Steam?!?! (osar katt!)

Permalänk
Medlem

Steam?!?! (osar katt!)

Tjenare

Har funderat på att skaffa HL2 eftersom det är spn jäkla hype om det. Stod senast idag och vände och vred på asken i butiken. Men en sag irriterar mig. Det har varit en massa tjat om den här "steam" grejjen. Som jag har förstått är steam nån sorts anti-piracy system. Men tydligen verkar det inte fungera särdeles bra eftersom folk blir utsparkade och inte kan spela mer. Dessutom verkar det som om man MÅSTE vara kopplad till internet för att spela, vilket ju är heldumt. Det luktar ju Microsoft Palladium lång väg Dessutom har jag inte riktigt fattat hur hela systemet fungerar. ska man först installera och sedan regga med steam eller vad?

Så nu tänkte jag fråga er käre sweclockare. Lönar det sig att köpa det här spelet med allt detta i åtanke. För jag blir FÖRBANNAD om jag får nåt i stil med "can't connect, steam servers dom" som somliga tycks a fått!

Visa signatur

www.tomodomo.org - indie spelstudio i Helsinfors
www.fatcatrush.com - en 3D runner för iPhone som vi gjort på Tomodomo

Permalänk
Medlem

Det är väldigt olika hur pass bra det fungerar, nu har ju de flesta redan aktiverat sitt spel så det lär fungera bättre nu än det gjorde när hela världen anslöt till steam samtidigt. Du kan regga dig redan nu så går det fortare att komma igång när du köpt spelet: http://www.steampowered.com/

Det stämmer att den kopplar upp mot steam varje gång du ska spela så bredband är nästan ett måste.

Visa signatur

HTPC: Gigabyte GA-EP41-UD3L | Intel Dual-Core 2,5Ghz | 2GB RAM | Intel SSD 80GB | WD 1TB | Sapphire Radeon HD 4550 512MB | LG Blu-rayläsare
Reserv: Asus M3A32-MVP Deluxe | AMD Phenom X4 9950 2,61GHz | WD VR 10k RPM 150GB | WD 640GB | 4GB Corsair Dominator | Asus Radeon HD 4870 1GB | LG Blu-raybrännare | Bahnhof 100/100

Permalänk
Medlem

man kan köra offline.. så bredband är absolut inte ett måste

Visa signatur

//mparting

EPoX EP-8KTA3L+ / AMD Athlon XP 2200+ / Sapphire Radeon 9600 Pro (Fireblade Edition) / 190 GB HD / 578 MB RAM

Permalänk
Medlem

Det är inga bekymmer alls. Reggade mig på releasedagen utan några probs.

Visa signatur

Gigabyte P35 DS3 -- Intel Core2Quad 8300 @ 3GHz-- XFX 5830 1GB -- Corsair Dominator 4096MB 1066mhz -- Fractal Design Define R2 -- 60GB OCZ SSD - 320GB Samsung -- Fractal Design 550W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mparting
man kan köra offline.. så bredband är absolut inte ett måste

Menar du med hjälp av crack då eller?

Visa signatur

HTPC: Gigabyte GA-EP41-UD3L | Intel Dual-Core 2,5Ghz | 2GB RAM | Intel SSD 80GB | WD 1TB | Sapphire Radeon HD 4550 512MB | LG Blu-rayläsare
Reserv: Asus M3A32-MVP Deluxe | AMD Phenom X4 9950 2,61GHz | WD VR 10k RPM 150GB | WD 640GB | 4GB Corsair Dominator | Asus Radeon HD 4870 1GB | LG Blu-raybrännare | Bahnhof 100/100

Permalänk
Medlem

Det visste jag inte. Måste man ansluta till internet varje gång man ska spela single player?

Visa signatur

Tänk på att din upload är någon annans download.

Permalänk
Medlem

Nej. Det var väl en bugg som jag förstod det. Tror det är fixat nu. Man måste endast vara uppkopplad vid registreringen av produkten.

Visa signatur

CTMod Developer (WoW UI Mod)
http://www.CTMod.net

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zlay
Det visste jag inte. Måste man ansluta till internet varje gång man ska spela single player?

Varje gång jag ska spela står det iaf "Connecting Steam account" och jag tog för givet att den ansluter till Steam eftersom det tar sån tid att starta det.=/
Sitter med BBB så jag är alltid ansluten.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Det går att spela utan att ha aktivt internet, jag har gjort det. Jag har köpt det. Aktiveringsproblemen med steam borde inte, som andra säger, vara så vanliga nu när köp-rushen av HL2 är över.

Visa signatur

gotta go fast

Permalänk
Avstängd

Man måste inte ha tillgång till internet mer än vid registrering, efter att det står "offline mode ready" är det bara att blockera steam med sin brandväg och spela på.. eller plugga ur nätverkskabel eller dyl.

