Permalänk

Nätverk funkar ej! SP2?

Hej hej. För någon vecka sedan installerade jag Service pack 2, allt gick fint. Men så plötsligt för några dagar sedan så dog nätverket! Jag har ingen aning om det har något med SP2 att göra, men jag har mina misstankar.
Allt funkade perfekt...

Jag har en router mellan två datorer, båda XP. Men bara min som har SP2.
Fast kopplar jag in modemet direkt till datorn så funkar internet.
Har jag allt ikloppat i routern så funkar inget, första dagen (efter "felet") funkade nätverket men det dog också sen.

Jag får meddelandet: "Limited or no connectivity: You might not be able to access the internet or some network resources. This problem occurred beacuse the network did not assign a network address to the computer."
Man kan då välja att reparera, men det funkar inte heller, detta meddelande dyker upp: "Following cannot be completed: Renewing your IP address"
Jag gjorde en ipconfig och resultatet blev att Subnet mask, Default gateway och DNS Suffix var tomma.

Vad kan problemet vara? Kan det ha med routern eller SP2 att göra? Någon som vet något för att fixa detta?
Har några andra kompisar som också har fått samma sak.
Skulle vara tacksam för all hjälp.

Visa signatur

Death is lighter than a feather, duty heavier than a mountain.

Permalänk
Medlem

Hmm, det fungerar inte med routern.. Men det fungerar utan routern?

Permalänk
Medlem

Verkar som du inte får någon ip-adress av routern. Sätt en fast ip-adress på datorn och se om det funkar.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag tror som dig, att det är nåt skumt med SP2. För när jag installerade det så försvann mitt nätverk helt från datorn, altså jag kan inte ändra några inställningar och och jag ser inte ens nätverkskortet bland all hårdvara. Men det riktigt lustiga är att nätverket fungerar ändå. Jag har även testat installera om datorn och det blev samma sak igenså det måste vara nåt med min dator som SP2 inte tycker om.
Hoppas dom släpper uppdateringar till SP2 snart så att jag får tillbaka mitt nätverk.

/Magnus

Permalänk

Jag testade vad Bernt sa att jag skulle göra... Satte fasta IP på datorn, och då funkade nätverket som detskulle. Men det funkar inte att koppla upp till internet då.
(Använder Telia)

Jaja... ser fram emot mer tips/hjälp.
Tack!

Visa signatur

Death is lighter than a feather, duty heavier than a mountain.

Permalänk
Medlem

Glöm inte Gateway och DNS om kör fast ip.

Visa signatur