FAQ. Låsa upp nVIDIA 6800 och 6800LE

Permalänk

Köpte mitt kort på inet.se och fick det igår.. OEM versionen. Köpt Artic cooler silencer nyss
kortet är olåst och jag fick 16 pipes + så går det att klocka en hel del!

Ett förslag är att köpa OEM versionen, fläkten låter dock el del men det finns ju en söt sjöjungfru på den

Visa signatur

Ny tjänst lanserad i Halland med öppettider till det mesta. ÖppetSverige

Permalänk
Medlem

Ok, har tillverkarna börjat låsa korten ordentligt nu när det är så många som låser upp dem.

Visa signatur

| AMD Athlon64 3000+@4048+ (9x285=2565MHz) | MSI K8N NEO2 Platinum | 1GB Corsair XMS PC3200 XL |
| Leadtek 6800LE (8/6) @ 410/830 | 3x120GB HD | 250GB SATA | NEC 3500-A | Logitech MX 510
| 19" DAEWOO CRT | SuperPI = 33s | Powered by: ColorsIT 400W (13A@12V = skräp)|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mikael1984
Köpte mitt kort på inet.se och fick det igår.. OEM versionen. Köpt Artic cooler silencer nyss
kortet är olåst och jag fick 16 pipes + så går det att klocka en hel del!

Ett förslag är att köpa OEM versionen, fläkten låter dock el del men det finns ju en söt sjöjungfru på den

Vet du om du fick av korten som ligger på lager nu eller fick du av förra omgången?

Permalänk

Jag har testat att softmodda mitt 6800LE kort. I original utförande får jag 7400p i 3Dmark03 efter moddning till 16 pipes får jag 9700p. Dock så uppkommer en del grafikfel. Är nästa steg voltmoddning? Eller kommer dessa grafikfel att finnas kvar?

Permalänk
Medlem

De kan mycket väl finnas kvar, alla pipor är inte alltid hela.
Prova(höj volt), annars får du backa av till 12 pipor och se.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Magnus Ladulås
Jag har testat att softmodda mitt 6800LE kort. I original utförande får jag 7400p i 3Dmark03 efter moddning till 16 pipes får jag 9700p. Dock så uppkommer en del grafikfel. Är nästa steg voltmoddning? Eller kommer dessa grafikfel att finnas kvar?

Jag fick pyttelite artefakter med 16/6 o orginal volt, sen testa jag voltmodda så försvann dom.

Permalänk
Medlem

*UPPDATERING*

16/1.5 har jag lyckats att få upp kortet i nu, snart möjligtvis 16/1.6.
För mig funkade det inte att köra 16/1.5 och 16/1.6 i normal klockning. Men när jag väl klockade upp kortet så lyckades jag kunna höja spänningen och det är helt logiskt. Sedan beror på vilka spänningar man ändrar på, man får testa sig fram helt enkelt. Det är trevligt att man hitills lyckats komma upp till 9840 i 3dmark03.

Visa signatur

hardqare.com

Permalänk
Medlem

tja jag fick 10388 med en trögare burk än dig.
med ett asus 6800nu (upplåst 16/6 och 400/800)

En skum grej var att jag fick nästan 1000 poäng mer när jag ändrade AGP aparture från 64mb till 128mb.
Vad ska denna inställning stå på egentligen?

Permalänk
Medlem

Ligger runt 11800 kanske fixar 12000 om jag byter till 66.93 istället för 67.02

Permalänk
Medlem

Jag sitter med 8 pipes för om jag moddar enbart till 12 eller till 16 så får jag grafikfel :/
någon som vet hur jag åtgärdar problemt

ps. ja försökte avinstallera mina nuvarade drivers och intstallera 66.81 men det gick inte, den hittade inte grafikkortet efter omstart. Så jag fick intstallera om hela moderkortet

Visa signatur

MSI B650 Gaming Plus WIFI - Ryzen 7 7800X3D - XFX 7900 XT - Corsair 32GB DDR5 6000MHz CL36 - Fractal Design Meshify 2 Compact - Gigabyte Ultra Durable 850W

Permalänk
Medlem

Fick mitt Leadtek LE Retail idag. Kan låsa upp till 12/6 men kan ej klocka det då. Får "...failed to pass internal test..". Men om jag klockar det innan jag låser upp så funkar det.

