Steam?!?! (osar katt!)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pärkele
Så får du aldrig tänka om du ska fortsätta att utvecklas på det intellektuella planet. Ingen typ av tankespekulation - inte ens om det inte kan leda till något konkret, som deks ovanstående kommentar "stor i orden, liten på jorden" indikerar - är slöseri med energi. Hur banal diskussionen och dess ämne än är så är det alltid intellektuellt stimulerande och tränar en i kritiskt tänkande som sedan kan bli nyttigt i andra viktigare sammanhang. Barns lek är en träning, och likaså är flummeri som detta.

Jag har lärt mig en sak när det gäller det intellektuella så är det att hålla det så långt ifrån mitt spelintresse som möjligt, det föder jag med böcker istället... Visst älskar konspirationstankar men jag håller det ifrån spelandet.

Permalänk
Medlem
Citat:

Tja, det är ju ganska tragikomiskt att det är lättja som får oss att med öppna armar (likt hippshot däruppe - lol - framtida Fox News tittare) välkomna en allt mer frihetsbegränsad framtid. Och vad är då det nobla syftet med dessa allsmäktiga vakande ögon på våra hårddiskar (och annan hårdvara - ex framtida (?) Palladium med sin fritz-krets)? Att på sätt som vi bara kan spekulera i skaffa sig konkurrensfördelar på bekostnad av din personliga integritet (du som fnyser åt begreppet, försök först förstå det för att inse hur viktigt det är) och (speciellt i fallet med Palladium) konsumtions- och åsiktsfrihet.

Lustigt att de lyckats svänga oppinionen hos den kortsynta massan så pass att de som förr knappt kunde acceptera bostadsintrång av polis utan husrannsakan i syfte att sätta dit mördare, nu mer än gärna öppnar upp bostadens mest privata och värdefulla informationsbox - datorn - för allmän beskådan av privata företag. Dessa människor skulle utgjort föredömliga medborgare i någon av de gamla öststaterna när det begav sig.

Först o främst, jag har inte fnyst åt ngt begrepp, skilj på vem som postar vad

Menar du att onlinespel där man tankar hem innehåll genom spelet (steam får väl ändå ses som en förlängning av spelet) inte ska få finnas? Det är ju trots allt steams funktion, att låta alla tanka hem innehåll automatiskt. Och hur ska du kunna spela ett spel om du inte installerar det på datorn och sålunda lämnar din mest privata "informationsbox" öppen för spelet?

Visst kan man vara orolig för personlig integritet och åsiktsfrihet, men jag tycker du siktar in dig på fel mål (steam) i den här tråden.

Permalänk
Avstängd

Re: Steam?!?! (osar katt!)

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Olmen
Som jag har förstått är steam nån sorts anti-piracy system. Men tydligen verkar det inte fungera särdeles bra eftersom folk blir utsparkade och inte kan spela mer.

om det bannar dom som har warez/försökt att få igång warez via steam så fungerar det ju jävligt bra, om du frågar mig...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av vb
Först o främst, jag har inte fnyst åt ngt begrepp, skilj på vem som postar vad

Menar du att onlinespel där man tankar hem innehåll genom spelet (steam får väl ändå ses som en förlängning av spelet) inte ska få finnas? Det är ju trots allt steams funktion, att låta alla tanka hem innehåll automatiskt. Och hur ska du kunna spela ett spel om du inte installerar det på datorn och sålunda lämnar din mest privata "informationsbox" öppen för spelet?

Visst kan man vara orolig för personlig integritet och åsiktsfrihet, men jag tycker du siktar in dig på fel mål (steam) i den här tråden.

Faran med just steam är att det fungerar som en språngbräda för alla andra typer av program att implementera denna typen av övervakning av HELA hårddisken "endast i syfte att kontrollera det egna programmets integritet" (vilket är steams syfte, inte som du säger framför allt nedladdning av patchar etc). Inget annat program som jag vet om (inte ens MMO-spel, efter vad jag förstått) går så långt i sin kontroll över klientdatorer. Och då talar vi dessutom om ett förbaskat singel-player! Ett prejudikat skapas bland en otroligt bred, och ung (som ännu inte skapat sig en uppfattning om vad ett övervakningssamhälle eg. innebär), användarkrets, och den allmänna acceptansen för denna typ av övervakning höjs. Och allt detta i skepnad av ett roligt spel - snacka om konceptuell trojan!

