Everquest 2 utvärdering

Permalänk

Kan inte mer än hålla med altair.. Lite gladare blev jag dock när jag lyckades få bort Widescreen mode. Men FPS'en e nog rätt låg. Om man jämför med Lineage2 som har skarp o klar grafik så flyter inte EQ2 speciellt bra..

Visa signatur

Intel P4 2,6Ghz | Asus P4c800-Deluxe | DDRAM 4 x 256 Mb PC3200 - 400Mhz Samsung Original | ATI Radeon 9800PRO | 200Gb WD 8MB-SE | Pioneer DVD-RW DVR-106D | NEC 3520A | Creative SB Audigy Player |

Permalänk
Medlem

det du borde göra är att skaffa en torch te.x ? Jag tycker att det är kanon att det blir natt så att man får användning av Infra/Ultravision te.x annars så skulle det vara rätt menlöst att ha det som extra "sinne"?

Visa signatur

MS Windows 64-bit pro AMD 64 X2 4400+ (Lite klockad) 7800GTX (Oklockad) 2 x 1024 Corsair (cas2) Asus A8N-SLI Deluxe

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Yesterday
Det är helt klart en höjdare

+ Röster till nästan alla NPCs
+ Snygg Grafik
+ Stora valmöjligheter inom tradeskills
+ Massor av unika möjligheter att skapa en karaktär (Tex kan alla raser kan vara alla yrken)
+ Stor värld, massor av quests och andra saker att upptäcka
+ Häftiga animations
+ Bra inleding i spelet för dom nya spelare
+ Lagom svårt att få experience för att bli en ny level
+ Underbara miljöer

- Man blir beroende
- Det kan tyckas vara lite dyrt

Låter intressant!
Men vad är nu den exakta månadskostnaden för oss stackare, samma som i SWG? :=)
Låter kul det där med tradeskills, jag hoppades på att spelet skulle vara lite mer än bara slåss och levla och slåss mer! :=)

Visa signatur

🖥️ MAIN: 13600KF • RTX 4080 • 32GB DDR5 • 2TB NVMe • LG C3 OLED 42"
💾 FILSERVER: 13600KF • GTX 1080 • 32GB DDR4 • 1TB NVMe • 14TB HDD • Plex ❤️
💻 BÄRBART: MacBook Air M1
🎮 SOFFSLACK: Xbox Series X

Permalänk
Medlem

Ger upp, spelet är inget för mig och när mina kompisar nu sett det så har de inte tänkt börja lira heller, så det är bara att sälja iväg det.

Hör jag 300:- inkl. frakt? De 30 gratisdagarna räknas ned från och med idag då jag reggade det.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RiLLE_HBG
Man får hålla på o ställa in en hel del innan grafiken blir duglig.. Nu jämför jag med Lineage2 som jag tycker e mycket snyggare.

Grafiken på de andra spelarna och NPC's e inte speciellt bra.. ser grötigt ut tycker jag. Men det finns kanske nån inställning till det oxo..

Ska ge det en chans till innan jag bestämmer mig.

Jag förstår inte hur folk lyckas få så dålig prestanda när jag utan problem kunde köra spelet med ett steg under defaultgrafik på ett GF4 Ti 4200... Men visst, det krävs en del trixande, fanns en finfin post på gamla betaforumet om vilka inställningar som man i första hand skulle ändra om man tyckte saker och ting var för oskarpa eller om det hackade för mycket.

Permalänk

Jag lirar på 1.9Ghz, 512 ram, Geforce 3 ti200. Lirar på extreme performence utan problem.

Väntar ivrigt på min nya burk

Visa signatur

- sounds like a melody -

Permalänk
Medlem

Jag lirar på en 3400+ med 1024mb ram och ett 6800LE@16x6 och 400/850
Kör på extreme quality med en del saker mer maxade och en del saker lite nedställt. Har cirkus 45FPS ute på fält och i grottor med 6 personer i grupp, med 8-10 fiender och en hel massa spells får jag drops ner mot 15fps. Så jag måste säga att det flyter helt perfekt för mig (allt över 20+FPS är spelbart och de eventuella dropsen är inget som egentligen märks).