"Original" så fick jag 5633 i 3DMark 03, 12/6 oklockat fick jag 6864 och 12/6 @ 330/752 fick jag 7175.

Har en P4 2gHz ,1024 sdram pc133 antar att det är därför jag får relativt låga poäng jämfört med andra här?

Vad tror ni om metoden att klocka först och sedan låsa upp? Kan det innebära någon ytterligare risk att paja kortet?

Edit: Kanske inte funkade som jag trodde, när jag kollade i hardware monitoring så stod det 300 på core och 750 på memory, men i system tweaks står core på 330. Hur går det ihop????

Vad tror ni om att stänga av "internal clock test" under nvidia overclocking i Power user?

Visa signatur

Opteron 165, DFI Nf4 UltraD, Twinmos BH-5 2*512 2-2-2-5@225, Sapphire X800GTO²@ 540/600 16P,Tagan 2F 530W, Seagate 250GB,Maxtor 200GB, MX1000

Permalänk
Hedersmedlem

Dags att voltmodda hör jag!!! jag kunde bara klocka min core till 320MHz innan jag voltmoddade.

Stäng inte av internal clock test men den verkar lite buggig dock man får klocka minnet först och testa och då kunde jag klocka minnena till 900MHz när kortet var omoddad och sedan klockar du coren.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av erikje
Vet du om du fick av korten som ligger på lager nu eller fick du av förra omgången?

Jag köpte det från förra omgången, nu har dem troligtvis fått in ett nytt parti...

Visa signatur

Ny tjänst lanserad i Halland med öppettider till det mesta. ÖppetSverige

Permalänk
Medlem

hm.. komplett har väldigt många gainward 6800le kan dom va låsta?

Visa signatur

Bättre än din.
Tagga mig för svar i trådar.

Permalänk
Hedersmedlem

Jag rekommenderar 6600GT numera då man inte kan vara säker längre men låsningen kanske bara ligger i bioset och då kan ett äldre bios låsa upp dom igen.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Chris2

Vad tror ni om metoden att klocka först och sedan låsa upp? Kan det innebära någon ytterligare risk att paja kortet?

Tja för mig så var det så det ungefär fungerade. Förmodligen för att annars så blir det en massa onödig spänning vilket resulterar i grafikfel. Tyckte det luktade bränt ett tag men det var nog bara inbillning. Jag kommer nog aldrig upp i 16/1.6, möjligtvis om jag byter ut drivrutin. Jag kör drivrutin 66.93, några förslag på en bra drivrutin som inte kört geforce i mainburken sedan geforce2 gts pro (stenåldern)?

Visa signatur

hardqare.com

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gwingis
hm.. komplett har väldigt många gainward 6800le kan dom va låsta?

jag fick mitt gainward från koplett i måndags, och det gick att modda iaf

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MaLo
Jag rekommenderar 6600GT numera då man inte kan vara säker längre men låsningen kanske bara ligger i bioset och då kan ett äldre bios låsa upp dom igen.

Vem vågar prova byta bios på det sättet då?:D

Sen har vi det här med garantin, nä du har rätt 6600GT om man fortfarande vill snåla lite men ändå få prestanda.

Permalänk
Hedersmedlem

Jag ser på ditt namn att du är modig så................:p

6600GT har blivit bortglömt på grund av 6800LE och dess möjligheter men nu kommer den att hittas av fler och fler.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem

hmmm... inet.se hade fått in sina 6800LE bulk i förrgår, måntro om dom är låsta eller inte, datorbutiken har även dom 6800LE bulk i lager, beslutsångest över vart man ska beställa. jag vill ju verkligen att kortet INTE ska vara låst.

Permalänk
Hedersmedlem

Nu har det blivit lotteri av inköpet också........ja vilket kort.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk

Jag var o handlade mitt LeadTek på Inet idag... OEM versionen va det enda som fanns på lager, o tänkte att det va smartare o ta ett "gammalt" o fixa GPU kylaren själv senare. Var RIKTIGT skakis när jag stoppade i kortet o körde RivaTuner, för det är ju ett satans lotteri som verkar vara superviktigt nu på sistone med tanke på "låsningsrykten".

