Everquest 2 utvärdering

Permalänk

Everquest 2 utvärdering

Idag släpptes Everquest 2 vilket väldigt få kan ha missat. Själv får jag mitt först i morrn

Men ni som nu har fått tillfälle att testa det, har ni tid att posta lite åsikter och spontana tankar runt spelet?

Vore kul att höra vad folk tycker om det.

Permalänk

error 12002

får jag med BBB verkar som det är nå shit med deras level 3 connections i san diego..

Går inte att få hem patchen

##%&&?!!!

Permalänk
Hedersmedlem

Bra initiativ Nidhogg!
Jag kommer att följa denna tråden med intresse, förhoppningsvis kommer jag snart att köpa det själv, men jag vill höra era objektiva och värdefulla bedömningar först!

Visa signatur

🖥️ MAIN: 13600KF • RTX 4080 • 32GB DDR5 • 2TB NVMe • LG C3 OLED 42"
💾 FILSERVER: 13600KF • GTX 1080 • 32GB DDR4 • 1TB NVMe • 14TB HDD • Plex ❤️
💻 BÄRBART: MacBook Air M1
🎮 SOFFSLACK: Xbox Series X

Permalänk
Medlem

Första intrycket var att det inte var någon höjdare. Dålig känsla och att man måste spela i något slags widescreen läge. Återkommer med mera.

Permalänk
Medlem

Blir spännande att höra, får nämligen EQ2 imorn. Dock så vet jag inte om jag ska öppna och börja spela då WOW betan går att köra nu. Men eftersom jag inte gillade WOW speciellt mycket hoppas jag att EQ2 ska vara skoj.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nuke_x
error 12002

får jag med BBB verkar som det är nå shit med deras level 3 connections i san diego..

Går inte att få hem patchen

##%&&?!!!

Ser inte bra ut, L2 använder sig av Level 3 oxo, samt har BBB, och haft rejäl lag på L2, och om nu EQ har de samma så bådar de inte gått, hoppas de går över snart, varit laggit i 2 veckor nu.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 5090
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck, Rog Ally + de fiesta konsoler.

Permalänk

Hmmmm.. vet inte vad jag ska säga om spelet.. Grafiken var en grym besvikelse.. Känslan var en grymmare besvikelse.. Men man verkar kunna göra en hel del..

Får testa lite till.. Men första intrycket var inte bra. suck

Visa signatur

Intel P4 2,6Ghz | Asus P4c800-Deluxe | DDRAM 4 x 256 Mb PC3200 - 400Mhz Samsung Original | ATI Radeon 9800PRO | 200Gb WD 8MB-SE | Pioneer DVD-RW DVR-106D | NEC 3520A | Creative SB Audigy Player |

Permalänk

Verkar vara lite dystra mottagningar av Everquest 2.
Eller är det så att de som hatade det har tid att sitta och delge oss det här på swe clockers medans den skaran som älskar spelet sitter som fastklistrade bland alver och troll och förmodligen kommer varken familj, vänner eller gamers kunna komma i kontakt med dem än på några dagar så länge kontakten inte är i form utav chatmeddelande i EQ2.

Ett litet ljus till de som misströstar i mörkret kan vara att Gamespot community har haft snart 150 spelare som röstat med en Gamespot score på 9/10 vilket kan vara upplyftande.

http://www.gamespot.com/pc/rpg/everquest2/index.html?q=everqu...

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nidhogg79
Verkar vara lite dystra mottagningar av Everquest 2.
Eller är det så att de som hatade det har tid att sitta och delge oss det här på swe clockers medans den skaran som älskar spelet sitter som fastklistrade bland alver och troll och förmodligen kommer varken familj, vänner eller gamers kunna komma i kontakt med dem än på några dagar så länge kontakten inte är i form utav chatmeddelande i EQ2.

Ett litet ljus till de som misströstar i mörkret kan vara att Gamespot community har haft snart 150 spelare som röstat med en Gamespot score på 9/10 vilket kan vara upplyftande.

http://www.gamespot.com/pc/rpg/everquest2/index.html?q=everqu...

Låter bra Nidhogg.
Tyvärr är det ju alltid som så att de som är missnöjda hörs mest, men som sagt; man vill ju höra konstruktiv kritik som kan vara bra att veta om. Mest verkar det handla om allmänt missnöje, vilket jag antar är normalt i början av en release så här...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Några frågor om saker som är viktiga för mig.