Vad gäller fnysningar så var inte det riktat specifikt till dig trots att jag använde du-form Jag är inte särskilt anal vad gäller vare sig grammatik eller stavning (vilket förstås är uppenbart, hehe), och brukar skifta hej villt mellan du- och man-form beroende på om jag vill sätta en mer personlig- alt. objektiv prägel på det jag skriver.

Visa signatur

Stolthet och principer är intelligenssubstituerande egenskaper.
Trött på 'inbäddade' journalisers lögner i media? -> Medialens.org

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mparting

nej.. som folk säger är det bara plugga ut nätverkssladden så frågar den

Citat:

Ursprungligen inskrivet av apspektakel

Offline mode?

Som jag skrev förut var jag inte medveten om detta då jag alltid är uppkopplad.

Visa signatur

HTPC: Gigabyte GA-EP41-UD3L | Intel Dual-Core 2,5Ghz | 2GB RAM | Intel SSD 80GB | WD 1TB | Sapphire Radeon HD 4550 512MB | LG Blu-rayläsare
Reserv: Asus M3A32-MVP Deluxe | AMD Phenom X4 9950 2,61GHz | WD VR 10k RPM 150GB | WD 640GB | 4GB Corsair Dominator | Asus Radeon HD 4870 1GB | LG Blu-raybrännare | Bahnhof 100/100

Permalänk
Hedersmedlem

Ööööhhh jag har hört att man skall köpa alla spel på Steam sedan skall man regga alla under samma account men för HL2 lägger man i en falsk CD-key så slipper man alla problem.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem

Fundera även på ifall det är en bra idé att använda olika kort då ni handlar i vanliga butiker. Coop-, Ica-, och alla andra kort lämnar ett spår efter sig för tror inte att butikerna inte använder sig av er information som ni sprätter ut.

Permalänk

steam söker inte igenomhårdisken.. allt den gör är att skicka information om själva spelet HL2 till steam.. kontrollerar om cd-keyn är korrekt osv... vad är det för intriget du förlorar på det? ÄR du rädd för att steam ska hitta dina porr bilder eller vad nu har på din dator som du oroar dig så för? Det finns hundratals program som kontrollerar innehållet i din dator... windows update.... varje gång du går ut på internet kontrlleras olika program om de ska uppdateras eller ej... vad är det som steam gör oliak från dem?

Visa signatur

| AMD64 Venice 3200+ @ 2,5Ghz | DFI Nforce4-Ultra-D | 2x1GB ddr500 Team Group @ 500Mhz 3-4-4-8-T1 | Xpert Vision Geforce 7800 GT 500/1150 256MB Omega Drivers | Asetek Waterchill Dual-Radiator CPU & VGA | Hiper Type-R 580W | 2x WD Raptor 36GB RAID0, 1x Seagate 250GB 8Mb Cache NCQ | Thermaltake Black Armor med ljuddämpning | Windows XP Pro | Creative Audigy 2 |

Permalänk
Avstängd

Om man nu är så rädd att steam snor något från dig så bör ni sluta "wanka" på "korven" framför webcam när ni spelar CS:S eller HL2..

Jag är glad att steam ser till att INGEN kan sno min CD/DVD-key, vilket hände två gånger med Half-Life 1... jätte billigt att få spela CS.. 900kr. (köpte 3 gånger)

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bomber3
Om man nu är så rädd att steam snor något från dig så bör ni sluta "wanka" på "korven" framför webcam när ni spelar CS:S eller HL2..

Jag är glad att steam ser till att INGEN kan sno min CD/DVD-key, vilket hände två gånger med Half-Life 1... jätte billigt att få spela CS.. 900kr. (köpte 3 gånger)

det var inte särskilt smart.. du skulle ha kunnat skicak ett mail till steam så att de stängar av keyn och ger dig en ny.. utan att du behöver köpa spelet igen...

Visa signatur

| AMD64 Venice 3200+ @ 2,5Ghz | DFI Nforce4-Ultra-D | 2x1GB ddr500 Team Group @ 500Mhz 3-4-4-8-T1 | Xpert Vision Geforce 7800 GT 500/1150 256MB Omega Drivers | Asetek Waterchill Dual-Radiator CPU & VGA | Hiper Type-R 580W | 2x WD Raptor 36GB RAID0, 1x Seagate 250GB 8Mb Cache NCQ | Thermaltake Black Armor med ljuddämpning | Windows XP Pro | Creative Audigy 2 |

Permalänk
Medlem

har ganska mycket cash men tänker absolut inte acceptera sådan metoder..köper alltså inte trots att jag vill