Kan lägga till att jag spelat i någon månad och att jag tycker att spelet är helt fantastiskt underbart, men då var jag inbiten EQ fan också, sätter nog en 9.5/10.

Edit: Kan ju lägga till att det är fruktansvärt snyggt på de inställningarna.

Permalänk
Medlem

Spelat sen i tisdags.

+ Unika saker som att "undeads" gör mer skada på natten är bara så coolt.
+ Många quests som är bra, inte bara fed-ex quests.
+ Ruggigt smidigt release dag. Inte haft ett enda problem eller stött på en enda bugg.
+ Mycke små saker, som LORE quests, gör att man alltid hittar nått nytt.
+ NPC voice-overs är bra. Sätter en ny standard i MMP genren.
+ Gillar tradeskill systemet, dock så kan det förbättras lite.

- Lite krävande men ny datorn är på gång.

Permalänk

Nu ÄNTLIGEN fick jag mitt exemplar och jäklar vad imponerad jag är av spelet! Jag förstår inte de som klagar på grafik och att det går trögt. Jag har ganska sunkigt gfx men på balanced både flyter det bra och ser bra ut.

Själva spelsystemet är otroligt genomtänkt då det är enkelt att genomföra avancerade operationer. Man märker verkligen att programutvecklarna har mångårig erfarenhet av mmorg.

Det enda negativa jag kan komma på just nu är:
1. Inga ljudeffecter när man gör gester (som laugh, scream mm.)
2. Jag har för lite tid att tillägna detta spel. Skulle behöva minst 26h per dygn till detta fantastiska äventyr! Därav har jag inte tid att skriva mer utan måste nog ta och logga in igen!

Tiden går!

Permalänk
Medlem

Kan inte folk slänga upp lite screenshots? Vill gärna se hur spelet ser ut utan maxad grafik och lite olika settings

Permalänk
Medlem

Nån som vet om EQ2 finns ute för försäljning på landets Åhlens butiker??

Visa signatur

A64 3000+ 90nm S939 @ Default | MSI K8T NEO2 FIR S939 | 512MB Corsair ValueSelect PC3200 CL2.5 | Leadtek 6800LE 128MB @ 12x1,5 | Levicom 500W 34A@12V

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av znagels
Nån som vet om EQ2 finns ute för försäljning på landets Åhlens butiker??

Varför skulle du vilja handla spel på Åhlens?
De brukar ju ha skyhöga priser på pc spel. Du måste väl ha någon billigare återförsäljare i närheten. Eller nätbutik som tvspeloteket eller webhallen?

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nidhogg79
Varför skulle du vilja handla spel på Åhlens?
De brukar ju ha skyhöga priser på pc spel. Du måste väl ha någon billigare återförsäljare i närheten. Eller nätbutik som tvspeloteket eller webhallen?

Åhlens kanske är det enda stället i närheten hos honom där han kan få spelet imorgon om han vill?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

hehe.. tänkte att den här tråden var låst efter alla nfsu2 trådar som Najk låste.. Så tänkte bara spana in varför han skulle låsa denna tråd, men den var inte låst:P..

Permalänk

Är det någon som testat att spela på någon av de två rollspelsservrarna Antonia Bayle eller den mer nystartade Lucan DLere?

Fungerar rollspelsandan där eller är de liknande de övriga exerience-kåta servrarna?

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AlZoR
hehe.. tänkte att den här tråden var låst efter alla nfsu2 trådar som Najk låste.. Så tänkte bara spana in varför han skulle låsa denna tråd, men den var inte låst:P..

Ganska uppenbart skäl till varför jag låst alla NFSU2 trådar då det spelet inte är släppt än. Detta spelet är släppt, konstigare än så är det inte!

Åter till topic!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Nu har jag lirat EQ2 i ca. 1 vecka och jag kan bara säga.........HUR BRA SOM HELST!!!!!!!!

Permalänk
Medlem

Så, hur går det för er?

