Muskampen 2025: Segraren korad!

datorbutiken.com bryter mot lagen.

Permalänk
Medlem

datorbutiken.com bryter mot lagen.

I samband med att jag och många andra köpt ett Leadtek Geforce 6800LE Bulk från datorbutiken.com och fått ett annat kort än vad som var på datorbutiken.coms site så har datorbutiken.com gjort flera lagbrott.

1. Brott mot marknadsföringslagen eftersom de medvetet hade felaktig information på deras site (jag påpekade detta flera gånger).

2. Brott mot konsumentlagen (distansköplagen?)

Har ni köpt detta kort så skriv en rad i denna tråd om vilka åtgärder ni gjort.

Visa signatur

| AMD Athlon64 3000+@4048+ (9x285=2565MHz) | MSI K8N NEO2 Platinum | 1GB Corsair XMS PC3200 XL |
| Leadtek 6800LE (8/6) @ 410/830 | 3x120GB HD | 250GB SATA | NEC 3500-A | Logitech MX 510
| 19" DAEWOO CRT | SuperPI = 33s | Powered by: ColorsIT 400W (13A@12V = skräp)|

Permalänk
Medlem

Vilket kort fick kunderna istället då?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av (sic)reaper
Vilket kort fick kunderna istället då?

Dom fick ett med referenskylaren fast det på datorbutikens sida var bild på Leadteks egna och bättre kylare. Avsägandet som datorbutiken har på sin sida gällare dessutom inte över marknadsföringslagen, vilket de hade inbillat sig själva.

Visa signatur

| AMD Athlon64 3000+@4048+ (9x285=2565MHz) | MSI K8N NEO2 Platinum | 1GB Corsair XMS PC3200 XL |
| Leadtek 6800LE (8/6) @ 410/830 | 3x120GB HD | 250GB SATA | NEC 3500-A | Logitech MX 510

Permalänk
Hedersmedlem

Någon som kontaktat datorbutiken ang detta?

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ilstallione
Någon som kontaktat datorbutiken ang detta?

Jag har gjort det flera gånger, både via telefon och via mail. Senast igår via mail och till användaren "datorbutiken.com" men jag har inte fått något svar ännu.
Dessutom har jag varit i kontakt med konsumentverket ett par gånger.

Känner även två till som varit i kontakt med dem.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Med reservation för eventuella felaktigheter i bild och specifikation

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av beav
Med reservation för eventuella felaktigheter i bild och specifikation

Det gäller ej enligt marknadsföringslagen. Konsumentverket kallade tom dom för oseriösa som trodde att den reservationen skulle stå över lagen.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag har den klningen som är på bilden.. men har förmig det va en bild på nån rödaktig kylning förut.. eller har jag fel?

Permalänk
Medlem

Jag har läst så mycket skit om datorbutiken så jag håller mig därifrån.
Och en sån här grej gör ju inte direkt att jag slänger i en order hos dem.

Skiter fullständigt i om de är några kronor billigare när de inte kan stå upp till vad som lovas, service och leveranstider.

Permalänk
Medlem

Om du visste att det var fel, varför beställde du kortet?
Om du inte visste och fick fel kort, varför nyttjade du inte ångerrätten och skickade tillbaks det?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av keyser
Om du visste att det var fel, varför beställde du kortet?
Om du inte visste och fick fel kort, varför nyttjade du inte ångerrätten och skickade tillbaks det?

Jag visste inte att det fel, bilden visade ju kortet som jag ville ha.

Eftersom de skickat fel vara så är de skyldiga att betala frakten fram och tillbaka för det kort jag väljer istället. Skulle jag utnyttja ångerrätten så måste jag själv stå för frakten.

Det är datorbutiken.com som ska betala frakten i detta fall.

Dessutom bröt de mot marknadsföringslagen eftersom de totalt struntade i att jag flera gånger påpekade att informationen om kortet var felaktig. Enligt marknadsföringslagen måste de ändra informationen på direkten efter att någon påpekat detta. Det tog säkert ett par veckor innan de gjorde detta (tredje gången jag pratade med dem i telefon).