Kunde öppna upp alltihop 16/6

Eftersom det är reference kylaren våga jag inte klocka något, men i 320/720 fanns inte en endaste prick av artifakter under hela Mark03 testet iaf.

Har spelat Doom 3 i standard klockning ca 1h nu utan nån form av artifakt heller, så verkar som jag hade tur iaf

Detta va alltså LeadTek 6800LE OEM hos Inets Butik i Göteborg.

Lycklig!!!

Permalänk
Hedersmedlem

Rivatuner säger till om det inte fungerar att klocka så gå in Driver settings och börja klocka börja med minnena jag fick upp mina minnen till 900MHz innan programet sa till och sedan klockade jag coren men den gick bara upp rill 320MHz.

Och välkommen till 16/6 klubben livet är vackert här.....

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk

Hehe Ja jag höll på o trilla av stolen när jag benchade Mark 03/05

9800 Pro - 6800LE 16/6 utan klockning

Mark03 5800 - 9200

Mark05 2400 - 3400 (minns inte 100%, nått liknande iaf)

Nu blir det o skaffa en Silent cooler oxå, ville först se va det va för skit (va skeptisk innan jag visste) jag hade dragit hem.

Edit: Kikade på det du skrev MaLo o stannade oxå på 900 på minnet... först sa det även stopp på 325 på core, men på 330 va den med igen o lyckades komma upp vid 370... Fast vågar inte köra i det med denna kylningen så får ligga o småfisa på standard ett tag, men det gör redigt gott i lådan ändå om man kollar här uppe på poängen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MaLo
Dags att voltmodda hör jag!!! jag kunde bara klocka min core till 320MHz innan jag voltmoddade.

Stäng inte av internal clock test men den verkar lite buggig dock man får klocka minnet först och testa och då kunde jag klocka minnena till 900MHz när kortet var omoddad och sedan klockar du coren.

Vad står det här egentligen...verkar vara intressant info men man får läsa om det flera gånger för det är inte så väl uttryckt.

Permalänk
Hedersmedlem

Ja det blir inte så bra alltid....:D

Rivatuner är lite buggig i sitt testprogram för överklockning.

Om man överklockar processorn först och det misslyckas så kan man inte överklocka minnena så bra utan att misslyckas fast om man klockar minnena först så får man upp dom till en mycket högre frekvens.

@ stefanpson Det ser ut som om du fått dig en pärla.

Dina 3D Mark poäng är nästan exakt vad jag fick och med en voltmoddning får man nästan ett dubbelt så snabbt grafikkort än ett standard 6800LE, snacka om prisvärt.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem

Och nu en nybörjarfråga:Ska man ändra i standard 2D eller performance 3D?

Visa signatur

Opteron 165, DFI Nf4 UltraD, Twinmos BH-5 2*512 2-2-2-5@225, Sapphire X800GTO²@ 540/600 16P,Tagan 2F 530W, Seagate 250GB,Maxtor 200GB, MX1000

Permalänk
Medlem

båda men framförall 3d det är ju spelens fart. 2d är vanlig "skrivbords miljö" vissa benchmarks progg testar även 2d därav båda.

Visa signatur

(: pɐʞɔolʞ ⇂⇂`ᄐ sʍopuıʍ ålq uǝ

Permalänk
Medlem

Kanske en fördel att inte överklocka 2D eftersom det mest används till vanligt windowsarbete, när man är ute och surfar mm och då kanske det inte är så trevligt att köra onödigt överklockat.

Visa signatur

hardqare.com

Permalänk
Medlem

slött resultat

Jag kör 12/6 utan artefakter och klockat till 340/790 och får bara 7600p i 3dmark03.
när jag körde i 16/6 kom jag bara upp till 8600p med artefakter på vissa delar. Finns det nått bra prog för att kolla flaskhalsen i systemet...? Jag har 2600+ barton 2.2ghz och 1ghz minne (pc 3200 2x256 orginal CL2.5 och 1x512 twinmos CL2.5) leadtek 18d/pro mobo. Jag misstänker att det är minnena... men har någon ngt tips så är det välkommet