Grafikkort till 3D Program

Permalänk
Medlem

Grafikkort till 3D Program

Grafikkort till spel osv osv talas det ju alltid om!

Jag är dock ingen gamer, utan grafiker.
Har länge spenderat tid och försökt hitta nånting i grafikkortsväg som funderar bra med t.ex 3D Studio Max och den typen av program.

Vart ska man vända sig, vad är bra, vad är dåligt ?

/ Martin

Permalänk

Jag kör själv i maya. Vet inte om 3ds kör directX(tror det) eller openGL. Men hur som helst, har ägt dessa kort genom tiderna och har testat alla i mitt nuvarande system(aA64 3200+, 1024 MB)

En enkel recension:

Geforce 2 Ultra - Ok, visst när filen e enormt(2k texture, massa constraints, scripts och 400 k polygoner) så är det inte så kul att jobba. Modellering och annat som animering med lowpoly funkar alldeles utmärkt.

Geforce 4 TI 4200 - Mest prisvärda kort idag. Kör softquadro.

ATI 9800 Pro - Gillar inte detta kort. I maya kör man openGL och ATI funkar sådär, faktiskt så har kortet sämre framerate än G4ti4200. Jag har tom mjukvara flashat det till fireGL.

Geforce 6800 GT - vissa scener har är det dubbelt så mycket framerate och vissa typ 10-20 % mer i prestanda. Men att använder kortet att hardware render e den hur snabb som helst!

Tyvärr så jag aldrig råd att köpa en riktigt Quadro(typ 10k uppåt). Kan gissa att dessa kort e bra för den extremma scener.

Om du håller på med mindre komplicerade scener, som animera spelkaraktär(1k-3k) och modellera behöver du inte värsting kortet. Har faktiskt även modellera och animerat 1k-2k modeller i en bärbar m G4 GO 32MB(P4 2.0, 512MB) och utan att laggar.

Hellre snabbare cpu och mera Ram, helst 2G ifall du använder photoshop samtidigt och jobbar med tunga texturer. Även rendering med 3K format kan vara problem med 1G ram. Gäller iaf mitt fall.

Det är så jag tycker men jag kan ha fel, bara personliga erfarenheter.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Goodfellas
Jag kör själv i maya. Vet inte om 3ds kör directX(tror det) eller openGL. Men hur som helst, har ägt dessa kort genom tiderna och har testat alla i mitt nuvarande system(aA64 3200+, 1024 MB)

En enkel recension:

Geforce 2 Ultra - Ok, visst när filen e enormt(2k texture, massa constraints, scripts och 400 k polygoner) så är det inte så kul att jobba. Modellering och annat som animering med lowpoly funkar alldeles utmärkt.

Geforce 4 TI 4200 - Mest prisvärda kort idag. Kör softquadro.

ATI 9800 Pro - Gillar inte detta kort. I maya kör man openGL och ATI funkar sådär, faktiskt så har kortet sämre framerate än G4ti4200. Jag har tom mjukvara flashat det till fireGL.

Geforce 6800 GT - vissa scener har är det dubbelt så mycket framerate och vissa typ 10-20 % mer i prestanda. Men att använder kortet att hardware render e den hur snabb som helst!

Tyvärr så jag aldrig råd att köpa en riktigt Quadro(typ 10k uppåt). Kan gissa att dessa kort e bra för den extremma scener.

Om du håller på med mindre komplicerade scener, som animera spelkaraktär(1k-3k) och modellera behöver du inte värsting kortet. Har faktiskt även modellera och animerat 1k-2k modeller i en bärbar m G4 GO 32MB(P4 2.0, 512MB) och utan att laggar.

Hellre snabbare cpu och mera Ram, helst 2G ifall du använder photoshop samtidigt och jobbar med tunga texturer. Även rendering med 3K format kan vara problem med 1G ram. Gäller iaf mitt fall.

Det är så jag tycker men jag kan ha fel, bara personliga erfarenheter.

Tack för svaret !!

Det är nog som du säger att man behöver fet CPU o RAM. Känner att mitt börjar rinna ut i sanden med alla texturer =D .

Har kikat runt lite på 3dlabs.com .. deras kort verkar riktigt bra för rendering osv!

De verkar just vara skapade för just det!