Missa inte Amazon Prime Deal Days!
Permalänk
Medlem

Gentoo-tråden.

Jag känner att det är dags att ta en seriös diskution om hur pass snabbt gentoo egentligen är, och om man bör köra det som en workstation eller inte.

Att säga att gentoo är den snabbaste disten där ute är skitsnack. Man kompilerar arslet av sig konstant, det ger en indirekt prestanda förlust (värme är obra.), och då många tomtar dessutom använder -O3 som kompileringsflagga (som i en benchmark gav ca 33% lägre prestanda än med -O2) och ett 50 tal patchar på kärnan (aka lovesources etc) så är det inte systemet som går snabbare - det är bara ni som är så vana med att datorn laggar apa när ni kompilerar - detta är inte någon jag bara har haffat från slashdot (om jag har förstått så har det gått en tråd om gentoo där, jag är ingen /. människa), utan det är slutsatser jag har dragit från strax över ett års användning (eller är det två? kommer inte ihåg).

Jag vill inte säga att gentoo är dåligt - tvärtom! Gentoo är nog den mest genomarbetade disten jag har kört på en server (jag är framförallt imponerad av min brandvägg som kör gentoo, hur pass lätt det var att sparka igång allt och att default-confar samt gentoos dokumentation var jävligt trevlig) - sen får du leta efter en bättre dist om du tex har väldigt specifika behov av tex php (tex med gd eller lite annat vad som helst) om vill kunna uppdatera maskinen utan att sitta och skicka med configure-växlar varje gång en ny release kommer.
Men att köra gentoo på en workstation är waste of time! (cpu-time, it is ^_^)
Att sitta och kompilera om KDE varje gång de kommer med en ny utgåva är att totalt missa målet med disten - en bra dist gör att du faktiskt kan använda din dator till det du ska, oavsett om du kompilerar natt ut och natt in.

Förövrigt brukar man säga att debian passar bättre på äldre datorer och gentoo på nya - det är lite strunt, från båda håll.
Jag kör gentoo på min brandvägg, en 266 MHz P2, och det fungerar (som sagt) utmärkt - och det är för att jag inte syncar 3 ggr / dagen, kör en 'emerge -e world' varje gång något nytt paket kommer, utan jag håller lite koll på erratan, syncar om någon ny vuln har kommit (på de paket jag har på datorn!) och sedan uppdaterar det paktet.
Jag sätter dessutom pengar på att en debian i standardutförande går snabbare på en ny maskin än en gentoo-installation med 10 raders gcc-optimeringar med omkompileringar varje natt.

Visa signatur

There are two hard things in computer science: cache invalidation, naming things, and off-by-one errors.

@oscar:prutt.party / monotux@freenode

Permalänk
Hedersmedlem

Jag älskar Gentoo. Körde Slackware förut men bytte sen till Gentoo.
Jag skulle aldrig tänka mig att köra något annat på min WS.

Visa signatur

Vim
Kinesis Classic Contoured (svart), Svorak (A5)
Medlem i signaturgruppen Vimzealoter.

Permalänk

Ja, om man själv tycker att det uppfyller ens krav. Jag skulle, som m0REc, aldrig tänka mig att köra något annat på min WS.

Att datorn knappt går att använda ibland när man kompilerar har jag en enkel lösning på. Kompilera på natten när du sover!

Visa signatur

Sverker G. Johansson

Permalänk
Medlem

jag körde gentoo fem minuter sen åkte det ut,
kör numer archlinux och kompilerar bara litet smågrejor då och då,
kärnan kompilerar jag dock själv, förmodligen mer av akademiskt intresse än att få mer funktioner eller bättre prestanda,

Visa signatur

enlisy Systemd
WS1: X2 4400+ | WS2: X2 4000+ | Laptop: Athlon2 P520 | Server: XP 2400+

Permalänk
Medlem

Jag föredrar gentoo och jag kompelerar när jag inte använder mig av min dator eller gör något mindre krävande... skulle inte tänka mig att byta ut gentoo i dagsläget

Visa signatur

Grejer jag tycker om: OpenBSD, FreeBSD samt Gentoo

Permalänk

Datorn laggar inte "apa" när man kompilerar. Linux cpu/io-scheduler är väldigt bra på interaktivitet i 2.6.

