Muskampen 2025: Segraren korad!
Permalänk
Medlem

OK, lärdom av den här tråden:

1. TUL (Powercolor) gör lika bra kort som någon annan.
2. Trådskaparen är en klant
3. Trådskaparens kompis som har "dator butik" är inte särskilt kunnig på det han borde vara.
4. Microstore verkar vara en OK butik (vem 17 tar tillbaka kort utan ESD-påse?)

Permalänk
Medlem

Microstore är nog en bra affär

Men när jag beställde en ratt på deras sida och fick orderbekräftelse
2 dagar senare går jag in på sidan igen då har dom tagit bort ratten från sidan
så jag ringer och frågar vad som händer med ratten som jag har beställt
Och dom påstår att jag inte har beställt någon ratt

Så med andra ord så har dom bara slängt min beställning och skitigt i att meddela mej

Att dom inte kunde fixa ratten det kan jag förstår:)

men att dom skiter i att meddela mej att dom inte kan ordna ratten trots orderbekräftelse
och bara slänger ordern är under all kritik:mad:

Visa signatur

ola33

Permalänk
Medlem

Har nog sina förklaringar, ola, även om jag inte kan förstå vad förklaringen skulle vara.

Alla butiker vill ju faktiskt sälja prylar till dig, så du får nog lita på att det blivit någon form av strul och att strulet inte var illa menat.

Väldigt vad alla är ett offer så fort dom besöker en butik av något slag...

Visa signatur

// http://www.bornofsin.se
We use them in a terminal sometimes called a console. You may think of them as DOS-boxes with attitude.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Blaad
Har nog sina förklaringar, ola, även om jag inte kan förstå vad förklaringen skulle vara.

Alla butiker vill ju faktiskt sälja prylar till dig, så du får nog lita på att det blivit någon form av strul och att strulet inte var illa menat.

Väldigt vad alla är ett offer så fort dom besöker en butik av något slag...

Förklaringen är att ni inte kunde fixa fram ratten:o
Och tyckte att det var för jobbigt att meila mej:(

Offer??? vad det menat till mej med eller:confused:

Visa signatur

ola33

Permalänk
Inaktiv

Superius: Tyvärr så verkar du inte så insatt i hur datorhårdvara ska behandlas. Kan säga att ESD-skador är det värsta som finns i elektronik. Många amatördatorbyggare tar lätt på ESD och får man ESD-skada så kan det uppstå intermittenta fel , alltså fel som bara uppstår ibland i form av instabilitet och oförklarliga krasher. Microstore har gjort HELT korrekt att vägra ta emot ditt grafikkort. Det spelar ingen roll om du har fått öppet köp då du har förverkat garantin när du plockade ut ditt kort och lade ned det i kartong utan ESDpåse.

Permalänk
Medlem

Borde vara trevligt hyffs av butiken, att antingen hämta en av sina kasserade esd-påsar, eller be kunden lägga detta i en esd påse.
Det är ju inte kunden som har ansvaret för att bevisa att kortet har skadats p.g.a avsaknaden av esd-påse.
Utan nämnda butiks ansvar och skyldighet att bevisa att så är fallet.
Om butiken har givit öppet köp, ta det dirket,
microsnålt... är rätt butik.

Tag en jämförelse för att förstå - problemet

Kunden har precis köpt ett graffakort - i esd påse. Kunden skall sätta i detta i sin dator? När skall Esd skyddet avlägsnas från graffakortet- aldrig eller innan skruven är där eller när-
Kortet kan ju ta skada på vägen till datorn -

http://www.ko.se/mallar/sv/sok.asp
sök på ex bevisbördan

Citat:

Ursprungligen inskrivet av coll
Har du en gång transporterat kortet utan esd-påse finns ju risken att det har blivit skadat och därför förstår jag att affären inte vill ta tillbaka kortet oavsett om det nu ligger i en påse eller inte.

Permalänk
Hedersmedlem

Risken att ett kort skadas av ESD är otroligt liten iofs.

edit.

