Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mqx
vilken rekommenderas?

tja alu är ju lättare en cu..men jag tänkte som så att skulle jag väl satsa på en bra kylning så köpte jag en med koppar

Permalänk
Medlem

Jag har en Zalman ZM-47J North bridge Heatsink och Zalman CNPS7000B-Cu (Blue LED) är mycket nöjd med kylnings egenskaperna och även ljudnivån!

Visa signatur

SyncMaster "17" 172X | Antec Sonata II | MSI K8N Neo2-54G Platinum | AMD Athlon64 3500+ (Winchester) | OCZ Platinum 512x2 (DDR400) @ Dual-Channel 2-2-2-5 | PowerColor ATI Radeon X800XT 256MB

Permalänk
Medlem

Köpte exakt samma kit idag Zalman 7000b-alcu för ca 300 spänn..

Temperatur på Whisperrock fläkten jag hade innan

Temp surfar/lite film/ packa upp filer 66 grader
Temp när jag spelar 66-75 = datorn stängs av ibland då den når 75 (iom att jag har inställt i bios att dne ska stängas av när den når 75)

Zalman 7000b Alcu
Temp surfar nu 45 grader = 20 graders skillnad
Temp spel = har inte testat än

Nackdelen med zalman fläkten var att ta bort ena klipset iom att ajg inte hade någon vass tång eller badsåg mm så tog det en jävla tid att få bort skiten med en slö tång ~1-2timmar

Visa signatur

R.I.P Robert 2004-01-29 (klasskompis) Läs: Artikel Nr 1. | Artikel Nr 2. | Artikel Nr 3.

Permalänk
Medlem

Försvinner inte garantin om man tar bort plattan på baksidan ???

Visa signatur

Antec Super Lanboy | Aspire 500W | Msi k8n Neo2 Platinum | AMD64 Winchester 3500+|Zalman 7000b-Alcu|
X800Xt-PE|Corsair XMS3200Xl 2x512Mb 2-2-2-5| Seagate S-ATA 200Gb|Nec Dvd Brännare O LG Dvd Spelare + lysrör|Sleeving kit |fläktar|Mx 510|Koss SB45|fUnc 1030|SuperPi - 31|3dmark 05 - 7896

Permalänk
Medlem

Hmm jag har en amd64 3200+ 1mb cache och samma fläkt men min idle ligger på 40-44 och full 50-53 fattar inte

Permalänk
Avstängd

Totalskit för min del!

Visa signatur

shazzam!

Permalänk
Hedersmedlem

Tänkte också rapportera in mina värden innan jag glömmer bort dom.
Eftersom man haft på datorn i ett par dar nu o priset på Zalman 7000B- ALCU endast kostade 248kr.

Notera jag körde ASUS Q-fan innan men tyckte ändå intels boxade gav ifrån sig ett högfrekvent ljud.

Innan låg datorn i idle mellan
38-41 enl mbm

nu med Zalman 7000b-ALCU i idle (ca1830rpm enl speedfan och mbm, vriden till max på fanmat2, kan inte höra cpu fläkten om jag inte har örat vid utblåset):
runt 34grader enl mbm

ca 5-6 grader sänkning av temperaturen då men framför allt blev jag av med CPU fläktljudet.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Airwolf
Tänkte också rapportera in mina värden innan jag glömmer bort dom.
Eftersom man haft på datorn i ett par dar nu o priset på Zalman 7000B- ALCU endast kostade 248kr.

Notera jag körde ASUS Q-fan innan men tyckte ändå intels boxade gav ifrån sig ett högfrekvent ljud.

Innan låg datorn i idle mellan
38-41 enl mbm

nu med Zalman 7000b-ALCU i idle (ca1830rpm enl speedfan och mbm, vriden till max på fanmat2, kan inte höra cpu fläkten om jag inte har örat vid utblåset):
runt 34grader enl mbm

ca 5-6 grader sänkning av temperaturen då men framför allt blev jag av med CPU fläktljudet.

vart köpte du den för 248kr???????

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mruf
vart köpte du den för 248kr???????

PC kungen
www.pc-kungen.se

Permalänk
Medlem

Såg att många undrade om fläktarna funkade på deras moderkortet. Kolla in deras hemsida; www.zalmanusa.com Där står det enkelt och fint vilka moderkort det funkar på.

Annars är jag jävligt nöjd med min 7000b-Cu, som jag monterade idag ^^. Får lite bättre kylning när jag kör på nästan 1/4 av varvantalet av den förra. Väntar bara att få en fläkt och sen ska jag montera zalmans passiva vga kylning också :). Hoppas på att det blir tyst då ^^

Permalänk
Medlem

jag köpte fakstist en xp-120 nydligen och jag fick samma chock som du fick typ.. min full load temp sänktes med över 15 grader... min full load nu är på 40 medan den gamla var på 55. men nu till saken jag vill informera er.. det var inte alls någon lätt match att sätta fast monster flänsen! tog över 1h iaf på mitt mobo..

Visa signatur

Ryzen 7 3700X | Nzxt kraken X42 | Gigabyte X570 Elite | Corsair LPX Vengeance 16GB 3200 | EVGA RTX 2080 XC Ultra | Win 10 Pro 64bit | Nzxt S340 elite | EVGA 850W G2 | Logitech G900 & PRO

Permalänk
Medlem

Var försiktiga med fläkten. Jag hade av en fena på min genom att endast nudda fläkten lite lätt. Den är definitivt mer känslig än andra fläktar jag haft...

Visa signatur

"When i was a kid i had an imaginary friend and i used to think that he went everywhere with me.
And that i could talk to him, and he could hear me, and that he could grant me wishes and stuff.
Then i grew up, and i stopped going to church." - Jimmy Carr

Permalänk
Medlem

va fan.. jag satte på min 7000 cu idag men det blev inte nån skillnad i temp.. jag hade ju fan en sunkig arctic cooling på innan :/ o ljudnivån blev ju inte mycket lägre heller, arcticen va ganska tyst. kan jag monterat den fel på något sätt kanske ? jag som ville klocka :,(

Visa signatur

ASRock Z68 Extreme4 GEN 3 | Intel Core i5 3570K @ 4,5ghz | Noctua NH-U12P SE2 | Corsair 4x4gb 1600Mhz | Gainward GTX 1060 6GB Phoenix | Samsung 850 Evo 250gb | Fractal Design Define R5 | EVGA SuperNOVA G2 850W