Gentoo var den första disten jag installerade och jag har trivts väldigt bra med den. Det finns många fler anledningar att använda den än att datorn blir snabbare (för det mesta placebo). Till exempel är det väldigt enkelt att patcha källkoden för diverse program eftersom hela paketsystemet är byggt på källkod och man kan begränsa funktionaliten hos de binärer man kompilerar som både ger en prestandaökning och begränsar hårddiskutrymmet med med hjälp av "use"-flaggor.

Med tiden har jag dock blivit ganska lat och kör ubuntu vilket är en helt perfekt desktop-dist.

Visa signatur

Ubuntu/Fedora-troll, Mono-kodare,
Ogg Vorbis/Theora-fetischist samt FSF-förespråkare.

Permalänk
Hedersmedlem

Håller med, min dator går inte alltför mycket segare när jag kompilerar något, men om jag kompilerar ca 4 st saker samtidigt går det lite segt...

Visa signatur

Vim

Permalänk
Medlem

Jag skulle föredra binärpaket, eventuell prestandaförlutst betyder inte så mycket för mig. Men dom gånger jag testat Debian, Fedora eller nån annan skit så fungerar det helt enkelt _inte_.
Portage är ljusår smidigare och du får alltid senaste stabila versionen.

Stora paket kompilerar man när jag skall göra annat så det stör mig inte.

Visa signatur

Yarr?

Permalänk
Medlem

Jag har inte greppat vad som är så bra med Gentoo. Iofs gör jag nog inte en helt rättvis bedömning när jag inte har använt det på ett och ett halvt år eller så. Men jag hade då mer problem med det då än jag har med Debian nu iallafall. Och jag kan för mitt liv inte tycka det är värt alla dessa kompileringstider för en eventuell prestandaökning på någon procent. Visst kan det verka trevlgit att ha ett system "anpassat för sin egen dator", men gör det egentligen någon märkbar skillnad i praktiken? Nåja, det är upp till varje användare.
Vad jag däremot stör mig mer på med Gentoo - och detta lär jag bli smått lynchad för att jag säger - är attityden hos många Gentooanvändare, som verkar vägra acceptera att det finns andra distar och att Gentoo inte är det optimala för alla.
Tex. i tråden "Bäst linuxdist för Athlon64" efterfrågas en "helhetslösning som har allt färdigkompilerat o lättinstallerat". Genast är det några där och börjar förklara varför Gentoo är så bra. Och det tycker jag blir rätt tjatigt i längden. Mina två kronor.

Permalänk
Medlem

Men gentoo är ju det optimala för allt

Visa signatur

Yarr?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nillon
Tex. i tråden "Bäst linuxdist för Athlon64" efterfrågas en "helhetslösning som har allt färdigkompilerat o lättinstallerat". Genast är det några där och börjar förklara varför Gentoo är så bra. Och det tycker jag blir rätt tjatigt i längden. Mina två kronor.

Och jag är lite trött på alla som rekommenderar Debian, Mandrake, Ximian Desktop, SuSE, Fedora Core, m.fl. men aldrig LFS...

Skämt åsido, alla har sina "nischer" och favoriter; så kommer det alltid att vara... Måste säga att Gentoo ändå är min favorit, även om kompilering inte passar alla så är deras forum det vänligaste och mest hjälpfulla inom Linux. Det i sig gör att många väljer Gentoo framför alternativa snabbinstallerade distributioner... (I fall i mina kretsar...)

Permalänk
Medlem

Svarade "Ja. Kompilera är skitkul", inte för att det är kul att kompilera, men det ger så mycket fördelar och då är en eventuell prestanda-vinst det jag tänker på minst. USE-flaggorna är underbara och tack vare portage slipper man leta källkod över hela internet som man fick göra när man körde slackware.