Ref designen är en sak men tex TUL pc använder i regel sämmre minnen.
REF = behöver inte vara samma minne. däremot ska det vara liknande.

Tar inte Pc retur på kortet om ni skickar in det? lite goodwill
alla har jhu haft jobbiga kunder men gör man en kund nöjd så tjänar man i längden på det.

Visa signatur

Gammal är gubbe

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Damodred
Superius: Jag tror att din databutikskompis inte kan sådär jättemycket om just avdelningen ATI grafikkort a'la 9800.

De är, som många andra redan sagt, mer eller mindre samma sak allihopa oberoende av tillverkare. Vad som kan skilja är kylningen och ev placering av skärmutgångar. Det KAN skilja på buss-storleken, 128bit mot 256bit. Har du fått ett 9800pro med 256bits buss så är det ett helt normalt 9800pro!

Nej, det är mer än kylning och skärmutgångar som kan skilja, läs tidigare svar i tråden.

Visa signatur

««« »»»

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dahl

Ref designen är en sak men tex TUL pc använder i regel sämmre minnen.
REF = behöver inte vara samma minne. däremot ska det vara liknande.

Grejen är att ska använda MINST samma specar som ATI vill ha, i detta fall, minst 2.86 ns minnen, vilket man klarar, PC finns vad jag vet endast med två sorters minnen, Hynix och Samsung, samma som alla andra 9800Pro

Visa signatur

- MSI 550 Tomahawk - Ryzen 7 3700 X - 32 GB - (GTX280) - Corsair 850W - LG W2600HP BF

Permalänk
Hedersmedlem

Nope Infinion hade jag på mitt Pc. kort

Visa signatur

Gammal är gubbe

Permalänk
Medlem
Citat:

Tar inte Pc retur på kortet om ni skickar in det? lite goodwill
alla har jhu haft jobbiga kunder men gör man en kund nöjd så tjänar man i längden på det.

Hurvida man vill använda sig av goodwill kan ju bero på hur kunden överlag uppför sig. Dessutom så är det väldigt osannorlikt att någon annan kund vill ha det kortet han har haft efter att det behandlats på det sättet. Jag skulle inte vilja ha det. ESD är ett problem och man bör göra vad man kan för att minimera problemen. Framförallt om man vill returnera en vara...

Visa signatur

We use them in a terminal sometimes called a console. You may think of them as DOS-boxes with attitude.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Blaad
Hurvida man vill använda sig av goodwill kan ju bero på hur kunden överlag uppför sig. Dessutom så är det väldigt osannorlikt att någon annan kund vill ha det kortet han har haft efter att det behandlats på det sättet. Jag skulle inte vilja ha det. ESD är ett problem och man bör göra vad man kan för att minimera problemen. Framförallt om man vill returnera en vara...

jag kan inte fatta vad du menar med

"Dessutom så är det väldigt osannorlikt att någon annan kund vill ha det kortet han har haft efter att det behandlats på det sättet."

hur svårt kan det vara att göra ett RMA case av det hela?

Visa signatur

Gammal är gubbe

Permalänk
Medlem
Citat:

jag kan inte fatta vad du menar med

"Dessutom så är det väldigt osannorlikt att någon annan kund vill ha det kortet han har haft efter att det behandlats på det sättet."

hur svårt kan det vara att göra ett RMA case av det hela?

Kortet fungerar antagligen. Men ESD-skador är skumma så fel kan uppstå vid ett senare tillfälle. Därför tar man inte tillbaka varor som inte hanterats korrekt.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Citat:

Nej, det är mer än kylning och skärmutgångar som kan skilja, läs tidigare svar i tråden

mmm gjorde det precis, vad mer är det du tänker på? Jag har redan nämnt buss-storleken. Visst 128 eller 256mb minne också....men vad mer?

Permalänk
Medlem

Visst är det jätteviktigt att tänka på ESD, tänk på det tills nästa gång ni lämnar in en komponent, om det fanns en esd påse, behåll den, annars så skaffar er en om ni slängt den så ser det inte misstänkt ut!

