Permalänk
Medlem

Varför måste man ha sådana här extra fläcktanordningar? Jag har en del dator, som jag just satte in ett nytt grafikkort i av typen 6600gt. Den verkar ha blvit lite varmare.

Permalänk
Medlem

köp ljuddämparmattor på biltema.. och Crapgame, vad menar du egentligen med extra fläktanordningar ? :/

Visa signatur

ASRock Z68 Extreme4 GEN 3 | Intel Core i5 3570K @ 4,5ghz | Noctua NH-U12P SE2 | Corsair 4x4gb 1600Mhz | Gainward GTX 1060 6GB Phoenix | Samsung 850 Evo 250gb | Fractal Design Define R5 | EVGA SuperNOVA G2 850W

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av downup
Nu har jag
http://www.datorbutiken.com/se/pics/big/zalcnps7b-a.jpg
+
http://www.datorbutiken.com/se/pics/big/zalzm80dhp.jpg

Fy fan vilka kvalitets saker. Datorn är tyst nu, man hör bara hårddiskarna nu

Någon som vet hur man får bort det ljudet billigt?.. Orka lägga ut 270kr/st för att tysta ner dom.. har 3st

Med mitt chassi följde gummipackningar (och specialskruvar som passade dessa) för montering av hårddiskar. det hjälper bra mot vibrationer och smattrande. Om hårddiskarna viner på egen hand är det väl som sagt dämpmattor du får ta till.

Visa signatur

I am a prototype for a much larger s󠅄󠅘󠅕󠄐󠅞󠅕󠅕󠅔󠄐󠅤󠅟󠄐󠅒󠅕󠄐󠅟󠅒󠅣󠅕󠅢󠅦󠅕󠅔󠄐󠅑󠅞󠅔󠄐󠅥󠅞󠅔󠅕󠅢󠅣󠅤󠅟󠅟󠅔󠄐󠅧󠅑󠅣󠄐󠅟󠅞󠅓󠅕󠄐󠅣󠅑󠅤󠅙󠅣󠅖󠅙󠅕󠅔󠄐󠅒󠅩󠄐󠄷󠅟󠅔󠄞󠄐󠄾󠅟󠅧󠄐󠅧󠅕󠄐󠅓󠅑󠅞󠄐󠅙󠅝󠅠󠅜󠅕󠅝󠅕󠅞󠅤󠄐󠅤󠅘󠅕󠄐󠅣󠅑󠅝󠅕󠄐󠅖󠅥󠅞󠅓󠅤󠅙󠅟󠅞󠅑󠅜󠅙󠅤󠅩󠄐󠅧󠅙󠅤󠅘󠄐󠅔󠅑󠅤󠅑󠄝󠅝󠅙󠅞󠅙󠅞󠅗󠄐󠅑󠅜󠅗󠅟󠅢󠅙󠅤󠅘󠅝󠅣󠄞ystem

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av antreas
köp ljuddämparmattor på biltema.. och Crapgame, vad menar du egentligen med extra fläktanordningar ? :/

Jag menar. Från början har man kanske en fläkt i chassit, sedan finns det ofta en fläkt på grafikkortet, men ni håller på och sätter in andra fläktar inne i datorn, t.ex på moderkortet över cpun, varför det. Borde t.ex inte min dell dator som har EN fläkt, exklusive det i nätaggregatet klara sig?

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Crapgame
Jag menar. Från början har man kanske en fläkt i chassit, sedan finns det ofta en fläkt på grafikkortet, men ni håller på och sätter in andra fläktar inne i datorn, t.ex på moderkortet över cpun, varför det. Borde t.ex inte min dell dator som har EN fläkt, exklusive det i nätaggregatet klara sig?

Jo, visst kan man köra med passiv kylning av processorn, antar att du bara har en fläns som det "drar" luft över? Problemet är att kylningen inte blir lika effektiv. Så antingen måste man köra chassifläkten fortare (mer ljud), ha en fruktansvärt bra kylfläns (dyrt, skrymmande), eller köra processorn långsammare så den genererar mindre värme.

Tillverkare som DELL har ofta gjort lösningar som passar bra för just det chassi de byggt, aktuell processorhastighet osv och lämnar litet utrymme för uppgraderingar då processorn och övriga delar troligtvis går ganska varma som det är.

Visa signatur

I am a prototype for a much larger s󠅄󠅘󠅕󠄐󠅞󠅕󠅕󠅔󠄐󠅤󠅟󠄐󠅒󠅕󠄐󠅟󠅒󠅣󠅕󠅢󠅦󠅕󠅔󠄐󠅑󠅞󠅔󠄐󠅥󠅞󠅔󠅕󠅢󠅣󠅤󠅟󠅟󠅔󠄐󠅧󠅑󠅣󠄐󠅟󠅞󠅓󠅕󠄐󠅣󠅑󠅤󠅙󠅣󠅖󠅙󠅕󠅔󠄐󠅒󠅩󠄐󠄷󠅟󠅔󠄞󠄐󠄾󠅟󠅧󠄐󠅧󠅕󠄐󠅓󠅑󠅞󠄐󠅙󠅝󠅠󠅜󠅕󠅝󠅕󠅞󠅤󠄐󠅤󠅘󠅕󠄐󠅣󠅑󠅝󠅕󠄐󠅖󠅥󠅞󠅓󠅤󠅙󠅟󠅞󠅑󠅜󠅙󠅤󠅩󠄐󠅧󠅙󠅤󠅘󠄐󠅔󠅑󠅤󠅑󠄝󠅝󠅙󠅞󠅙󠅞󠅗󠄐󠅑󠅜󠅗󠅟󠅢󠅙󠅤󠅘󠅝󠅣󠄞ystem

Permalänk
Medlem

Tja!

