watten på nätagre bestämmer grafikkort?

Permalänk

watten på nätagre bestämmer grafikkort?

hörde från komplett.se att om man har för lite watt på sin nätagregat så funkar inte vissa grafikkort är detta sant?? för min kompis köpte ett radeon 9600pro 256mb och ett nätagregrat på 350w o det funkade inte

Permalänk
Medlem

Det kan stämma! Dock så har tillverkare en tendens att överdriva watten på sina agg... satsa därför på kvalitetsmärken!

Permalänk
Medlem

Du borde inte få problem med ett 9200 då det inte drar så mycket ström. Men som exempel så kan jag nämna att jag har haft ett system igång stabilt med en överklockad AMD64 3200, Överklockad nVidia 6800GT, 3xHDDs+ DVD på 350W, så jag tror inte det är problemet.

Många överdriver också hur många watt en nätdel måste ha för att fungera till datorn. Att ATi och nVidia rekommenderar en högre watt är för att minska problemet med att folk kör fete P4 prescott processorn och 6 hårddiskar samt ett 6800GT på en 350W noname nätdel. Datorn blir instabil som fan om nätdelen inte orkar med riktigt. Det räcker att 12V eller någon annan spänning är instabil.

Visa signatur

Ronny "Thinker" Ohlsson
"If everything is under control, you're not going fast enough."
"Overkill is just a better safety margin."

Permalänk
Medlem

Min dator tar då så sjukt mycket ström! Jag hade tidigare ett levicom 550watts men när jag bytte till min dual så pallade inte det med nå mer. I och för sig har jag två överklockade 2600+ mobile 72watts som överklockat säkert drar 80-90watt per processor. Så det vart ett ocz nätagg!

Men problemet skulle jag tro är att agget är nån typ av lågbuget annars borde det inte vara något större problem att driva ett 9600pro! Eftersom man kan köra ganska ordentilga grafikkort i shuttle burkar och dom har ju ändå bara låga watt.

Visa signatur

R7 3700x | Gigabyte x570 I | Alpenföhn Black Ridge | HG Osmi 3.0 | Gigabyte RTX 2060 itx

Permalänk
Medlem

Nätdelars totalwatt är egentligen inte så intressant när man pratar grafikkort + prolle, iome att båda komponenterna drar mest 12v (eller ja, alla som kopplas in med en molex iaf), det intressanta i sammanhanget är hur mycket kräm som finns på aggets +12v (dvs hur många amper).

Visa signatur

Turn left! No, not that left, the other left!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bunz
Nätdelars totalwatt är egentligen inte så intressant när man pratar grafikkort + prolle, iome att båda komponenterna drar enbart 12v (eller ja, alla som kopplas in med en molex iaf), det intressanta i sammanhanget är hur mycket kräm som finns på aggets +12v (dvs hur många amper).

det finns 5 volt i molex kontakten också

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Frink
det finns 5 volt i molex kontakten också

Vilket kort drar 5volt ur molex?
Har för mig att alla graffekorten drar 12v.
Så hurvida det FINNS 5volt, eller 5miljoner volt för den delen, är väll egentligen inte speciellt relevant?
Men som sagt, jag kan juh ha fel, du får gärna visa ett kort som drar 5volt.

EDIT:
Alltså mer ström från den ena än den andra...
Eller äsch... fan, för trött i skallen för att formulera mig, men ni vet vad jag menar

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bunz
Vilket kort drar 5volt ur molex?
Har för mig att alla graffekorten drar 12v.
Så hurvida det FINNS 5volt, eller 5miljoner volt för den delen, är väll egentligen inte speciellt relevant?
Men som sagt, jag kan juh ha fel, du får gärna visa ett kort som drar 5volt.

EDIT:
Alltså mer ström från den ena än den andra...
Eller äsch... fan, för trött i skallen för att formulera mig, men ni vet vad jag menar

så du vet inte vem som skrev detta då "Nätdelars totalwatt är egentligen inte så intressant när man pratar grafikkort + prolle, iome att båda komponenterna drar enbart 12v (eller ja, alla som kopplas in med en molex iaf)"
jag menade faktiskt inte grafikkort men du sa att alla hårdiskar, brännare, läsare och floppyenheter drog enbart 12 volt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Frink
så du vet inte vem som skrev detta då "Nätdelars totalwatt är egentligen inte så intressant när man pratar grafikkort + prolle, iome att båda komponenterna drar enbart 12v (eller ja, alla som kopplas in med en molex iaf)"
jag menade faktiskt inte grafikkort men du sa att alla hårdiskar, brännare, läsare och floppyenheter drog enbart 12 volt.

Hrms... enbart ska inte stå med i meningen i mitt första svar. kanske borde ändra det så ingen tror att man bara behöver ett nätagg med enbart 12v uttag... *doh*

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hez
Det kan stämma! Dock så har tillverkare en tendens att överdriva watten på sina agg... satsa därför på kvalitetsmärken!

Herregud, de överdriver inte. eller. jo, men inte ändå. Fel ord.

De vill nämligen bara påpeka att deras kort drar mycket ström, och sätter ribban högt för att ingen sedan ska kunna beskylla dom för att nätaggregatet inte pallade kortet/n

Visa signatur
Permalänk
Avstängd

Har noname(L&C?) 300W för 199kr och duger fint till att överklocka också..

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk

mitt 350W Codegen orkade inte med 3ghz, 5900ultra 2hhd 1dvd.. men det va väll ett måndags exemplar, köpte ett neoPower och nu rullar allt som det ska,, förutom att det inte va så tyst som de påstog

Visa signatur

Avatarkreds till: http://imgur.com/HOxIL
Alakai säger: Ryssen skrattar. Norrland hembränner på uppdrag av regeringen. Sälar dör i blyförgiftning, fulla och glada. Förvirringen är total. Kungen är nöjd.

Permalänk
Medlem

jag har 2x3,2ghz 4x512mb, 2x120gb, 2xcd, neonrör, 11 fläktar

kör på ett Topower 300W utan problem...

Visa signatur

|| 2 x 3,2ghz || kingston 4x512mb class 2 || 2 x 120gb raid || Ati Radeon 9800xt || SB Audigy 2 ZS Platinum Pro || Satelit tv kort || Logitech mx bluetooth ||

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av appe
Herregud, de överdriver inte. eller. jo, men inte ändå. Fel ord.

De vill nämligen bara påpeka att deras kort drar mycket ström, och sätter ribban högt för att ingen sedan ska kunna beskylla dom för att nätaggregatet inte pallade kortet/n

Han kanske menade att nätaggregatstillverkarna överdriver...?

Visa signatur

[size="1"]Min lillebrorsa, när jag förklarat om resistans för honom:
-Leder smala människor ström sämre?
Mitt svar: De leder sämre på längden, men bättre på tvären...[/size]

Permalänk

jag har kört på ett q-tec med överklockade prylar ett tag nu funkar fin fint.. förresten heter det inte "total watten" o "watten i" det heter effekten.

Permalänk

vatten i nätagget heter det,för det kan ju inte vara effekten han menar, hursomhelst tror jag inte att ett blött nätagg bestämmer vad du har för grafikkort som topic:en tycks fråga.

Permalänk

öh va :P? har du ens läst tråden Docksider???

Permalänk
Medlem

Som sagt säger inte totaleffekten så mycket, en del tillverkare anger peak-values och andra max kontinuerligt uttag.

T.ex.
Stilverstone ST30NF (300W)
+12V 18A

QTec PSU 400W
+12v 16A(peak) 12A(max)

Strömmarna på +12V är klart viktigast då processorn och grafikkortet tar ström därifrån.