Jag skulle inte vilja ha ett använt kort även om det var "bra" förpackat. Seriöst om jag fått veta att ett kort som jag skulle köpa var använt skulle jag skita i att köpa just det kortet och om jag inte får ett annat kort av butiken så köper jag hällre dyrare än billigare men begagnat..

Kortet killen köpte kanske var använt, det är inte svårt att packa om så det inte märks. Och det som är använt vet man alldrig om det fungerar korrekt, som sagt tidigare kan problemen komma senare..

Visa signatur

|| Citera för svar ||
--
Chassi: Xigmatek Elysium | PSU: EVGA Supernova G2 750W | MB: ASUS Strix Z390-F GAMING | CPU: INTEL i9-9900K & EK-Nucleus AIO 360 Dark | GPU: Asus Strix RTX 2080 OC | SSD: Samsung 970 EVO 500 GB | RAM: HyperX Fury 4x8 GB CL16 2666 Mhz | Ljudkort: Asus Xonar D2X | Nätverkskort: TP-Link Archer TX3000E
--
Tangentbord: Keychron K8 Pro | Switchar: Boba U4 | Stabilizers: AP TX Screw-in

Permalänk
Medlem

Använde du ESD-skydd när du installerade kortet?

Visa signatur

- Gammal gubbe -

Permalänk

Att man får byta andvända produkter på microstore får man väl ändå se som schyst. Man har ju knappast bytesrätt på en ny bil man köper. De produkter du redan inhandlat från microstore måste de antagligen sälja till rabbaterat pris till någon annan kund. Du vill väl inte heller köpa begagnade produkter tilll nypris? Ibland känns det som en del tror att innebörden av att vara konsument innebär att hävda sina "rättigheter" till max utan att ta någon som helst hänsyn.

Det kort du köpt har den prestanda man kan förvänta sig. Om en säljare säger "det här är ett bra kort" får du väl fundera hur pass objektiv han är. Jag säger inte att en säljare har rätt att lura en kund, men innebörden av "bra", "snabbt", "tyst" eller vad det nu är får man se som subjektivt. Det bästa man kan göra är att ta reda på saker innan man köper. Detta forum är en utmärkt start på detta.

Om du inte är nöjd med kortet, kan du väl sälja det på blocket eller liknande.

Det här är min högst personliga åsikt. Rätta mig gärna om jag har fel.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av reg edit
Borde vara trevligt hyffs av butiken, att antingen hämta en av sina kasserade esd-påsar, eller be kunden lägga detta i en esd påse.
Det är ju inte kunden som har ansvaret för att bevisa att kortet har skadats p.g.a avsaknaden av esd-påse.
Utan nämnda butiks ansvar och skyldighet att bevisa att så är fallet.
Om butiken har givit öppet köp, ta det dirket,
microsnålt... är rätt butik.

Tag en jämförelse för att förstå - problemet

Kunden har precis köpt ett graffakort - i esd påse. Kunden skall sätta i detta i sin dator? När skall Esd skyddet avlägsnas från graffakortet- aldrig eller innan skruven är där eller när-
Kortet kan ju ta skada på vägen till datorn -

http://www.ko.se/mallar/sv/sok.asp
sök på ex bevisbördan

Även om det är butiken som har bevisbördan så är det helt uppenbart att när anställda på butiken få se med EGNA ögon att kortet ligger utan ESDpåse i kartongen så är garantin förverkad. Du måste se till att burken, kortet och du har samma potential eftersom ingen urladdning sker då. För att vara så försiktig som möjligt bör du ju ha en ESDmatta som du lägger burken på samtidigt som golvet är preparerat med ledande plattor samt dina kläder ska ju vara ESDgodkända. Men sån miljö har bara tillverkare av elektronik, knappast någon privatperson har denna arsenal av ESDskydd.

När tillverkare A köper tex minne av tillverkare B och ESDförseglingen är bruten så vägrar tillverkare B ta emot dessa minnen. För det är ett sånt helvete att avsöka fel som orsakats av ESD.