Permalänk

Damsuga datorn farligt?

Hej, med tiden har det börjat samlas väldigt mycket dam i min dator.
Det är dags att fixa till det nu. men frågan är kan man skada datorn om
man damsuger den? även om den är avstängd?

Jag är rätt att jag inte kommer åt överallt med bara en trasa.

Visa signatur

» Well, tough titties...

Permalänk
Medlem

Jag kan inte rekommendera det direkt, iaf såvida du inte sätter gummimunstycke på dammsugaren. Även då kommer du inte åt allting.

Bättre att gå in på Clas Ohlson och köpa en burk med tryckluft för nån hundralapp, är helt guld när man ska städa ur burken.

Visa signatur

Min andra dator är en IBM 709
If there was hope, it must lie in the proles, because only there, in those swarming disregarded masses, eighty-five percent of the population of Oceania, could the force to destroy the Party ever be generated.

Permalänk

okej, är det inte lika skadligt som att damsuga då? Det riksbla med att damsuga är som jag har uppfattat det -statisk elktricitet

Visa signatur

» Well, tough titties...

Permalänk

Om du har en kompressor i garaget så använd den och BLÅS ut all skit istället!! Var bara noga med att inte hålla för nära grejerna!! Bara så pass så "allt" försvinner... Så gjorde ja med min burk och den såg som ny ut!

Visa signatur

(\__/)
(O.o )
(> < ) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination!

Permalänk
Medlem

En fara med kompressorluft är att det brukar följa med kondenserat vatten, man ska nog inte blåsa alltför mycket om man inte har en vattenavskiljare.

Visa signatur

flaah!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Matt
okej, är det inte lika skadligt som att damsuga då? Det riksbla med att damsuga är som jag har uppfattat det -statisk elktricitet

Statisk elektricitet samt att du måste komma väldigt nära med dammsugaren för att få bort allting, vilket innebär att du kan skada komponenter. Dessutom kan du inte rengöra inuti nätagget med den, utan där är en luftburk helt överlägsen (den har ett plastsugrör som du kan sticka in och rikta)

Visa signatur

Min andra dator är en IBM 709
If there was hope, it must lie in the proles, because only there, in those swarming disregarded masses, eighty-five percent of the population of Oceania, could the force to destroy the Party ever be generated.

Permalänk

Jag dammsög min dator för nån vecka sen, inga problem.. satte bara på ett specialmunstycke som följde med min dammsugare (typ en sak med massa plaststrån) blev rent å fint, kom åt nästan överallt.

Visa signatur

[14:14:50] [Yoniss] jag gillar papegojor, men inte kvinnor som ser ut som papegojor
Burkfan P4 2.4@2.8ghz/1024mb ram/690gb hdd/Liteon 812s dvdbrännare/2xtitan 80mm blueled fläktar 1xpapst 80mm fläkt

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dj_sQuEEk
Jag dammsög min dator för nån vecka sen, inga problem.. satte bara på ett specialmunstycke som följde med min dammsugare (typ en sak med massa plaststrån) blev rent å fint, kom åt nästan överallt.

Herregud, ett sånt borstmunstycket blir hur statiskt som helst.
Antingen har du tur eller så kommer du få problem senare.

Permalänk
Medlem

Dammsugit min dator 10ggr minst .. utan munstycket .... aliminum typ e det väl på min damsugare i alla fall l ... kan ju inte va farligare än att dra runt en kylfläns i datorn .. ( eller e det farligt?) trasig e den i alla fall inte .

Visa signatur

2600k, 560ti, ssd och 16gig minne

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dj_sQuEEk

HAHAHA snacka om ryskrollet

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SUMITOMO

sucker!

OT: jag skulle nog köpa tryckluft på burk. funkar jättebra. topz är också bra.

Visa signatur

Workstation:: DFIut NF4 SLI-D - Radeon x850 - AMD 64 venice 3800 - 2048mb ram - NEC 3520A - Maxtor extern 160gb - Seagate baracuda 200gb - Windows pro x64
Server/lek:: Intel p4 2000+ - Geforce 3 Ti 200 - 512mb ram

Permalänk

Jag körde med dammsugare...tog bort det långa aluröret och körde med plaströret som sitter längre upp på våran damsugare..funkade bra och datorn är hur hel som hälst :D...Det är lite onödigt att lägga ut 100 spänn på en burk med luft? jag städar datorn regelbundet så det skulle bli hur dyrt som hälst..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av =ezco=
Jag körde med dammsugare...tog bort det långa aluröret och körde med plaströret som sitter längre upp på våran damsugare..funkade bra och datorn är hur hel som hälst :D...Det är lite onödigt att lägga ut 100 spänn på en burk med luft? jag städar datorn regelbundet så det skulle bli hur dyrt som hälst..

Gjör likadant och har gjort det x-antal ggr...

Inga problem med detta skruvar bara bort grafik,ljud,nätverkskort, mm och alla fläktar!