Spelar själv som lvl 13 Enchanter på Runnyeye, namn Xaanin
Är väldigt nöjd med spelet, om mitt nya grafikkort bara kunde komma och alla tentor kunde försvinna skulle det vara helt perfekt ^^

Permalänk
Medlem

Spelet rockar, lär bli ännu roligare när man har levlat upp en del så man kan börja utforska kringliggande områden lite säkrare
...och ett nytt gfx kort skulle inte skada även om mitt 9600pro fungerar hyffsat.

Nybbe
lvl 14 Barbarian Fighter
Runnyeye

Permalänk
Medlem

Everquest 2 är totalt über bra.
Köpte spelet i lördags och har fan lirat ca 6h+ varje dag nu.

Det är dock rätt krävande, har rätt dåliga FPS med mitt 6800gt.
Verkar vara någon bugg med 6800 korten.
För när jag kollade EQ2 forum så har jävligt många problem med sina Nvidia kort.
Man får hoppas att det kommer nya drivrutiner som fixar det snart.

Men har iallfall redan två gubbar, en Human Fighter som heter Makki (lv10) och en Human Mage som heter Amon (lv8).
Lirar såklart på servern Runnyeye.

Visa signatur

AMD XP-M @ 2600Mhz --- Abit NF7-S 2.0 --- TwinMOS 1024MB Dual --- 6800GT @ 440/1200Mhz --- Kylning H20

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Makki
Everquest 2 är totalt über bra.
Köpte spelet i lördags och har fan lirat ca 6h+ varje dag nu.

Det är dock rätt krävande, har rätt dåliga FPS med mitt 6800gt.
Verkar vara någon bugg med 6800 korten.
För när jag kollade EQ2 forum så har jävligt många problem med sina Nvidia kort.
Man får hoppas att det kommer nya drivrutiner som fixar det snart.

Men har iallfall redan två gubbar, en Human Fighter som heter Makki (lv10) och en Human Mage som heter Amon (lv8).
Lirar såklart på servern Runnyeye.

Låter ju inte så lovande då jag sitter och väntar på ett 6800 kort själv, vad för inställningar kör du med nu och ungefär vad för FPS har du?

Permalänk
Medlem

Kör med medium inställningar och får mellan 15-50FPS (2xAA x 4xAF)
Tycker det är rätt dåligt om man jämför med Half-life 2 eller Doom 3 där jag får "mycket" mer med 4xAA & 8xAF och allt på Max.

Har läst att de som körde med ett 6800gt testade att sätta in ett 9800pro och det flöt lika bra....., vad håller Nvidia på med?

Mer info:
http://eqiiforums.station.sony.com/eq2/board/message?board.id...

Visa signatur

AMD XP-M @ 2600Mhz --- Abit NF7-S 2.0 --- TwinMOS 1024MB Dual --- 6800GT @ 440/1200Mhz --- Kylning H20

Permalänk
Medlem

Sitter och lirar alldeles för mycket varje dag, studierna blir lite lätt lidande. Eftersom mitt GFX-kort är den felande länken i mitt system får jag inte någon vettig FPS ...ligger upp till 35 på balanced men är rätt nöjd ändå.
Spelet är ju helt fantastiskt med alla quest, monster och allt annat!

Spelar såklart på Runnyeye med en lvl 11 summoner som heter Eskil och tillhör den goda sidan.
Det enda man kan klaga på nu i startskeendet är väl alla uppdateringar och all den tid som dessa tar...4h lite då och då. Iofs är uppdateringar bra men inte alltid vid samma tid!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Makki
Kör med medium inställningar och får mellan 15-50FPS (2xAA x 4xAF)
Tycker det är rätt dåligt om man jämför med Half-life 2 eller Doom 3 där jag får "mycket" mer med 4xAA & 8xAF och allt på Max.

Har läst att de som körde med ett 6800gt testade att sätta in ett 9800pro och det flöt lika bra....., vad håller Nvidia på med?

Mer info:
http://eqiiforums.station.sony.com/eq2/board/message?board.id...

Phew, verkar som det endast gäller 6800GT och 6800 Ultra, då borde jag klara mig trots allt. Konstigt är det dock. Det låter ju lite som om de har problem med alla nyaste high-end korten, någon på sista sidan hade tydligen ännu större problem ingame med ett X800.