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag såg också det där och blev lite paff, men det stog ju dock att det var BULK versionen... alltså med referens kylare! men dom har ju bytt bild nu iafall. kräv pengar tillbaka.. det har du rätt till

ps. köp inte från db hädan efter

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ugaruzay
Jag såg också det där och blev lite paff, men det stog ju dock att det var BULK versionen... alltså med referens kylare! men dom har ju bytt bild nu iafall. kräv pengar tillbaka.. det har du rätt till

ps. köp inte från db hädan efter

Jag har krävt att kortet returneras på deras bekostnad (vilket jag har rätt till enligt lag) men trots att jag påpekat detta 5 ggr så vägrar de.

Jag har även kontaktat dem via sweclockers, väntar med spänning på ett svar på detta inlägg: http://forum.sweclockers.com/showthread.php?s=&threadid=32368...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Mailade DB innan jag köpte och fick reda på att bulkversionen troligtvis hade nVidias referenskylare. Orkade inte vänta utan köpte det ändå. Svårare var det inte att ta reda på.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av the_guru
Jag har krävt att kortet returneras på deras bekostnad (vilket jag har rätt till enligt lag) men trots att jag påpekat detta 5 ggr så vägrar de.

Jag har även kontaktat dem via sweclockers, väntar med spänning på ett svar på detta inlägg: http://forum.sweclockers.com/showthread.php?s=&threadid=32368...

Om du inte får svar via de kanaler de själva hänvisar till har jag svårt att tro att de skulle ta diskussionen på ett öppet forum, men visst det är värt ett försök.

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk
Medlem

Ring din avatar

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TheMole
Ring din avatar

Jag har funderat på det. Det är också därför jag skapat denna tråd så att alla som är missnöjda kan göra det kollektivt

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Du menar alltså att bara för att du snålar och köper bulk så ska jag och alla andra kunder bekosta DIN besvikelse när du packar upp och upptäcker att det beställda bulkkortet verkligen var ett bulkkort, och inte ett retailkort som du hoppats på?!?

En liten undran, i den andra tråden skriver du "Och det gäller självklart som privatperson, som företagare betalar jag oftast strax under 200:- per pall. "
Beställde du nämda bulkkort som privatperson eller som företagare?

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hardware guy
Du menar alltså att bara för att du snålar och köper bulk så ska jag och alla andra kunder bekosta DIN besvikelse när du packar upp och upptäcker att det beställda bulkkortet verkligen var ett bulkkort, och inte ett retailkort som du hoppats på?!?

En liten undran, i den andra tråden skriver du "Och det gäller självklart som privatperson, som företagare betalar jag oftast strax under 200:- per pall. "
Beställde du nämda bulkkort som privatperson eller som företagare?

Öppenbarligen har du problem med att förstå svenska eftersom du är den enda som inte förstått vad som inträffat.

Jag beställde ett grafikkort och grafikkortet på bilden vid produkten hade Leadteks kylare, inte den sämre referenskylaren som jag fick. Enligt konsumentlagen så har jag rätt att byta vara utan kostnader om det visar sig att jag fått fel vara levererad. Att datorbutiken sedan har skrivit att reserverar sig för fel bild eller specifikation gäller inte över marknadsföringslagen, de är helt enkelt skyldiga att betala frakten fram och tillbaka. Dessutom så är de skyldiga att byta ut felaktiga produktuppgifter så fort de får reda på att de har felaktiga uppgifter på sin site. När jag kontaktade datorbutiken.se femte gången så gjorde de detta. Gör de inte detta efter första gången är det ett klart brott mot marknadsföringslagen. Konsumentverket ansåg att datorbutiken var oseriösa i sin marknadsföring. Men du kanske vet bättre än dem?

Om du hade kollat ordentligt så hade du sett att det jag skrev om frakten var ett svar på den andra trådens ämne, efter det svaret hade jag skrivit "off-topic" för att avskilja det senare stycket från svaret. Så blanda inte ihop dessa saker.