Är det långsamt att transportera sig eller får man snabbt mounts eller nått annat eller går det att springa hyfsat snabbt?

Hur är chat-systemet. Älskar chatten i star wars galaxies, där man snabbt kan bläddra mellan olika chat-typer och en ljudsignal när man får tells. Chatten i WOW tycker jag suger enormt mycket, lätt att man missar meddelanden från varandra.

Är det möjligt och roligt att köra solo i det ifall det skulle behövas ibland?

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av altair4
Några frågor om saker som är viktiga för mig.

Är det långsamt att transportera sig eller får man snabbt mounts eller nått annat eller går det att springa hyfsat snabbt?

Hur är chat-systemet. Älskar chatten i star wars galaxies, där man snabbt kan bläddra mellan olika chat-typer och en ljudsignal när man får tells. Chatten i WOW tycker jag suger enormt mycket, lätt att man missar meddelanden från varandra.

När det gäller transporter kan man ju fixa mounts, bl.a. hästar och även båtar :=)
Chatsystemet kan du nog räkna med att det kommer vara snarlikt SWG av den anledning att det är SOE som utvecklat Everquest II liksom SWG.
Men jag kan ju ha fel, så hoppas någon som nu har spelet kan komma med ett bättre svar

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Droogie
Första intrycket var att det inte var någon höjdare. Dålig känsla och att man måste spela i något slags widescreen läge. Återkommer med mera.

Om det är något Everquest 2 har gott om är det inställningar, du kan ställa in det mesta du kan drömma om - och det inkluderar widescreen läget.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Droogie Några frågor om saker som är viktiga för mig.

Att transportera sig är snabbt, du kan transportera dig inom städer via en klocka vid en brygga som nästan varje område har.
Dessa klockor går det även att ta sig utanför städerna om du vill, och därmed byta klocka för att komma någon annan stans.
(Mariner Bell's som kallar på små transportbåtar, dessa klockor sitter som i ett nätverk)

Som jag sa tidigare kan du ställa in det mesta, du kan ha hur många chat fönster du vill ha och du kan bestämma själv vad som visas i dom.

Soo fungerar utmärkt.

Visa signatur

http://latenightgamers.com/index.php
[MSI K8N NEO4 Ultra]-[x64 X-2 4600+]-[2x1024 PC3200]-[MSI 7800GTO 512MB]-[HIPER 580W]-[Western Digital Raptor 36GB 10k]-[Maxtor 250GB SATA]-[Maxtor 120GB SATA]-[Western Digital 250GB]

Permalänk
Hedersmedlem

Tror ni spelet kommer flyta ok med datorn jag har i min spec? Har läst lite om minimum req. och allt vad det är, men de litar jag inte alls på!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Najk:

Jag kör med: Barton 2500+@3200+ 1024DDR@400mhz (dual mode) Och ett Geforce 4200 (Otrimmat)
Jag skulle säga att min flaskhals ligger hos grafikkortet men jag spelade EQ2 igår och det flöt på ok. Men jag skulle tro att om jag bytte graffe så skulle flyta på ännu bättre.

Altari4:

Jag har kört SWG tidigare och jag tycker chatten är bättre i SWG.
Men det kanske bara är en vanesak, Man har ett fönster med små ikoner till vä bl.a en ikon där man ställer hur man ska chatta te.x OOC / Group / Say / Shout osv det ända problemet jag ser är att i samma "chattfönster" så kommer stridens information oxså. skulle varit bättre som det var i SWG :/. Men det kanske går att ställa in så att man separerar dessa. (Som sagt så finns det många inställningar)

Jag upplevde ingen lag alls i spelet.

Visa signatur

MS Windows 64-bit pro AMD 64 X2 4400+ (Lite klockad) 7800GTX (Oklockad) 2 x 1024 Corsair (cas2) Asus A8N-SLI Deluxe

Permalänk

åååååh! 3 timmar kvar till spelet anländer. Hade jag inte vetat att folk blir förbannade på mig om jag inte är i skolan idag hade jag stannat hemma och bara väntat vid brevinkastet, lugnt.

"Jag upplevde ingen lag alls i spelet."

Inget lagg? Inte ens i städerna bland massa andra spelare?

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nidhogg79
åååååh! 3 timmar kvar till spelet anländer. Hade jag inte vetat att folk blir förbannade på mig om jag inte är i skolan idag hade jag stannat hemma och bara väntat vid brevinkastet, lugnt.