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Andreas

nej.. som folk säger är det bara plugga ut nätverkssladden så frågar den

Visa signatur

//mparting

EPoX EP-8KTA3L+ / AMD Athlon XP 2200+ / Sapphire Radeon 9600 Pro (Fireblade Edition) / 190 GB HD / 578 MB RAM

Permalänk
Avstängd

steam àr skit, jag tànker inte kòpa hl2 fòrràn man kan spela det utan steam!

Visa signatur

Information wants to be free.
Internet: 1Gbit/1Gbit LAN/WiFi: Cisco/Meraki
Laptop: Dell XPS 9550 4K touch HTPC: Raspberry Pi 3 LibreELEC
Desktop: WIP

Permalänk
Medlem

Du köper alltså aldrig HL2 då...

Visa signatur

gotta go fast

Permalänk
Medlem

Det värsta är ju om hela spelvärlden börjar acceptera denna typ av företagskontrollerade trojaner på sina privata hårddiskar att fler spelutvecklare börjar köra samma typ av system.

Men få andra speltitlar är ju så attraktiva att de av hela spelarkåren skulle sväljas med hull och hår, så förhoppningsvis så får vi se en konsumentbojkott mot nästkommande skittitel som försöker sälja in en trojan tillsammans med spelet.

Lite trist dock att se folk så lättvindigt ge upp sin personliga integritet för att kunna spela ett litet sketet spel (hur fräckt den än kan vara), och helt inte förstår de konsekvenser som kommer ur detta. Men vad kan man vänta sig - det är ju mestadels barn.

Visa signatur

Stolthet och principer är intelligenssubstituerande egenskaper.
Trött på 'inbäddade' journalisers lögner i media? -> Medialens.org

Permalänk
Medlem

Mycket personlig integritet man förlorar genom att använda steam, du förlorar ju fan mera genom att köpa en rakhyvel...

Visa signatur

gotta go fast

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hipshot
Mycket personlig integritet man förlorar genom att använda steam, du förlorar ju fan mera genom att köpa en rakhyvel...

Haha, klockrent svar.

Visa signatur

It´s Sony or nothing

Permalänk
Medlem
Citat:

Tack för att du så väl illustrerar problematiken - de flesta konsumenter är ju som du barn som inte ens vet vad konceptet "personlig integritet" innebär.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pärkele
Tack för att du så väl illustrerar problematiken - de flesta konsumenter är ju som du barn som inte ens vet vad konceptet "personlig integritet" innebär.

Må så vara, fast det är ändå få som är som du, inte vet ett skit vad dom snackar om... du det är fan nästan unikt. Om du nu tycker din integritet blir så skadad av att du måste använda steam, skit i det, spela inte HL2, eller något som har med steam att göra, det finns ~70 miljoner andra spel som bara väntar på att få rädda din integritet. Jag ser INGET fel i att Valve kontrollerar keys etc etc via Steam, jag har iaf inte haft några problem med det.

Visa signatur

gotta go fast

Permalänk
Medlem
Citat:

Det värsta är ju om hela spelvärlden börjar acceptera denna typ av företagskontrollerade trojaner på sina privata hårddiskar att fler spelutvecklare börjar köra samma typ av system.

Men få andra speltitlar är ju så attraktiva att de av hela spelarkåren skulle sväljas med hull och hår, så förhoppningsvis så får vi se en konsumentbojkott mot nästkommande skittitel som försöker sälja in en trojan tillsammans med spelet.

Lite trist dock att se folk så lättvindigt ge upp sin personliga integritet för att kunna spela ett litet sketet spel (hur fräckt den än kan vara), och helt inte förstår de konsekvenser som kommer ur detta. Men vad kan man vänta sig - det är ju mestadels barn.

Dock används steam inte bara till att kontrollera spelarna. Bl.a. så skickas patchar ut genom systemet, och man kan dessutom köpa valves spel online, två mkt positiva saker med steam imho, kommer ihåg hur det var när det släpptes en ny patch till CS och världens alla cs-spelare surfade runt som galna efter en fungerande dl-länk

Permalänk
Medlem

eller när det blev ny patch till HL och sidan ALLTID var nere.
Mins det var ett jakla bränande med skivor av polare hit och dit för att få tag på en patch.

