Muskampen 2025 är igång! Varje dag 19:00
Permalänk
Avstängd

Elektronik hjälp!

Skall koppla in ett peltier till datorn den skall drivas med 12v kan någon berätta om vilket motstånd jag ska använda (kolla elfa länken) om det ens går att använda något där..

www.elfa.se 75-661-51 peltierelementet

Motståndet

http://www.elfa.se/elfa-bin/setpage.pl?http://www.elfa.se/elf...

hoppas på svar

Visa signatur

:(

Permalänk
Medlem

Varför mostånd överhuvudtaget?

Visa signatur

Om ni skriver till mig, var god citera

Permalänk
Avstängd

för att begränsa så att inte peltireret får 19A konstant ?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Varför skulle den ge 19A konstant??

Permalänk
Medlem

Undrar jag också... Bara för att ditt nätagg klarar av att leverera 19A på 12V? Du "Behöver" inte nått motstånd alls om den går på 12V.... 19A är vad du MAX kan belasta Agget med på 12V...

Permalänk
Medlem

Stämmer mycket riktigt... ditt peltier element har en drivspänning på 16.4V och en ström på 3.9A för att uppnå maximal effekt. Om du sänker spänningen så sänker du oxå strömmen och därgenom effekten.
Du bör ha 16.4V och en regulator så att du kan få ut önskad effekt.

PS. om det finns någon som vet hur man reglerar Strömmen men har en stabiliserad fast spänning på t.ex. 16.4V DS.

Permalänk
Medlem

Slutsats; koppla skiten direkt på 12 railen och det funkar. Så äre.

Visa signatur

AMD Athlon XP 2000+(Palomino) | 512MiB DDR333 | Gigabyte GA-7VRXP | Point of View GeForce 4 Ti4200 XP | 2x IBM Deskstar 80GB i Raid 0 | Chieftec Dragon | Win2k |

AMD Ryzen R7 5700X | 16GiB DDR4 3200 CL14 | MSI B450 Tomahawk II | Sapphire RX5700 Pulse | Intel 660p 1TiB | Nanoxia Deep Silence | AOC CQ32G1 144Hz 1440p | Win 10 |

Permalänk
Medlem

Lite sen, men som lord_dubbdäck säger, kör bara på 12v.

Visa signatur

Om ni skriver till mig, var god citera

Permalänk
Avstängd

ok.. för förra gången jag lekte med peltiers så skulle dom ha ca:7,8v kopplar 5v 12v på nätagget så man får 7v när jag kopplar in peltieret blir den välditg varm på kalla sidan Och varmare på andra sidan.. då tänkte jag att den fick för många amp

Visa signatur

Permalänk

om du inte kyler ner den varma sidan tillräkligt bra så kommer även "kalla" sidan bli varm..

Visa signatur

Epox-EP8K3A KT333||AMD Athlon XP 2400+ @ 2310||512DDR PC3500 OCZ Platinum ||Radeon 9700 Flashad Pro||
>>Mods And Stuff<< Min Sida, Uppföljning Utav Lotus Bygge!