Rättvis Review på min 19" TFT LG L1915S

Permalänk
Medlem

Rättvis Review på min 19" TFT LG L1915S

Så har nu haft skärmen en stund, och lugnat ner mig och ska nu försöka ge en rättvis bild av skärmen.

utseendet:
jag tycker den gör sig bra på skrivbordet, den är ljusgrå, kanske inte matchar perfekt med silver som jag har resten i, men en då, väldigt fin, kanten kanske känns bred (är 2cm) fast tycker inte det gör nåt.

Färgerna är väldigt färgglada och flimmerfriare skärm är crt tusen gånger om. att surfa med den är en dröm.

SPEL:
Hittade LIGHTVIEW systemet i skärmen så det snabbt fick rätt ljus för spel/film se där.

Need for speed underground fick faktiskt ett helt nytt liv, underbara färger. i detta lir är det väldigt svårt att se ghostingen, märker det inte ens längre. plus att jag kör spelet med en PS2 kontroll med analog gas och styrning gör ju inte saken sämre (köpt en EMS USB2 adapter, som tar 2 PSX kontroller)

Quake3 funkar oxo klockrent, ser inte mycket av ghosting längre alls, och här är färgerna underbara med, skarp och fint.

farcry, i detta lire märker jag aningen mer ghosting, men efter spelande några timmar märker man det knappt här heller. dock lider detta av mer av en tearing effekt med tft än jag hade med crt, men men en vanesak.

enda minuset just nu jag kan se med skärmen är att den saknar DVI.
men som sagt bilden är ju hur bra som helst så eftersom jag inte sett med DVI så bryr jag mig inte så hårt

stor plus är väl priset 3995:- för en 19" tft med 12MS e väl helt okej?

även pixel fel, ingen enda pixel på vare sig min eller jennys skärm (så toppen betyg även där)
fast tycker datorbutikens sätt att frakta kändes lite lamt, i org kartong utan nåt om, man såg exakt vad det var osv...

så för er som inte är en HARDCORE mega ultra gamer och kan klara er utan DVI så är denna skärm helt klart hur bra som helst.

ångrar nästan att jag beställt en crt 21" nu, känns som slöseri med pengar

men den får väl bli LAN monitor så slipper man ta med den känsliga TFT till sådant.

nu har jag förstått att tft har inkörningstid lixom, om man e van med CRT.

Bilder:

slutsats, köp och var glad

:worshippy:

Visa signatur

CPU: Intel(R) Core(TM) i7 CPU X 980 @ 3.33GHz

Permalänk
Medlem

Tack för en bra recension. Har tänkt beställa denna skärm fast en 17". Dock är jag rädd att den vita/gråa färgen kommer förstöra resten av mitt lilla "hörn". Allt jag har är i svart eller silver. Hur pass vit/grå är den?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dartan
Tack för en bra recension. Har tänkt beställa denna skärm fast en 17". Dock är jag rädd att den vita/gråa färgen kommer förstöra resten av mitt lilla "hörn". Allt jag har är i svart eller silver. Hur pass vit/grå är den?

Den är mörkgrå där bak, e bara ramen runt som en ljusgrå... ja vad ska man säga att den är.........typ.... lite ljusare än en playstation kontroll, du vet ps1 den gråa saken... på mitt skrivbord stör den inte alls, tänk nu på att blixten gör att den ser ljusare ut på bilden.

jag har hellre en ljusgrå än en svart iaf för svart matchar inte

Visa signatur

CPU: Intel(R) Core(TM) i7 CPU X 980 @ 3.33GHz

Permalänk
Medlem

Hmm, jag har sett UT2k3 på en platt skärm utan ghostning, men det spelet kanske inte är tillräckligt snabbt?

Vilka bekväma stolar ni ser ut att ha

Visa signatur

xenobioz.com
Free VSTs and music!

Permalänk
Medlem

Jag har beställt en LG1730P som borde vara här vilken dag som helst. Har ingen erfarenhet av vare sig TFT skärmar eller LG som märke. Men vad jag läst och av din review att döma verkar LG göra helt ok saker!?

Hoppas bara denna 1730P är en bra skärm, verkar vara ny och väldigt lite info om denna.

Permalänk
Medlem

På bilderna ser det ut som en 17" skärm ju, om man jämför med tangentbord osv. Kanske bara knasig bild?

På tal om 1730S så är den säkert bra. Har själv en 1710S (16ms) sedan ett år tillbaks, väldigt snabb i spel och bra skärpa osv.

Visa signatur

Asus Strix ROG X570-F, Ryzen 9 5900X, 32GB DDR4 3600MHz, Asus RTX 4070 Ti Super TUF Gaming, 1TB Samsung 980 Pro, 1TB Samsung 970 Evo Plus, Alienware AW3423DWF OLED 3440x1440 165Hz.

