Vågar man lita på iCloud Mail?

Permalänk

Vågar man lita på iCloud Mail?

Jag använder idag proton mail men har just bytt till iPhone. Så nu när jag ändå betalar för icloud och såg att de stödjer custom domains har jag börjat fundera på att byta. Själva bytet blir lätt då jag har allt på mina domäner och e2ee är inte något krav för mig. Dock har jag börjat läsa om flera som har problem med ”silent filtering”. Dvs mail blir bort filtrerade och finns inte ens i skräpposten, de bara tas bort utan någon notifikation över huvud taget. Detta är vad som oroar mig mest, är det några som har upplevt detta? Främsta anledningen att byta är priset men också bara att få ner antalet tjänster och appar man använder.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | Asus b350-f Gaming | Corsair 32GB 3000Mhz CL15 Vengeance LPX | Asus RTX 4070 Dual OC | Corsair RM650x | Samsung 970 EVO 1TB | Samsung 850 EVO 500GB | Fractal Design Meshify C | Acer Predator XB271HU

Permalänk
Medlem

Har iaf aldrig varit med om det du skriver om på det året eller två jag kört iCloud mail. Det har fungerat helt problemfritt för mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av infelix:

Har iaf aldrig varit med om det du skriver om på det året eller två jag kört iCloud mail. Det har fungerat helt problemfritt för mig.

Fast det vet du ju inte om det filtreras bort utan din vetskap....

Det finns en hel del diskussioner i Apple-forumen men sannolikt handler det om avsändare som inte implementerat sin mejlhantering eller säkerhetskriterier korrekt, ingen eller felaktig SPF, DKIM/DMARC och osäker smtp-relay och då lär det fastna. Kan inte säga ett jag sett det i samma omfattning bland svenska företag men det är ganska vanligt bland amerikanska bolag.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk

Okej det låter ju bra iallafall, blir bara lite nojig då jag troligen kommer att söka lite jobb inom snar framtid så vill inte riskera att några mail inte tar sig hela vägen till inkorgen. Men då låter det som att det inte borde vara en så stor fara eller?

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | Asus b350-f Gaming | Corsair 32GB 3000Mhz CL15 Vengeance LPX | Asus RTX 4070 Dual OC | Corsair RM650x | Samsung 970 EVO 1TB | Samsung 850 EVO 500GB | Fractal Design Meshify C | Acer Predator XB271HU