Har en fråga till er angående Zalman kylare.... Jo en kompis har en 6000ALCU LÄNK: http://www.gtek.se/index.php?mode=item&id=142&session=aff972a...

Hans cpu överklockar ganska dåligt... (xp2500+@2100mhz 1.75v..) och tempen ligger på nästan 60c.. Han har en 120fläkt som blåser in i lådan och en 120 över kylaren...

Skulle han får lägre temp med en 7700CU?? Jag sa att jag tyckte han skulle köpa en Reservator.... Om han ville ha någon större skillnad! Vad kan en 7700CU göra? Sänka 6C eller nått?

Eller passar bara 7000BCU på en socketA moderkort?

/N

Visa signatur

[ Tt Core V21 | Ryzen 9800X3D | Liquid Freezer III 280 | Asus Gaming B850m Plus | 32GB G.Skill Trident Z5 Neo 6400Mhz CL30 | MSI PCIE5 850W | RTX 4080 | 980 Pro 2TB SSD ]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nisse977

Eller passar bara 7000BCU på en socketA moderkort?
/N

Det följer med grejer som gör att den passar till alla moderkort med monteringshål. (och som inte har komponenter ivägen då givetvis)

Permalänk
Medlem

Hmm.. får rekomendera honom en 7000BCU då!... Hur många grader sänk blir det från hans gamla 6000ALCU tror ni... ska ju vara nån mening att byta...

Visa signatur

[ Tt Core V21 | Ryzen 9800X3D | Liquid Freezer III 280 | Asus Gaming B850m Plus | 32GB G.Skill Trident Z5 Neo 6400Mhz CL30 | MSI PCIE5 850W | RTX 4080 | 980 Pro 2TB SSD ]

Permalänk
Medlem

hmm.. nån som vet ifall 7700 passar i ett AOpen h600b chassi ? Jag är nämligen lite rädd att nätagget ska vara ivägen..

Visa signatur

ASRock Z68 Extreme4 GEN 3 | Intel Core i5 3570K @ 4,5ghz | Noctua NH-U12P SE2 | Corsair 4x4gb 1600Mhz | Gainward GTX 1060 6GB Phoenix | Samsung 850 Evo 250gb | Fractal Design Define R5 | EVGA SuperNOVA G2 850W

Permalänk
Medlem

Blir processorn/Vga effektivare om den är kallare? Jag tännker nog köpa en sk Zalman CNPS7700-AlCu verkar lätt o sätta dit, samt att den kyler Graffet och diverse annat med, vad tror ni om den idén ni experter?

Moderkort: intel 845pe nånting..
Processor: Pentium Northwood 2.6 ghz - 533 mhz
Ram: Ett stick 512 mb pc 2100(tror jag)
Vga: PNY geforce 6600gt (AGP)

Permalänk

hata CNPS7700-CU ! ;).... min ligger på 50 grader

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av walle_sthlm
hata CNPS7700-CU ! ;).... min ligger på 50 grader

Då har din processor stora problem min kör just nu på
Och jag har inga fläktar som blåser in eller ut.
Ska köpa paps behöver bara lite pengar

Permalänk
Medlem

Min 7000b-cu funkar kanon, kör oklockad a64 3500+ på ett Asus A8V och det i ett Lian-Li pc-v1100b.

Till att börja med hade jag 50+ i idle men efter jag vänt 120mm fläkten där bak så den drar in kall luft istället för att dra ut varm luft, så ser det ut såhär:

Rumstemp är 20 grader

Permalänk

Jag har en 7000B-cu, och använde zalmans medföljande kylpasta. Kan nån tipsa om en bra kylpasta att använda istället, samt var den säljs? Hur är den dyraste som säljs på kjell & co om man jämför?

Visa signatur

DFI Lanparty nf2 Ultra B | AMD Athlon XP Barton 1833Mhz/2500+ @ 2150Mhz (215x10) 1,651 | 3x 512mb noname crap | Hitachi 250gb sata | Radeon 9800 128 mb

Permalänk
Medlem

Artic Silver 5

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kurtan
Min 7000b-cu funkar kanon, kör oklockad a64 3500+ på ett Asus A8V och det i ett Lian-Li pc-v1100b.