Permalänk

Jag hade själv tänkt beställa denna 19" TFT, men jag ändrade mig i sista minuten och tyckte jag skulle ha en skärm med DVI istället. Efter att ha kollat en hög recensioner så fick det bli en Benq FP937S (4855;- från inwarehouse.se med sweclockers rabatt). Jag hoppas att den extra tusenlappen är värt för DVI kontakten, och förhoppningsvis likvärdig eller snabbare responstid

För dem som ska köpa denna LG skärm och har lust att vänta en vecka så har itbutikken den för endast 3549:- + frakt.

Permalänk
Medlem

Det var ett mycket bra pris på skärmen. Men får man problem så är väl inte itbutikken den bästa att ha att göra med. Själv köpte jag en Acer AL1912 hos pccity för 3990:- fick kolla på den först så den inte hade några döda pixlar.
19tums Acer AL1912
Specen
250cd/2
500:1 kontrast
16ms responstiden
16.7 miljoner färger = 24bitar

långsammare skärm men har bättre färgdjup med 16.7 miljoner färger= 24bitars mot LG:s 12ms och 16.2 miljoner färger 18bitar.

Funderade nämligen själv på en LG skärm. Men sen när jag kollade på pccity och jag fick kolla på skärmen innan jag köpte den så kändes det bättre att få se att det inte var nått fel på den. Första vi kollade på var 1pixel död. den ställde han tebax och så kollade vi nästa... Stackar som får den med 1 död pixel. Fast jag måste medge en sak LG:n är snyggare.

Fast vid tex avslut av Windows när man ska trycka avsluta stänga av datorn har min skärm störningar via analoga utgången. Har LG:n det också? Kanske blir som så att man lämnar tebax acer och satsar på en LG... Men om jag skulle göra det riskerar jag att få döda pixlar. I Övrigt ger min Acer skärm Bra och skarp bild. Men just att den e brusig eller bildstörningar vid avslut av windows vid stäng av datorn irriterar mig lite...

Har LG:n samma problem? om den ej har det. Ska man våga byta skärmen mot en LG? finns jue risk att jag får trasiga pixlar då skulle det kännas som jag har bytt ner mig. sen vad det gäller 16.2 och 16.7 också.

undrar en sak till vid byte av upplösning kommer det upp nån auto config på LG:n då? menar oavsett om den byt till upplösningen tidigare?

Visa signatur

Lenovo Thinkpad X13 Gen1 AMD Ryzen 3 Pro 4450u Pro 8GB Ram Radeon RX Vega 5 256GB SSD. AOC Q27G2U
Acer Swift 1 Intel Celeron N4100 8GB Ram Intel HD 600 256GB SSD.

Permalänk
Medlem

_baRRy_

Skönt och se att du har kommit till freds med din skärm

Visa signatur

| avgå alla | iPad air |

Permalänk

Nice Barry! Tack för recensionenen. Det tar lite tid att vänja sig.

Permalänk
Medlem

Måste säga at efter en vecka med min 1915S så ör jag mycket tillfreds md min skärm. Jag spelar nästan inget och det lilla jag spelat så har jag inte haft några problem (efter att jag hittade lightview )...

Jag har en övehylla på mittbord och snickrade till en liten upphängning till skärmen så nu är det helt fritt på skrivbordet från jobbiga monitorfötter

Visa signatur

Man kan inte polera en bajskorv

Permalänk
Medlem

Vad ere för pixelpolicy på LGn?

Visa signatur

"As we know, there are known knowns. There are things we know we know. We also know there are known unknowns. That is to say we know there are some things we do not know. But there are also unknown unknowns, the ones we don't know we don't know."

Permalänk
Medlem

4 pixlar tror jag att det är!

Permalänk
Medlem

LG:s pixelpolicy enligt Dustin

Den säger fyra subpixlar... Dabus säger tre pixlar (vet inte om dom menar subpixlar eller inte). Det är kass med den där pixelpolicyn... Den borde uniformeras...

BTW: Måste säga att just det där med lightviewinställningarna på 1915 är en mycket bra feature... Vet inte hur andra skärmar har det men det går ju blixtsnabbt att välja mellan 6 olika ljusinställningar samt en sjunde som man själv kan ställa in... Mycket bra!

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

Bra recension... funderar på en sån här, ska snart köpa mig en plattskärm.

Visa signatur

Ingsoc rules.

Permalänk
Medlem

Vad innebär light view grejjen?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av rumpino
Vad innebär light view grejjen?

Det finns sex förvalda färg/kontrast/ljus-inställningar som man snabbt och enkelt kan växla mellan beroende på vad man gör just då.

De olika förvalen är:
Day Text
Day Movie
Day Photo
Night Text
Night Movie
Night Photo

Utöver detta så finns det också ett customläge som man kan växla tillbaka till.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

okej, tackar!

Permalänk
Medlem

Jag kan också rekommendera LG L1910B med S-IPS panelen om ni kan hitta den (tillverkas troligen inte mera).

24 bit
176 graders H/V betrakningsvinklar
16 eller 25ms panel (är osäker vilken jag har, men tycker mig inte uppleva ghosting)
D-Sub & DVI

Visa signatur

Common sense isn't that common.