Grafikkort till 3D Program
Jag kör själv i maya. Vet inte om 3ds kör directX(tror det) eller openGL. Men hur som helst, har ägt dessa kort genom tiderna och har testat alla i mitt nuvarande system(aA64 3200+, 1024 MB)
En enkel recension:
Geforce 2 Ultra - Ok, visst när filen e enormt(2k texture, massa constraints, scripts och 400 k polygoner) så är det inte så kul att jobba. Modellering och annat som animering med lowpoly funkar alldeles utmärkt.
Geforce 4 TI 4200 - Mest prisvärda kort idag. Kör softquadro.
ATI 9800 Pro - Gillar inte detta kort. I maya kör man openGL och ATI funkar sådär, faktiskt så har kortet sämre framerate än G4ti4200. Jag har tom mjukvara flashat det till fireGL.
Geforce 6800 GT - vissa scener har är det dubbelt så mycket framerate och vissa typ 10-20 % mer i prestanda. Men att använder kortet att hardware render e den hur snabb som helst!
Tyvärr så jag aldrig råd att köpa en riktigt Quadro(typ 10k uppåt). Kan gissa att dessa kort e bra för den extremma scener.
Om du håller på med mindre komplicerade scener, som animera spelkaraktär(1k-3k) och modellera behöver du inte värsting kortet. Har faktiskt även modellera och animerat 1k-2k modeller i en bärbar m G4 GO 32MB(P4 2.0, 512MB) och utan att laggar.
Hellre snabbare cpu och mera Ram, helst 2G ifall du använder photoshop samtidigt och jobbar med tunga texturer. Även rendering med 3K format kan vara problem med 1G ram. Gäller iaf mitt fall.
Det är så jag tycker men jag kan ha fel, bara personliga erfarenheter.
Ursprungligen inskrivet av Goodfellas
Jag kör själv i maya. Vet inte om 3ds kör directX(tror det) eller openGL. Men hur som helst, har ägt dessa kort genom tiderna och har testat alla i mitt nuvarande system(aA64 3200+, 1024 MB)
En enkel recension:
Geforce 2 Ultra - Ok, visst när filen e enormt(2k texture, massa constraints, scripts och 400 k polygoner) så är det inte så kul att jobba. Modellering och annat som animering med lowpoly funkar alldeles utmärkt.
Geforce 4 TI 4200 - Mest prisvärda kort idag. Kör softquadro.
ATI 9800 Pro - Gillar inte detta kort. I maya kör man openGL och ATI funkar sådär, faktiskt så har kortet sämre framerate än G4ti4200. Jag har tom mjukvara flashat det till fireGL.
Geforce 6800 GT - vissa scener har är det dubbelt så mycket framerate och vissa typ 10-20 % mer i prestanda. Men att använder kortet att hardware render e den hur snabb som helst!
Tyvärr så jag aldrig råd att köpa en riktigt Quadro(typ 10k uppåt). Kan gissa att dessa kort e bra för den extremma scener.
Om du håller på med mindre komplicerade scener, som animera spelkaraktär(1k-3k) och modellera behöver du inte värsting kortet. Har faktiskt även modellera och animerat 1k-2k modeller i en bärbar m G4 GO 32MB(P4 2.0, 512MB) och utan att laggar.
Hellre snabbare cpu och mera Ram, helst 2G ifall du använder photoshop samtidigt och jobbar med tunga texturer. Även rendering med 3K format kan vara problem med 1G ram. Gäller iaf mitt fall.
Det är så jag tycker men jag kan ha fel, bara personliga erfarenheter.
Tack för svaret !!
Det är nog som du säger att man behöver fet CPU o RAM. Känner att mitt börjar rinna ut i sanden med alla texturer =D .
Har kikat runt lite på 3dlabs.com .. deras kort verkar riktigt bra för rendering osv!
De verkar just vara skapade för just det!
- Frågor om bolån? Hit me!6,4k
- Prestandaproblem på AMD-kort kan bero på Nvidia-optimeringar64
- Samsung stoppar möjlighet att flasha custom ROMs på framtida Galaxy-telefoner34
- Intel Xess 2 blir tillgängligt för Geforce och Radeon20
- [FAQ] Vilken router ska jag köpa?4,6k
- Cyberpunk 2077 visar vad Apples grafikkretsar går för16
- Bygga egen AC, hobbyprojekt3
- Kan inte rotera hårddiskbur i Cooler master storm trooper chassi2
- VinylClockers - En samlingstråd för allt som gäller vinyl/lp.394
- Ny gamerdad-gamingburk budget 10k1
- Skänkes 15" CRT Nokia 449Xi
- Säljes Samsung Galaxy S23 Ultra 5G 512GB S918B DS, fint skick!
- Säljes Unifi Dream Machine (UDM)
- Säljes Lenovo Thinkvison P40w-20 40tum 5K2K Thunderbolt 4
- Säljes Nautilus 360, Phanteks d30, övriga fläktar
- Säljes Minidator / Booksize-PC (i3-1215U, 8Gb, 128gb, 4 HDMI)
- Säljes Samsung s22 Ultra
- Säljes ASUS Z790-F, Dominator Platinum 32GB 5600MHz & TG Contact Frame
- Säljes Samsung Galaxy S25 Ultra 512GB intressekoll
- Säljes Corsair 32GB (2x16GB) DDR5 6200MHz CL36 Dominator Platinum RGB Svart
- Cyberpunk 2077 visar vad Apples grafikkretsar går för16
- Prestandaproblem på AMD-kort kan bero på Nvidia-optimeringar63
- Pi-hole läckte donatorers namn och mejladresser16
- Battlefield 6 får systemkrav inför den öppna betan65
- Intel Xess 2 blir tillgängligt för Geforce och Radeon20
- Slaget: SweClockers mot FZ i Battlefield 6 – anmäl dig nu!25
- AMD kan bygga NPU-instickskort47
- Så mycket tjänar utvecklare hos Microsoft164
- SFW: Stilrent och rymligt med NZXT H9 Flow RGB+27
- Quiz: Vad kan du om kontroverser och floppar?98
Externa nyheter
Spelnyheter från FZ
- Battlefield 6 ska bara få skins som passar in i spelets värld idag
- Rapport: Bioshock 4-utvecklingen lever inte upp till 2K Games förväntningar idag
- Bloober-skräckspelet Cronos: The New Dawn släpps den 5 september igår
- Rösta – hur hett är Battlefield 6? igår
- Spana in alla trailers från THQ Nordics show igår