EDIT:
detta kort var på bilden (denna bild är inte exakt samma, men det var denna kylare):

detta kort fick jag:

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Hänt samma sak för mig ungefär!

Beställde hem:
http://www.datorbutiken.com/se/default.php?artId=MAXDM10-200S...

Men den låg intryckt under IDE, när det i själva verket var S-ata, Den fanns även med under S-ata men det märkte jag inte förän senare, Kul att inte få nån ersättning för det hela heller.

Tänk om jag inte hade kunnat använda S-ata på mitt moderkort, blir så förbannad på dessa db.com

Visa signatur

"Värm upp ugnen innan du stoppar in bullen".

Permalänk
Medlem
Citat:

Öppenbarligen har du problem med att förstå svenska eftersom du är den enda som inte förstått vad som inträffat.

Jag beställde ett grafikkort och grafikkortet på bilden vid produkten hade Leadteks kylare, inte den sämre referenskylaren som jag fick. Enligt konsumentlagen så har jag rätt att byta vara utan kostnader om det visar sig att jag fått fel vara levererad. Att datorbutiken sedan har skrivit att reserverar sig för fel bild eller specifikation gäller inte över marknadsföringslagen, de är helt enkelt skyldiga att betala frakten fram och tillbaka. Dessutom så är de skyldiga att byta ut felaktiga produktuppgifter så fort de får reda på att de har felaktiga uppgifter på sin site. När jag kontaktade datorbutiken.se femte gången så gjorde de detta. Gör de inte detta efter första gången är det ett klart brott mot marknadsföringslagen. Konsumentverket ansåg att datorbutiken var oseriösa i sin marknadsföring. Men du kanske vet bättre än dem?

Om du hade kollat ordentligt så hade du sett att det jag skrev om frakten var ett svar på den andra trådens ämne, efter det svaret hade jag skrivit "off-topic" för att avskilja det senare stycket från svaret. Så blanda inte ihop dessa saker.

EDIT:
detta kort var på bilden (denna bild är inte exakt samma, men det var denna kylare):
http://www.leadtek.com/3d_graphic/image/winfast_a400_gttdh_2s...

detta kort fick jag:
http://www.datorbutiken.com/se/pics/big/lt6800le-128b.jpg

Vad jag förstått så är specifikationen på det kort du erhållit EXAKT det du beställt. Hur du då kan påstå att du fått fel kort levererat och ska få det utbytt kan jag inte förstå?
Om det nu är så som du skriver att en bild måste överensstämma till etthundra procent med varan (länk tack) så måste alla butiker byta bild så fort tillverkaren flyttar en kondensator, ändrar dragningen av en kopparbana etc. Anser du verkligen att det är praktiskt genomförbart?

Låt oss spekulera i att leadtek inte kan producera tillräckligt med kort och lägger ut delar av produktionen på entreprenad, och maskinerna där inte kan montera annat än nVidias referenskylare. Givetvis väljer leadtek att låta oem och bulkkort tillverkas där.
Vilken bild skall då visas när butiken inte kan veta vad som kommer i nästa leverans?

Jag är inte alltför upplyst vilka lagar som gäller, men konsumentlagen som du nämner flera gånger har jag aldrig hört talas om förut. En sökning på konsumentverket.se gav dessutom noll träffar. Köplagen, konsumentköplagen (och distansavtalslagen när det gäller internethandel) finns. Du vill inte heller svara på frågan om du köpte kortet privat eller genom ett företag, vilket får mig att tro att du köpt det genom ett företag. Då gäller inte konsumentköplagen, utan det är köplagen. Nästa gång du du talar med konsumentvägledaren (för det var väl knappast konsumentverket du kontaktade) så berätta att du kontaktar dem som representant för xxxxx (namnet på ditt företag). Då får du ett helt annat svar.

ps. Du förefaller vara en hejare på marknadsföringslagen. Hur korrekt är denna texten?
"Härigenom publicerade fakta- och prisuppgifter, dokument, grafik mm kan innehålla tekniska och/eller grafiska och typografiska fel. Dustin home AB friskriver sig från allt ansvar vad gäller varje sådan information såväl som annan refererad information och/eller dokument inom eller länkad till denna publikation."
ds

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem

Jag tycker det är föjävligt att dom inte kan lägga upp den riktiga bilden av varan man beställer. Men blir ju lurad! Dom kan ju skriva o påpeka i bilden att bilden inte är den identiska. Det tycker jag iallafall.