Visa signatur

9800x3d | Noctua NH-D15S Chromax Black | Gigabyte B650 | 64 GB G.Skill Trident Z | 3 * WD Black SN850 | Asus Prime 9070 XT | Fractal Design Torrent | Seasonic 850W | Samsung Odyssey G9 49" |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av vb
Dock används steam inte bara till att kontrollera spelarna. Bl.a. så skickas patchar ut genom systemet, och man kan dessutom köpa valves spel online, två mkt positiva saker med steam imho, kommer ihåg hur det var när det släpptes en ny patch till CS och världens alla cs-spelare surfade runt som galna efter en fungerande dl-länk

Tja, det är ju ganska tragikomiskt att det är lättja som får oss att med öppna armar (likt hippshot däruppe - lol - framtida Fox News tittare) välkomna en allt mer frihetsbegränsad framtid. Och vad är då det nobla syftet med dessa allsmäktiga vakande ögon på våra hårddiskar (och annan hårdvara - ex framtida (?) Palladium med sin fritz-krets)? Att på sätt som vi bara kan spekulera i skaffa sig konkurrensfördelar på bekostnad av din personliga integritet (du som fnyser åt begreppet, försök först förstå det för att inse hur viktigt det är) och (speciellt i fallet med Palladium) konsumtions- och åsiktsfrihet.

Lustigt att de lyckats svänga oppinionen hos den kortsynta massan så pass att de som förr knappt kunde acceptera bostadsintrång av polis utan husrannsakan i syfte att sätta dit mördare, nu mer än gärna öppnar upp bostadens mest privata och värdefulla informationsbox - datorn - för allmän beskådan av privata företag. Dessa människor skulle utgjort föredömliga medborgare i någon av de gamla öststaterna när det begav sig.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Du måste ha det svårt att leva, kan du ens dricka mjölk från ett större företag än NNP?

Visa signatur

gotta go fast

Permalänk
Medlem
Citat:

Tja, det är ju ganska tragikomiskt att det är lättja som får oss att med öppna armar (likt hippshot däruppe - lol - framtida Fox News tittare) välkomna en allt mer frihetsbegränsad framtid. Och vad är då det nobla syftet med dessa allsmäktiga vakande ögon på våra hårddiskar (och annan hårdvara - ex framtida (?) Palladium med sin fritz-krets)? Att på sätt som vi bara kan spekulera i skaffa sig konkurrensfördelar på bekostnad av din personliga integritet (du som fnyser åt begreppet, försök först förstå det för att inse hur viktigt det är) och (speciellt i fallet med Palladium) konsumtions- och åsiktsfrihet.

Lustigt att de lyckats svänga oppinionen hos den kortsynta massan så pass att de som förr knappt kunde acceptera bostadsintrång av polis utan husrannsakan i syfte att sätta dit mördare, nu mer än gärna öppnar upp bostadens mest privata och värdefulla informationsbox - datorn - för allmän beskådan av privata företag. Dessa människor skulle utgjort föredömliga medborgare i någon av de gamla öststaterna när det begav sig.

Det är ett jävla spel, ingen politiskt manifestation, för min del får de gärna söka igenom hela hårddisken, har inget intressant som de kan sno ändå.

Ser bara det positiva i steam, uppdateringar direkt, köpa spel online samt ett bra sätt att hålla sina spel på ett och samma ställe utan att behöva ha en massa genvägar, lathet? Ja men det fungerar för mig...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Andreas

Offline mode?

Permalänk
Medlem
Citat:

Det verkar som om du har annat än semesterbilder på din hdd... ett under att du ens kliver ut på nätet när du bevisligen sitter på en hög dos av paranoia.

Visa signatur

It´s Sony or nothing

Permalänk
Medlem
Citat:

Du måste ha det svårt att leva, kan du ens dricka mjölk från ett större företag än NNP?

Du skulle bara veta. Ignorance is bliss, som de gamla romarna sa när de blundade för alla typer av förorätter som begicks mot dem utan att de hade möjlighet att göra något åt det. De som protesterade blev kvickt eliminerade - en trend som gått genom hela vår historia av totalitära regimer och som haft en evolutionär effekt på mänskligheten och format oss till den typ av människa som idag befinner sig i majoritet - nämligen Homo Estupidus, ja-sägaren, icke-ifrågasättaren. Vilken intressant paradox eg. - evolutionär intelligens förutsätter i detta kontext cerebral idioti.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Du skulle bara veta. Ignorance is bliss, som de gamla romarna sa när de blundade för alla typer av förorätter som begicks mot dem utan att de hade möjlighet att göra något åt det. De som protesterade blev kvickt eliminerade - en trend som gått genom hela vår historia av totalitära regimer och som haft en evolutionär effekt på den typ av människa som befinner sig i majoritet idag - nämligen Homo Estupidus, ja-sägaren, icke-ifrågasättaren. Vilken intressant paradox eg. - evolutionär intelligens förutsätter i detta kontext cerebral idioti.

Gå in på www.ordbajseri.com, tror de har en stor artikel döpt till "Stor i orden men liten på jorden" om dig där.

Jag ger mig in på att gissa din favoritfilm när vi ändå håller på, hundra spänn på "Conspiracy Theory".

Allvarligt talat, du har ett val, bara att inte använda sådan teknik som kan utnyttjas av storbror.

