Permalänk

Acer's bärbara kvalite?

Undrar lite hur folk upplever sina Acer datorer, hur är de att jobba med, funkar de bra.
Har bara varigt o känt lite på dem i butik men hur blir de efter ett tag som man använt dem, glappar de eller liknande?

Visa signatur

Win2k
Microsofts bästa os...

Permalänk
Medlem

Jag antar att det är Acers bärbara du undrar om?
Jag har en Acer Travelmate 290, och jag är mycket nöjd med denna. Köpte den för ungefär ett år sedan och den fungerar perfekt fortfarande. Inga glapp och inga andra konstigheter. Inget tangentbords-skav på skärmen. Den är tyst och smidig och går ca 4-4,5 timmar en laddning.
Har jämfört med en hel del andra bärbara datorer, men ingen har verkat bättre än den jag har. Se bara till att du köper en med Centrino-processor.

Permalänk

Vad är det för bra med Centrino-processorer då ?

Visa signatur

Stationär: Antec Sonata | P4 2.53 ghz | 1024ddr (2x512) pc2100 | GF TI4800se 128mb | 80gb HDD | 8Mbit |
Laptop: I Augusti.

Permalänk

Jo funderar på en Pentium Mobile Dothan, eller en Athlon 64. Athlon64 borde ju funka rätt bra i och med Cool and Quiet, men visst batteri tiden är inte lika bra som med Dothan.
Tycker att prestandan i Dothan inte verkar vara vara så jätte bra i förhållande till priset, är ute efter en någorlunda billig bärbar.

Visa signatur

Win2k
Microsofts bästa os...

Permalänk

Denna kanske : http://www.datorbutiken.com/b2b/default.php?artId=AC1522LMI ? Funderar själv på en sån.

Visa signatur

Stationär: Antec Sonata | P4 2.53 ghz | 1024ddr (2x512) pc2100 | GF TI4800se 128mb | 80gb HDD | 8Mbit |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av highZyrus
Vad är det för bra med Centrino-processorer då ?

Föredelen med Centrino-processoern är att den är anpassad just för bärbara datorer. Klockfrekvensen har minskat betydligt jämfört med andra processorer, något som faktiskt inte innebär att den är långsammare. Grovt räknat kan man lägga på ca 1 GHz för att jämföra med "vanliga" Processorer. Dvs, min Centrino på 1,3 GHz motsvarar ungefär en P4 på 2,3 GHz.

Det som är bra med minskad klockfrekvens är att den drar mycket mindre ström, vilket leder till lång batteritid på datorn. Dessutom utvecklar den mycket mindre värme och fläkten går i nästan aldrig om du arbetar vanligt med datorn, så den blir väldigt tyst.

Permalänk

Jag har letat lite efter jämnförelse tester mellan Centrino Dothan, P4, Athlon 64 och xp så man kan få se deras prestanda, men har inte hittat något bra. De test man hittar är oftare inriktade på spelprestanda och då de bärbara ofta har olika grafikkort så blir det ingen bra jämnförelse.

Någon som vet något bra test som tydligt och enkelt visar skillnader i prestanda?

Visa signatur

Win2k
Microsofts bästa os...

Permalänk

Jahadu, det kan vara bra att veta.. Så en Centrino 1.5ghz motsvarar en P4 2.5? Likaså med Athlon 64?

Visa signatur

Permalänk
Citat:

Jahadu, det kan vara bra att veta.. Så en Centrino 1.5ghz motsvarar en P4 2.5? Likaså med Athlon 64?

det är VÄLDIGT grovt räknat, det varierar rätt mycket program till program+relativt få test som gjorts
(det är bara sagt så du inte tror att en P4 2,6GHz är dubbelt så snabb som en Pentium M 1,3GHz)
Pentium M är något bättre än AMD64 MHz för MHz

Visa signatur

Folding - bad in poker, good in real life

Permalänk
Medlem

jag har en travelmate 4501WLMi fick den i fredags o den kan jag varmt rekommendera

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BeRetta
jag har en travelmate 4501WLMi fick den i fredags o den kan jag varmt rekommendera

Samma här... Tangentbordet var lite skabbigt i början innan man vande sig men nu är jag helnöjd med datorn.

Permalänk

Är den tyst av sig ?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag har en äldre Acer(se sign) jag köpte begagnad, har haft den i över ett år, funkar suveränt fortfarande.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BeRetta

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bit

Samma här... Tangentbordet var lite skabbigt i början innan man vande sig men nu är jag helnöjd med datorn.

Skulle någon av er kunna lägga upp lite bilder på era datorer? Jag är ute efter lite mer högupplösta bilder då jag beställt en 4502'a som kommer om 1,5 vecka ungefär.

Tack på förhand.

Visa signatur

Moderator på Sveriges största sida om saltvattensakvarier.

Permalänk
Medlem
Citat:

Denna kanske : http://www.datorbutiken.com/b2b/default.php?artId=AC1522LMI ? Funderar själv på en sån.

Det var väll en bärbar dator han var ute efter och inte en SLÄPBAR!?

Visa signatur

AMD Opteron 146, DFI nF4 SLI-D (BIOS 704-2BTA), Crucial BallistiX PC4000 2x1GB, Gainward 7800GT, Pioneer DVD-RW, NEC Multisync FE950/InFocus 4805.