Tror nog att "Hardware guy" skulle bli lite ledsen om det hadde hänt han med, om det just var kylaren till kortet han villa ha med.

Visa signatur

| A64 3200+ @ 2600 Mhz | MSI K8N Neo2 | 1GB Corsair TWINX4400 @ 260Mhz 2.5-4-4-8 | HD 120+120 | Powercolor x800Pro vivo | SuperPi 32sec |

Permalänk
Hedersmedlem

Just bilder på produkter är ett gränsfall tycker jag. Precis som Hardware guy säger kan man inte begära att butiken ska hålla koll på varje batch kort som kommer in, leta upp en bild som stämmer alternativt själva ta ett foto. Det är ingen butik som hinner lägga pengar och tid på sånt.

Just när det gäller kylare är det lite annorlunda, och då det är allmänt känt att vissa tillverkare använder en sorts kylare på sina retail-kort och en annan (ofta referenskylaren) på sina OEM/bulk-kort så borde butiken vara så pass påläst så de kan informera om det. Leadtek har använt olika kylare på sina kort åtminstone sen GF4 ti4200 så det borde inte vara någon nyhet, varken för butikerna eller för den genomsnittlige SweCaren kan tyckas...

Datorbutiken bör informera bättre om att bilden kanske inte alltid stämmer med produkten vad gäller kylare osv. Men även konsumenten bör kolla upp vissa saker i förväg, speciellt just kylare på grafikkort eftersom det är en sak som ofta kan ändras. Inte bara Leadtek som har olika kylare, vissa tillverkare (Gainward var det väl?) byter till och med kylare på sina retail-kort utan förvarning.
Det är inte speciellt svårt att slänga iväg ett mail eller att ringa butiken innan man beställer för att vara på den säkra sidan. Har de inte tid/möjlighet att se efter (vilket de borde ha) kan man säkert förhandla till sig lite öppet köp ifall kylningen inte skulle motsvara den på bilden.

Visa signatur

| Venice 3500+ | A8N-SLI Premium | 2048MB PC3200 | 7900GT | Audigy2 ZS | WD Raptor 74GB |
| Antec P180 | Seasonic 400W | Dell 2405FPW | Kylning: Scythe Ninja, BQ Polar Freezer, två Adda 120mm |

Permalänk
Medlem

Bra sagt.

Vill understryka det där med att ringa/maila ifall man är osäker. Om man köper ett kort bara genom att se en bild.. så är det lämpligt att ta reda på lite mer fakta.

Visa signatur

// http://www.bornofsin.se
We use them in a terminal sometimes called a console. You may think of them as DOS-boxes with attitude.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hardware guy
Vad jag förstått så är specifikationen på det kort du erhållit EXAKT det du beställt. Hur du då kan påstå att du fått fel kort levererat och ska få det utbytt kan jag inte förstå?
Om det nu är så som du skriver att en bild måste överensstämma till etthundra procent med varan (länk tack) så måste alla butiker byta bild så fort tillverkaren flyttar en kondensator, ändrar dragningen av en kopparbana etc. Anser du verkligen att det är praktiskt genomförbart?

Låt oss spekulera i att leadtek inte kan producera tillräckligt med kort och lägger ut delar av produktionen på entreprenad, och maskinerna där inte kan montera annat än nVidias referenskylare. Givetvis väljer leadtek att låta oem och bulkkort tillverkas där.
Vilken bild skall då visas när butiken inte kan veta vad som kommer i nästa leverans?