Visa signatur

CPU: Phenom 2 X6 1100T BE @4.0GHz by Corsair Hydro H100i RAM: 16GB 1866Mhz Corsair Vengance GPU: Zotac GTX 670 MB: MSI 990XFA GD65 HDD: Corsair Force 3 120GB PSU: Corsair VX550 Chassi: Corsair Obsidian 550D
"Filserver": Chieftec Mesh AMD Athlon x2 5200+ 4GB RAM HDD: 4x1TB 2X320GB +40GB SSD Power by Corsair HX750

Permalänk
Medlem

Själv kör man kompressor och tryckluft
Blir väldigt rent.
Hur som helst: Använd aldrig en dammvippa,statisk dammtrasa eller
någon borste i burken.

EDIT: Kan bli lite för rent, har lyckats med att blåsa in sladdar i fläktar m.m

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag anser att statisk elektricitet bara händer sådana personer som inte ska ha med datorer och elektronik att göra.

Dammsugit har jag gjort flera gånger utan att något hänt. Faktum är att jag lagade min gamla C=64 genom att just öppna den och dammsuga allt.

Visa signatur

Dator: C=64 med bandare och diskdrive.

Permalänk
Medlem

Att inte ha respekt för statisk elektricitet tyder på okunskap.

Permalänk
Medlem

dammsugit min dator ett antal gånger med vanligt plast munstycke och den fungerar.

Visa signatur

-After 2000 years, I will be forgotten, and the Time-Loop will close. I will live forever, and you shall meet doom!!

Permalänk
Medlem

har hört att man inte ska dammsuga den men de har jag gjort många gånger och inte märkt att någonting gått sönder på flera år...

bara min erfarenhet de.
men tryckluft på burk låter väll bra men kan bli dyrt om man städar av burken ofta...

/kozmoz

Visa signatur

MVH

Permalänk

Jag säger bara, jag vet flera datorer som "bara dött" av att någon dammsugit i dem, då har de inte ens nuddat några komponenter med munstycket. So you do whatever you want to do. But dont blame me when your compiter stop working...

Själv brukar jag bara dammsuga ur mina radiatorer och lite grovt i bitten på lådan. alldrig nära de känsliga komponenterna. Sen fungerar radiatorer ganska bra som dammfilter så det är mest där man behöver dammsuga

Visa signatur

| i9 9900K | Z390 AORUS | 48GB Corsair VENGEANCE LPX | RTX 2600 SUPER |
| Dell UltraSharp U2724 x2 | Logitech Z5500 | Dygma Defy | Logitech lift |

Permalänk

Kan man inte avmagnetisera chassit på något sätt?

Visa signatur

» Well, tough titties...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Matt
Kan man inte avmagnetisera chassit på något sätt?

Vad har magnetism nu med detta att göra?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dunde
Vad har magnetism nu med detta att göra?

Allt statisk elektrisitet kommer från magnetism vell?
och jag fattar inte hur statisk elektrisitet kan komma från ett plastmunstycke som jag andvänder ett långt som blir smalare lengst fram...

Visa signatur

Klart du ska!

Permalänk

Dammsugit datorn har jag gjort Många ggr... funkar hur bra som helst, men jag har även använt kompressorn för att "grovstäda" risken med den är ju att man varvar fläktarna för mycket om man är dum nog att blåsa i dem!

Permalänk
Medlem

har damsugit min dator ett antal gånger, utan munstycke.. de borde väll inte vara några problem efterssom de enda som nuddar datorn e plast..?

Visa signatur

Intel E8400 @ 3.9ghz | Asus P5E | 4x2gb Corsair Dominator TWIN2X | Gigabyte GeForce GTX 460 OC 1GB | Western Digital Velociraptor 320gb | 4x1.5TB blandad lagring | Corsair VX 550w | Lian Li A71FB

Permalänk
Medlem

du e allt smart du JockeTC

Visa signatur

Jag är jag och du är du?

Permalänk
Medlem

Hohoho

Ni vet väl att statisk elektricitet byggs upp och lagras i icke ledande material, exempelvis plast.

FRÄÄÄS! =/

Permalänk
Medlem

Funkar oftast bra att damsuga men tryckluft på burk är klart överlägset (om man inte har tillgång till kompressor) det blir mycket renare och mindre risk för skador

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SUMITOMO

? Jasså men det är väl antistatborste? sånn har jag till min damsugare

Permalänk
Medlem

Har också kört med dammsugare. Datorn är inte så känslig för statisk elektricitet som många tror, men det är klart att man ska vara försiktig.
Har en kompressor hem kom jag på

men om du bara ska grovstäda lite, typ städa radiatorn, botten m.m. så kan du ju dammsuga. Annars så är väl som sagt någon from av tryckluft bra.
Kom ihåg att jag penslade runt på moderkortet för länge sedan med en liten målar pensel inget hände iaf

Visa signatur

HP Pavilion dv5-1095eo

Permalänk
Medlem

Komponenttillverkare och datorbyggare satsar många miljoner på att
ESD-skydda proddukterna hela vägen.
Komplett levererar ESD-armband till alla sin PC-paket i delar.

Sen finns det personer som meckar med datorn på heltäckningsmattan/golvet i acryltröjor och stoppar in halva dammsugaren
i datorn och tycker det är skitsnack, visst.

ESD-skydd pysslar proffsen med för att det är kul