Permalänk
Medlem

WLan på offentliga platser?

Hej!

Killen igen som ska köpa bärbar. Undrar hur det riktigt fungerar med Wlan på olika Trådlösa zoner. Det snackas t.ex. mkt om att det finns överallt på diversa ställen. Men liksom, har aldrig hört talas om det nånstans att "HÄR FINNS TRÅDLÖS INTERNET ZON". Står ju inte skyltad lr nåt. Kan nån kommentera lite om det och ge förslag för den som vill testa på nåt sånt därute.

Sen när man är på flygplatser eller tågstationer, går det att trådlös surfa där? Jag menar om jag köper en wlan till min laptop vill jag ju verkligen ha nytta av den därute. Det är ju trots allt därför man köpe den antar jag till en viss del, inte bara för att man inte behöver dra sladdar därhemma (dessutom när man kanske är student och har bara den dator man köper och inget nätverk).

Och om man kan koppla upp sig därute på diverse internet zoner, hur gör man och är det enkelt? Behövs massa tekniska kunskaper?

Visa signatur

cause every passing minute...

Permalänk
Medlem

Trådlösa nätverk finns det nästan överallt! sätt dig på ett fik och du hittar säkert 10 st. Dessa är dock oftast krypterade privata nätverk som du inte kommer åt.

Många hotell, flygplatser och liknande har dock wlan för kunder. för att använda dessa måste du oftast betala en avgift eller liknande.

Det är väldigt enkelt att koppla upp sig mot nätverk annars, mjukvara i datorn letar upp närliggande wlan och du kan sedan försöka koppla upp dig med en enkel knapptryckning. Har man tur hittar man ett privat nätverk som inte är krypterat (händer ganska ofta), isf är det bara att surfa på

Jag hade aldrig provat det innan jag köpte bärbar tidigare i år, men det var inte alls svårt.

Permalänk
Medlem

Låter inte svårt då. Men hur ska man betala då. Gå till kassan (vilken kassa?) och fråga...jag vill surfa på er internetzon? --> Har liksom ALDRIG hört talas om nåt sånt och ser inga reklamer eller liknande på sådana tjänster.

Finns det nånstans man kan få gratis trådlös internetaccess gratis?

Visa signatur

cause every passing minute...

Permalänk
Medlem

Du kan få gratis internetaccess utanför min lägenhet om du vill, även utanför mina föräldras hus , bara du uppger din macadress för mig så ;P

Vet inte vilka cofeeshop kedjor i sverige som har wlan, men typ alla i usa har det. rätt nice faktiskt.

Permalänk
Medlem

Här är det så att när man försöker nå någon internet sida så får man upp wlans isp:ens hemsida, där det bla finns information om var man köper, priser samt karta på vilka soner man kan nå det. Sen är det bara att knalla in i någon av de butiker som säljer dags kort och köpa ett. (kortet innehåller då inlogg som man kan logga in med)

Permalänk
Medlem

Jag hittade tre accesspunkter i skolan igår. Skitlätt..

Permalänk
Medlem

Jadu, har provat vart ute och åkt med bilen med kompisen.. Bara för kul att leta wlan ute på gatorna.. Och ptja.. man hittar ju 30-tal utan problem.. Men inte många som man kan snylta på även de som använder krypteringskod som de inte ändrat på alls. Men de går

Fast om man får göra så. det är en annan sak.

Visa signatur

W10 - Fractal Design Define S - Asus ROG x570f
3700x @ 4.25GHz - 2x16GB Corsair Dominator @ 3733c16 - Asus VG279QM
Asus RTX 2070 Super Dual EVO - RM750x - G305 - DuckyOne2Mini

Permalänk
Medlem

Om jag inte minns helt fel så har Max vid Norrmalmstorg i Sthlm gratis WLAN. Men vem vill sitta vid datorn när man äter en flottig burgare

Visa signatur

9950X | X670E | 64GB/6000MHz | RTX4080 | 990Pro | H2O 2*360 Rad | LG CX48 | Ananda Nano, D30Pro & rHead

Permalänk
Medlem

Max har väl betaltjänster på sina WLAN?

Visa signatur

Ryzen 7 3700x | ROG X470-F Gaming | 64 GB 3200 MHz CL16 DDR4 | xfx RX 6800 16GB | 250 GB M.2, 2TB MLC SSD, 2TB 7200rpm | RM750x | DeepCool Matrexx 55 | AOC Q27G4X, AOC 24G2U

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xerent
Max har väl betaltjänster på sina WLAN?

Det hade dom inte då iaf. Men kan mkt väl vara så att dom börjat nu/det bara var i början d va gratis.

Visa signatur

9950X | X670E | 64GB/6000MHz | RTX4080 | 990Pro | H2O 2*360 Rad | LG CX48 | Ananda Nano, D30Pro & rHead

Permalänk
Medlem

Skulle jag ha en PDA med wlan skulle det genast vara intressant. Det känns ändå lite onödigt att släpa med och orka dra fram en laptop när man tar en kaffekopp.

I och för sig, de internetrelaterade saker man kan utföra med en PDA (lätt surfning, mail) går iofs lika bra på en GPRS-anslutning... förutom möjligtvis att streama musik eller liknande.