Brazil är en i sammanhanget lättanvänd rendrerare för 3dsmax. Har stöd för caustics, global illumination och HDRI, bland annat. Finns eller fanns också en gratisversion för personligt bruk, med sedvanlig text i färdig bild. Galleri med fina bilder.
Mina favoriter:
Brazil1, Brazil2, Brazil3, Brazil4, Brazil5, Brazil6, Brazil7, Brazil8, Brazil9, Brazil10, Brazil11
Virtualight är en gratis rendrerare med trevliga funktioner. Har för mig den är krångligare än Brazil att använda, men bilderna och filmerna i galleriet är fina.
En annan gratis rendrerare jag inte testat är WinOSi, verkar ge bilder med "matt" ljus, men som ser lite extra realistiska ut. Skulle våga gissa att den är ganska komplicerad att använda, då ingen av exempelbilderna är en höjdare vad gäller modellering eller texturer/shaders/maps. En sida i WinOSis galleri är lite extra intressant om man är intresserad av olika rendrerares resultat med samma scen: "Comparison between Rendering techniques". Tas med en nypa salt, man vet aldrig hur skickliga de som rendrerat bilderna åt honom är med respektive rendrerares inställningar.
Ett helt annat program som verkar intressant är ZBrush. Om jag förstått det hela rätt ska det vara en helt ny form av modelleringsprogram för 3D, lite som att modellera med modell-lera eller måla som i ritprogram, blir inte riktigt klok på konceptet. Användes tydligen en hel del för CGI i "Two towers" och "Return of the king". Måste leka lite med demot när jag får tid. Resultaten är onekligen ganska häftiga.
ZBrush1
ZBrush2
Om man är intresserad av 3D-grejer, är ett besök på Paul Debevecs sida nästan ett måste. Mycket intressanta grejer, men kanske inte så mycket häftiga bilder att kolla på. Mer om nya ideér inom 3D. Har man inte sett den och har bandbredden kan jag rekommendera filmen "Fiat Lux", nu med några år på nacken, men fortfarande väl värd en titt, se till att ha ljud på.