Permalänk
Medlem

Bilhögtalare till en vanlig stereo

Hej!!
Jag har två frågor

1. jag undrar lite hur man bygger högtalare. finns det någon bra sida där dom förklarar hur man gör även för fullständiga idioter

2 . kan jag bygga in ett par bilhögtalare och dra dom från högtalare till förstärkare eller måste jag ha slutsteg eller liknande, och hur blir ljudet i bilhögtalare,

väntar ivrigt på svar

//Micke

Permalänk

JO det går att koppla dom till din sterio...men räkna inte med nått kalasljud direckt..fixa lite filter å grejjor bara. Om du inte är superkräsen så why not?...själv skulle det inte falla mig in för fem öre. då jag är kräsen som kungen med ljudet :P..lycka till.

Permalänk
Hedersmedlem

1. Här finns en hel del grundläggande i högtalarbyggeri: http://www.ljudia.se/se/teknik/tips/skola1.html

2. Förstärkare och slutsteg är i det här sammanhanget viktiga begrepp att hålla isär, trots att de ofta används om samma sak. En hemmaförstärkare består oftast av en s.k förförstärkare (...nä, jag stammar inte) och ett slutsteg i samma låda. Förförstärkaren innehåller de kretsar som behövs för att anpassa signalkällans nivå till slutsteget, även tonkontrollen finns i denna del. Slutsteget är den del som förstärker signalen till lämplig nivå för att driva högtalarna. En bilstereo är ju också uppbyggd på samma sätt. Dock brukar de inbyggda slutstegen inte lämna så hög effekt. Därför kopplar de flesta in extra slutsteg för att få bättre tryck.

Visa signatur

Kontaktas via PM eller IRC [color="green"]#Sweclockers.com [/color]@ quakenet.org Mina regler: §1 Jag har alltid rätt. §2 Jag KAN ha fel men då inträder §1 automatiskt.

Permalänk
Medlem

Har själv tänkt i dom banorna men då har till datan... Vore lite udda med två 6x9"

Permalänk
Medlem

Det är generellt sätt inga problem, tänk dock på att impedansen hos bilhögtalare brukar vara nominellt 4 ohm och att det då krävs en förstärkare som klarar av 4 ohm bra. (vissa billiga förstärkare är konstruerade för att driva minst 8 ohms last )

Visa signatur

Friskt kopplat hälften brunnet. http://zvenzzon.mine.nu/