Visa signatur

Msi 915 neo2 platinum p4 Lga 775 ht 2.8 Ghz Inno3d 6600 256 Mb Pci-e 2*256 corsair dual ddr2 533 Mhz 160 gb maxtor sata

Permalänk
Citat:

Faran med just steam är att det fungerar som en språngbräda för alla andra typer av program att implementera denna typen av övervakning av HELA hårddisken "endast i syfte att kontrollera det egna programmets integritet" (vilket är steams syfte, inte som du säger framför allt nedladdning av patchar etc). Inget annat program som jag vet om (inte ens MMO-spel, efter vad jag förstått) går så långt i sin kontroll över klientdatorer. Och då talar vi dessutom om ett förbaskat singel-player! Ett prejudikat skapas bland en otroligt bred, och ung (som ännu inte skapat sig en uppfattning om vad ett övervakningssamhälle eg. innebär), användarkrets, och den allmänna acceptansen för denna typ av övervakning höjs. Och allt detta i skepnad av ett roligt spel - snacka om konceptuell trojan!

Vad gäller fnysningar så var inte det riktat specifikt till dig trots att jag använde du-form Jag är inte särskilt anal vad gäller vare sig grammatik eller stavning (vilket förstås är uppenbart, hehe), och brukar skifta hej villt mellan du- och man-form beroende på om jag vill sätta en mer personlig- alt. objektiv prägel på det jag skriver.

Jag håller med dig!

fattar inte varför de andra i denna tråden inte fattar

hehe....ett sådant system kan säkerligen mycket lätt användas för en massa fuffens.

Visa signatur

AMD Sempron 3000+@2000Mhz (166x12.0)|Asus A7N8X-E Deluxe NForce2|DDR-RAM 1024 Mb PC3200 - 400Mhz |Radeon 9800 Pro 128MB 400Mhz Ramdac|Seagate Barracuda 460GB 7200rpm.8Mb Buffert|15" Daewoo|LG DVD-Rom|LG DVD-RW

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ElajtenWorld
Jag håller med dig!

fattar inte varför de andra i denna tråden inte fattar

hehe....ett sådant system kan säkerligen mycket lätt användas för en massa fuffens.

Bara för att vi inte delar era åsikter så behöver det inte betyda att vi inte fattar... Saken är det att många av oss är nöjda med denna produkt och har inget problem med tanken på att de kan få information från oss, hade jag varit så rädd som ni är för det så hade jag aldrig varit uppkopplad till internet ens...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av yarre
Bara för att vi inte delar era åsikter så behöver det inte betyda att vi inte fattar... Saken är det att många av oss är nöjda med denna produkt och har inget problem med tanken på att de kan få information från oss, hade jag varit så rädd som ni är för det så hade jag aldrig varit uppkopplad till internet ens...

nej med pc och windows i dagens läge så.....

Visa signatur

AMD Sempron 3000+@2000Mhz (166x12.0)|Asus A7N8X-E Deluxe NForce2|DDR-RAM 1024 Mb PC3200 - 400Mhz |Radeon 9800 Pro 128MB 400Mhz Ramdac|Seagate Barracuda 460GB 7200rpm.8Mb Buffert|15" Daewoo|LG DVD-Rom|LG DVD-RW

Permalänk
Medlem

säger bara en sak. LINUX

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Frink
säger bara en sak. LINUX

nej du sa fel

MAC OS X

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ElajtenWorld
nej du sa fel

MAC OS X

som går jättebra att köra på en pc *host* *host*

Permalänk
Medlem
Citat:

Precis som andra redan sagt, steam kollar inte igenom hdn. Jag tror du missuppfattat vad steam gör o inte gör. Anledningen till att folk fått sina steamkonton bannade är att dom testat med en piratnyckel, och för att se det behöver dom inte kolla igenom datorn direkt.. Steam i sig själv gör ungefär lika mkt som Windows, dvs 1, kräver att man "aktiverar" sin kopia och 2, låter användaren updatera sin mjukvara automatiskt istället för att tanka ner filerna manuellt. Jag antar att det är aktivera online-delen som du reagerar på? Jag håller med om att det inte borde behövas för sp-spel, men tycker inte det e speciellt allvarligt med avseende på den personliga integriteten..

En mkt stor anledning till att valve använder steam e nog att dom på så sätt kan sälja sina spel utan inblandning av en utgivare. Trots allt kan man fortfarande piratkopiera HL2, men inte spela CSS online på ocrackade servrar, precis som det var med HL1 och CS, så i det avseendet har inte steam hjälpt mot piratkopieringen öht.

