Permalänk
Medlem

scanner-klassen och eclipse?

Hej!
Jag har rätt nyligen börjat programmera i java och har fått tips om att använda eclipse i stället för BlueJ. Men nu är det så att eclipse inte hittar scanner-klassen fastän jag importear java.util.* Någon som vet vad som är fel? Den säger att den inte hittar någon Scanner-klass när jag anropar den
//Magnus

Permalänk
Medlem

Re: scanner-klassen och eclipse?

Du har antagligen fel version av JDK installerat. java.util.Scanner är nytt i JDK 5.0(senaste versionen).

Visa signatur

I think it was John Lennon who said "Life is what happens when you’re making other plans”, and that’s how I feel. Although he also said “I am the Walrus, I am the eggman”, so I don’t know what to believe.

Permalänk
Medlem

Jag är ganska säker på att jag har 5.0, eftersom jag nyss har laddat hem den nyaste. Och dessutom fungerar det ju i BlueJ. Men det är väll bara att testa avinstallera så mycket som möjligt och sen bara lägga in JDK5.0

Permalänk

Vilken version kör Eclipse? Jag kör JBuilderX Enterprise, där fungerar bara 1.4:an, och således inte Scanner.

Visa signatur

System.out.print(madness ? this.is.SPARTA : "");

Permalänk
Medlem

Jag hade själv samma problem som du tidigare.
Först försökte jag uppdatera till 1.5, men då funkade det inte. Avinstallerade och testade på nytt men det funkade inte heller. Då avinstallerade jag 1.4.2 och installerade om 1.5:an på nytt och då funkade det.

Men det är lite lustigt med Eclipse... När jag kör 3.0 måste jag skriva import java.util.Scanner; för att det ska fungera. När jag kör 3.1 räcker det med import java.util.*;

Men som sagt, felet är nog att du inte avinstallerat en äldre version av JDK:n.

Visa signatur
Permalänk

Det ska ju vara möjligt att köra med fler JDK:s installerade samtidigt, det vet jag då att jag gör. Möjligt att det blir någon konflikt med Eclipse kanske. Om du kör windows kan du kika i registret vilken som är aktiv... (HKCU/Software/JavaSoft)

Edit: Kör "java -version" i en konsoll så får du se vilken version som är aktiv.

Visa signatur

System.out.print(madness ? this.is.SPARTA : "");