Gladalf: Jag tror tyvärr att det bara är att bita i det sura äpplet, vi europeer är nog en minoritet trots allt. Idag var de ju snälla nog att ta ner servrarna på två olika tider, där runnyeye åkte ner i det första blocket

Permalänk
Medlem

Nu har jag testat EQ2 jag med.
Under 1gb minne är ospelbart kan jag säga som inledning, annars funkar det ok bara ens grafikkort stöder det grundläggande de kräver (ok man kan ju inte köra fullt på grafiken direkt).
Spelet har klart fått orättvis kritik, kanske skiljde sig betan en hel del från den färdiga versionen?

Trevlig värld, skaplig grafik även utan det senaste grafikkortet, vattnet är jättesnyggt och ser ut just som vatten.
Trevligt folk som lirar och lätt att hitta folk som vill gruppera sig med en.
Många val och uppdrag att utföra så man ledsnar inte så fort (jag hinner fasen inte med allt jag tänkt mig).

Sämre är det att många servrar är absolut smockfulla (jag valde en ny med lägre tryck).
Sen hart vi det här med laddningen mellan zonerna, det är lite trist, men om man ser till den tid det tar att spela i vilket fall så är det ju ingen enorm väntetid (20 sek ungefär max).

Nu har jag ju inte slutfört spelet direkt så man kan ju inte uttala sig självklart på nåt sätt, men man måste säga att mycket av kritiken verkar mest barnsligheter för att rättfärdiga det spel man själv valt, det blir ju lätt så eftersom de flesta inte har råd att betala för fler spel.

Mina åsikter naturligtvis.

Permalänk
Medlem

någon som vet om det kommer ut någon gratis trial på EQ2.?
Vill gärna testa det och jämföra det med WoW.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ansgarr
någon som vet om det kommer ut någon gratis trial på EQ2.?
Vill gärna testa det och jämföra det med WoW.

Det kommer ta väldigt lång tid innan det kommer om det ens gör det, eftersom att dom inte vill att servrarna ska bli smockfulla precis vid release av såna som bara leechar gratis dagar.
Blir jobbigt för dom som pröjsar då.

PS: Agentum, jag har 512 RAM, och det flyter utmärkt.

Visa signatur

http://latenightgamers.com/index.php
[MSI K8N NEO4 Ultra]-[x64 X-2 4600+]-[2x1024 PC3200]-[MSI 7800GTO 512MB]-[HIPER 580W]-[Western Digital Raptor 36GB 10k]-[Maxtor 250GB SATA]-[Maxtor 120GB SATA]-[Western Digital 250GB]

Permalänk
Medlem

ok, jag stängde av presis allt (alltså inga prog i bakgrunden)och det hackade som fasen i stan på 512mb, alltså bedrövligt.
Då tog jag ramminnet från dator nr2 och då var det löst helt.
Du kanske har väldigt snabb disk som svappar, jag har en slö jäkel verkar det som.

Har du nån idé vad det kan vara, för ett minnesproblem är det ju.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Agentum
ok, jag stängde av presis allt (alltså inga prog i bakgrunden)och det hackade som fasen i stan på 512mb, alltså bedrövligt.
Då tog jag ramminnet från dator nr2 och då var det löst helt.
Du kanske har väldigt snabb disk som svappar, jag har en slö jäkel verkar det som.

Har du nån idé vad det kan vara, för ett minnesproblem är det ju.

Inne i städerna kan det hacka riktigt fint för mig också trots att jag sitter på 1,5 GB Ram, fast i mitt fall tror jag det beror mer på grafikkortet. Jag har då inte hört någon tidigare som tycker spelet flyter bra med 512 MB Ram. Det finns väl en anledning att det är minimum

Permalänk

Jag hade 768Mb ram men det laggade olidligt, speciellt i Qeunos hamnen.
Kopte 512 till sa nu kor jag pa ca 1,25Gb och det flyter riktigt bra trots mitt sunkiga Gf4 Ti 4200