Jag är inte alltför upplyst vilka lagar som gäller, men konsumentlagen som du nämner flera gånger har jag aldrig hört talas om förut. En sökning på konsumentverket.se gav dessutom noll träffar. Köplagen, konsumentköplagen (och distansavtalslagen när det gäller internethandel) finns. Du vill inte heller svara på frågan om du köpte kortet privat eller genom ett företag, vilket får mig att tro att du köpt det genom ett företag. Då gäller inte konsumentköplagen, utan det är köplagen. Nästa gång du du talar med konsumentvägledaren (för det var väl knappast konsumentverket du kontaktade) så berätta att du kontaktar dem som representant för xxxxx (namnet på ditt företag). Då får du ett helt annat svar.

ps. Du förefaller vara en hejare på marknadsföringslagen. Hur korrekt är denna texten?
"Härigenom publicerade fakta- och prisuppgifter, dokument, grafik mm kan innehålla tekniska och/eller grafiska och typografiska fel. Dustin home AB friskriver sig från allt ansvar vad gäller varje sådan information såväl som annan refererad information och/eller dokument inom eller länkad till denna publikation."
ds

Ja det heter konsumentköplagen, glömde visst ett ord där i mitten. Och ja det är en konsumetvägledare jag pratat med. Jag köpte kortet privat fast det ska inte spela någon roll för köplagen och konsumentköplagen säger samma sak om just denna typ av brott mot avtalet.

" Om inte annat följer av avtalet, skall varan
...
3. ha egenskaper som säljaren har hänvisat till genom att lägga fram prov eller modell, och
...
Om varan avviker från vad som föreskrivs i första eller andra stycket eller i något annat avseende avviker från vad köparen med fog kunnat förutsätta, är varan att anse som felaktig.

"

(Jag har iofs inte kollat igenom vilket avtal som gällde just vid detta köp men det är iaf ett brott mot marknadsföringslagen)
Angående Dustin så gäller marknadsföringslagen dem precis som alla andra, påpekar någon att de har felaktiga uppgifter så måste de genast ändra dessa uppgifter annars är det ett lagbrott. Stycket ovan står inte över marknadsföringslagen (enligt konsumentvägledaren jag talat med).

Felaktig bild är faktiskt ett brott mot konsumentköplagen: http://www.notisum.se/rnp/SLS/LAG/19900932.HTM

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Om dom skriver "Med reservation för eventuella felaktigheter i bild och specifikation" så anser iaf jag att varan kan avvika såpass att du med fog kunnat förutse det.

Visa signatur

// http://www.bornofsin.se
We use them in a terminal sometimes called a console. You may think of them as DOS-boxes with attitude.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Blaad
Om dom skriver "Med reservation för eventuella felaktigheter i bild och specifikation" så anser iaf jag att varan kan avvika såpass att du med fog kunnat förutse det.

Marknadsföringslagen står över detta enligt den konsumentvägledare jag talat med.

Visa signatur

Permalänk

Istället för att sitta här och gnälla, hota och tramsa, så går med ärendet till ARN, din konsumentvägledare kan inte göra ett piss mer än att ge dig tips på hur du kan göra.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mistar intarnet
Istället för att sitta här och gnälla, hota och tramsa, så går med ärendet till ARN, din konsumentvägledare kan inte göra ett piss mer än att ge dig tips på hur du kan göra.

Upplysning: Forumet du just nu befinner dig är till för att gnälla, klaga men även att ge beröm åt olika butiker på nätet.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Om det nu är så som vissa säger, att det är helt orimligt att förvänta sig att bilderna ska vara av samma produkt som det man faktiskt får när man beställer så får nog butiken istället skriva att "bilden är enbart en illustration och föreställer inte nödvändigtvis varan ifråga" eller något åt det hållet.

Helt klart ska man i alla fall inte behöva "skylla sig själv" för att man utgick från att informationen butiken tillhandahöll var korrekt. Datorbutiken.com får allt skärpa sig.

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304