"Jag upplevde ingen lag alls i spelet."

Inget lagg? Inte ens i städerna bland massa andra spelare?

Vad tror ni som har erfarenhet från SWG? Kommer spelet i vissa områden, t.ex. i städer, lagga så offantligt mycket det kunde göra i SWG?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Herza
Jag har kört SWG tidigare och jag tycker chatten är bättre i SWG.
Men det kanske bara är en vanesak, Man har ett fönster med små ikoner till vä bl.a en ikon där man ställer hur man ska chatta te.x OOC / Group / Say / Shout osv det ända problemet jag ser är att i samma "chattfönster" så kommer stridens information oxså. skulle varit bättre som det var i SWG :/. Men det kanske går att ställa in så att man separerar dessa. (Som sagt så finns det många inställningar)

Jag upplevde ingen lag alls i spelet.

Högerklicka på chat fönstret så kan du ställa in ett filter på vad som ska visas.

Vänta tills du varit i Antonica och säg sedan om det varit laggfritt igen, har inte börjat spela ännu men jag tvivlar på att dom kunnat fixa allt lag som var i där

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Najk
Vad tror ni som har erfarenhet från SWG? Kommer spelet i vissa områden, t.ex. i städer, lagga så offantligt mycket det kunde göra i SWG?

Betan gjorde det i Antonica som sagt, men jag har för mig att det var nåt server tjaffs som dom kunde fixa.
Det kommer nog finnas nåra laggzoner skulle jag tro.

Visa signatur

http://latenightgamers.com/index.php
[MSI K8N NEO4 Ultra]-[x64 X-2 4600+]-[2x1024 PC3200]-[MSI 7800GTO 512MB]-[HIPER 580W]-[Western Digital Raptor 36GB 10k]-[Maxtor 250GB SATA]-[Maxtor 120GB SATA]-[Western Digital 250GB]

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Plupp
Betan gjorde det i Antonica som sagt, men jag har för mig att det var nåt server tjaffs som dom kunde fixa.
Det kommer nog finnas nåra laggzoner skulle jag tro.

Ja, antar att man inte kan begära helt laggfritt, det existerar i alla onlinespel, men i SWG var det ju stundtals katastrofalt, vilket fick många (även mig själv) att begära att SOE skulle uppgradera servrarna... vi fick dock inget gehör på den frågan...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ja, antar att man inte kan begära helt laggfritt, det existerar i alla onlinespel, men i SWG var det ju stundtals katastrofalt, vilket fick många (även mig själv) att begära att SOE skulle uppgradera servrarna... vi fick dock inget gehör på den frågan...

Så illa tror jag inte det kommer bli här förutom just i Commonlands och Antonica då, vad jag vet kommer det inte skapas instances av dessa zoner så det finns nog potential för laggproblem där. Å andra sidan kanske de fixar någon fin lösning om det blir stora problem, tror knappast de vill upprepa SWG-problemen.

Permalänk
Hedersmedlem

Vad finns det för servrar, och vilken server rekommenderas att spela på? Om man nu köper spelet kan man ju kanske ta en server där ni som sitter och skriver i denna tråd spelar på, så kan man ju slå sina (o)kloka skallar ihop och hjälpas åt!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Förstår inte hur folk kan tycka att grafiken är dålig?? Jag inte sett ett snyggare spel.. Kör spalet i "balanced" i gfx inställningarna, och det finns 2 eller 3 snäpp högre att välja på.

Patch felet med BBB fixades igår vid 18.00 tiden..

Med de 4 timmarna jag lirat så ger jag spelet 8.5/10 med chans att växa.

Min dator 2700+ /1g ram / Radeon 9600pro/ fullt spelbart i "balanced" mode.

Permalänk
Medlem
Citat:

Vad finns det för servrar, och vilken server rekommenderas att spela på? Om man nu köper spelet kan man ju kanske ta en server där ni som sitter och skriver i denna tråd spelar på, så kan man ju slå sina (o)kloka skallar ihop och hjälpas åt!

Hej Najk Du får gärna kontakta mig om du kommer in på "Runnyeye" UK servern.
det är den som är "officiell" Europa server

Jag kallas "Herza" och är en "God" lvl 6 Fighter.

Skulle vara kul att kunna se varifrån varje spelare kommer ifrån.