Visa signatur

kill -s SIGCHLD `pidof Kenny`
bash: Oh my god, they killed Kenny
init: You Bastards

Permalänk
Medlem

houze: Vad exakt är det som ger så mycket fördelar gentemot en binärdist med ett vettigt paketsystem om inte eventuell prestandavinst är viktigt?

Permalänk
Medlem

nillon: smågrejer som t.ex. att man själv kan välja om man vill kompilera emacs med gtk2, gtk eller motif, samt att man kan välja olika options som man normalt sätt väljer när man kör ./configure. Inget revolutionerande, men småanvändbart.

Själv kör jag gentoo för det är lättare än debian och att portage är bättre på att lösa dependencies samt har fler paket.

Visa signatur

<darren> the hardest part of linux is choosing either a kill bill or an anime wallpaper i wish i didnt have to choose

Permalänk
Medlem

På vilket vis är Gentoo lättare än Debian?

Permalänk
Medlem

Gentoo konfigurerar mer utav systemet åt mig än debian.

Visa signatur

<darren> the hardest part of linux is choosing either a kill bill or an anime wallpaper i wish i didnt have to choose

Permalänk
Hedersmedlem

roggles: För mig konfigurerar inte Gentoo ett skit!

Nja, jag har heller aldrig fattat att folk är så hysteriska över Gentoo. Dock älskar jag det, Debian gillade jag inte riktigt känslan i på något vis.

Och well, jag älskar portage med emerge.

Visa signatur

Vim

Permalänk
Medlem

roggles: Bra att du kommer med så exakta svar.
Nåja, smaken är ju som baken.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nillon
roggles: Bra att du kommer med så exakta svar.

Att jag kan skriva "emerge apache" för att sedan skriva "/etc/init.d/apache2 start" (eller rc-local add apache default för att få det att starta automatiskt). Allting fungerar utan att jag behöver förstå alls hur det funkar. För det mesta räcker det med "emerge program" för att ett program ska fungera rakt av. När jag körde debian var jag tvungen att rota i config-filer och jag fick inte ihop någonting. Ioförsig började jag med debian som dist och körde det i 4 månader, för att nu ha kört gentoo i ett år. Kanske var jag helt enkelt dålig på linux den tiden jag körde debian, men jag upplevde iallafall att jag var tvungen att krångla mycket mer för att installera något i debian än i gentoo.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

bra saker med gentoo är alla små nördar som "loudmouthar" om buggar och även att de portar till "alla" cpu arkitekter som finns,
det är bra för utvecklingen av OSS,

däremot så är det ingen mening för de flesta människor att kompilera,

Visa signatur

enlisy Systemd
WS1: X2 4400+ | WS2: X2 4000+ | Laptop: Athlon2 P520 | Server: XP 2400+

Permalänk
Medlem

Jag sitter och byter mellan debian och gentoo och på min dator är fluxbox mycket, mycket snabbare i debian, går även snabbare att öppna program osv. Vet inte vad det har att göra med, men så är det, och det räcker för att jag håller mig kvar vid gentoo

Visa signatur

http://www.dvp.nu
#dvp @ quakenet.org

Permalänk
Medlem

Gentoo är säkert bra för inbitna Linuxnördar, men knappast någonting jag skulle rekommendera till någon som säger "Hej, jag skulle vilja installera Linux. Var laddar jag ned det någonstans?" Gentoo är ju inte direkt anpassat för "normala" datoranvändare, därmod inte sagt att det är dåligt för alla.

EDIT:
Jag röstade på det första alternativet eftersom det säkert finns personer som föredrar Gentoo på sina arbetsstationer. Dock inte jag.

Visa signatur

Credo certe ne cras

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av roggles
Att jag kan skriva "emerge apache" för att sedan skriva "/etc/init.d/apache2 start". Allting fungerar utan att jag behöver förstå alls hur det funkar. För det mesta räcker det med "emerge program" för att ett program ska fungera rakt av. När jag körde debian var jag tvungen att rota i config-filer och jag fick inte ihop någonting. Ioförsig började jag med debian som dist och körde det i 4 månader, för att nu ha kört gentoo i ett år. Kanske var jag helt enkelt dålig på linux den tiden jag körde debian, men jag upplevde iallafall att jag var tvungen att krångla mycket mer för att installera något i debian än i gentoo.