Permalänk
Hedersmedlem

Hoppas att dom slänger ut alla som fuskar i CSS också för CS blev helt meningslöst att spela.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem

Re: Re: Steam?!?! (osar katt!)

Citat:

Ursprungligen inskrivet av iori yagami
om det bannar dom som har warez/försökt att få igång warez via steam så fungerar det ju jävligt bra, om du frågar mig...

Om jag har fattat det här rätt... mister man sitt steam ifall man skriver en siffra fel? (om man ska regristrera ett spel man verkligen köpt?)
huvva.. bäst nog att trippelkolla 2 ggr innan man trycker nästa när man ska installera ett nytt spel från valve

Visa signatur

breathe, smile and be happy

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dragon_Strike
det var inte särskilt smart.. du skulle ha kunnat skicak ett mail till steam så att de stängar av keyn och ger dig en ny.. utan att du behöver köpa spelet igen...

medveten om att steam inte alltid har funnits?

Permalänk
Medlem

Steamservrarna fungerar ju som autentiseringservrar. Tror inte de söker igenom din dator efter ngt. De som fått sina steamkonton disablade är att de matat in en crackad nyckel för att få tillgång till spelet utan att köpt. Klart de märker om flera tusen försöker med samma nyckel.

Visa signatur

Amd 64 3700+ (SD), 2Gb PC3200, Epox EP-9NPA+ Ultra, Gainward 7800GT, Seasonic S12-500W, Samsung 940Fn + HP 8510p

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av storsnusaren
medveten om att steam inte alltid har funnits?

ja det är jag.. men fanns itne steam så fanns valve.. allt man behöver göra är att skicka ett mail.. fick göra det sj en gång.. gick utmärkt

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

ja det är jag.. men fanns itne steam så fanns valve.. allt man behöver göra är att skicka ett mail.. fick göra det sj en gång.. gick utmärkt

ok.. visste inte att det funka med gamla won

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Frink
som går jättebra att köra på en pc *host* *host*

nej kör mac.....

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Vad skiljer egentligen steam från t.ex. Blizzard's Battle.NET?

Visa signatur

"Hm. I've lost a machine.. literally _lost_. it responds to ping, it works completely, I just can't figure out where in my apartment it is."
http://wiki.beyondunreal.com/wiki

Permalänk
Avstängd

Mina 3 köp var vid tiden då CS var spelbart. typ beta 5.2 - beta 7.1 (osäker på versionerna)

Och då kosta spelen en del samt jag var typ inte så klipsk heller

Har för övrigt fått tillbaka mina 2 gamla cd-key till HL med hjälp av steam.. 3 olika konton

EDIT: skryt bild

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Gäst

grabbar! vi gör detta så löses alla problem!
1. nuka hela jorden så allt dör!
2. eftersom allt e dött måste vi bygga nått som sätter igång en jätte raket o kör in jorden i solen = alla problem lösta!!! snabbt enkelt effektfullt!!!

Permalänk
Medlem
Citat:

Skitsnack. Man kan scanna/fota sin cdkey(eller på annat sätt bevisa att man ägde spelet) och skicka till Valve, men det enda de gör är att stänga av den som använder cdkeyn. Du får inget själv. (Valve suger)

Edit: Oj, ni skrev visst mer om detta mot slutet av tråden här.. jag orkade inte läsa allt från början så jag missade det..
MINA erfarenheter är att man inte får något tillbaka från Valve, om någon tar ens cdkey, men tydligen har det hänt att folk har fått en ny cdkey då.. Man kanske måste ha tur?

Visa signatur

Citerar: "Äldreboende i framtiden kommer bara vara ett enda stort LAN.."

Permalänk
Medlem

Utdrag ur artikel på idg.se:

"Om Valve lyckas minska piratkopieringen till ett minimum lär andra speltillverkare följa efter, tror Rob Fahey, redaktör på Gameindustry.biz.
- Det är inte svårt att se en tidpunkt i en nära framtid där alla speltillverkare vill köra applikationer på ditt system bara för att tillåta du spelar deras spel, säger Rob Fahey till BBC News. Risken finns att datorerna blir nedsmutsade med dåligt skrivna program av Steam-typ som bombarderar folk med reklam."

http://www.idg.se/ArticlePages/200411/26/20041126105736_IW/20...

Visa signatur

Stolthet och principer är intelligenssubstituerande egenskaper.
Trött på 'inbäddade' journalisers lögner i media? -> Medialens.org