbt bör det gå då?
Vill verkligen få ordning på det så man kan maxa sin lina lite då och då.

Permalänk
Medlem

veijdar:

Som sagt, det beror helt på hur många seeders som du tankar av.