Intressant, jag har då inte kört gentoo alldeles för mycket, bara testat det 2 gånger, va inte direkt i min smak, visst det va mindre konfiguration, men det va konfigurerat så som den som gjorde "paketet"ville ha det. Visst är det så i Debian också, men många program ställer dig grundfrågor om konfiguration via debconf, men jag personligen vill att program ska fungera som jag vill, sen om man behöver göra lite eller stora förändringar i confen har ingen betydelse. Jag anser att konfiguration rotande ger större insikt i programmet och vad programmet kan göra. Finns otroligt många aspekter på det hela, som sagt inget riktat mot dig, alla har vi olika preferenser. Har suttit uppe på tok för länge, hatar lördagstentor - godnatt!

Kom på en till sak, det är många distar som säger att man ska kopiera example.conf och utifrån den göra sin egna, om man bara hobby-hackar lite så blir detta lite onödigt jobb men om man verkligen vill ha förståelse så är det bra.

M

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Gentoo verkar ta för mycket tid. Och den prestanda man vinner (5-10%). knappast är värt det, om man ska välja dist efter prestanda, vem som nu gör det...

Slackware med dropline-gnome är effektivt och väldigt lätt att hålla updaterat. Inget illa om gentoo, är man nöjd så är man. respekt *

Visa signatur

Gula tankar sover bäst

Permalänk
Medlem

Orka Gentoo, använder hellre FreeBSD med orginal-ports istället för deras USE-flags magi.
Ska jag köra Linux någon gång blir det Debian helt klart. För övrigt tycker jag OpenBSD's installation (svartvit, inga tramsiga färger eller X) är enklare än Gentoo's.

Permalänk
Hedersmedlem

Neco: Gentoos "installation" är en bash-prompt med Bootsplash.
Så Slackware, FreeBSD och OpenBSD är "enklare" att installera enligt mig.

Visa signatur

Vim

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av m0REc
Neco: Gentoos "installation" är en bash-prompt med Bootsplash.
Så Slackware, FreeBSD och OpenBSD är "enklare" att installera enligt mig.

Sant, och inte fan får det plats på 1 floppy heller

Permalänk
Medlem

Älskar Gentoo, kör både på min server och min WS, som iförsig är en P4 3.2ghz så det är inte så jobbigt att kompilera. I vilket fall är det inget som är jobbigt, och har aldrig störts av kompilerandet. Jag kan ju fortfarande jobba och göra vad som helst med datorn medans den kompilerar nya grejer. Får inga deps och annat skit heller i Gentoo som jag drabbades av i Slackware och andra distar jag testat tidigare. På tal om kompilering finns även en del stora paket som binärer, t.ex. OpenOffice och Firefox. Kommer nog hålla mig till Gentoo i fortsättningen också, trevlig och stor community, bra manualer, och inte massa "lull" som i Mandrake/Suse m.m.

Har dock inte testat *BSD så kan inte jämföra med det

Permalänk
Medlem

Kompilera är det inget fel på. Som flera redan har sagt så kan man ju kompilera på natten medans man sover. Visst kanske inte alltid blir en stor prestandaskillnad men man kan (om man vill) speciallanpassa programmen med ./configure kommandon så att man eventuellt slipper en del "lull lull" eller om man vill ha det kan lägga till det.

Visa signatur

//Falcon

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jonos
jag körde gentoo fem minuter sen åkte det ut,
kör numer archlinux och kompilerar bara litet smågrejor då och då,
kärnan kompilerar jag dock själv, förmodligen mer av akademiskt intresse än att få mer funktioner eller bättre prestanda,

då är vi två
fast jag kompilerar inte ens kärnan längre, jag har allt jag behöver per default.

Visa signatur

There are two hard things in computer science: cache invalidation, naming things, and off-by-one errors.

@oscar:prutt.party / monotux@freenode