Till att börja med hade jag 50+ i idle men efter jag vänt 120mm fläkten där bak så den drar in kall luft istället för att dra ut varm luft, så ser det ut såhär:

http://kurtan.net/temp/bilder/dator/temp.png

Rumstemp är 20 grader

fin skillnad

Visa signatur

Permalänk
Medlem

en jädrit bra kylare, och billig. är 100% nöjd med den trodde dock inte att den skulle få plats på grund av otes kylningen men det fanns massor av plats.

en sak jag uppmärksammade på varenda kylfläns är hur dom har kapat ur zalman loggan, fränt

Visa signatur

Ställ dig mellan två av mig och få idioti i stereo!
|| dell 9400 | t7200 | 2048mb 667mhz | 120gig | 7900 gs 500/1200 mhz ||
|| videodatorn | chassi: catron vhs årsmodell gammal | celeron 1.7 ghz | cd | minne: jajjemän | 40 gig ||

Permalänk

Klar skön ostandard att dra in kall luft från baksidan!
Coolt att det blir sån skillnad. Ska fan pröva det jag med.

Har du någon ut-luft i burken?

Visa signatur

Dator: Snabb som blixten.
Skärm: Asus G-sync 27"
Svart skrivbord med repor.

Permalänk
Medlem

Eftersom chassit är indelad i tre separata fack så nej, jag förlitar mig helt på principen att varmluft stiger ut via lufthålen på baksidan.
Grafikkortet ligger på 40-50 grader trots lite överklockning så det verkar funka fint.

Sådär är det tänkt. Har tystat ner fläkten där bak lite för den skapade lite väl mycket ljud.

Permalänk
Medlem

Funkar den fläkten på min P4 2,8 ghz? har just nu Cooler Master som låter rätt mycket och håller sig på 45 grader typ.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av K-D][Aramis
Funkar den fläkten på min P4 2,8 ghz? har just nu Cooler Master som låter rätt mycket och håller sig på 45 grader typ.

JAAAAA !!!

Visa signatur

Permalänk

Förhoppningsvis blir jag en lycklig ägare av Zalman också, ska köpa den feta fläkten på 918g, samt ett ATI silencer 5 till mitt X800XT, borde kunna sänka systemtempen några grader samt få bort oljudet.
Är dock hyfsat nöjd med min CPU temp idag, den ligger på 41 grader enligt CPU cool, borde kanske få runt 35 med Zalman ?
Ska inte sätta in grejerna själv, låter en riktig expert göra det

Visa signatur

Arbetsdator: Imac 27" Core I3@3,2 Ghz, 1TB HDD. Backup: Scaleo home server 2205 2+2TB
GamerPC: Core i7 2,8 Ghz, 6GB DDR3, Geforce 2x680 Sli, 128GB Samsung 830 SSD, Corsair 750W nätagg, W7 Ultimate.

Permalänk
Medlem

yeah, nu finns 7000 med led i.. sån ska jag ha

Visa signatur

Permalänk
Medlem

nu e det så att fläktar suger ska vara vatten kylning

Permalänk
Medlem

dags att inkassera
passar den till alla moderkort? har hört att den är ganska stor

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av saWeha
dags att inkassera
passar den till alla moderkort? har hört att den är ganska stor

Du snackar om 7700 nu va ?

7000 är inte så överdrivet stor så den passar de flesta moderkort och chassin.. kompabilitetslisa över ej passande moderkort finns på http://www.zalman.co.kr
Men 7700 däremot är ju som sagt rätt stor, så där finns det inkompabilitetsproblem på endel moderkort och chassin. I mitt chassi (AOpen h600b) t.ex. så passade den på mitt moderkort, men inte i chassit pga av att nätagget var ivägen.. Så mät o kolla så att den får plats innan ni köper. Lista över ej passande moderkort och hur man kontrollerar om den får plats eller inte finns http://www.zalman.co.kr

Visa signatur

Permalänk
Medlem

När jag har min Zalman alcu 7700 på full speed (1700 rpm) har jag 31 Cpu/31 chassi, men så fort jag drar igång ett spel så går tempen upp till runt 45-50, är det nå strul eller är det sån skillnad på temp?

Jag är inte nöjd med volymen om man har zalmanfläkten på maxsnurr, under 1400 rpm är den ljudlös

Visa signatur

"When i was a kid i had an imaginary friend and i used to think that he went everywhere with me.
And that i could talk to him, and he could hear me, and that he could grant me wishes and stuff.
Then i grew up, and i stopped going to church." - Jimmy Carr

Permalänk
Medlem

läste inte genom hela men jag tänkte på om man har en zalman 7000b-cu som är av koppar kyler den bättre?

Visa signatur

|| AMD64 Winchester 3200+ @ 2040mhz || Minne 2x512mb|| Radeon 9800pro 128mb || Abit AV8 3RD EYE || HDD 1TB ||

Permalänk
Medlem

det skiljer bara ett par grader mellan alu och cu

Permalänk
Medlem

vilken rekommenderas?

Visa signatur

|| AMD64 Winchester 3200+ @ 2040mhz || Minne 2x512mb|| Radeon 9800pro 128mb || Abit AV8 3RD EYE || HDD 1TB ||