Permalänk
Medlem

Liten bärbar 10-12"?

Jag letar efter en modell mindre bärbar dator. Har en klump-dell med 15" som känns alldeles för otymplig och tung.

Letar efter något med 10-12" med bra upplösning och bra batteritid, prestanda är av mindre betydelse då jag sällan spelar, bör ändå vara hyfsad och inget från stenåldern.

Jag sökte lite och hittade bl.a. Lifebook P7010. Dom verkar vara lite dyra i dagsläget. IBM X40 hade dock ingen bra upplösning (1024x768). Kanske bara gäller att vänta lite tills det kommer några begagnade P7010.

Skulle kunna tänka mig att ge runt 12 000.

Tips och råd mottages gärna!

Permalänk
Medlem

Är apple ett alternativ?

Visa signatur

Om du svarar på mitt inlägg, citera, tack!

Permalänk
Medlem

För dom pengarna får du absolut ingen bättre bärbar än ibm x40 (13 tusen, om du har studentkort, annars 20 tusen), och inte heller någon med högre upplösning (få så små bärbara har över 1024x768 - typ sony som kostar mycket mer)

Visa signatur

Stolthet och principer är intelligenssubstituerande egenskaper.
Trött på 'inbäddade' journalisers lögner i media? -> Medialens.org

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pärkele
För dom pengarna får du absolut ingen bättre bärbar än ibm x40 (13 tusen, om du har studentkort, annars 20 tusen), och inte heller någon med högre upplösning (få så små bärbara har över 1024x768 - typ sony som kostar mycket mer)

Jo jo, men jag kan nog tänka mig att gå upp lite. Om man kan köpa en ny P7010 för strax under 18 så kanske en begagnad snart finns för 14..

Permalänk
Medlem

Jo, om du har tur. Får nog leta en hel del dock, befarar jag.

Jag skulle iaf nappat på erbjudandet från dustin/ibm. På så sätt får du en NY bärbar 7000 kr billigare, och faktum är ju att risken med att köpa begagnat inte är helt obefintlig. Dessutom kan du antagligen sälja datorn efter något år eller två för samma pris som du köpte den för - rabatten tar ju hand om åtminstone 18 månaders värdesänkning, skulle jag tro (om nu inte marknaden svämmar över av dessa datorer pga. erbjudandet iofs).

Har själv beställt en x40, och den ligger och väntar på posten (kan tyvärr inte lösa ut den på ett tag - bortrest - så jag kan inte säga så mycket om mina erfarenheter med den).

Jaja, du blir nog nöjd vilket som - lycka till

Visa signatur

Permalänk

Om jag var du skulle jag defenitivt köra på Apple ibook 12", man blir kär i den direkt ! och mac osx är skitlätt att använda.. aja nu ska jag till min farsas bror som fyller 50 ..hare

Visa signatur

i5

Permalänk
Medlem

Pärkele, vart hittar du en ibm x40 för 13.000:- ??? ja har studentkort..

Permalänk
Medlem

Gäller csn och mecenat - kanske fler:

http://www.mecenat.se

http://www.csn-kortet.se

Du kan också få en apple ibook 12-tummare för 10300 kr (om apple är din cup of tea), men det är väl eg. bara 1500 kr rabatt - och så måste du ändå köpa till minst 256 mb ram.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

ibm x40 för 13000:- verkar ju super !!! en sån blir de nu till jul minsann..

Permalänk
Medlem

jag har en x40. den är helt sjukt bra. synd bara att den avger ett highpitchat ljud som 'är fett störande. äkta tinnitus ljud, men för 13000 får man leva med sånt

Visa signatur

Apple iBook 12" - 1,33 GHz - 512mb RAM - 60gb HD, iPod shuffle 512mb och en SonyEricsson F500i

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av erict200
jag har en x40. den är helt sjukt bra. synd bara att den avger ett highpitchat ljud som 'är fett störande. äkta tinnitus ljud, men för 13000 får man leva med sånt

Är det fläkten som låter så?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av erict200

Det låter jävligt störande.. - Hur är det med grafikkortet som sitter i förresten? Går det att spela med det ? jag menar inte doom3 såklart, men som q3 o cs typ, med inte bra grafik..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pärkele
Gäller csn och mecenat - kanske fler:

http://www.mecenat.se

http://www.csn-kortet.se

Du kan också få en apple ibook 12-tummare för 10300 kr (om apple är din cup of tea), men det är väl eg. bara 1500 kr rabatt - och så måste du ändå köpa till minst 256 mb ram.

Funkar inte med CSN kortet, beställde i slutet av Augusti... har inte fått det än...
vilket jävla crap.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Soviac
Funkar inte med CSN kortet, beställde i slutet av Augusti... har inte fått det än...
vilket jävla crap.

Vad funkar inte med csn-kortet?

En polare beställde en powerbook från applestore för ett tag sedan med mecenatkortet, han fick datorn på 2veckor. om det är datorn du menar...

Permalänk
Medlem

IBOOK! eller powerbook om du har råd

Permalänk
Medlem

Jag skulle säga en p7010 det är i alla fall vad jag siktar på att köpa in

Permalänk
Medlem

Har tillslut skaffat en ibm x40, och den är helt underbar Tyst som fasen, om det inte vore för den ständigt småsmattrande hårddisken (något irriterande iaf nu i början).

Visa signatur

Permalänk
Medlem

iBook - för att du vill ha lugn och ro. Nu ingår även trådlöst nätverk (Airport).

Visa signatur

Lille Hard Gay får gärna PM:a mig i vilken tråd jag ljugit, puzz
www.scififorum.se | www.ageofconan.se

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av aac_ripper
iBook - för att du vill ha lugn och ro. Nu ingår även trådlöst nätverk (Airport).

hur många datorer är det som säljs utan kort för trådlöst nätverk nuförtiden (det var på tiden att iBook fick det som standard - de flesta andra har ju det)

Visa signatur

Folding - bad in poker, good in real life

Permalänk
Medlem

Dom flesta har trådlöst, men eftersom det uppgraderas hela tiden så ser inte jag det som ett måste i en ny bärbar. Trådlöst är på barnstadiet. Lika bra att köpa det som pccard. Drar onödigt med ström när det inte används.

Permalänk
Medlem

Se upp med IMB, farsan tipsade mig om att de har hittat på egna lösningar för sina system och är inte alltid bra kompatibla

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem

ibook för hella slanten

Visa signatur

8D

Permalänk
Medlem

Skulle oxå säga ibook men köp inte minne från apple då det är rent ut sagt svindyrt, köp själv istället och tryck i mkt billigare!

Permalänk
Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DeathStar
http://www.oqo.com

nice, dock är den lite liten (och kostar mer än man vill lägga på dator, ever!)

Visa signatur

Folding - bad in poker, good in real life