Visa signatur

MS Windows 64-bit pro AMD 64 X2 4400+ (Lite klockad) 7800GTX (Oklockad) 2 x 1024 Corsair (cas2) Asus A8N-SLI Deluxe

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Herza
Hej Najk Du får gärna kontakta mig om du kommer in på "Runnyeye" UK servern.
det är den som är "officiell" Europa server

Jag kallas "Herza" och är en "God" lvl 6 Fighter.

Skulle vara kul att kunna se varifrån varje spelare kommer ifrån.

ok, då ska jag göra det! ska bli kul!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

ett tips: installera DirectX 9.0c samt nyaste grafik/ljud drivisarna innan du installerar.

Visa signatur

Permalänk

Det är helt klart en höjdare

+ Röster till nästan alla NPCs
+ Snygg Grafik
+ Stora valmöjligheter inom tradeskills
+ Massor av unika möjligheter att skapa en karaktär (Tex kan alla raser kan vara alla yrken)
+ Stor värld, massor av quests och andra saker att upptäcka
+ Häftiga animations
+ Bra inleding i spelet för dom nya spelare
+ Lagom svårt att få experience för att bli en ny level
+ Underbara miljöer

- Man blir beroende
- Det kan tyckas vara lite dyrt

Visa signatur

- sounds like a melody -

Permalänk
Medlem

Alla verkar ju spela på Runnyeye, själv är jag på Unrest.

Visa signatur

- Katt åt programmerare - kunde inte C

Permalänk
Medlem

Hur är det med möjligheterna till att bygga hus, baser, etc etc som fanns i SWG? Själv är jag mycket intresserad av detta spel efter att ha spelat SWG ett längre tag, men blev less på det ofantliga lagget och att alla var powerlevel kiddies.

Visa signatur

"Don't worry about the world coming to an end today. It's already tomorrow in Australia." - Charles M Schultz

Permalänk
Medlem

En sida för Svenska EQII lirare

http://www.eq2sweden.com

Visa signatur

Permalänk

Man får hålla på o ställa in en hel del innan grafiken blir duglig.. Nu jämför jag med Lineage2 som jag tycker e mycket snyggare.

Grafiken på de andra spelarna och NPC's e inte speciellt bra.. ser grötigt ut tycker jag. Men det finns kanske nån inställning till det oxo..

Ska ge det en chans till innan jag bestämmer mig.

Visa signatur

Intel P4 2,6Ghz | Asus P4c800-Deluxe | DDRAM 4 x 256 Mb PC3200 - 400Mhz Samsung Original | ATI Radeon 9800PRO | 200Gb WD 8MB-SE | Pioneer DVD-RW DVR-106D | NEC 3520A | Creative SB Audigy Player |

Permalänk
Medlem

Har nu provspelat EQ2 i runt 30min. Först intrycket var att aldrig har ett spel sett så fult ut och krävt så mycket. Ställde snabbt ned grafiken till bästa prestandan och det blev knappt fulare, men en del smidigare.

Med fult menar jag ändå inte att spelet såg dåligt ut, var väl rätt hyfsat grafik. Men jag som tyckte att WoW såg lite halvtaskigt ut, är nu istället minst lika snyggt, men på ett annat sätt. WoW har mer klar grafik där man ser vad allting är, i EQ2 känns det som allt har en massa detaljer som inte syns om man inte kollar noggrannt. Som jämförelse tycker jag Star wars galaxies är riktigt snyggt och City of Heroes har en snygg ren grafik.

Dock så var inte enbart den höga grafiken jag hade i början som gjorde spelet "segt" utan själva spelet går långsamt på nått underligt vänster. Vet inte om det delvis beror på dålig ping. Hittade varken åt att kolla upp ping eller fps.

Annars verkar själva spelet rätt coolt, kan nog vara riktigt skoj. Men chatten var rätt usel som den var inställd i början och interfacet tyckte jag inte riktigt om heller. Jämför nu med SWG och CoH som jag tycker är väldigt bra när det gäller gameplay förutom chatten i CoH som kunde varit bättre.

Dessvärre var spelet rätt så mörkt(natt) och även fast jag drog upp gamman ville jag hela tiden få trycka på Ctrl+L(swg) för att få lite mer ljus.

Mörkret gjorde att man fick concentrera sig för att urskilja detaljer och efter ca 20min började det kännas påfrestande att spela i mörkret.

Kommer prova mer senare ikväll, men jag hoppas verkligen det blir mer fart och fläkt i spelet senare, för det är på tok för långsamt för mig som saknar tålamod för det mesta.