Visa signatur

It´s Sony or nothing

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dek
Det verkar som om du har annat än semesterbilder på din hdd... ett under att du ens kliver ut på nätet när du bevisligen sitter på en hög dos av paranoia.

dek: hehe, ja, det kan tyckas så, men jag har väl inte mer inkriminerande skit än de flesta andra. Men det är främst av principiella skäl som jag upprörs av denna typ av fasoner från vare sig det är storföretag eller statliga organ.

Dessutom får sig alltid min tro på mänsklighetens förnuft en törn när jag ser så mycket folk acceptera vilka intrång på den privata hemisfären som helst utan att ens förstå vad det innebär att göra om hela samhället till ett storebrorssamhälle.

Ett tips: läs 1984 av George Orwell. Den är mer aktuell än man kan tro - en titt på den riktning USA utvecklas i ger mer än en parallell till boken. Den belyser vikten av personlig integritet och faran med storebrorssamhället.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Du skulle bara veta. Ignorance is bliss, som de gamla romarna sa när de blundade för alla typer av förorätter som begicks mot dem utan att de hade möjlighet att göra något åt det. De som protesterade blev kvickt eliminerade - en trend som gått genom hela vår historia av totalitära regimer och som haft en evolutionär effekt på den typ av människa som befinner sig i majoritet idag - nämligen Homo Estupidus, ja-sägaren, icke-ifrågasättaren. Vilken intressant paradox eg. - evolutionär intelligens förutsätter i detta kontext cerebral idioti.

Vafan går du på? Visst, det är hemskt att de tränger sig in i våra datorer och kan undersöka våra mest privata saker men som sagt, det är bara ett jävla spel som ska vara kul, det finns bättre ställen att slåss för den lilla människan, typ som alla jävla reklam som vi dumpas över med. Folk vill inte börja en politisk kamp för att de ska kunna spela utan att ha ett program i datorn, det är ju helt absurt att slösa sin energi på.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av yarre
Vafan går du på? Visst, det är hemskt att de tränger sig in i våra datorer och kan undersöka våra mest privata saker men som sagt, det är bara ett jävla spel som ska vara kul, det finns bättre ställen att slåss för den lilla människan, typ som alla jävla reklam som vi dumpas över med. Folk vill inte börja en politisk kamp för att de ska kunna spela utan att ha ett program i datorn, det är ju helt absurt att slösa sin energi på.

Så får du aldrig tänka om du ska fortsätta att utvecklas på det intellektuella planet. Ingen typ av tankespekulation - inte ens om det inte kan leda till något konkret, som deks ovanstående kommentar "stor i orden, liten på jorden" indikerar - är slöseri med energi. Hur banal diskussionen och dess ämne än är så är det alltid intellektuellt stimulerande och tränar en i kritiskt tänkande som sedan kan bli nyttigt i andra viktigare sammanhang. Barns lek är en träning, och likaså är flummeri som detta.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av dek
Allvarligt talat, du har ett val, bara att inte använda sådan teknik som kan utnyttjas av storbror.

Problemet är att praktiskt taget ingen av de som spelar HL2 gör ett informerat val (dvs. där det helt och hållet förstår konsekvenserna av att använda steam, och vad systemet kan/skulle kunna utnyttjas till) att utnyttja sådan teknik. Okunskapen beror inte främst på dumhet, utan på det överflöd av information och disinformation som spottas ut på internet. MS's ökända hårdvarutrojansystem Palladium stack ut i mängden tack vare en del "storkäftade tjallare" (tack ska de ha), och vips fick det ett nytt namn, eller snarare en obskyr akronym som snabbt försvann i virrvarvet av andra intetsägande akronymer som döljer ofantliga mängder viktig information.

Det andra problemet är den sk. innestängningseffekten. En mycket stor mängd av den hårdvara och mjukvara som produceras idag försöker tillverkarna konstruera som så att de på något sätt tvingar konsumenten att köpa "kompatibla" produkter - dvs. helst av det egna märket. Alltså uppstår snart en situtation där kostnaden för att lämna en hård/mjukvaruplatform är skithög, och där man saknar den ekonomiska friheten som man skulle haft om systemen var kompatibla. Typexemplet är förstås Microsoft.

Dessutom är vissa spel en så stor social företeelse bland ungar att om de skulle strunta i att spela dem så skulle de inte ha något jävla socialt liv längre. HL och Counter Strike är en ungdomskultur, och inte endast ett spel. Men att tvingas acceptera såna här typer av personintrång bara för att man vill kunna umgås med sina polare är ju som att stadens badhus tvingar varje unge som vill dit på sommaren att operera in en gps-sändare i armen så att de kan sälja den informationen till glassbilen så att de kan leta upp ungarna och spela sin plingelingmusik och locka dom med glass och sälja mer än någonsin, tjohoo!

Visa signatur